Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perhetyöntekijä käy "tavallisenoloisessa" perheessä?

Vierailija
16.09.2009 |

Yksi puolituttu perhe kyseessä, ihan tavallisilta vaikuttavat, suht' alhainen koulutustaso kuitenkin ja vaimo ollut lähinnä pätkätöissä ja aika paljon työttömänä, hänellä on kaikenlaista "tilpehöörikoulutusta". Mutta ei siis tällaisen puolitutun silmiin mitään päivänselviä ongelmia, tuskin läträävät viinalla tai käyttävät huumeita tms.

Perheessä siis esikoinen muutaman kuukauden ikäinen. Äiti hoitaa vauvaa kotona, isä töissä, johon sisältyy silloin tällöin myös yötöitä.

Miksi perheessä käy perhetyöntekijä lasta hoitamassa? Ei kai nyt kuitenkaan kuulu ihan normaaliin "palveluun"?

Itse asiassa minua ihmetytti jo synnytysreissu, kun perhe viipyi sairaalassa viikon verran ja äiti kävi välillä yksinään kotona sairaalasta päiväseltään. Lapsi oli kuitenkin äidin kertoman mukaan täysin terve ja täysaikainen ja sellaiselta myös näyttää.

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hänellä on parempi neuvolantäti kuin teillä, joka on suositellut perhetyölle tätä perhettä. Valitettavasti se toimii "pärstäkertoimella".

Vierailija
22/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö itse tajua?? Toivottavasti teille ei mitään perhetyöntekijää ikinä tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsi oli terve ja helppo.

Vierailija
24/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän voit vaikka itse pyytää hoitajaa samalla perusteella jos sitä vailla olet.

Ainakin meidän kunnassa saa perhetyöntekijän vielä melko helposti. Ei siis tarvi olla suuria ongelmia sellaisen saadakseen. Mutta ilmaista se ei ole, toki paljon halvempaa kun yksityisen palkkaaminen.

Vierailija
25/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ns tulottomille?

Mutta meillä oli joko 10e 4 tuntia tai yli tuon ajan, kai 20e. Halpa hoitajahan se silti on. ei tee ruokaa, eikä siivoa, ruoan voi lämmittää.

Käytetty kun lapset kipeenä pitempään, töistä oltu pois jo se 3-4pv.

Vierailija
26/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi kolmen lapsen jatkeeksi kaksoset, joiden sairaalakierre alkoi 3 viikkoisena. Kaksoset oli paljon osastolla milloin erikseen milloin yhtä aikaa.Toisinaan sain toisen kotiin niin toinen jäi sairaalaan. Mies tekee matkatyötä ja minä olin paljon yksin lasten kanssa. Perhetyöntekijä oli meille lastemme ja lastenlääkärin välinen yhteyshenkilö. Päästiin osastolle tarpeen vaatiessa suoraan vuorokauden aikaan katsomatta.

Vierailija
27/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska meinasin kuolla synnytyksessä sisäiseen verenvuotoon. Kotona meni vielä viikkoja etten saanut yhtään nostaa/kantaa vauva, koska taju meni herkästi. Onneksi mies oli isyysvapaalla, muuten olisin tarvinnut ulkopuolista apua.

Enpä tuota ulkopuolisille kailotellut, oli sen verran traumaattinen kokemus sekä itselle että lähipiirille.

Vierailija
28/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämästään facebookissa erittäin avoimesti, joten jos olisi masennusta tai sairautta, niin ihan taatusti se lukisi noissa päivityksissä, joita tulee kymmeniä päivässä (tai sen voisi lukea edes rivien välistä).

ap

Vierailija
29/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsi oli terve ja helppo.

en edes yksinäinen. Kuitenkin neuvola suositteli perhetyöntekijää avuksi ja kävi meillä vuoden. Olihan siitä apua toki, mut ilmankin oisin pärjännyt. Totaaliyksinhuoltajuus siis oli ainoa syy mun tapaukessa. Eikä tarvinnu mitään maksaa.

Vierailija
30/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska nimenomaan äiti kävi sieltä sairaalasta moneen kertaan yksin kotona (tekemässä niitä FB-päivityksiä) jättäen vauvan sairaalaan. Jos olisi ollut kuolemankielissä, niin tuskin olisi raahautunut kotona käymään.

Vierailija
31/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla jokin äidin krooninen sairaus tai kivulias vaiva, jonka takia hoitaminen vaikeaa. Ei kaikki todellakaan näy päälle päin. Uskon, että ei kannata kadehtia, eivät varmaan turhaan ole apua antaneet. Teillä on ollut rankkaa, mutta heillä voi olla vielä enemmän, juuri jos esim. on jotain sairautta.

Vierailija
32/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin käy perhetyöntekiä ja ollaan ihan tavallinen kolmilapsinen perhe. Perhetyöntekiä on tässä kunnassa ihan ilmainen =)

Vierailija
33/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt en ymmärrä; koitatko kiillottaa omaa marttyyrinkruunuasi vai mikä mättää?

Perhetyöntekijä ei ole mikään lastenhoitaja tai kotiapulainen. He antavat keskusteluapua ja tukea vanhemmuuteen, eivät kaitse kakaroita, siivoa tai laita ruokaa. Vanhempi voi välillä tietenkin käydä asioillaan tms. mutta perhetyöntekijä EI ensisijaisesti ole lastenhoitaja.

Näistä viimeksimainituista palveluista saa ihan itse rahalla maksaa, esim. Helsingissä kotipalvelun hinta on noin 40€ 1-3 tunnin käynti.

Vierailija
34/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt en ymmärrä; koitatko kiillottaa omaa marttyyrinkruunuasi vai mikä mättää? Perhetyöntekijä ei ole mikään lastenhoitaja tai kotiapulainen. He antavat keskusteluapua ja tukea vanhemmuuteen, eivät kaitse kakaroita, siivoa tai laita ruokaa. Vanhempi voi välillä tietenkin käydä asioillaan tms. mutta perhetyöntekijä EI ensisijaisesti ole lastenhoitaja. Näistä viimeksimainituista palveluista saa ihan itse rahalla maksaa, esim. Helsingissä kotipalvelun hinta on noin 40€ 1-3 tunnin käynti.

Kyllä ne meillä on ensisijaisesti lasten hoitoon, että äiti saa hengähdys tauon tai tehdä kotitöitä rauhassa.

Vierailija
35/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei meille ole koskaan kukaan edes kertonut sellaisen olevan mahdollista.

Tämän jälkeen toki tulen asian varmasti mainitsemaan. Ihmettelen vain, että kun olemme niin moneen kertaan kaikissa mahdollisissa keskusteluissa ottaneet esille "lisätyövoiman tarpeen" erityislapsen kohdalla erityisesti sellaisina iltoina kun toinen vanhemmista on poissa, niin miksi kukaan ei ole koskaan edes maininnut tällaisesta mahdollisuudesta.

ap

Vierailija
36/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kotikoneelta tarvi tehdä.

Vierailija
37/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei meille ole koskaan kukaan edes kertonut sellaisen olevan mahdollista. Tämän jälkeen toki tulen asian varmasti mainitsemaan. Ihmettelen vain, että kun olemme niin moneen kertaan kaikissa mahdollisissa keskusteluissa ottaneet esille "lisätyövoiman tarpeen" erityislapsen kohdalla erityisesti sellaisina iltoina kun toinen vanhemmista on poissa, niin miksi kukaan ei ole koskaan edes maininnut tällaisesta mahdollisuudesta. ap

Vierailija
38/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että, kun olet kateellinen. Ja kyseessä on vielä puolituttu perhe. Toivottavasti et kuulu mun tuttavapiiriin. Kyllä naiset on toisilleen ilkeitä.

Meillä kävi viime keväänä perhetyöntekijä, koska olen masentunut. Ja sitä ei tiedä kukaan muu kuin puolisoni. Ja ollaan todella tavallisenoloinen perhe, ja usein saan kehuja siitä, kuinka kivasti lapsiani kasvatan. Ja meidän kunnassa tästä ilosta ei kannata olla kateellinen, maksoin siitä 20 e/2 tuntia, ja nyt kun olen kodinhoidontuella, meillä ei todellakaan ole siihen varaa. Maksu määräytyy tulojen mukaan, mies on yrittäjä, jolla ei ole tällä hetkellä tuloja, mutta yrittäjällä tuloselvitys tehdään vuoden keskiarvon mukaan. Eli jos joku oli minulle tästä "edusta" kateellinen, niin voi nyt huokaista helpotuksesta, perhetyöntekijä ei enää käy.

Mielelläni ottaisin elämästäni masennuksen ym. siihen liittyvät asiat pois, niistä ei todellakaan tarvitse kenenkään olla kateellinen, vaikka siihen "etuna" liittyisikin perhetyöntekijän käynti.

Vierailija
39/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai meidän perhe, kun mulla oli riskiraskaus, ja 4- ja 2-vuotiaat kotona. Tai siis raskauden aikana sattui onnettomuus, jonka takia olisin saanut koko loppuraskauden saikkua+ perhetyöntekijän varmaan joka päivä.

En silloin kokenut tarvitsevani, vauvan synnyttyä olisin tosiaan kaivannut, mutta eipä sitä silloin enää saanut.

Vierailija
40/135 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydään joka ikisen esikoisen odottajan kotona jutustelemassa perhetyöntekijän toimesta ennen synnytystä. Ja oikein korostivat, että jos ei ole hoitajaa esim lekurikäynneille tai muuten tarttee tilapäistä apua, senkun soittaa vaan ja pyytää.

Ja vauva on voinut olla esim. pienipainoinen, tai alkupainosta laskenut paino sen verran, että haluttu pitää sairaalassa ja varmistaa että paino nousee tasaisesti, tai ehkä on bilirubiinin takia saanut vaikka valohoitoa joitakin päiviä. Ei se vauva silloin sairas olekaan, tarttee vaan muutamia päiviä sinivalolamppua... Joten lakkaahan nyt ihmettelemästä muuta kun ittees.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän