4-v pissi housuun päiväkodissa. Ylireagoinko?
Mennessäni hakemaan 4-vuotiasta (joka ollut vaipatta 2-vuotiaasta) päiväkodista hän seisoi kasvotusten hoitajan kanssa itkien, "Mua pissattaa!!!". Lapsi puristi polvia yhteen ja sukkahousut olivat jo nilkkoihin asti märät. Hoitaja leperteli vastaan "I don't understant. You have to speak English." Lapsi on ollut englanninkielisessä päiväkodissa vajaan kaksi viikkoa, hoitaja _tietää_, että mua pissattaa tarkoittaa vessahätää ja _tietää_, että lapsi ei puhu englantia. No vein lapsen vessaan kysyin sen jälkeen miten tämä on mahdollista johon hoitaja totesi tehneensä kaiken voitavansa. Otin yhteyttä ryhmän opettajaan, joka tajusi pointtini heti. Lapsta, joka itkee hätäänsä (olipa se mikä hyvänsä) ei saa käskeä selvittämään asiaa englanniksi, tietäen että lapsi ei pysty sitä tekemään. Sehän on ihan sama kun kelle tahansa meille sanottaisiin, että päästäksesi vessaan sinun pitää laulaa ukko nooa mandariinikiinaksi! Opettaja lupasi keskustella ja keskusteli hoitajan kanssa ja aamulla hoitaja tuli juttelemaan minulle. Pyysi anteeksi, mutta edelleen oli sitä mieltä, että toimi tilanteessa oikein. Hän ei voi tietää mikä lapsella on hätänä, jos lapsi ei sitä hänelle pysty keilellä jota hän ymmärtää sanomaan. Noh, korotin hieman ääntäni, mutta mielestäni pysyin suht asiallisena ja kerroin mielipiteeni asiasta. Kyllä lastenhoitajan pitää nähdä jos lasta pissattaa ja huomata ainakin läpimärät housut jos ei muuta! Laioitn juuri ryhmän opettajalle s-postia, että keskustelee vielä kertaalleen ko. hoitajan kanssa, kosksa en saanut varmuudella selvää ymmärsikö opettaja pointtini. Itkemään hänet kuitenkin sain, mitä pysin kylä anteeksi kertoen, että uskon hänen olevan hyvä ihminen jne. Mutta ikinä enää ei minun lasta hädän hetkellä käsketä puhumaan vierasta kieltä.
Mitä mieltä? Olenko kohtuuton kun vaadin ko. hoitajaa miettimään käytöstään? Lapsella oli niin kova hätä, että tuskin tajusi mitä hoitaja hänelle sanoi ja tilanne ei toivottavasti ollut kovin kauaa kestänyt ennen kun tulin paikalle.
Kommentit (65)
Mutta en kyllä ymmärrä miksi lapsi pitää laittaa englanninkieliseen päiväkotiin kielikylpemään jos tosiaan tarkottaa sitä että sormia napsauttamalla vaihdetaan kieli englanniksi ja sit sillä on pärjättävä mitä annetaan. Mielestäni sinä et ole toiminut kovin reilusti lastasi kohtaan laittamalla hänet vieraskieliseen ympäristöön silloin kun ei ole ollut pakko. Miten pärjäisit itse jos sut pistettäis kiinankieliseen vanhainkotiin aikanaan? Sit vaan mongerrettais että vaihdan vaipat kun vaan pyydät kiinaksi...
Takuulla on tajunnut että lapsella hätä ja varmasti tietää mitä se "mua pissattaa tarkoittaa"...itse juuri tuollaisen takia en ikinä laittais lastani moiseen paikkaan. Olen kuullut näitä ennenkin...lapsia kieltäydytään tajuamasta :( lapselle kova paikka!
Järkkyä miten voi olla vielä noin seitkytlukulaista nolaavaa hoitoa =( Kyllä ottaiisn puheeksi asian ja vaatisin, että ko. hoitja aITSE keskustelee lapsen kanssa asiasta, jottei jää pelkoa hoitajaa kohtaan tai vastiiviin tilanteisiin.
Niin ja minusta et ylireagoi =)
ja minulla meni suorastaan kylmät väreet. Sinuna miettisin tarkasti, jatkaako lapsi kyseisessä tarhassa. Tuo on suorastaan sadistista eikä missään nimessä vieraskielisen /kielikylpyhoidon idean mukaista.
t. kasvatuksen ammattilainen, jonka erikoisala sattuu olemaan vieraskielinen opetus
Jos lapsi on 2 viikkoa siellä ollut niin ei todellakaan voi vaatia että osaa ilmaista itsensä ja kaikki hätänsä englanniksi. Jestas sentään!
ei ois jäänyt hoitajalle itkemään. Mä en kyllä ymmärrä miksi supisuomalaisia lapsia laitetaan noihin englanninkielisiin päiväkoteihin. Niissä henkilökunnalla ei ole koulutusta eikä suomenkielen taitoa ja jos lapsi ei osaa englantia niin tulee tällaisia juttuja.
kyllä henkilökunta oli koulutettua ja pätevää. Eikä meillä ollut mitään valittamista, oikein hieno paikka oli lapseni englanninkielinen päiväkoti.
Mun lapset ovat suomi-enkku- kaksikielisiä ja käyneet englanninkielisen päikyn. Siis täysin englanninkielisen, ei mikään kielikylpy ja meillä ainakin osa hoitajista ei puhu yhtään suomea. Ovat tulleet Suomeen USA:sta, Englannista tms ja asuneet täällä vain hetken.
Jos hoitaja ei osaa suomea niin sitten ap ei voi kyllä syyttää kuin itseään. Miksi ihmeessä viet lapsen päikkyyn, jossa puhutaan kieltä mitä lapsi ei osaa?
Ei tulisi viedä omia tenavia espanjankieliseen päikkyyn vain siksi, että "oppisi taas jotain uutta kieltä", koska mun kokemukseni mukaan nämä kielitaidottomat tekevät vain hallaa kyseistä kieltä äidinkielenään puhuville (eivät tue millään tavalla kieltä äidinkielenään puhuvien kielen oppimista).
Mutta kertaakaan ei ole kerhossa,eikä päiväkodissa pissannut housuun sen jälkeen,kun vaippa jäi pois.Poika ei siis suostu puhumaan mitään vieraille aikuisille,mutta kuitenkin nyökyttelee tai pudistelee päätään.
Jopa kerhossa tädit ja tytöt osaavat ohjata menemään vessaan,kun näkevät pojatsta,että hänellä on pissa hätä.
päiväkodissa enkä ole koskaan kuullut että tuollaista olisi tapahtunut. Kunnallisesta päiväkodista sen sijaan olen kuullut karvojanostattavia kauhutarinoita.
kyllä vapaamatkustajia eivätkä tosiaan mitenkään edistä kielenoppimista näissä vieraskielisissä päiväkodeissa. Hoitajillekin on hankalaa jos osa lapsista ei lainkaan puhu sitä vierasta kieltä vaan yrittää vaan selvittää asiansa suomeksi. Jos näihin suomeksi esitettyihin pyyntöihin aina reagoidaan, lapsi ei välttämättä lainkaan tule ulos kuorestaan vaan puhuu vaan sitä suomea. Hoitajien pitää olla todella sinnikkäitä ja ammattitaitoisia (ja tällä en tarkoita muodollisesti pätevää) että ryhmät, joissa suurin osa lapsista voi olla ns. ummikkoja, saadaan toimimaan vieraalla kielellä.
vastaamaan lapsista, kielitaidottomana ymmärtämään lasten tarpeita, varsinkin vasta-aloittajan?
Yleensä englantilaisissa on sekä täysin vain englantia puhuvia sekä sellaisia jotka sitten eivät saa puhua englantia, vaan suomea, eli jokainen henkilökunnasta puhuu vain yhtä edeltä sovittua kieltä. On englantia puhuvia, ei saa suomea puhua, on suomea puhuvia, jotka eivät saa puhua englantia, vaikka osaisivat jotenkin/täysin sillä lapset omaavat kielen paremmin näin toimien. Yksi ihminen-yksi kieli.
Onko siellä hoitopaikassanne huonosti organisoitua toimintaa. Esim. pihalla on oltava lapsen perusturavalisuuden takaamiseksi myös lapsen äidinkieltä puhuva ja ymmärtävä hoitaja.
Kieltä osaamaton ja ymmärtämätön lapsihan voi joutua turvautumaan aikuiseen muussakin kuin vc-käynnissä, kuinka hän voi sitten ilmaista asiansa, jos ei hoitaja ymmärrä.
Sinähän maksat saadaksesi lapselleasi valmiuksia uuteen kieleen hoitoajan yhteydessä, lapsesi mahdollisesti oppii ajan myötä pikku hiljaa vieraan kielen, mutta et varmaankaan halua maksaa hoidosta, jota ei tavallaan ole, koska lapsi tuntee olevansa kielitaidottomana ulkopuolinen.
Kuinka hänen kasvatuksensa ja perushoitonsa voi onnistua ilman vuorovaikutusta ja aikuisen turvallista puhetta?
Yhteyttä voi ottaa myös ylemmäs virkamiestasolle, jnka pitäisi valvoa päivähoidon laatua ja toimintaa.
Eikö siellä ole tajuttu että uusille lapsille on monia apukeinoja olemassa. Lapsia varten voi olla esim. valmisettu kuvakortteja, joissa on asia kuvattuna (piirros, valokuva vaikka just siitä vc-pöntöstä, lminoitu että käy ulkonakin jne.) jolloin lapsi kielitaidottomana voi ottaa kortin ja näyttää kuvaa hoitajalle. Hoitaja puolestaan voi vastata englanniksi ja näyttää vaikka OK korttia, jolla aina kuitataan ymmärtäminen. Alkuun pitäisi aina ottaa huomioon niin monta asiaa, joilla sitten päästään hyvään etenemiseen, kyse on kuitenkin lapsista.
Ei kai kyseinen hoitaja ole sitä sorttia, että kun lapsi ei "suostunut" asioimaan englanniksi, hän antoi oppia "kantapään kautta" että muistaisi seuraavan kerran englannin merkityksen - tulihan viimeksi pissit housuun...
enkä ikinä laittaisi lapsiani sinne. Kenelläkään ei ole pätevyyttä, riitti kun puhui englantia, eikä edes syntyperäisenä, yksi oli Espanjasta, yksi Bulgariasta, yksi Pakistanista. Ruoka tilattiin valmiina ja allergiset toivat oman ruokansa. Kerran yhdet lapset söivät vain spaghettia ketsuppilla kun eivät voineet syödä kastiketta ruokarajoitteiden vuoksi. Kaikki puuhasivat mitä sattuu. Vanhemmat olivat tyytyväisiä koska heidän murunsa oppivat englantia, muusta viis
Mutta minusta et ylireagoinut.
Vaikka olisikin Englanninkielinen hoitaja, niin silti pitää sen verran ymmärtää suomea, että tajuaa lapsella olevan vessahätä.
Olisin ymmärtänyt, että olisi käyttänyt lasta vessassa ja sen jälkeen kertonut tuon, että seuraavan kerran yritä muistaa sanoa englanniksi seuraava asia.
Mutta onhan se selvää, ettei lapsi osaa tuollaisat asiaa vieraalla kielellä selvittämään jos on ollut kaksi viikkoa talossa.
Kyllä minusta opettajan pitää ehdottomasti tehdä selväksi, että suureen hätään saa apua ihan omalla äidinkielelläkin.
pitää ymmärtää lapsen asennosta, itkusta ja pissistä housussa mikä tilanne on. ei ihmiset pelkällä puheella kommunikoi.
Jumaliste mitä touhua. Mun lapsi ei tollaisessa hoidossa kävis päivääkään.
Tälläiset tapaukset tulisi aina ilmoittaa eteenpäin, jotta hoitopaikkaa voidaan vastaisuudessa valvoa tarkemmin. Todellakin törkeää lapsen kaltoinkohtelua. Voi olla, ettei paikassa ole tarpeeksi henkilökuntaa lapsilukua kohden tai että henkilökunta on epäpätevää. Alueen päivähoidon vastuuhenkilöllä tulisi olla tiedot tällaisista tapauksista.
missähän on se viranomainen jolle pitäisi ilmoittaa kun paikallisen kunnallisen päiväkodin pihassa on iltapäivisin joka toisella 3-4-vuotiaitten ryhmän lapsella pissa housussa vaikka hoito on täysin äidinkielistä? Tai sitten niillä on muuten vaan märät housut, mikä on sekin varmaan lasten kaltoinkohtelua.
jossa on suomea ymmärtävät hoitajat. Tiedän että täältä puskista on helppo huudella mutta idealismilla on hintansa.
Löytyy kunnan/kaupungin sivuilta netistä.
järkyttävää toimintaa. Itselläni on kokemusta sekö kielipäiväkodista että -koulusta ja tuo kertomasi on täysin ammattitaidotonta.
Tottakai lasta kannustetaan käyttämään sitä vierasta kieltä, mutta lapsen perustarpeista huolehtiminen on sijalla nro 1. Tuolla periaatteellahan lapsi pitäisi jättää ilman ruokaa jos ei sitä kyseisellä kielellä pyydä.
Vieraskielisen hoidon idea ei ole, että lapsa kyykytetään jos eivät käytä kyseistä kieltä. Ja jos lapsi on vasta aloittanut hoidossa niin tuo on suorastaan pöyristyttävää.