Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa synnyttämisessä unohdetaan intimiteetin suojaus?

Vierailija
21.09.2009 |

Onhan se totta ettei sinne kainostelemaan tulla, mutta voisihan siitä yrittää edes tehdä vähän miellyttävämpää? Ainakin kun katsoo noita Amerikkalaisia synnytysohjelmia, niin niissä synnyttäjää kohdellaan kuin asiakasta ja kunnioitetaan häntä ja mielipiteitä.

Olisi myös hauska kuulla mitä muun maalaiset synnyttäjät ajattelevat kun porukka seilaa ovesta miten sattuu, sulle puetaan naurettavat verkkohousut, joissa muhkea vaippa sekä pistetään peräruiske. Nämä siis esimerkkejä, ainahan näin ei käy. Lisäksi koko asenne on sellainen, että nyt ei saa mistään niuhottaa ja sivistys jäi sairaalan ulkopuolelle.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se totta ettei sinne kainostelemaan tulla, mutta voisihan siitä yrittää edes tehdä vähän miellyttävämpää? Ainakin kun katsoo noita Amerikkalaisia synnytysohjelmia, niin niissä synnyttäjää kohdellaan kuin asiakasta ja kunnioitetaan häntä ja mielipiteitä.

Olisi myös hauska kuulla mitä muun maalaiset synnyttäjät ajattelevat kun porukka seilaa ovesta miten sattuu, sulle puetaan naurettavat verkkohousut, joissa muhkea vaippa sekä pistetään peräruiske. Nämä siis esimerkkejä, ainahan näin ei käy. Lisäksi koko asenne on sellainen, että nyt ei saa mistään niuhottaa ja sivistys jäi sairaalan ulkopuolelle.

on mukana puoli sukua appivanhemmista ja pienistä lapsista lähtien, mitä minä suomalaisena en ymmärrä!

Vierailija
2/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis maksaa, ja paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa synnytyksessäni ainakin paikalla kävi pari kätilöä ja anestesialääkäri, lisäksi mieheni oli tietysti mukana koko ajan. Ei siis mitään epämääräistä ja ulkopuolista porukkaa, jotka eivät olisi minua verkkopöksyissä saaneet nähdä, vaan synnytyksessä avustaneita ammattilaisia ja oma mieheni, joka on nähnyt minut jos jonkilaisissa tamineissa ja tilanteissa.

Vierailija
4/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minunkaan synnytyksessä mitään porukkaa ravannut ovista koko ajan. Anestesialääkäri kävi laittamassa epiduraalin ja sen jälkeen oma kätilö muutaman kerran tarkastamassa tilanteen ennen tosi toimia. Itse ponnistusvaiheessahan on paikalla kaksi kätilöä.

Vierailija
5/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa synnytyksessäni ainakin paikalla kävi pari kätilöä ja anestesialääkäri, lisäksi mieheni oli tietysti mukana koko ajan. Ei siis mitään epämääräistä ja ulkopuolista porukkaa, jotka eivät olisi minua verkkopöksyissä saaneet nähdä, vaan synnytyksessä avustaneita ammattilaisia ja oma mieheni, joka on nähnyt minut jos jonkilaisissa tamineissa ja tilanteissa.

Vierailija
6/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

takia että se maksaa jenkeissä ihan rutosti .. Ja kyllähän siellä saa valittaa... mutta kyllä kaikki energia synnytyksessä pitäisi laittaa itseensä ja lapsen synnyttämiseen..

Itse vedin kätilön kanssa synnytyksessä sellaista linjaa että olimme hiljaa ja minä keskityin olennaiseen..

Itseäni ei ainakaan kiinnostanut tippaakaan kuka näkee ja mitä, synnytyksen jälkeen pääsin suihkuun ja sain puhtaat vaatteet, juttelin kätilön kanssa niitä näitä ja pääsin osastolle, mnulle jäi ainakin ihan hyvä fiilis synnyttämisestä

Vierailija
7/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo olivat vain esimerkkejä, en oikein ymmärrä, mitä tällä aloituksella nyt tarkoitetaan. On jotenkin vaikea ymmärtää, miten se intimiteetin suojaus noiden esimerkkien lisäksi on jotenkin huonosti hoidettu. Eipä sitä housut jalassa jalat ristissä oikein voi synnyttää. Eli miten sitten pitäisi toimia?

Vierailija
8/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en tiedä, onko suomalaisia synnytysohjelmia, mutta tuskin niissäkään peräruiskeen antamista kuvataan? Ohjelmat on ohjelmia, se on hyvä muistaa.

Olen synnyttänyt kerran Suomessa ja kerran ulkomailla ja minua kunnioitettiin molemmissa paikoissa.

Vierailija
9/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain synnytyksissä vaan ihan kaikessa. Kaikki asiat ja henkilötunnukset kuulutetaan koko huoneelle tai osastolle ja monta kertaa. Ei todellakaan siellä ole mitään intimiteettisuojaa kellään.

Vierailija
10/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaisia synnytyksessä laiteta, mua ainakin pyydettiin riisumaan kaikki housut pois...

Sinänsä on kyllä totta, että Suomen neuvola- ja synnytyskäytöntö, jossa nainen ei itse saa valita itseään hoitavaa lääkäriä tai kätilöä on Euroopanihmisoikeussopimusten ja YK:n lisääntymiestervysoikeusjulistuksen vastainen.

Vierailija
11/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo olivat vain esimerkkejä, en oikein ymmärrä, mitä tällä aloituksella nyt tarkoitetaan. On jotenkin vaikea ymmärtää, miten se intimiteetin suojaus noiden esimerkkien lisäksi on jotenkin huonosti hoidettu. Eipä sitä housut jalassa jalat ristissä oikein voi synnyttää. Eli miten sitten pitäisi toimia?

tarkoitin, JOS nuo olivat esimerkkejä.. :)

Vierailija
12/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät tiedä paremmasta. Juuri tuo asenne, että synnyttämään on tultu ja sen takia yksityisyyden saisi unohtaa kokonaan on se ongelma. Eihän nämä toisia pois sulje.

ap

Vierailija
13/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paha suojata.

Vierailija
14/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitko siis vielä täsmentää, mitä tässä nyt tarkoitetaan. Mitä tarkoitat tuolla yksityisyydellä? Henkilötietoja, intiimialueiden pällistelyä, vai mitä..?

Vierailija
15/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaisia synnytyksessä laiteta, mua ainakin pyydettiin riisumaan kaikki housut pois... Sinänsä on kyllä totta, että Suomen neuvola- ja synnytyskäytöntö, jossa nainen ei itse saa valita itseään hoitavaa lääkäriä tai kätilöä on Euroopanihmisoikeussopimusten ja YK:n lisääntymiestervysoikeusjulistuksen vastainen.

saanko kysyä että jos yöaikaankin synnytät niin miten voit valita yhdestä lääkäristä ja siitö ainoasta kätilöstä joka on vapaana, että kuka sinua hoitaa?

Vierailija
16/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä sitä jalkopäässä ihmettelee anoppi, appi ja kummin kaima mitä näkyy! Kun miniä yrittää pukata perillistä maailmaan.

Ei kiito minulle!

Vierailija
17/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä hoitaa se kuka vuorossa on ja se siitä.

Monissa Euroopan maissa taas voi sopia, että tietty kätilö ja lääkäri OVAT päivystyksessä silloin ja heidät kutsutaan paikalle kun aika on. Tai ainakin saa valita niistä jotka vuorossa ovat, eikä paikalle vaan ilmaannu joku sattumanvarainen tyyppi.

Vierailija
18/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voidaan juu sopia... mutta sitten pitäisi muuttaa koko terveydenhuoltosysteemiä... Ei onnistu näillä budjeteilla...

Vierailija
19/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

#12 kirjoitti: "Sinänsä on kyllä totta, että Suomen neuvola- ja synnytyskäytöntö, jossa nainen ei itse saa valita itseään hoitavaa lääkäriä tai kätilöä on Euroopanihmisoikeussopimusten ja YK:n lisääntymiestervysoikeusjulistuksen vastainen."

Kyllä Suomessa saa itse valita lääkärit ja kätilöt aivan kuten muuallakin maailmassa, siitä pitää sitten vain maksaa itse (kuten muuallakin maailmassa). Suomessakin voit valita lääkärin ja kätilön itse, synnyttää yksityisellä ja maksaa lystin itse. Sen sijaan, jos haluat käyttää uskomattoman upeaa "tuettua" ja lähes ilmaista (murto-osa todellisista kustannuksista) mahdollisuutta synnyttää tasokkaissa sairaaloissa, niin silloin synnytät niiden lääkäreiden ja kätilöiden avulla, jotka ko sairaalassa ovat työvuorossa.

Suomalaiset haluavat "ilmaisen" synnytyksen (päivähoidon jne), mutta samaan aikaan halutaan samat "ylimääräiset" herkut, jotka on muissa maissa ITSE MAKSAMALLA mahdollista saada. Halutaan siis vain rusinat pullasta.

Asun ulkomailla ja täällä yksityissairaalassa synnytys maksaa 9.000euroa (sektio 15.000-18.000eur) ja lapseni tarhapaikka 1.200eur/kk (jolla saa 6 tuntia hoitoa päivässä). Kyllä, on tasokkaampaa kuin suomalaiset kunnalliset palvelut, mutta kyllähän tuosta saa maksaakin.

Vierailija
20/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen bongannut ainakin nämä

- kerrotaan omista asioista muiden kuullen

- otetaan opiskelijoita mukaan kysymättä lupaa

- laitetaan viereiseen vessaan ripuloimaan muiden kuullen

- pitää kulkea avopaidassa, josta näkyy selkä ja pylly, käytävällä

- annetaan turhaan olla kylmissään ilman peittoa

- ei kerrota mitä tapahtuu potilaalle