Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystäväni isosisko kärsii lapsettomuudesta, miten kertoa että meillä yritys päällä myös?

Vierailija
21.09.2009 |

Olemme miesystäväni kanssa päättäneet nyt jättää ehkäisyn pois. Valmistun ensi kesänä ja lapsi saa tulla jos on tullakseen. Mieheni useita vuosia vanhempi sisko on juuri hiljattain avautunut veljellensä siitä, kuinka miehensä kanssa ovat jo pitkään yrittäneet lasta ja ovat nyt aloittamassa hoidot.

Minusta tuntuu jotenkin tahdittomalta kertoa heille aikeistamme, mutta mieheni taas haluaisi kertoa siskollensa. Emme haluaisi mitenkään pahoittaa heidän mieltänsä tai lisätä heidän stressiään asiassa. Miten te lapsettomuudesta kärsineet olette suhtautuneet läheisienne vauvauutisiin?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs tiedät kuinka kauan teillä menee ennen kuin tärppää? Ei se ole mitään salailua, ei ihmisillä ole tapana puhua yrityksestään.

Vierailija
22/67 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kommenteistasi, puhut ainakin kokemuksesta. Tätä siis pohdimme, että olisiko asia helpompi ottaa vastaan näin "yritys"-tietona vaiko sitten vain täräyttää "odotus"-tietona, kun on lukuisat kerrat puhelimessa ensin kuunneltu heidän yrittämisestä, tutkimuksista ja hoidoista ja itse oltu hiljaa salaten oma yritys.

Vaikealta tuntuu päättää, että mitä tehdä. Emme millään haluaisi heidän mieltänsä pahoittaa yhtään sen enempää tai pahemmin kuin on "pakko".

ap

ja myönnän, ettei minun tuntemukseni ole varmaan ainoa mielipide.

Onnea yrityksen tielle, toivottavasti et joudu kärsimään tätä samaa. :)

-se 6 vuotta lapseton-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua.

Mutta jos haluatte, niin voitte tokaista, että lapsi on tervetullut.

Voihan teillekin vierähtää jopa useampi vuosi ennen kuin raskaudut. Ja ei ole kiva sit joka tapaamisella selittää ettei tässäkään kuussa vielä tärpänyt.

Vierailija
24/67 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä meidän ystävillä vasta muutamilla on lapsia. Lähinnä tämä nousi nyt siitä pinnalle, kun tämä mieheni sisko on nyt ottanut heidän yrityksensä puheeksi.

Vierailija
25/67 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua.

Mutta jos haluatte, niin voitte tokaista, että lapsi on tervetullut.

Voihan teillekin vierähtää jopa useampi vuosi ennen kuin raskaudut. Ja ei ole kiva sit joka tapaamisella selittää ettei tässäkään kuussa vielä tärpänyt.

tätä en nyt ymmärtänyt

Vierailija
26/67 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos he on itse alottaneet puheen yrityksestä niin kyllä tekin voitte kertoo.

Vierailija
27/67 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan yhtä pahalta se tuntui, kertoipa yrityksestä tai sitten raskautumisesta. Ja se pahalta tuntuminen ei johtunut siitä etteikö toinen saisi olla raskaana, vaan siitä pelosta ettei itse koskaan saa olla. Ja puolen vuoden päästä ei todellakaan lapsettomuudesta kärsivälle kannata valitella "tärppäämättömyyttään"....

Itse arvostin sitä että sain ensimmäisten joukossa kuulla asiasta ja puhelin on ihan kiva väline, saa kerätä itsensä omassa rauhassa. Ihan oikeasti, kun vuosia menee yrityksessä, ei voi omaa käytöstään ennustaa. Ehkä enm yrityksestä vielä kertoisi, ellei nyt tule jotain ihan ilmeistä paikkaa, että esim. suoraan kysytään onko lapsi toiveita tai sitten muuten sopiva hetki. Mutta en siis asioikseni soittaisi ja kertoisi, että jätetään ehkäisy nyt pois.

Meille kävi niin onnellisesti että 5 v lapsettomuushoitojen jälkeen saimme ihanan lapsen, josta olen joka hetki kiitollinen.

Vierailija
28/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimpien ystävien kanssa. En tietenkään kenenkään vähänkään kaukaisemman. Esimerkiksi sinkkuveljelleni en ole asiasta puhunut, koska se ei hänen elämässään olisi mitenkään ajankohtainen aihe.

Me olemme jo käyneet läpi lapsettomuustutkimukset ja siirtyneet hoitoihin. Ne tosin ovat olleet kesän tauolla, kun asia kävi hetkellisesti turhan rankaksi kantaa. Tällä hetkellä kaksi erittäin läheistä ystävääni odottaa esikoisiaan. Kolmannella on jo kaksi lasta. He kaikki ovat tietoisia tilanteestani, mutta olen toivonut, että voimme puhua asioista normaalisti. Olisin ollut todella pahoillani, jos he eivät olisi kokeneet voivansa kertoa raskaudestaan minulle kuten muillekin.

Toki koin, että he ottivat tilanteeni huomioon kertoessaan - mutta eivät onneksi jättäneet minua viimeiseksi ystäville asiasta kertoessaan. Yksi ystävistä kertoi jo yritysvaiheessa, että lapsi on toiveissa.

Minä ymmärsin ap:n tilanteen niin, että mies kokee salailevansa tai suorastaan valehtelevansa siskolleen, jollei kerro, että lapsiasia on teillekin ajankohtainen, kun sisko nyt on alkanut kertoa omasta yrityksestään. Jos heidän välinsä sisaruksina ovat läheiset, siskostakin todennäköisesti tuntuu juuri tuolta, kun hän sitten kuulee teidän raskausuutisenne "kirkkaalta taivaalta".

Ymmärrän hyvin, että miehesi haluaa kertoa siskolleen. En kieltäisi häntä. Jos minun (mainittu) sinkkuveljeni olisikin parisuhteessa ja vastaavassa tilanteessa, paras tapa lähestyä minua olisi nimenomaan se, että veljeni kertoisi, että asia on muuttunut ajankohtaiseksi. Voihan asian esittää niin, että osoittaa ymmärtävänsä tilanteen.

Vierailija
29/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse yritimme esikoista 1½v, mutta en kyllä mitenkään jaksa tuntea sympatiaa ihmistä kohtaan joka katkeroituu ja ajattelee että ystävät jotka saavat lapsia ovat pettureita ja ystävien onnesta ei voi iloita, en todella haluaisi tuollaisia ystäviä.

En ole koskaan kenenkään kuullut kertovan että me nyt aloitetaan lapsen teon yritys, kuolisin varmasti nauruun.

Lapsettomuudesa olen ihan läheisten ystävien kanssa olen kyllä puhunut kun lasta ei ole alkanut tulla ja sitten ystävien kanssa, jotka eivät lasta koskaan saaneet yrityksistä huolimatta.

Vierailija
30/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse yritimme esikoista 1½v, mutta en kyllä mitenkään jaksa tuntea sympatiaa ihmistä kohtaan joka katkeroituu ja ajattelee että ystävät jotka saavat lapsia ovat pettureita ja ystävien onnesta ei voi iloita, en todella haluaisi tuollaisia ystäviä.

En ole koskaan kenenkään kuullut kertovan että me nyt aloitetaan lapsen teon yritys, kuolisin varmasti nauruun.

Lapsettomuudesa olen ihan läheisten ystävien kanssa olen kyllä puhunut kun lasta ei ole alkanut tulla ja sitten ystävien kanssa, jotka eivät lasta koskaan saaneet yrityksistä huolimatta.

jos sinulla on tapana nauraa heille päin naamaa

Vierailija
31/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täräyttäkää sitten uutinen suoraan, jos teillä tärppää.

Omat kaverisuhteeni kuihtuvat lapsettomuutemme myötä. Olimme ainoa lapseton pariskunta ja meitä ei pyydetty vauvajuhliin ja myöhemmin lasten synttäreille jne.

Kärsimme lapsettomuudesta muutamia vuosia ja kun lopulta saimme lapsen, niin kaverisuhteiden lämmittäminen tuntui väkinäiseltä.

Vierailija
32/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hölmöä kertoa että "nyt me aloitetaan yrittämään". Mutta sen sijaan voi kyllä vihjaista, että "kyllä mekin toivomme, että meillä olisi joskus lapsia".

Moni täällä sanoo ettei yritysvaiheesta kertomine kuulu tapoihin - minulla on tuttuja, joiden tapoihin se kuuluu. Ja on aika kiusallista... Hyvä ystävä kertoi jo aikoja sitten, että nyt jätettiin ehkäisy pois. Äänensävy oli vähän sellainen, että varaudu onnittelemaan raskaudesta pian. Eipä ole ainakaan vielä lasta kuulunut, en tiedä harmittaako tuota kertojaa jo, että on mennyt laajalti asiasta puhumaan. Lisäksi hän on kertonut minulle muiden kavereittensa yrityksen aloituksesta, osa ihmisistä on sellaisia joita en hyvin edes tunne, tuskin he minun haluaisivat tästä asiasta tietävän.

Vierailija
33/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoittaisivat lapsen yrityksestä esim. muodossa "me on nyt jätetty ehkäisy pois", tai että "meillä on yritys päällä".

Mutta itse ajattelisin, jos pitkä lapsettomuus olisi takana, että helpottaisi jossain määrin, jos tietäisin lähisukulaisesta kun/jos olisi kyse, että he ovat harkinneet lapsia, heilläkin on aika perheen perustamiseen tms. Voisi sulatella jo sitä, että raskaus uutinen voi tulla milloin tahansa.

Ja mielestäni on vähän eri asia, onko kyseessä kaveri /ystävä, vai sukulainen.

No, mietteitä vaan.

Vierailija
34/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5,5 v meni ja saatiin yksi lapsi, toista ei ole kuulunut.

Minusta voi kertoa vastavuoroisesti tilanteessa, jossa sisko itse puhuu aiheesta tyyliin "mekin olemme alkaneet toivoa lasta perheeseemme". Ja jos ei tärppää muutamassa kuukaudessa, niin älä valita sille, joka on ehkä vuosia yrittänyt.

Sitten kun tärppää, niin kerrotte silloin kertoisitte muutenkin, ilman tätä tietoa lapsettomuudesta, samaan aikaan kuin muille. Ei kaunistelua tai valehtelelua.

Jos olette pariskunta lastentekoiässä, niin ei se valtava yllätys ole, jos haluatte lapsia.

Mä olen suhtautunut hyvin ja huonosti. Huonosti jos on ollut rankka vaihe (siis se on itkettänyt, vaikka en ole koskaan toivonut, ettei kukaan muu saisi lapsia, kun mekään ein saatu), hyvin jos on ollut toiveikas vaihe.

Ja huonoiten suhtauduin kun valehdeltiin, eli koetettiin lieventää tahdittomasti. Eli ensin ennen hyvin kielteisesti vauvoihin suhtautuva kaverini kertoi jotain pälä pälää, että on miettinyt, että kuitenkin haluisi lapsen. (Kun mä jätin ehkäisyn pois, niin tää haukkui mut, että pilaan elämäni jos astun tähän miinaan, lapsista ei oo kuin haittaa kun ei pääse bilettämään :-\.)

Sitten viikko sen jälkeen tuli meili, jossa oli laskettu aika, josta kävi ilmi että oli raskaana jo viikolla 10 ekan pälätyksen aikana. Se loukkasi, että mulle valehdeltiiin. Ja se on ainut kerta kun olin todella kateellinen, koska heillä tärppäsi heti, ja ne puheet lapsista olivat tosi teinimäisiä aiemmin.

Se oli siis joku lievennysyritys, ei varmaan pahalla tarkoitettu, mutta tökerö, koska perustui valeeseen.

Joten jos kerrot ja oot jo raskaana, niin kerro totuus, koska lapseton on asiantuntija näiden asioiden suhteen ja haistaa valeen.

Vierailija
35/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sit seuraavas kuus et oot raskaana. varmaan tuntuu hyvältä, kun toisilla tärppää heti.

Eli en kertoisi yrityksestä, ehkä toiveesta kuitenkin. tai en tiedä.

Vierailija
36/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa, että harrastamme seksiä ilman ehkäisyä?

Hei haloo, kyllä se on minusta parisuhteen keskeinen asia. Ei mun mielestä meidän seksiasiat kuuluu kenellekään.

Jos lapseton ystäväni suuttii kun ei tiedä, milloin nussimme ilman kumia niin sitten suuttuu.

Ei helvetti....

Vierailija
37/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs te sitten teette, jos lasta ei kuulukaan teille?

Harrastatte seksiä ilman ehkäisyä vuosikaudet ja raportoitte joka kuukausi seksielämästänne ja sinun kuukautisistasi anopille ja muulle miehen suvulle?

Vierailija
38/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehkää niin kuin parhaaksi näette. Kertokaa, jos siltä tuntuu..mulle tulisi kans varmaan tunne, että "salaisin" asioita, jos en kertoisi. Kyllähän se varmasti heihin sattuu, mutta eipä sitä muut voi heidän takiaan jättää elämättä. :(

Mun läheisimmistä tuttavista suurin osa on aina kertonut, kun jättävät ehkäisyn pois. Mun mielestä siinä ei ole mitään outoa, jos kertoo ystävälleen, että nyt saa lapsi tulla, jos on tullakseen :o

Vierailija
39/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap jää ikuisesti poikaystävän suvun kirjoihin sinä tyttöystävänä, joka ei onnistunut tulemaan raskaaksi.

Vierailija
40/67 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti mietteistä ja ajatuksistanne. Keskustelemme tästä aiheesta mieheni kanssa piakkoin uudestaan. Joku yhteinen kanta tähän täytyy löytyä. Ymmärrän miestänikin hyvin, sisko puhuu heidän yrityksestään avoimesti ja miehenikin haluaisi. Olemme jonkin verran tätä siskoa ja hänen miestään nuorempia, emmekä ole vielä siinä lastentekoiän "piikissä", kuten he, eli täytenä yllätyksenä taitaisi tulla jos kerromme tänä syksynä odottavamme.