Miksi perhetyöntekijä käy "tavallisenoloisessa" perheessä?
Yksi puolituttu perhe kyseessä, ihan tavallisilta vaikuttavat, suht' alhainen koulutustaso kuitenkin ja vaimo ollut lähinnä pätkätöissä ja aika paljon työttömänä, hänellä on kaikenlaista "tilpehöörikoulutusta". Mutta ei siis tällaisen puolitutun silmiin mitään päivänselviä ongelmia, tuskin läträävät viinalla tai käyttävät huumeita tms.
Perheessä siis esikoinen muutaman kuukauden ikäinen. Äiti hoitaa vauvaa kotona, isä töissä, johon sisältyy silloin tällöin myös yötöitä.
Miksi perheessä käy perhetyöntekijä lasta hoitamassa? Ei kai nyt kuitenkaan kuulu ihan normaaliin "palveluun"?
Itse asiassa minua ihmetytti jo synnytysreissu, kun perhe viipyi sairaalassa viikon verran ja äiti kävi välillä yksinään kotona sairaalasta päiväseltään. Lapsi oli kuitenkin äidin kertoman mukaan täysin terve ja täysaikainen ja sellaiselta myös näyttää.
Kommentit (135)
Entä saako käyttää kunnan (terveyskeskuksen) lääkäriä/terkkaa? Hammaslääkäriä?
Entä kun tiet ajetaan lumesta? Kuka niitä TAVALLISIA teitä saa käyttää?
Entä jos vanhemmilla ongelmat pahenee kun ei oteta hoitajaa? Lpaset huostaanotetaan ja vanhemmat saa ehkä jossain jotain erinäisiä mielenterveys- ja päihdeapua? Sehän vasta kunnalle MAKSAA!!
Tai jos toinen jää sairastuessa kotiin ja kumppani jää pois töistä vahtimaan lapsia. Menee ne työtulot hevoon ja taas aletaan juoksuttaan erilaisia tukia..
Palkka joka oli viime syksynä saattaa laman vuoksi pudota paljonkin! Ja mitä tekee kun on niitä lapsia jo?
Ja miten paljon se sitten on rahassa mitattuna eroa onko lapsia 3 vai 6. Joku saattaa elää leveämmin (pienestäkin tulosta) yhden lapsen kanssa!
Tai entä jos lapsien terveydessä tapahtuu muutoksia? Sen yhden lapsen hoito alkaakin maksamaan?
Minusta aapeen paikka neuvolassa on REHELLISESTI sanoa että väsyttää jos lapsi on erityisvaativa ja mies jossain reissussa, plus tavallisten lapsien tarpeiden tyydyttäminen päälle.
En minä lähde sanomaan että sulla on raskaampaa kuin tutullasi, mutta jumankauta pitää sanoa ettei jaksa!!!
Saa yhdenkin kanssa olla väsynyt VAIKKA lapsi nukkuisi kokoajan! Mitä sitten?
Se on hänen kokemus ja hänen valinta. Ja hän on sen sanonut!
PS. itsellenikin on sairaalassa sanottu että lähde kävelylle, syömään tai käy vaikka kotona jos tarttee.
Se, ettei lasta päästetä vaikka keltasuuden vuoksi sairaalasta tarkoita että äidin sielä tarttee olla. Ei, se hoito maksaa joka tapauksessa. Äiti voi halutessaan vaikka kotiutua ulos mutta vauva jää.
Yksi lapseni on joskus palannut sairaalaan tartuntatautien osastolle lenssun vuoksi ja sieltä olisi saanut lähteä. LAPSI on sielä potilaana jos ei saa kotiutua.
Toisella lapsellani oli keltasuutta kotiutuessa hiukan enää ja olisi joutunut takasin syntyneiden osastolle jos keltasuus olisi ollut muutaman päivän jälkeen kontrollissa ollut tuloksissa.
Elio lyhyesti: kannattaa sanoa neuvolassa jos tuntuu väsyttävältä.
Ei se ole hänen asia jos sinä et ole aikasemmin TIENNYT että voit pyytää apua.
Saattaa olla että jopa torppaat ajatuksen jos sitä ehdotettaisiin.
Mutta ei se ole sinun asia kiukutella siinä kun joku toinen "jolla menee helpommin kuin sulla" saa apua!
miten ihmiset rupee kummastelemaan heti ja spekuloimaan että "mikähän noillakin nyt on" jos apua saa jostakin muualta ku omasta perhepiiristä. Itse ei käytetä tätä palvelua mutta kaupungissamme varmasti moni niin luulee.Meillä kävi paikallisen lehden toimittaja keväällä tekemässä juttua nuoresta perheestä.Kun lehti ilmestyi, siitä sai käsityksen että meillä käy neuvolasta joku auttamassa mm.aamupalan teossa ja ulos menemisessä!! Sen jälkeen sai monelle puolitutulle oikaista asiaa, vaikka eivät suoraan kehdanneet kysyä.
Minähän tuon kaiken kustannan.
52
Olen ihan ihmeissäni millä perusteella täälläkin moni on perhetyöntekijän palveluita saanut/käyttänyt. Ette kai valehtele avuntarpeesta neuvolassa?
Eipä ole ihme, että monessa kunnassa ks. apu on kokonaan lopetettu kun sitä käytetään noin väärin eli äiti lähtee kaupungille ja palkkaa tai saa ilmaiseksi perhetyöntekijän siksi ajaksi. Kaikkea sitä kuuleekin! Tuollaisessa tilanteessa pitäisi kyllä käyttää jotain muuta palvelua.
Kyllä on eri arvoinen kohtelu eri puolilla Suomea!
Monta todella apua tarvitsevaa perhettä jää ilman apua kun monet saavat perhetyöntekijän "turhaan" ja tietysti perhetyöntekijät ottavat nämä helpot hommat ilomielin vastaan vaikka niitä ongelmatapauksiakin varmasti löytyisi.
Ap kysy tuttavaltasi millä keinoin sai sen perhetyöntekijän ja yritä samaa. Luulen kyllä, että nämä yhden lapsen äidit ovat aina etusijalla sillä tämä koetaan "enneltaehkäiseväksi" ja monesti kuvitellaan että erityislasten perheet saavat jostain muualta apua.
t. erityislapsen, vuosia valvonut ja masentunutkin äiti, jonka olen kyllä pyytänyt apua, koskaan sitä en ole saanut enkä enää koskaan pyydäkkään.
ketju on oikea tyyppiesimerkki siitä, mikä meissä suomalaisissa naisissa on vialla. Aivan järkyttävää kateutta ja panettelua. "Mulle heti kaikki nyt- ja jos en saa, niin ei sitten muillekaan." Juuri tämän takia en kerro kenellekään synnytyksenjälkeisestä masennuksestani tai vaikeuksista parisuhteessa, toinen nainen ei ymmärrä, eikä kykene empatiaan. Olen muutamalle ystävällä kertonut, kun olin niin iloinen, kun meillä kävi perhetyöntekijä, pitääpä siinäkin alkaa olla tarkkana kenelle asiasta avautuu.
Tai niinkun Arhinmäkin eilen eilen kehas Maria! -ohjelmassa että työnantaja nämä oikeastaan maksaa.. :)
Se että tiet ajetaan lumesta, että pääset terveyskeskukseen jos kaadut tai sairastut pitäisi maksaa moninkertaisella hinnalla jokasen omasta?!
Minä käytän lapsia yksityisellä, ei jonotella keskuksessa. Minusta se on kuitenkin jokasen OIKEUS kävellä kunnan palveluun ja saada apua: eikä tämä lopu terveyteen vaan KAIKKEEN mitä kunta joutuu tarjoamaan palveluna.
Vai onko 52 sinusta kunnan paikka vaan olla siisti ja rakentaa siltoja, eikä vuokrakoteja?
Me kaikki maksetaan omasta palvelusta. Ehkä ei palvelua käytä: kuten minä vien lapsia yksityiselle mutta se on minun valinta koska voin maksaa. Entä jos en voisi maksaa?
11
vielä, meidän kunnassa perhetyöntekijä ei todellakaan ole halpaa lystiä mielestäni, meillä maksoi 40e/2,5h. Toki saa anoa maksun alennusta tai vapautusta, mutta silloin täytyy tulot todellakin olla nolla. Me jouduimme käynnit lopettamaan juuri rahan takia, vaikka paperilla on tuloja, mutta on sellaisia menoja, joita ei huomioida.
-edellinen, olikohan 51
tuon takia täällä sitten on niin kovat verot.
Jokainen kävelee nyhtämään irti kaiken mitä irti saa.
Ei nämä viiden lapsen äidit mitään veroja maksa tai joku tumpula pätkätyöläinen äitiyspäivärahasta.
Vaan ne meidän muiden piikistä sitten. Meidän jotka oikeasti maksammekin veroja.
Maksat siitä että perheesi leimautuu?
Alunperin tai ei, niin minun neuvolani on tankannut aina lapsen saatua (esikoisesta myöden) että perhetyöntekijä on sitten apuna!
Ja olen terve äiti joka jaksaa mukavasti.
Jos joskus palvelua on perusteltu sillä että se on sosiaalitapauksille niin ehkä se on sitten laajennettu? Tai tässäkin paikkakunta kohtasta? Ei kaikissa kunnissa ole asiat samanlailla.
Kyllä sekin on yhtälailla epäreilua jos kunnan sisällä aletaan avun kysyjiä luokittelemaan!!!
Mitä se on keneltäkään pois jos joku saa joskus apua että siivoaa kämppää tai nukkuu tirsat niin lapset on ulkona jonkun hoitajan kanssa.
Näin se joka on pyytänyt apua, saa apua ja ongelmat ei pahene koska väsyy jatkuvasti lisää!
11
PS. Olen varma että jos minulla olisi erityslapsi niin jos ei neuvola osaa sanoa mitä kaikkea olen oikeutettu saamaan palveluja niin niitä voi kysyä järjestöstä johon kuuluu.
Näitäkin on että kunta koittaa päästä helpolla ja kusettaa vanhempia eikä maksa tukia, anna hoitoa johon erityilapsen vanhemmat olisi luonnostaan oikeutettuja. Näistä on ollut ihan hiljattain ohjelmaa jossain ajankohtaisohjelmassakin, miten joutuu hakemaan oikeuksiaan.
- Mutta ei Kelakaan maksa mitään, eikä neuvola tarjoa jos ei sano että väsyttää. Eikä lapsia tartte olla kahta, viittä tai osa vammasia tai muuten lisähoivaa tarvitsevia.
Ihan turhaan hyökkäätte sen jonkun naikkosen kimppuun, sehän saa apua! Ei saisi apua jos ei ap saisi.
Itse en lähtisi valehtelemaan syitäni apuun. Jos arki on kovaa, niin se on sitä! Mutta ei saa neuvolassa hymyillä ja sanoa että jaksan hyvin!!!
Jos nyt olisit hiljaa kun et tiedä mistä puhut!
Jokanen saa tehdä lapsia vaikka sata jos haluaa!
Itse saan neljännen. Ja maksan saatana veroni!
Liksaakin sää saat vähempi kuin minä kotiäitinä.
Mee muualle vollottaan. Kyllä kuntapalveluista minäkin maksan, mutta yksityisen käyttö on kiva juttu. Silti pulassa oltaisiin KANSANA jos kunnat ei järjestäisi palveluja.
Se on taas teidän ongelma, minkälaisia heppuja valitsette kuntaa johtamaan.
Eikä kaikilla kunnilla ole varaa vaikka olisi haluja saada laajempaa palvelua!
Mahdatteko edes äänestää?
11
matala koulutustasosi paistaa kirjoituksestasi, joten kiva, ettet ainakaan yhteiskunnan koulutusrahoja ole kuluttanut.
Paljonko liksaa sinä siis saat kotiäitinä?
104
matala koulutustasosi paistaa kirjoituksestasi, joten kiva, ettet ainakaan yhteiskunnan koulutusrahoja ole kuluttanut. Paljonko liksaa sinä siis saat kotiäitinä? 104
heti otetaan puheeksi koulutustaso jne. Eiköhän meistä jokaisella ole jotain, mikä ei tee juuri minusta , sinusta jne ihan täydellistä.
Joka ketjussa joku vetoaa aina kotiäitien alhaiseen koulutus tasoon, mutta kukaan ei mieti lasten parasta. Ei se vanhempien koulutustaso valitettavasti kuvastu sinne lapseen, juuri muuten kuin vaatetuksessa. Eli miksi ihmeessä tämäkin asia pitää heti ottaa puheeksi joka ikisessä ketjussa?
"Näin se joka on pyytänyt apua, saa apua ja ongelmat ei pahene koska väsyy jatkuvasti lisää! "
Asiahan ei mene näin kun apua annetaan niille, jotka sitä eivät oikeasti tarvitsisi jää niitä jotka sitä tarvitsisivat apu saamatta.
P.s erityislasten vanhemmat eivät kuulu mihinkään järjestöihin. Voivat ehkä kuulua, mutta näitä järjestöjä ei mainosteta yhtään missään eikä niitä ole joka paikkakunnalla. Monesti se kelan, kunnan tai järjestöltä saama apu on ihan sattuman kauppaa että siitä kuulee tai saa selville että sellaista on saatavilla.
Maksat siitä että perheesi leimautuu?
Toden totta, olinpa tyhmä, kun maksoin siitä ilosta, että minua voi panetella ja leimata. Onpa onni, etten enää kykene taloudellisista syistä käyttämään perhetyöntekijää.
-kai 101 ja 103, en ymmärrä tätä numerointia, kai tyhmä silläkin saralla
ja koulutustasosta yms. naurettavasta, aikuiset ihmiset!
Siis ihan oikeasti, oletteko noin väsyneitä, katkeria tai jotain, että ette yhtään mieti mitä kirjoittelette - olisikohan päikkäreistä teille enemmän hyötyä kuin roikkua keskutelupalstoilla tuhlaamassa hyvää lepoaikaa?
perhetyöntekijän pyytämistä avuksi. Vaikuttaa olevan niin väsynyttä ja kyllästynyttä sakkia, että ihan puistattaa ajatella millasia lapsia teidän kodeissa kasvaa.
Kateus saa aikaan kyllä pahaa jälkeä, enkä ihmettele yhtään miksi moni äiti on nykykään niin syrjääntynyt, jos tosiaan perustavat elämänsä toisten ihmisten kyttäämiseen ja moittimiseen valinnoistaan.
Miten olen laskutaidoton. Meillä on lapsia 5. Vanhin on 9 vuotias, täytii 9 vuotta elokuussa. Ekalle äitiyslomalle olen jäänyt vuonna 1999 alkuvuodesta. Tällä hetkellä 9 vuotias tyttäreni syntyi vuonna 2000, Joten mielestäni aika lailla olen kymmenen vuotta, hieman ylikin ollut kotona lapsiani hoitamassa.
Itse en sääli kyllä yhtään, ja tuntuu oudolta ajatella että joku säälisi. olisin mieluusti kuuden lapsen äiti, mutta sitä mahdollisuus milnulta vietiin vuonna 1999, 3kk vanhan lapsen kuollessa. Joten sääli ihan rauhassa minua ja laskutaitojani. Minä säälin sitten sinua, ja sinun ajatusmaailmaasi ja näkemystäsi muita ihmisiä kohtaan.
Minä ainakin olen ylpeä itsestäni, lapsistani ja siitä että suomessa toimii perhetyö. Luusei voin sinun mielestäsi olla, koska olenhan kotiäiti, ja luusereiksi meidät monesti mielletään.
Silti koen kyllä olevani aika paljon elämässäni tehnyt, joten et pysty ihan täysillä luuseri kommentteinesi minua lannistamaan:) Yrittäähän tietysti aina voi. t: 79