Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväksytkö sen, että McDonaldsin kanahampurilaiset on siunattu Allahin nimeen?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tähän asti pitänyt enemmän Mäkkärin kuin Hesen hampurilaisista. Mutta taidankin tästedes käydä hampurilaisella pienissä, yksityisen yrittäjän pyörittämissä paikoissa. Tai Rollsissa.

Olen kristitty, mutta se ei estäisi minua syömästä ruokaa, vaikka se olisi siunattu kelle. Raamatussakin sanotaan, että kristitylle ei ola merkitystä, vaikka ruoka olisi siunattu pakanajumalille, se ei vaikuta kristittyyn vaan ruoasta voi kiittää Jumalaa ja syödä sitä hyvillä mielin. Kunhan ei oma mieli tee tepposia ja ala kuvitella kaikenlaista.

MUTTA. Vastustan halal- ja kosherteurastusta. Eläin kärsii siinä turhaan.

Ja vastustan sitä, että Euroopassa ryhdytään tarjoamaan tuollaista ruokaa. Meillä on oma kulttuuri ja sitä yritetään nyt näköjään joka suunnalta tuhota aktiivisesti.

Ja vaikka olisikin kolme suurta kirjauskontoa, joissa pohjalla paljon samaa, niin eivätpä muslimit itse hyväksy sitä, että kristityt kutsuisivat Jumalaa heidän käyttämällään nimellä, vaikka sama Jumala olisikin... EIkös siitä ollut hiljan uutinen?

Vierailija
22/76 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin suomalaiset? Tanskassahan tuo teurastus aloitetaan rukouksella...

En kyllä allekirjoita sitä, että muslimimaassa kieltäytyisivät syömästä leipää jos tietäisivät suomalaisen leipurin "siunaavan" taikinan painamalla siihen ristin, kuten mummoni tekee.

on todella valitettavaa että liian usein suomalaiset ovat niin höveleitä luopumaan omista arvoistaan. Ihan rautalangasta väännettynä jos kuka hyvänsä kristitty menisi muslimimaahan niin olisi turha kuvitella että he suostuisivat siunaamaan mitään ruokaa Jeesuksen nimessä. Jos muslimi haluisi kääntyä kristityksi, niin valtaosassa muslimimaita se ei todellakaan tulisi kuuloon! Suomessa kyllä annetaan muslimien harjoittaa omaa uskoaan,(mikä on minusta sinänsä ihan ok), mutta jotain rajaa sentään pitäisi olla.

Suomalaiset taitavat olla hieman sinisilmäisiä ja naiveja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, että mitä tapahtuisi, jos muslimeille syötettäisiin tietämättään "kristittyjen" lihaa. Nousis varmaan äläkkä.?

Kannibalismista nousee yleensäkin ns. äläkkä ;)

Henkilökohtaisesti aivan sama. En oikein ymmärrä rituaaliteurastusta (kosher/halal), mutta ymmärtääkseni oikein tehtynä eläin ei kärsi (kun se on tainnutettu ennen kurkun avaamista). Perustana on kai ennenwanhaiset hygieniaolot, joissa tuo tapa parantaa lihan säilyvyyttä (?)

Ajatus vakavasta sedästä lukemassa rukousta kanahampurilaiselle (tai teuraseläimelle) on lähinnä koominen.

Vierailija
24/76 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku pelle olisi tehnyt hokkuspokkus-temppuja ennen kanojen teurastusta.

Vierailija
25/76 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole onneksi ikinä syönyt mäkkärissä kanahampparia. Enkä tule syömäänkään tämän kuultuani. Jaksan vetää kierroksia sen takia, että minulle Jeesus Kristus on Herra.

...Ettei mikään mikä menee suusta sisään voi sinua saastuttaa, mutta se mitä tulee suusta ulos...?

Vierailija
26/76 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonto ei kuulu mäkkärin ruokaan.

Vierailija
27/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön silti sitä niin kuin ennekin eli n. 1 kerta/kk.

Vierailija
28/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimit eivät hyväksy Jeesusta Jumalan poikana ja syntien sovitusta ristinkuolemalla. Miksi meidän pitäisi hyväksyä tuo ruokajuttu kun muslimit eivät hyväksy esim. päiväkotien ja koulujen kristillisiä joulujuhlia tms.?

Vierailija
29/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelle on siunattu jne...

Enkä oikein jaksa ymmärtää, miten joku viitsii vetää kierroksia tästä.

Mutta sen verran mietimme tätä kotona että, jos joku juutalainen rabbi lukisi rukoukset ja liha olisi "kosher-teurastettu". Millainen haloo tästä syntyisi muslimien aloitteesta?

Vierailija
30/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapuolisuuden nimissä olisi hyvä, jos joku kristitty Suomessa (pappi tai hampurilaispaikan työntekijä) siunaisi valmiit hampurilaiset vielä Jeesuksen nimeen.

Vierailija
31/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole onneksi ikinä syönyt mäkkärissä kanahampparia. Enkä tule syömäänkään tämän kuultuani.

Jaksan vetää kierroksia sen takia, että minulle Jeesus Kristus on Herra.

Vierailija
32/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tarvitse miettiä mitä syötetään..

vaikka tuo ei hetkauta oikeasti mitenkään, ehkä kerran puolessa vuodessa käymme mäkkärissä.

Vierailija
33/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta edelleenkään jos joku muslimi on lausunut rukouksen ennen lihan teurastusta, se ei liikuta minua juurikaan mitenkään.

Eikä vaikuta minun Jumala-suhteeseeni. Se on jostain ihan muusta kiinni kuin McChikenistä.

T: se joka ei jaksa vetää kierroksia

Vierailija
34/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimit eivät hyväksy Jeesusta Jumalan poikana ja syntien sovitusta ristinkuolemalla. Miksi meidän pitäisi hyväksyä tuo ruokajuttu kun muslimit eivät hyväksy esim. päiväkotien ja koulujen kristillisiä joulujuhlia tms.?

Mun mielestä kanahampurilainen on vähän eri juttu kun ristikuolema;)

Vierailija
35/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu ev.lut. kirkkoon enkä mihinkään muuhunkaan uskonnolliseen yhdyskuntaan. Silti olen syönyt Suomessa rukoiltua ruokaa, Vatikaanissa nunnan siunaamaa pitsaa, espanjalaisessa luostarissa katolilaiseen nimeen siunattua ruokaa, nepalissa hindujumalien nimeen siunattua ruokaa ja buddhalaisessa temppelissä juonut buddhan siunaamaa teetä, syönyt Allahin nimeen rukoiltua ruokaa, jne...

Hassu juttu, mikään niistä ei maistunut sen ihmeellisemmälle kuin itse tekemäni ruoka, jota en ole koskaan siunannut. Itse asiassa, kaikki maistuivat todella hyvälle enkä ole kokenut noita tilanteita käännytyksenä,

painostavana tms. Ei se siinä ruuassa maistu tai tunnu! Kyllä se rukous on enemmän rukoilijalle kuin ruualle! Tuolla ajattelutavalla et voi mennä syömään minnekään. Mistä sinä tiedät, mitä rukouksia ravintolan kokki rukoilee ruuanlaittoa aloittaessaan, kesken kokkauksen, ruuan valmistuttua? Hyvä kristitty käsittääkseni hyväksyy kaikki eikä tuomitse ketään... Tämä on tuomitsemista. Mutta jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä. Itse kannatan McDonaldsin päätöstä. Silti olen sitä mieltä, ettei kaikessa tarvitse antaa muslimeille periksi, koska maassa maan tavalla on kuitenkin valtalinja.

Vierailija
36/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Joten hyväksyn.

Agnostikko

Vierailija
37/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle yks lysti, ei vahingoita minua, vaikka mielestäni islam on vakava harhaoppi.

(varmaan neuroottisimmat kannanotot tulee taas vapaa-ajattelijoilta)

Vierailija
38/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovainen minäkin. Ja usko merkitsee minulle jotain ihan muuta kuin lakihenkisyyttä.

mutta edelleenkään jos joku muslimi on lausunut rukouksen ennen lihan teurastusta, se ei liikuta minua juurikaan mitenkään. Eikä vaikuta minun Jumala-suhteeseeni. Se on jostain ihan muusta kiinni kuin McChikenistä. T: se joka ei jaksa vetää kierroksia

Vierailija
39/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Ateismissa on kyllä erittäin paljon hyviä puolia, sen tajuaa kun lukee näitä tällaisia aloituksia =)

Vierailija
40/76 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas nähdään se miten suomalaiset tyytyvät aina muiden tapoihin. Miettikää mitä tapahtuisi jos muslimimaihin vietäisiin jotain kristillisesti siunattua ruokaa... hyväksyisivätkö he sen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme