Miksi Suomessa synnyttämisessä unohdetaan intimiteetin suojaus?
Onhan se totta ettei sinne kainostelemaan tulla, mutta voisihan siitä yrittää edes tehdä vähän miellyttävämpää? Ainakin kun katsoo noita Amerikkalaisia synnytysohjelmia, niin niissä synnyttäjää kohdellaan kuin asiakasta ja kunnioitetaan häntä ja mielipiteitä.
Olisi myös hauska kuulla mitä muun maalaiset synnyttäjät ajattelevat kun porukka seilaa ovesta miten sattuu, sulle puetaan naurettavat verkkohousut, joissa muhkea vaippa sekä pistetään peräruiske. Nämä siis esimerkkejä, ainahan näin ei käy. Lisäksi koko asenne on sellainen, että nyt ei saa mistään niuhottaa ja sivistys jäi sairaalan ulkopuolelle.
Kommentit (57)
Ainakin "meidän" sairaalassa ne ovat kertiskamaa.
Ennen niitä pestiin, mutta nykyään heitetään suoraan roiskikseen käytön jälkeen.
taas ärsytti synnyttäessä se hoitohenkilön "anteeksipyytely" (tosin tätä palstaa kun lukee niin ymmärtää aika pian miksi niin tekevät...)! Tyyliin nyt kuule mun pitäisi antaa sulle tämmönen piikki mikä tuntuu vähän inhottavalta ja nyt pitäis tehdä näin ja näin. Aargh, miksi pitää lässyttää? Taisin toisella kerralla synnyttämään mennessäni kirjoittaa "toivelistaankin" ettei mulle saa lässyttää.
Mulle oli myös ihan sama kuka huoneessa ravasi, jokaisella kuitenkin oli siihen hyvä syy, minun synnytykseni! Ja olinpa minä sängyllä alasti huoneen oven ollessa auki ja naapurihuoneen isukki kulki siitä ohi, so what! Ei voinu vähempää kiinnostaa siinä tilanteessa!
edes ihmisoikeuden toteutuvan synnytyksessä?
edes ihmisoikeuden toteutuvan synnytyksessä?
Itse olin pylly paljaana, jalkoväli oven suuntaan synnytyspöydällä tuntikausia. Mitään lakanaa ei ollut, jota olisi voinut suojaksi vetää. Opiskelijoita tuli huoneeseen tuijottamaan tuheroani ja vasta sitten kysyttiin lupa heidän läsnäololleen.
Vauvan synnyttyä sitten tartuttiin nänneihin eikä annettu edes paria minuuttia itse yrittää. En pidä siitä, että ventovieraat tulevat tissiin kiinni. Olen tarkka henkilökohtaisesta etäisyydestäni muihin. Kammoan jo etukäteen tilanteita, joissa olen jotenkin muiden armoilla.
Vaikka synnytykseni, 2kpl, ovat menneet ihan ok, ovat kokemukset olleet suorastaan nöyryyttäviä. Eikä intimiteettini suojaksi olisi tarvinnut suuriakaan asioita tehdä. Pelkkä vartalon suojaaminen olisi jo riittänyt.
Voi vitsi että olette taas avuttomia jotkut...
ihan tavalliseen synnytyssairaalaan voit tuoda omat vaatteet ja jalkineet, niin ei tarvitse sairaalaan avopaidoissa heilua. Voit tuoda myös omat alushousut ja jopa omat siteet, mikäli et halua käyttää ilamisia, sairaalan tarjoamias verkkohousuja ja isoja siteitä.
Ja todellakin kannattaa sanoa hoitohenkilökunnalle jos joku ei miellytä, niin saat ripuloida rauhassa ja myös kerrotaan hoitotoimenpiteistäsi ja tapahtumista, jos vaadit niistä saada tietää.
Itse olin pylly paljaana, jalkoväli oven suuntaan synnytyspöydällä tuntikausia. Mitään lakanaa ei ollut, jota olisi voinut suojaksi vetää. Opiskelijoita tuli huoneeseen tuijottamaan tuheroani ja vasta sitten kysyttiin lupa heidän läsnäololleen. Vauvan synnyttyä sitten tartuttiin nänneihin eikä annettu edes paria minuuttia itse yrittää. En pidä siitä, että ventovieraat tulevat tissiin kiinni. Olen tarkka henkilökohtaisesta etäisyydestäni muihin. Kammoan jo etukäteen tilanteita, joissa olen jotenkin muiden armoilla. Vaikka synnytykseni, 2kpl, ovat menneet ihan ok, ovat kokemukset olleet suorastaan nöyryyttäviä. Eikä intimiteettini suojaksi olisi tarvinnut suuriakaan asioita tehdä. Pelkkä vartalon suojaaminen olisi jo riittänyt.
Ok, vika on vain minussa kun olen tämmöistä huomannut. Pitäisi siis vaatia kaikki itse. ap
Siis mitä ihmeen vaatimista?! Kyllähän nyt aikuisen ihmisen pitää saada suu auki, jos aamutakki puuttuu, jos on kylmä, jos ei halua opiskelijoita siihen seuraamaan jne. Hyvät hyssykät, ihme jengiä... Muuta sinne Jenkkeihin, niin tulee kaikille hyvä mieli.
Kyllä minullekin annettiin aamutakki ennen kuin sain lähteä käytäville hengaamaan. Ja peiton sain kun pyysin! Ja opiskelijan mukanaoloon kyllä pyydettiin lupa, ilmoitettiin että nyt tulee anestesialääkäri, toinen kätilö jne. Kätilö/sairaalakohtaista sitten kenties?
Mutta mikä korventaa yhä, on se, että anoppi siskoineen tuli synnytyssaliin n. puoli tuntia synnytyksen jälkeen!! Olivat vain tulleet sairaalaan ja kysyneet missä huoneessa ollaan.. Yllätys oli melkoinen kun matamit pukkas ovesta sisään..:(
Kyllä minullekin annettiin aamutakki ennen kuin sain lähteä käytäville hengaamaan. Ja peiton sain kun pyysin! Ja opiskelijan mukanaoloon kyllä pyydettiin lupa, ilmoitettiin että nyt tulee anestesialääkäri, toinen kätilö jne. Kätilö/sairaalakohtaista sitten kenties?
Mutta mikä korventaa yhä, on se, että anoppi siskoineen tuli synnytyssaliin n. puoli tuntia synnytyksen jälkeen!! Olivat vain tulleet sairaalaan ja kysyneet missä huoneessa ollaan.. Yllätys oli melkoinen kun matamit pukkas ovesta sisään..:(
arvaa vaan käskinkö!! Lähtivät aika nopeaan..
Juttuni pointti yritti olla se, ettei kukaan kysynyt minulta lupaa, saako anoppi siskonsa kanssa tulla paikalle. Ilmestyivät vaan ovesta.
t. se, jonka anoppi tuli synnytyssaliin.
arvaa vaan käskinkö!! Lähtivät aika nopeaan..
Juttuni pointti yritti olla se, ettei kukaan kysynyt minulta lupaa, saako anoppi siskonsa kanssa tulla paikalle. Ilmestyivät vaan ovesta.
t. se, jonka anoppi tuli synnytyssaliin.
parempi antaa peräruiske ettei pökäle tuu synnytys pöydellä kun ruetaan ponistamaan.
Kielsin mun äitiä ja anoppia tulemasta sairaalaan ja kielsin sairaalassa ettei saa kertoo että olen sielä ja ei ketään saa päästää käymään paitsi miehen,mutta ne kuitenkin yuli ja käskin hoitajan heittää pihalle kun ei muuten lähteny. Sain sairaalalta syvät pahottelut että toivettani ei kuultu
Onneksi osaan itse suhtautua sairaalaan sairaalana :) Menen sinne saadakseni turvallisen synnytyksen, muulla ei niinkään ole väliä. Eikä muulla pidäkään olla väliä. Eri asia on, miten kohdellaan synnytyksen jälkeen.
Kaikki riippuu niin paljon siitä, miten on asian juuri sillä hetkellä kokenut. Jos on huutanut kurkku suorana, että "mä en pysty tätä kersaa ulos punkeemaan" ja lääkäri vaan sanoo, että "ponnista", niin ehkä synnyttäjästä tuntuu siltä, ettei häntä ole kuunneltu :D
Tai hätätilanteen koittaessa synnyttäjä kiirehditään hätäsektioon ja siinä kiireessä ei jokaista yksityiskohtaa kerrota selkokielellä, niin sillon on lääkäri kohdellut huonosti :D
Jos antaisitte lääkäreiden ja hoitajien hoitaa hommansa. Eikö pääasia ole saada se lapsi mukaan sieltä sairaalasta?
KETÄÄN ulkopuolista ei kiinnosta, jos siellä on jalat levällään tai ripuloinnin äänet kuuluvat vessasta :D
Ja miksi joku ei päästäisi opiskelijoita katsomaan? Jollain tavallahan heidänkin on opittava, että lapsenlapsemme pääsevät myös turvallisesti maailmaan :)
kyllä vaan siellä oli erikoismaksuluokan synnyttajiä silloin tällöin (ainakin sectioissa).
Heillä oli se "oma" lääkäri.
Ja kävi sen jälkeen yksityisessä neuvolassakin. On siis mahdollista myös Suomessa, kunhan vaan rahaa riittää ja osaa pyytää!
Noista palveluista kansalaiset maksavat veroja, joten valtio voisi ainakin edes yrittää tarjota laadukasta palvelua.
Meidän sairaalassa käytetään sukkahousuja joista on lahkeet leikattu pois. Ennen oli verkkohousuja. Käteviä isojen vaippojen päällä, ei tekisi mieli mitään pitsipöksyjä laittaakaan. Ja kyllä nuo housut laitetaan roskiin.