Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perhetyöntekijä käy "tavallisenoloisessa" perheessä?

Vierailija
16.09.2009 |

Yksi puolituttu perhe kyseessä, ihan tavallisilta vaikuttavat, suht' alhainen koulutustaso kuitenkin ja vaimo ollut lähinnä pätkätöissä ja aika paljon työttömänä, hänellä on kaikenlaista "tilpehöörikoulutusta". Mutta ei siis tällaisen puolitutun silmiin mitään päivänselviä ongelmia, tuskin läträävät viinalla tai käyttävät huumeita tms.

Perheessä siis esikoinen muutaman kuukauden ikäinen. Äiti hoitaa vauvaa kotona, isä töissä, johon sisältyy silloin tällöin myös yötöitä.

Miksi perheessä käy perhetyöntekijä lasta hoitamassa? Ei kai nyt kuitenkaan kuulu ihan normaaliin "palveluun"?

Itse asiassa minua ihmetytti jo synnytysreissu, kun perhe viipyi sairaalassa viikon verran ja äiti kävi välillä yksinään kotona sairaalasta päiväseltään. Lapsi oli kuitenkin äidin kertoman mukaan täysin terve ja täysaikainen ja sellaiselta myös näyttää.

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luulen, että ap on oikeasti kyseisen henkilön läheinen. Ei vaan sitä mainitse täällä suoraan, ettei vain ko. henkilö tunnista tms. Ja jos mulla olisi tuollainen läheinen niin voi surku sentään..

Jos kyseessä on kuitenkin puolituttu niin miksi ihmeessä hän sanoisi sinulle, että minulla itselläni on kuules niin pahat peräpukamat, että tarvitsen apua lapsen hoitamiseen. Tai oli syy mikä hyvänsä niin miksi ihmeessä hän kertoisi siitä sinulle ja toisekseen miksi asia edes kuuluu sinulle jos kerta olet puolituttu.

Olen minäkin avoin ja puhun paaaljon asioita myös puolitutuille, mutta en todellakaan mainitsisi esim. hiivatulehduksista, miehen potenssilääkityksistä, tai ylipäänsä mistään muustkaan henkilökohtaisesta. sanoisin mielummin, että joo kaikki hyvin.

Vierailija
122/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä koe kyllä pahana, että "papereissani" on merkintä. Ei minulla ole mitään salattavaa tai hävettää tietojeni suhteen. Pääsääntöisesti luotan työntekijöihin, he ovat ammattilaisia. En saisi apua masennukseeni, ellen kertoisi siitä esim. neuvolassa. Sen sijaan toistan sitä, että en todellakaan puhu kenellekään ystävälleni jatkossa vaikeuksistani. Mennään vaan entistä enemmän yhteiskuntana siihen, että ihmisten tukiverkostoja ovat viranomaiset, eivätkä kanssaihmiset.

-se tyhmä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sama juttu. Ollaan ihan normiperhe, isä töissä. Ja vielä esikoinen tarhassa! Mutta ptt:n työ on nimenomaan ENNALTAEHKÄISEVÄÄ työtä - olen nyt valvonut kohta 8kk vauvan kanssa ja alkaa olla voimat vähissä. Päivitän fb:tä - koitan keksimällä keksiä päivän mukavimmat jutut sinne. En MISSÄÄN NIMESSÄ ala kirjoittamaan väsymyksestäni - kavereissa mm. entinen esimieheni (joka siis kyllä nykyään ihan ystäväkin). Tähän väsymykseen vielä päälle pikkuveljen huumekierre ja äskettäin tapahtunut itsemurhayritys, niin ptt:n neuvosta koko palvelu on nyt meille ilmaista. Juuri sen takia, ETTEN ROMAHDA TÄYSIN. Ja veikkaanpa, ettei KUKAAN ainakaan tässä naapuristossa näe näitä asioita päällepäin.

Revi siitä, ap!

Vierailija
124/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua masennukseesi.

Monesti sitä ei saa ja sehän näkyy myös täällä näissä kirjoituksissa.

Monet terveydenhoitajat ovat niin puusilmiä etteivät näe selviä masennukset oireita eivätkä kysele mitään. Varsinkin useamman kuin yhden lapsen äitien oletaan pärjäävätn itsekseen. (tämä taitaa olla ap tapauksessakin syy).

Minulle sattui kerran neuvolatäti joka oli ihan kauhuissaan kun äiti odotti toista lastaan. Minultakin kykyi heti, että onko vahinko. Ja monelta muulta myös. Olisi varmaan pyörtynyt jos olisi ollut terkkana vielä kun odotin kolmatta. Niinpä useimmat toista tai kolmatta odottavat äidit vaihtoivat vaivihkaa neuvolaa tai eivät käyneet neuvolassa ollenkaan. Tällä terveydenhoitajalle oli ihan mahdotonta käsittää miten joku voi pärjätä jos lapsia oli enenmmän kuin yksi ja siksipä alkoi puhua ikävästi ja esti kaiken avun saannin useampi lapsisille perheille.

Vierailija
125/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ptt:n työaika on normi virastoaika - siksi ei saa apua iltoihin/öihin (kuinka mielellään ottaisinkaan avuksi öihin!).

Vierailija
126/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nykyään tekee lähinnä vain lastenhoitoa, jolloin (yleensä) äidille annetaan mahdollisuus hengähtää.

Se ei siis ole mitään "leima papereissa" olevaa lastensuojelutyötä, vaan ihan neuvolan "perus"palvelu.

Vierailija
127/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kylläkin lastensuojelun työntekijöitä ja hyvin monin paikoin he eivät tee lainkaan kotitöitä, vaan teettävät erilaisia kasvatustehtäviä ja "keskustelevat".

Vierailija
128/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettet romahda peruselämästä.

Vierailija
129/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kunnissa palvelua näköjään käytetään väärin ja apua tarvitsevat saattavat jäädä ilman.

Hankkikaa muualta sitä huvitus-lastenhoito apua, koska jos näitä "väärinkäytöksiä" on paljon lakkaa koko palvelu niin kuin on monessa kunnassa jo loppunut.

Vierailija
130/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
131/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.espoo.fi/default.asp?path=1" alt="http://www.espoo.fi/default.asp?path=1">http://www.espoo.fi/default.asp?path=1</a>;28;11866;11404;105495 Miten muualla?

"Silloin kun pikkulapsiperheen elämäntilanne on vaikea, perhetyöntekijät voivat antaa tilapäistä lasten- ja kodinhoidollista apua.

Lapsiperheiden perhetyö on lyhytkestoista perhetyötä, joka on tarkoitettu pääsääntöisesti alle kouluikäisten lasten perheille alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun syyn perusteella. Tavoitteena on tukea tilapäisesti perheen arjesta selviytymistä ja ehkäistä perhetilanteen vaikeutuminen. Perhetyö on suunnitelmallista ja perustuu yhdessä asiakkaan kanssa tehtyyn palvelusuunnitelmaan.

Lapsiperheiden perhetyö voi olla varhaista tukea, kuten mm. vanhemmuuden tukemista, kasvatuksessa ja hoidossa ohjaamista, sekä lasten- ja kodinhoidollista kotipalvelua. Perhetyöntekijän tekemää kotipalvelua ei ole mahdollista antaa pelkkään siivoukseen.

Perheet ohjautuvat perhetyön piiriin neuvolan, päivähoidon, lastensuojelun, vammaispalvelujen, erikoissairaanhoidon tai muun palvelun kautta, jossa perheen avun tarve on tunnistettu. Perheohjaaja arvioi perheen avun tarpeen ja johtava perheohjaaja päättää perheelle annettavasta palvelusta. Palvelua myönnetään perheen tarpeiden, käytettävissä olevien resurssien ja määrärahojen mukaan.

