Miksi perhetyöntekijä käy "tavallisenoloisessa" perheessä?
Yksi puolituttu perhe kyseessä, ihan tavallisilta vaikuttavat, suht' alhainen koulutustaso kuitenkin ja vaimo ollut lähinnä pätkätöissä ja aika paljon työttömänä, hänellä on kaikenlaista "tilpehöörikoulutusta". Mutta ei siis tällaisen puolitutun silmiin mitään päivänselviä ongelmia, tuskin läträävät viinalla tai käyttävät huumeita tms.
Perheessä siis esikoinen muutaman kuukauden ikäinen. Äiti hoitaa vauvaa kotona, isä töissä, johon sisältyy silloin tällöin myös yötöitä.
Miksi perheessä käy perhetyöntekijä lasta hoitamassa? Ei kai nyt kuitenkaan kuulu ihan normaaliin "palveluun"?
Itse asiassa minua ihmetytti jo synnytysreissu, kun perhe viipyi sairaalassa viikon verran ja äiti kävi välillä yksinään kotona sairaalasta päiväseltään. Lapsi oli kuitenkin äidin kertoman mukaan täysin terve ja täysaikainen ja sellaiselta myös näyttää.
Kommentit (135)
se että on raha-asiat kunnossa ei tarkoita sitä, että sitä liikaa. Ja olimme täällä ns. juurettomia, eli sukulaiset asuvat kaukana.
Ja kun neuvolasta tälläistä palvelua tarjottiin, niin miksi ei apua otaaisi vastaan.
Ainahan puhutaan ennalta ehkäisystä, että ongelmiin pitäisi puuttua ennen kuin on liian myöhäistä ja tarinan voi lukea sitten iltäpäivälehdistä. Ainoa ongelma ovat nämä ihmiset jotka sitten leimaavat, joko luuseriksi tai törkeeksi hyväksi käyttäjiksi. En tiedä miksi sinulle nro 52 ei ole tarjottu apua, mutta vaikka sinullakin on kovaa, on aika raukkamaista alkaa muita haukkumaan. Eikö sinun mielestäsi ongelmiin ole hyvä puuttua ja auttaa hädässä olevia? Oletko sinä puhunut asiasta neuvolassa? Vai etkö halua apua?
ei kun perhe itse katsoo KUTEN AIKUISET mihin rahkeet riittää ja jos on heikko nahjus, palkkaa OMASTA PUSSISTA sitä apua.
Minusta itseaiheutetut sairaudetkin pitäisi maksaa itse - ja tässähän olisi just kyse sitten siitä, jos normaalielämästä "romahtaa".
52
jos tuolta perheeltä otettaisiin perhetyöntekijä pois? Olettaen siis, että teille ei edelleenkään perhetyöntekijää annettaisi. Olisiko elämäsi helpompaa? Sujuisivatko askareesi kevyemmin kun tietäisit, että tuuttavaperheesikään ei saa mitään "ylimääräistä" apua?
Kyllä todella tässä massa kateus voittaa kiimankin...
Sekin on vähän mielipidekysymys, onko minulta pois vai ei. Meillä on kuitenkin ollut väliin tosi hankalaa erityislapsen ja omien sairauksien kanssa, eikä meille ole apua tarjottu vaikka olemme sitä pyytäneet. Miksi siis heille, vaikka ensimmäinen ja terve lapsi, siis helppoa kuin mikä meihin verrattuna (lapsi vielä nukkuukin yöt hyvin äitinsä mukaan)?
t. ap, joka oli myös #6 & #10
töissä ollessa ei tietenkään.
Sekin on vähän mielipidekysymys, onko minulta pois vai ei. Meillä on kuitenkin ollut väliin tosi hankalaa erityislapsen ja omien sairauksien kanssa, eikä meille ole apua tarjottu vaikka olemme sitä pyytäneet. Miksi siis heille, vaikka ensimmäinen ja terve lapsi, siis helppoa kuin mikä meihin verrattuna (lapsi vielä nukkuukin yöt hyvin äitinsä mukaan)?
t. ap, joka oli myös #6 & #10
Ehkä juuri tuo empatian puute ajaa tämän mailaman, niin kovaksi. Mutta itse asiassa sinä itse ja perheesi ovat ne ainuat jotka siitä kärsii. Kuusivuotta hereillä tekee tehtävänsä :-D
Onneksi meidän perheemme sai apua ja nyt menee hyvin ja perhe elämä kukoistaa. Mutta hyvää päivän jatkoa sinulle sinne kurjuuteesi, mutta minun pitää jatkaa töitäni.
ja turha sossuväki oikeisiin töihin, niin kyllä tietenkin paranisi. Verotaakkani kevenisi.
52
oli myös mahdollisuus perhetyönttekijään sen takia kun minulla oli paha masennus. Ulospäin sitä ei vamaan näkynyt, sillä tsemppasin aina kun pääsin ulos ja sukulaisillekin ilmoittelin, että kaikki on hyvin. Ainoastaan neuvola tiesi ongelmista. Emme sitten kuitenkaan käyttäneet vaikka olisimme saaneet. Näin jälkikäteen ajatellen olisi kyllä pitänyt. Lapsen kuuden kuukauden koliikki ei yhtään helpottanut asiaa. Masennuksesta olen ketonut avoimesti vasta vuoden päästä kuluneesta ja olen muistutellut kavereita, että kertovat jos on samoja oireita kun minulla eivätkä sulkeudu. (niin ja sukulaiset ja kaverit asuivat kaikki yli 300km päässä, joten olimme "aivan yksin").
Väsymys ja uupumus, en minäkään ymmärtänyt eroa ennen kuin niin itselle kävi. Sossupummit on aivan eri tapaus. En jaksa kinata kanssasi, tässä saisi koko päivän kulumaan etkä silti tajuaisi;)
joten minulle ei sitä ole luvassa. Mutta mene nyt edes tekemään jotain järkevää työtä, että olet jonkin arvoinen edes hetken.
52
Miten toisten asiat kiinnostaa noin paljon. Sehän on hyvä jos apua nykyisin on saatavilla. Sit ihmisistä kirjoitellaan et suht alhainen koulutustaso ei tee kenestäkään huonompaa.
teen maailman tärkeintä työtä, olen äiti. saavat sitten minunkin muksuni ryhtyä veronmaksajiksi.
mitä ihmettä se asia sinulle kuuluu?
Jospa keskittyisit elämään ihan omaa elämääsi =)
Pitääkö nostaa lippu salkoon? Ja ethän sinä tee edes sitä, jos teillä käy perhetyöntekijä.
Ei mitään lippuja salkoon, sitä en halua vaan sen että sä menet ittees, emmä kehtais kattoa peiliin jos olisin sinä.
1. käyntisatsi (noin 15 kertaa) kun odotin meidän keskimmäistä. Vaikea raskaus ja esikoinen vilkkaassa 2v iässä. Perhetyöntekijä kävi kahdesti viikossa ulkoilemassa esikon kanssa ja mä sain maata -näin käski lääkäri. Jatkui myös pari viikkoa synnytyksen yli koska mut jouduttiin leikkaamaan ja sain toipua.
2. käyntisatsi (noin 20 kertaa) kun odotin kuopusta, eli meidän kolmatta. Niin ikään vaikea raskaus, etinen istukka ja paha verenvuotoriski. Perhetyöntekijä ulkoili kahdesti viikossa molempien isompien kanssa ja hoiti sitten esikoisen kerhoon. Jatkui myös rv35+4 tapahtuneen leikkauksen jälkeen kuukauden, koska lääkäri suositteli. Sain levätä enemmän.
Ja me olemme hyvinkoulutettuja, vakavaraisia, hyvintoimeentuleva perhe. Ei se katso varallisuutta tms jos vaan avunsaamisen kriteerit täyttyy. Ja jos neuvola ei olisi tarjonnut tätä perhetyöntekijävaihtoehtoa avuksemme, olisin palkannut jonkun kuitenkin.
Ei kannattaisi purra ruokkivaa kättä, minähän sinunkin lojumisesi maksan.
olemme ihan normaali lapsiperhe, mies käy töissä minä lasten kanssa kotona. Lapset nyt 7kk, 3v, 5v, 7v ja 9v.
Minulla ei ole ollut "vapaata" kohta 10 vuoteen, joten neuvolasta oiken tuputtivat sosiaalitoimsiton perhetyöntekijää jotta saisin hengähtää arjen keskellä. Meillä ei ole ketään tuttavia eikä sukulaisiakaan lähimain, joudun käymään kerran viikossa lapsen kanssa fysioterapiassa, niin tähänkin auttaa sitten perhetyöntekijä. Ja tiedän monta ihan tavallista perhettä joissa käy:) Eli ei siinä mitään ongelmia tartte perheessä olla, jotta perhetyöntekijän saa.
heillä kävi erinäisiä työntekijöitä avustamassa