Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa synnyttämisessä unohdetaan intimiteetin suojaus?

Vierailija
21.09.2009 |

Onhan se totta ettei sinne kainostelemaan tulla, mutta voisihan siitä yrittää edes tehdä vähän miellyttävämpää? Ainakin kun katsoo noita Amerikkalaisia synnytysohjelmia, niin niissä synnyttäjää kohdellaan kuin asiakasta ja kunnioitetaan häntä ja mielipiteitä.

Olisi myös hauska kuulla mitä muun maalaiset synnyttäjät ajattelevat kun porukka seilaa ovesta miten sattuu, sulle puetaan naurettavat verkkohousut, joissa muhkea vaippa sekä pistetään peräruiske. Nämä siis esimerkkejä, ainahan näin ei käy. Lisäksi koko asenne on sellainen, että nyt ei saa mistään niuhottaa ja sivistys jäi sairaalan ulkopuolelle.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei nimittäin voi synnyttää yksityisesti, eikä enää edes ole mitään ewml-potilaita, jollaoin lääkärinsä pystyi valita.

Vierailija
22/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Yhdysvalloissa olet todella pulassa, jos sinulla ei ole sairasvakuutusta. Useimpien sairaaloiden ovelta käännytetään pois, ihan oikeasti, vaikka olisi kuinka synnytys käynnissä.

Oma kokemukseni Suomessa oli hyvä ja rauhallinen. Paikalla kävi anestesialääkäri (omasta pyynnöstäni), lääkäriopiskelija (kysyttiin lupa) ja oma kätilö ja loppuvaiheen hätätilanteessa toinen kätilö ja synnytyslääkäri. Tuskin olisi muuallakaan maailmassa onnistunut vähemmällä henkilökunnalla?

Ehkä ainoa miinus oli se, että synnytyksen jälkeen kahden hengen huoneessa vierustoverin mies oli paikalla (verhon takana) kun minulle tehtiin sisätutkimus, tosin varmaan pyytämällä hänkin olisi voinut hetkeksi mennä käytävään. Omia vaatteita olisi saanut käyttää, mutta ainakin mulla oli niin järkyttävä jälkivuoto, että eipä olisi ne jättisiteet omiin alushousuihin mahtuneet.

Ymmärrän kyllä, että kokemuksia on erilaisia, mutta kiinnostaisi minuakin tietää, mitä ap tarkemmin ottaen tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suoli on täynnä, synnytys voi hidastua. Ei siinä ole mistään kunnioituksen puutteesta kyse.

Vierailija
24/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riittävästi saa yksityisyyttä ja työntekijät nyt on mitä kulloinkin sattuu olemaan. Ihan riittävän hyviä yleensä kuitenkin.

Vierailija
25/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vaan siellä oli erikoismaksuluokan synnyttajiä silloin tällöin (ainakin sectioissa).

Heillä oli se "oma" lääkäri.

Vierailija
26/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko erikoismaksuluokka on poistettu jo ajat sitten.

Vierailija
27/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lapsivuodeosastolla kätilö puhuu potilashuoneessa sinulle esim. jälkivuotosi määrästä samalla kun huonetoveri on paikalla? Mitä ehdottaisit tähän ratkaisuksi..? Yksityishuoneita?

- Opiskelijoista: voit aina kieltää heidän läsnäolonsa. Suu auki.

- Vessassa ripulointi "muiden kuullen"... Niitä potilasvessoja ei osastolla kovin montaa ole. Peräruiskeen jälkeen asiakas on järkevintä ohjata lähimpään vessaan ettei tule vahinkoja.

- Avopaidassa näkyy selkä ja pylly...? Pyydä aamutakki.

- Peitosta - Avaa taas se suusi. Pyydä peittoa!!! Onko se niin vaikeaa? Moni on synnyttämään tullessaan tosi kuumissaan ja hikinen, harva kaipaa peittoja!

- Ei kerrota mitä potilaalle tapahtuu.. KYSY.

Itse olen bongannut ainakin nämä

- kerrotaan omista asioista muiden kuullen

- otetaan opiskelijoita mukaan kysymättä lupaa

- laitetaan viereiseen vessaan ripuloimaan muiden kuullen

- pitää kulkea avopaidassa, josta näkyy selkä ja pylly, käytävällä

- annetaan turhaan olla kylmissään ilman peittoa

- ei kerrota mitä tapahtuu potilaalle

Vierailija
28/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun se vauva tulee sieltä intimiteetistä, paha suojata.

Vierailija
29/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kerrotaan omista asioista muiden kuullen

Tuo on kyllä totta, mutta en oikein ymmärrä, miten sen voisi toisin hoitaa jos huoneessa on useampia äitejä.

- otetaan opiskelijoita mukaan kysymättä lupaa

Minulta ainakin on kysytty lupa

- laitetaan viereiseen vessaan ripuloimaan muiden kuullen

Mitenkäs tämä pitäisi hoitaa?

- pitää kulkea avopaidassa, josta näkyy selkä ja pylly, käytävällä

Ei ole minun ainakaan tarvinnut, on aina saanut sen aamutakin päälle, jos on johonkin lähdetty

- annetaan turhaan olla kylmissään ilman peittoa

???

- ei kerrota mitä tapahtuu potilaalle

Tämän myös allekirjoitan, mutta ei liity mielestäni intiimisuojaan

Vierailija
30/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa ne ruusunpunaiset lasit pois.

Amerikassa on kymmeniä miljoonia ihmisiä vailla sairasvakuutusta. Meinaatko, että heilläkin synnytys tapahtuu tuohon tahtiin? On yksityishuoneet jne.

Vierailija
31/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa saa itse valita lääkärit ja kätilöt aivan kuten muuallakin maailmassa, siitä pitää sitten vain maksaa itse (kuten muuallakin maailmassa). Suomessakin voit valita lääkärin ja kätilön itse, synnyttää yksityisellä ja maksaa lystin itse. Sen sijaan, jos haluat käyttää uskomattoman upeaa "tuettua" ja lähes ilmaista (murto-osa todellisista kustannuksista) mahdollisuutta synnyttää tasokkaissa sairaaloissa, niin silloin synnytät niiden lääkäreiden ja kätilöiden avulla, jotka ko sairaalassa ovat työvuorossa.

Suomalaiset haluavat "ilmaisen" synnytyksen (päivähoidon jne), mutta samaan aikaan halutaan samat "ylimääräiset" herkut, jotka on muissa maissa ITSE MAKSAMALLA mahdollista saada. Halutaan siis vain rusinat pullasta.

Asun ulkomailla ja täällä yksityissairaalassa synnytys maksaa 9.000euroa (sektio 15.000-18.000eur) ja lapseni tarhapaikka 1.200eur/kk (jolla saa 6 tuntia hoitoa päivässä). Kyllä, on tasokkaampaa kuin suomalaiset kunnalliset palvelut, mutta kyllähän tuosta saa maksaakin.

Eli kuvaamasi vaihtoehto ei ole täällä olemassa, koska synnytyssairaaloissa ei ole mahdollisuutta olla maksavanayksityispotilaana, kuten useimmissa ulkomaisissa sairaaloissa (joissa on siss sekä julinen puoli että yksityinen puoli). Yksityiset sairaalat eivät taas hoida synnytyksiä täällä, koska niissä on liikaa riskejä.

Vierailija
32/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos jollain on kylmä niin ettekö osaa pyytää sitä peittoa. Pitääkö kätilön olla ajatustenlukija?

Vierailija
33/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei ole pakko ottaa peräruisketta.

Sun ei ole pakko pitää sairaalan vaatteita.

Sää voit mennä yksityiselle synnyttämään.

Ei ne jenkkisarjoissa kuvaa kuin eri näkösissä yksityisissä paikoissa: on omat kätilöt ja omat lääkärit.

Minusta verkkoalkkarit on IHANAT synnytyksen jälkeen. Vien niitä parit kotiinkin, vie sinä sairaalaasi (tai sinne yksityiselle) mitä haluat jos ei yhteiskunnan tarjoama kelpaa.

Pelkästään verisien yhteiskalsareiden peseminen laitospesulassa olisi haaste -ja kallista.

Eihän se oleminen sairaalassa ilmaista ole, mutta siihen hintaan saat henkilökunnan, ruuan, pedin, vaatteet, lääkkeet -koko helahoidon.

Jos taas Jenkkeihin vertaa niin mitenköhän lienee perus sairaalassa synnytys? Tuskin on kovin erilaista kuin meillä.

Yksityisestä sairaalasta itselläni ei ole kokemusta, sinulla?

Vierailija
34/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä kerran lääkäri, josta kerrottiin ennen kun se tuli huoneeseen. Sitten ponnistusvaiheessa kun napanuora oli kaulan ympärillä, niin kutsuttiin paikalle toinen kätilö.

Enemmänkin olin kiitollinen niistä ihmisistä joita siellä oli. Jokaisella oli työnsä tehtävänä.

Mitenhän mun yksityisyys siinä meni?

Vierailija
35/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei pahaa sanottavaa. Peräruiskeen sain niin, että oli eristetty vessa / kylpyhuone, ja sinne ei muita päässyt ennen kuin olin itse rauhassa hoitanut tarpeet... Peittoa sain synnytyksessä heti kun pyysin. Kätilö oli mukava, ja heitettiin juttua. Neuvolassa oli jo etukäteen täytetty synnytystoiveita koskeva lomake, jossa kysyttiin saako opiskelijoita tulla. Epiduraalin sai n. 10-15 minuuttia siitä, kun pyysi. Kaikki asiat selitettiin ja kätilö tuli vielä seuraavana päivänä kysymään, että jäikö jotain askarruttamaan ja juteltiin yleisesti synnytyksestä. Ei voi kyllä valittaa...

Vierailija
36/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertaa Helsingissä Naistenklinikalla ja kertaakaan ei ole ollut päällä selästä aukinaista paitaa. Epiduraalinkin laitto onnistui yöpuvun helma ylös käärittynä ja samalla peittelivät takamukseni. Lisäksi kylpytakki.

Vierailija
37/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi varastat?

Minusta verkkoalkkarit on IHANAT synnytyksen jälkeen. Vien niitä parit kotiinkin, vie sinä sairaalaasi (tai sinne yksityiselle) mitä haluat jos ei yhteiskunnan tarjoama kelpaa. Pelkästään verisien yhteiskalsareiden peseminen laitospesulassa olisi haaste -ja kallista.

Vierailija
38/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi siis vaatia kaikki itse.

ap

Vierailija
39/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa esim. yleisissä synnytyssairaaloissa monta naista synnyttää samassa huoneessa, vain verho on vedetty eteen. Lääkäri pystyy siten helposti hoitamaan useamman synnytyksen. Niin ja huutaa ei saa, koska silloin menettää kasvonsa... Japanissakin on yksityisiä sairaaloita, missä meno saattaa olla toinen.

Vierailija
40/57 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän valittamista löytyy ihan kaikista asioista eikä aina kaikki voi olla täydellistä. Tämä aloitus nyt oli jotenkin outo ja epäselvä. Minä en ainakaan ymmärtänyt ollekaan, mikä oli aloituksen pointti ja missä asiassa muissa maissa on automaattisesti asiat paremmin. Voihan jenkeissäkin jäädä palelemaan ilman peittoa.