Lapsiperheiden perhetyöhön sisältyvä kotipalvelu muuttuu maksulliseksi 1.9.2009, jolloin siitä peritään käynnin pituuden mukainen käyntimaksu tai asiakkaan tulojen, perhekoon ja palvelun määrän mukainen kuukausimaksu. Varhainen tuki on maksutonta."

Vierailija
132/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vale?

Jos sanoo neuvolassa ettei jaksa, niin neuvolassa siihen pitäisi puuttua, mietitään miten jaksetaan. Mikä tässä on valetta?

Vai onko erityislapsien perheitä kohtaan joku salainen lynkkaus, eikä apua anneta?

- Juurikin katseltiin vuoden sisällä joku ohjelma jossa Vantaalla tai sielä suunnalla asuva monen erityislapsen perhe tarvitsi apua eikä saanut. Haki siihen ihan kunnolla apua ja kunta on rahallisestikin vastuussa rikkeistään.

Järjestöt on nimenomaan teidän apuna. Sinne voi käsittääkseni soittaa ja kysyä ne mitä apua pitää saada. Mutta ei sitten jos haluat mussuttaa sielä koneellasi yksin!!

Minä ainakin kysyisin.

Ja tiedän että neuvolani kysyy jaksamiseni ja tarjoavat apua. Ei ehkä kaikki tädit tarjoa niin ahkerasti, varmaan se oma osallistuminenkin vaikuttaa? Tiedä häntä.

Mutta en käsitä miksi te jauhatte ettei yhden lapsen äiti saisi ottaa apua, jos se hänelle kelpaaa ja se hänelle myönnetään!

Kerro sinä 111 itse liksasi, sanon että minä tienaan hyvät rahat. Paskaa levität ettei monen lapsen äidit niin tee, eli paljon itse tienaat 25 000? :D

Kyllä varmasti apua saa jotain kautta, jos sitä kysyy. Joskus on jonoja, mutta elämä on!

Ei siitä mitään tule jos toisten avuntarvetta ei oteta tosissaan (vaikein ole viittä vammasta lasta vaan ainoastaan yksi terve joka nukkuu hyvin).

Kusettajia riittää aina, mutta on meitä äitejäkin jotka pärjää useammankin lapsen kanssa ilman apua. Joten sekin tasaa aina tarvetta.

Ei masentunutkaan saa ajatella että olenko nyt riittävän pahassa jamassa että saa hakea apua, kyllä sitä tarttee aina hakea jos niin tuntuu.

11

Vierailija
133/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ns. ennaltaehkäisevää LASTENSUOJELUtyötä.

Vierailija
134/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että perheesi on ls-tapaus.

Vierailija
135/135 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin?

Perhetyön painopisteenä on alle kouluikäisten lasten perheet. Palvelua myönnetään perheille, joissa on alle 18-vuotias lapsi, seuraavien seikkojen perusteella

* raskauden loppuvaihe ja synnytys

* monikkoperhe

* vauvaperheen väsymys tai uupumus

* äkillinen elämäntilanteen muutos

* perheen toimintakyvyn heikentyminen

* tarvitaan tukea ja opastusta lasten hoidossa ja kasvatuksessa

* tarvitaan tukea arkirutiinien hallintaan ja vahvistamiseen

* tarvitaan vanhemmuuden ja varhaisen vuorovaikutuksen tukemista

* syrjäytymisvaarassa olevien perheiden tukeminen ja ohjaus

* lastensuojelun huoli

* vanhemman asiointi, esim. sairaala- tai terapiakäynnit

Perhetyön tarvetta arvioitaessa otetaan huomioon avun tarpeen kiireellisyys ja mahdollisuus saada muuta apua tai palvelua. Ensisijaisena kiireellisyyskriteerinä on lapsen arjen turvaaminen, kun lapsen arki ja päivän rutiinit ovat uhattuna vanhemman alentuneen toimintakyvyn vuoksi. Toissijaisesti palvelua tarjotaan sairaan lapsen hoitoon ja vanhemman hoitokäyntien (esim. terapia, lääkäri, hammaslääkäri, hieroja) ja asioinnin ajaksi.

http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipalvelut/perhetyo.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi