Miesystäväni isosisko kärsii lapsettomuudesta, miten kertoa että meillä yritys päällä myös?
Olemme miesystäväni kanssa päättäneet nyt jättää ehkäisyn pois. Valmistun ensi kesänä ja lapsi saa tulla jos on tullakseen. Mieheni useita vuosia vanhempi sisko on juuri hiljattain avautunut veljellensä siitä, kuinka miehensä kanssa ovat jo pitkään yrittäneet lasta ja ovat nyt aloittamassa hoidot.
Minusta tuntuu jotenkin tahdittomalta kertoa heille aikeistamme, mutta mieheni taas haluaisi kertoa siskollensa. Emme haluaisi mitenkään pahoittaa heidän mieltänsä tai lisätä heidän stressiään asiassa. Miten te lapsettomuudesta kärsineet olette suhtautuneet läheisienne vauvauutisiin?
Kommentit (67)
niin sivulauseessa ohimennen voi sanoa että vauva olisi kiva saada tms.
Menkää naimisiin. Silloin kaikki tajuavat, että tekin yritätte lasta.
Nimim. keväällä mennyt naimisiin ja kaikki tutut ja sukulaiset kyttäävät mahanympärystä ja vihjailevat tai kyselevät lapsista
En jaksanut luke koko ketjua läpi, joten vastaan nyt vain ajatuksillani.
Ota asia esille ja kerro avoimesti. Se on teille kuitenkin niin iso juttu, että nyt lähtee yritys käyntiin. Kuulostaa siltä, että asia on tärkeä, varsinkin miehellesi, onhan kyseessä miehesi sisko. Mutta muistakaa, kun keskustelette lapsettomuudesta kärsivän kanssa, avain sana on keskustelu. Kysykää samassa keskustelussa, miten lapseton pariskunta haluaa, että asiasta voidaan/saatetaan mainita? Jos se tuntuu liian pahalta, voitte välttää keskustelua heidän kanssan, jos se on ok mainita missä mennään olkaa hienovaraisia. Ja kun puhutte omista tuntemuksistanne, pitäkää silti pientä pelisilmää päällä, sillä jos hoidot ovat juuri menneet kankkulan kaivoon, viiltää se lapsetonta syvältä. Ehkä voisi olla asiallista kertoa nyt, sopia ns.pelisäännöt ja seuraavan kerran keskustella asiata kun lapseton pariskuta sitä itse teiltä kysyy.
Ja nämä vastaukset antoi tahattomasti lapseton 4,5 vuoden ajan.
Pahempi mieli siitä tulee jos tällä viikolla kerrotte jättäneenne ehkäisyn pois ja ensi kuussa ilmoitatte raskaudesta.
Sitä paitsi, mistä lähtien ihmisille on tarkoituksella tiedotettu, että lasta yritetään??
En jaksanut luke koko ketjua läpi, joten vastaan nyt vain ajatuksillani. Ota asia esille ja kerro avoimesti. Se on teille kuitenkin niin iso juttu, että nyt lähtee yritys käyntiin. Kuulostaa siltä, että asia on tärkeä, varsinkin miehellesi, onhan kyseessä miehesi sisko. Mutta muistakaa, kun keskustelette lapsettomuudesta kärsivän kanssa, avain sana on keskustelu. Kysykää samassa keskustelussa, miten lapseton pariskunta haluaa, että asiasta voidaan/saatetaan mainita? Jos se tuntuu liian pahalta, voitte välttää keskustelua heidän kanssan, jos se on ok mainita missä mennään olkaa hienovaraisia. Ja kun puhutte omista tuntemuksistanne, pitäkää silti pientä pelisilmää päällä, sillä jos hoidot ovat juuri menneet kankkulan kaivoon, viiltää se lapsetonta syvältä. Ehkä voisi olla asiallista kertoa nyt, sopia ns.pelisäännöt ja seuraavan kerran keskustella asiata kun lapseton pariskuta sitä itse teiltä kysyy. Ja nämä vastaukset antoi tahattomasti lapseton 4,5 vuoden ajan.
Ja niin, en halua olla negatiivinen, mutta voihan se olla ettei teilläkään "napsahda" kerrasta ja saattekin toisistanne suurempaa tukea kuin osasitte arvatakaan...
Lapseton ei ole maailman napa, akseli tai muu keskus. On ihan vaan yksi ihminen, jolla on jokin ongelma.
Jokaisella on ongelmia joskus. Ei voi pysäyttää koko muuta maailmaa pyörimään niiden ympärillä.
Pahempi mieli siitä tulee jos tällä viikolla kerrotte jättäneenne ehkäisyn pois ja ensi kuussa ilmoitatte raskaudesta. Sitä paitsi, mistä lähtien ihmisille on tarkoituksella tiedotettu, että lasta yritetään??
Ei yleensä vieraille ilmoitetakaan, mutta tässähän on kysymys sisaruksista. Ja kirjoitusten perusteella läheisitä sellaisista.
Lapseton ei ole maailman napa, akseli tai muu keskus. On ihan vaan yksi ihminen, jolla on jokin ongelma. Jokaisella on ongelmia joskus. Ei voi pysäyttää koko muuta maailmaa pyörimään niiden ympärillä.
En tarkoittanutkaan, että koko maailmaa pitää alkaa lapsettoman asioiden ympärillä pyörittämään. Lähinnä ajattelin inhimillisyyttä kyseisen perheen sisällä. Perheen sitoutuneisuutta toisilleen ja avoimuutta.
Ja tässä keskutelussahan keskitytään nyt ap:n tilanteeseen, ei muiden.
Ei tietenkään tyyliin, että "tiedoksi vaan: harrastamme seksiä ilman ehkäisyä", vaan juurikin esim. mainiten lapsitoiveesta.
Itse lapsettomuudesta kärsineenä koin tietyissä kriisin vaiheissa raskausuutiset tosi rankkoina, vaikka tietenkin halusin myös onnellinen olla ystävien puolesta.
Helpointa oli, jos jo tiesi yrityksestä, jolloin uutinen ei tullut niin yllättäen. Erityisesti näin, kun kyse on ollut sisarusteni lapsista. Olisin myöskin varmaan kokenut salailuna, jos minulle ei olisi yrityksestä kerrottu, kun olin itse omasta tilanteestamme puhunut.
Tosi kiva, että ajattelet asiaa myös lapsettoman kannalta. Ja hienoa että miehelläsi ja hänen siskollaan on niin läheiset välit, että voivta näistäkin asioista puhua.
Kovin vaikeaksi menee. Ja ihmettelen kyllä syvästi, miten perheessä voi olla noin työlästä keskustella perusasioista.
Jollakulla on aina enemmän rahaa, parempi työ, yleensä työpaikka, on parempituloinen puoliso, parempi koulutus, parempi tuuri, fiksumpi anoppi jne. jne. jne.
Kyllä nyt vaan pitää varttua aikuiseksi ja kestää elämää.
Minusta on naurettava ajatus, että ylipäätään lätistään hoidoista tai siitä, käyttääkö kukakin mitäkin kondomimerkkiä jne.
Kertoo kukin kun on veljenlapsi tuloillaan, ekan raskauskolmanneksen jälkeen.
Kovin vaikeaksi menee. Ja ihmettelen kyllä syvästi, miten perheessä voi olla noin työlästä keskustella perusasioista. Jollakulla on aina enemmän rahaa, parempi työ, yleensä työpaikka, on parempituloinen puoliso, parempi koulutus, parempi tuuri, fiksumpi anoppi jne. jne. jne. Kyllä nyt vaan pitää varttua aikuiseksi ja kestää elämää. Minusta on naurettava ajatus, että ylipäätään lätistään hoidoista tai siitä, käyttääkö kukakin mitäkin kondomimerkkiä jne. Kertoo kukin kun on veljenlapsi tuloillaan, ekan raskauskolmanneksen jälkeen.
Et taida tuntea yhtään lapsetonta tai lapsettomien ajatuksia............
että ap itsekään ei voi vielä tietää, tuleeko hänestäkin lapsettomuudesta kärsivä nainen.
Ei sitä kukaan voi tietää ennen kuin lapsen saa!
Siksikään en menisi hirmu äänekkäästi julistamaan yrityksesta mitään.
Eivät he silti ole maailman napoja, eivätkä heitä sellaisiksi tarvitse nostaa.
Minun siskoni on just tuollainen, että "pitää ottaa huomioon" -tyyppi. Hänen kuultensa ei saa keskustella töistä, koska hänen miehensä on työtön, ei saa keskustella rahasta, koska hän on sössinyt raha-asiansa, ei saa keskustella matkustelusta, koska hän on sössinyt raha-asiansa, eikä voi matkustella, ei voi keskustella lapsista, koska hän ei saa lapsia, koska se työtön miehensä ei halua lapsia, ei saa keskustella omakotitalosta, koska hän asuu kerrostalokaksiossa, ei saa keskustella kissoista, koska hän ei voi saada kissaa, koska hänen työtön miehensä on allerginen kissoille, ei saa keskustella liharuokaresepteistä, koska hän ei hyväksy lihansyöntiä, ei saa keskustella opiskelemisesta, koska hän ei päässyt opiskelemaan, koska hänellä on lukihäiriö... JA NIIN EDELLEEN.
55
jos joku tulisi minulle uskoutumaan, että nyt nussitaan ilman ehkäisyä niin repsahtaisin kovasti.
Ei vois vähempää kiinnostaa toisten seksielämä.
Minun siskoni on just tuollainen, että "pitää ottaa huomioon" -tyyppi. Hänen kuultensa ei saa keskustella töistä, koska hänen miehensä on työtön, ei saa keskustella rahasta, koska hän on sössinyt raha-asiansa, ei saa keskustella matkustelusta, koska hän on sössinyt raha-asiansa, eikä voi matkustella, ei voi keskustella lapsista, koska hän ei saa lapsia, koska se työtön miehensä ei halua lapsia, ei saa keskustella omakotitalosta, koska hän asuu kerrostalokaksiossa, ei saa keskustella kissoista, koska hän ei voi saada kissaa, koska hänen työtön miehensä on allerginen kissoille, ei saa keskustella liharuokaresepteistä, koska hän ei hyväksy lihansyöntiä, ei saa keskustella opiskelemisesta, koska hän ei päässyt opiskelemaan, koska hänellä on lukihäiriö... JA NIIN EDELLEEN.
55
Minun pitää mieheni siskon kanssa olla vähän kieli keskellä suuta. Ei voi puhua opiskelusta kun hän on jättänyt koulut kesken, ei voi puhua töistä kun ei ole mennyt töihin. Ei voi puhua häistä kun eivät ole menneet naimisiin, ei voi puhua lapsista koska heillä ei ole lapsia.
Yritän kohteliaisuuden vuoksi rupatella vaikka säästä.
Tosin en näe miehen siskoa kovin usein, jos näkisin niin ehkä sitten minuakin alkaisi rasittaa jatkuva puheenaiheisen siistiminen...
t. en muista numeroani
Lapseton ei ole maailman napa, akseli tai muu keskus. On ihan vaan yksi ihminen, jolla on jokin ongelma.
Jokaisella on ongelmia joskus. Ei voi pysäyttää koko muuta maailmaa pyörimään niiden ympärillä.
Kyllä minä puhun ongelmistani ja tunteistani suhteessa siihen, kenen kanssa puhun. Olin vähän aikaa sairaslomalla pahan kriisin takia. Syyn kerroin kavereille, mutta en jäänyt vatvomaan sen kaverin kanssa, jolla on paha masennus päällä ja joka tarvitsee muutenkin vähän erityiskohtelua tällä hetkellä. En myöskään vatvonut asiaa puolisonsa vasta menettäneen serkkuni kanssa. Hänen kriisinsä oli isompi. Mutta "tasavertaisten" kavereitteni kanssa asiaa tuli käsiteltyä.
Samalla lailla voisin ajatella, että lasta yrittäessämme kertoisin lapsettomuudesta kärsivälle läheiselle (!) asiasta. Siis tilanteeseen sopivalla hetkellä sanoisin, jotain asiaan sopivaa. Esim. meillekin ois lapsi tervetullut, tai saa tulla jos on tullakseen. Tuota jäljempää olen tainnut käyttääkin joksus.
Jokaisella on ongelmia joskus - kyllä. Mutta ympärillä olevat ihmiset voivat silloin muokata käyttäytymistään sen mukaisesti. Toisten huomioonottamiseksi sitä kutsutaan!!!
Tässäkin tapauksessa siskohan oli itse ottanut asian esille. Joten mielestäni on ihan korrektia olla asian suhteen tuntosarvet herkkänä. Ei pyydellä anteeksi eikä valehdella, mutta siis valmiina ottamaan jopa vähän kuraakin niskaan.
Kauanko olette olleet? Minkäikäisiä te olette?