Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perhetyöntekijä käy "tavallisenoloisessa" perheessä?

Vierailija
16.09.2009 |

Yksi puolituttu perhe kyseessä, ihan tavallisilta vaikuttavat, suht' alhainen koulutustaso kuitenkin ja vaimo ollut lähinnä pätkätöissä ja aika paljon työttömänä, hänellä on kaikenlaista "tilpehöörikoulutusta". Mutta ei siis tällaisen puolitutun silmiin mitään päivänselviä ongelmia, tuskin läträävät viinalla tai käyttävät huumeita tms.

Perheessä siis esikoinen muutaman kuukauden ikäinen. Äiti hoitaa vauvaa kotona, isä töissä, johon sisältyy silloin tällöin myös yötöitä.

Miksi perheessä käy perhetyöntekijä lasta hoitamassa? Ei kai nyt kuitenkaan kuulu ihan normaaliin "palveluun"?

Itse asiassa minua ihmetytti jo synnytysreissu, kun perhe viipyi sairaalassa viikon verran ja äiti kävi välillä yksinään kotona sairaalasta päiväseltään. Lapsi oli kuitenkin äidin kertoman mukaan täysin terve ja täysaikainen ja sellaiselta myös näyttää.

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän kirjoitti FB-päivityksiinsä nimenomaan olevansa käymässä kotona.

ap

Vierailija
42/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän kirjoitti FB-päivityksiinsä nimenomaan olevansa käymässä kotona. ap

Ei sitä muuten voi yksin jättää sairaalaan. Eli jotain ongelmaa on seurattu, verensokeria, keltaisuutta tm, ei välttämättä ole vakavampaa tarvinnut olla.

Lopeta nyt jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat perhehuoneessa synnytysosastolla.

Ja äiti kävi siis ainakin kaksi kertaa tuon viikon aikana kotona päiväseltään. Sitä en tiedä oliko isä silloin sairaalassa vauvaa hoitamassa vai veivätkö vauvalaan, mutta varsinaiseesti vauva siis oli perhehuoneessa vanhempiensa kanssa.

ap

Vierailija
44/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa perhetyöntekijän ihan tilaamalla vaikka jos haluaa mennä kaverin kanssa kahville ilman lapsia. Alle 4 h on 10 eur ja yli 4 h 20 eur.

Olen käyttänyt tätä kaupunkimme palvelua siitä saakka kun tästä kuulun, eli ekan lapsen ollessa noin 3 kk.

Emme ole ongelmaperhe, molemmat vanhemmat akateemisesti koulutettuja, lapset ovat kotihoidossa, isä osallistuu paljon lastenhoitoon yms. mutta koko ajan meillä on korostettu, että äidin jaksamisen tukemisessa tämä on hyvä ja halpa ratkaisu. Lapset 6 v, 5 v, 3 v ja 1 v.

Vierailija
45/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei yhdessäkään kunnassa riitä perhetyötä sellaisiin perheisiin, joissa sitä ei todella tarvita. Tuttavallasi on aivan varmasti hyvä syy perhetyöntekijän saamiseen. Joku voisi jopa ajatella että onpa hyvä että kerrankin lähimmäinen saa apua kun sitä tarvitsee.

Mutta ole AP ihan rauhassa kateellinen. Se on kypsän ja empaattisen ihmisen merkki ;)

Voithan jopa kokea paremmuuden ja ylemmyyden tunnetta, kun itse olet jaksanut pyörittää perhepalettia erityislapsen kanssa ilman perhetyötä. Been there, done that. Myös minä. Suon kuitenkin avun muille, jos jostain syystä joku muua apua tarvitsee enemmän.

Ei vaan oikeesti. Heikkous ei ole syntiä, eikä ongelmia, sairauksia tms. pitäisi joutua häpeämään. Nykyään kuitenkin niitä joutuu häpeämään ja piilottelemaan jopa lähemmiltä ihmisiltä. Ihan vaan niiden kateellisten ja pahansuopien ihmisten vuoksi. Tai itseään suojellakseen, jos ei halua vaikeista asioista jutella kenen tahansa kanssa.

Suosittelen sinulle AP ihan oikeasti itseesi menemistä. Oletko todella noin pahansuopa kuin miltä kuullostat?

Vierailija
46/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen äiti on tosi avoin kaikista asioistaan, joten en oikein usko että taustalla mitään vakavaa sairautta olisi.

Lisäksi en ymmärrä, mitä pahaa kateuden tunteessa tällaisessa asiassa on? Itse olen "joutunut" selviämään lasten kanssa erittäin vaikeasti sairaana ilman että kukaan tarjosi apua. Miksen saisi olla kateellinen tai ihmetellä, jos joku saa apua paljon pienemmillä syillä? Miksi minun pitäisi vain olla empaattinen ja uskoa, että heillä on parempi syy, kun itse olisin oikeasti apua kaivannut ja mistään ei sitä saanut? Minun on oikeasti vaikea kuvitella, että kovin monella voisi olla paremmat syyt kuin meillä.

ap

Vierailija
47/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajana voin sanoa sinulle, että LÄHESKÄÄN aina ei näy ulospäin, jos perheellä on ongelmia. Tuikitavallisen oloisella perheellä voi olla isojakin ongelmia. Me suomalaiset olemme vaan niin hyviä peittelemään ja pitämään kulisseja yllä! Jos sinua vaivaa perheen tilanne, niin mene ihmeessä kysymään ja tyydyttämään uteliaisuutesi!

Vierailija
48/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitää olla todella hyvät syyt ja pahat sairaudet saadakseen perhetyöntekijän ja toiset sitten kertovat, että sellaista on suurinpiirtein ilmaiseksi tuputettu ilman mitään suurempaa tarvetta.

Onko tilanne nyt siis eri kunnissa noin erilainen vai eivätkö nämä "asiantuntijatkaa" tiedä, milloin perhetyöntekijän saa ja milloin ei.

Vierailija
49/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan sairauksiaan kailottele fb:ssä tai muuallakaan muille kuin läheisille ihmisille!!

Tuttavallasi täytyy olla todella hyvä syy perhetyöntekijälle. Ei niitä palveluita huvikseen jaella.

Vaadi myöskin itsellesi perhetyöntekijää jos tilanteesi on hankala. Tässä maassa täytyy kaikki vaatimalla vaatia!

Ja hei ap, taidat olla hieman kateellinen ja utelias, mutta tarkemmin ajatellen olisin tuossa tilanteessa kyllä itsekin!! ;)

Vierailija
50/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siis heille, vaikka ensimmäinen ja terve lapsi, siis helppoa kuin mikä meihin verrattuna (lapsi vielä nukkuukin yöt hyvin äitinsä mukaan)? t. ap, joka oli myös #6 & #10

Vierailija
51/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti on Fb-riippuvainen.

Vierailija
52/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa enemmän kuin yksityisestä palvelusta, jos työtunteja tulee enemmän kuin 10 h/kk. Yksityiseltä firmalta palvelut tilattaessa voisi vähentää sen 60% nimittäin. Näin meidän perheessämme, jossa minä työkyvyttömyyseläkkeellä ja mies valtiolla töissä (keskiansio). Aivan älytöntä rahastusta, jos edes toinen puolisoista käy töissä ja apua tarvitsisi enemmän kuin sen 2,5 h/vko!!! Meillä lasku Helsingin Sosiaalivirastolta on yli 180 e näistä 10 tunnista kuukaudessa, vaikka emme todellakaan ryve rahassa.

Vierailija
53/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan huoli omista asioitasi. Muiden asiat ei kuulu sinulle. Et voi tietää mitä taustalla on. Keskity vaan omaan elämääsi tai hanki sellainen, jos sulla ei sitä ole.

Vierailija
54/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa avauksesi perusteella ettet todellakaan ole sellainen ihminen jolle joku uskouituisi ja kertoisi MIKSI HEILLÄ KÄY PTT!!

Sinä et selkeästikään tiedä mitään, ja syystä.

Vierailija
55/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit semmonen et ei vauvaa voi jättää perhehuoneeseen jos lähtee kotona käymään.. isän kanssa joo, mut ei hoitajat vauvoja sen takia hoida et kävästään himassa.

Hanki elämä!!!

Vierailija
56/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita väitettä uusavuttomista nuorista perheistä sillä tunnen paljonkin 19-24-vuotiaina esikoisensa saaneita. Yhdelläkään perheellä ei ollut ongelmia kotitöissä tms., mitä nämä vanhemmat äidit haluavat uskotella itselleen pönkittääkseen itsetuntoaan (ja vähentämällä syyllisyyttä siitä kun tekivät lapsen riski-iässä, paskalle ukolle ja nyt hoitavat koko kodin yksin).

Sen sijaan perheissä oli mm. masennusta, perheenjäsenen kuolema juuri ennen esikoisen syntymää, persoonallisuushäiriötä jne. Voisi sanoa että jos kotityöt ja lapsen hoiti yksin, voimia ei monellakaan jäänyt edes suihkussa käymiseen.

Vierailija
57/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli töissä ja äiti lasten kanssa kotona. Rahallista tai päihdeongelmaa ei ollut. Ainoastaan se, että meinasin väsähtää ihan kokonaan, olin aivan puhki. Vaikka syy olikin ihan normaali lapsiperheen ongelma, toinen lapsista valvotti yöt ja toinen päivät. Minusta oli tosi hienoa kun ehdottivat neuvolasta tätä palvelua. Ekaksi meinasin kieltäytyä, juuri tämän leimautmispelon takia, mutta onneksi otin palvelun vastaan. Puolivuotta kävi, ekaksi kaksikertaa viikossa ja siitä sitten pikkuhiljaa harvemmin. Ja uskallan väittää että tämä esti totaaliromahtamisen. En tiedä mihissä oltaisiin, jos ei oltaisiin apua saatu.

Vierailija
58/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika törkeää maksattaa tuollainen yhteiskunnalla. On ihan peruskuvio, että lapset valvottaa.

t. astmalapsen äiti, joka ei nukkunut kuuteen vuoteen

Vierailija
59/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et sä nää ihmisen sisään vaikka miten vaikuttais avoimelta.

Vierailija
60/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko parempi romahtaa ja maksattaa sairaalalaskut ja lasten hoito yhteiskunnalla? onko parempi niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme