Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-v pissi housuun päiväkodissa. Ylireagoinko?

Vierailija
15.09.2009 |

Mennessäni hakemaan 4-vuotiasta (joka ollut vaipatta 2-vuotiaasta) päiväkodista hän seisoi kasvotusten hoitajan kanssa itkien, "Mua pissattaa!!!". Lapsi puristi polvia yhteen ja sukkahousut olivat jo nilkkoihin asti märät. Hoitaja leperteli vastaan "I don't understant. You have to speak English." Lapsi on ollut englanninkielisessä päiväkodissa vajaan kaksi viikkoa, hoitaja _tietää_, että mua pissattaa tarkoittaa vessahätää ja _tietää_, että lapsi ei puhu englantia. No vein lapsen vessaan kysyin sen jälkeen miten tämä on mahdollista johon hoitaja totesi tehneensä kaiken voitavansa. Otin yhteyttä ryhmän opettajaan, joka tajusi pointtini heti. Lapsta, joka itkee hätäänsä (olipa se mikä hyvänsä) ei saa käskeä selvittämään asiaa englanniksi, tietäen että lapsi ei pysty sitä tekemään. Sehän on ihan sama kun kelle tahansa meille sanottaisiin, että päästäksesi vessaan sinun pitää laulaa ukko nooa mandariinikiinaksi! Opettaja lupasi keskustella ja keskusteli hoitajan kanssa ja aamulla hoitaja tuli juttelemaan minulle. Pyysi anteeksi, mutta edelleen oli sitä mieltä, että toimi tilanteessa oikein. Hän ei voi tietää mikä lapsella on hätänä, jos lapsi ei sitä hänelle pysty keilellä jota hän ymmärtää sanomaan. Noh, korotin hieman ääntäni, mutta mielestäni pysyin suht asiallisena ja kerroin mielipiteeni asiasta. Kyllä lastenhoitajan pitää nähdä jos lasta pissattaa ja huomata ainakin läpimärät housut jos ei muuta! Laioitn juuri ryhmän opettajalle s-postia, että keskustelee vielä kertaalleen ko. hoitajan kanssa, kosksa en saanut varmuudella selvää ymmärsikö opettaja pointtini. Itkemään hänet kuitenkin sain, mitä pysin kylä anteeksi kertoen, että uskon hänen olevan hyvä ihminen jne. Mutta ikinä enää ei minun lasta hädän hetkellä käsketä puhumaan vierasta kieltä.

Mitä mieltä? Olenko kohtuuton kun vaadin ko. hoitajaa miettimään käytöstään? Lapsella oli niin kova hätä, että tuskin tajusi mitä hoitaja hänelle sanoi ja tilanne ei toivottavasti ollut kovin kauaa kestänyt ennen kun tulin paikalle.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAHDESSA VIIKOSSA oppia pyytämään lupaa vessassakäyntiin??

saakeli,ei hyvältä näytä.

lapsesi tulee vielä kärsimään ko. päiväkodissa---kiduttanut hoitajahan oli edelleen sitä mieltä,että HÄN TOIMI OIKEIN.... eli jatkossakin tulee kiusaamaan lastasi.

ja varsinkin nyt,kun puolustit lastasi ja "sätit" hoitajaa,se ottaa lapsesi hampaisiinsa ja silmätikuksi.

Vierailija
22/65 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:han sanoi vain että paikallisen kieliset tarhat ovat vielä huonompia. Ainakin meidän alueella näin juuri on, ja asumme koto-Suomessa. Ja siitä olen samaa mieltä varsinkin jos ap asuu ulkomailla, että hoitajan suora sättiminen ja pomolle haukkuminen on pahin virhe minkä voi tehdä. Suomessa tuollainen moukkamaisuus vielä saattaisi mennä läpi kun täällä ei ihmisillä keskimäärin ole tapoja, mutta monessa muussa maassa asioista keskustellaan paljon diplomaattisemmin. Minun mielestäni hoitaja oli periaatteessa väärässä, mutta ei se pissavahinko nyt mikään maailmanloppu ole ja huumorilla tuokin tilanne olisi varmasti saatu rakentavasti hoidettua. Ap olisi voinut vaikka kysyä täysin hyväntahtoisesti miksi hoitaja ei päästänyt lasta vessaan, koska nythän emme edes tiedä mikä hänen syynsä oli emmekä voi oikeastaan sanoa koko tilanteesta paljon mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttävää siltä hoitajalta. Sadistista että laittaa lapsen housuihin pissaamaan. Ihan tahallistahan tuo on siltä hoitajalta ollut.

Vierailija
24/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ketä sinä itketit, ryhmän opettajaa vai sitä lastasi kaltoinkohdellutta hoitajaa?

Vierailija
25/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen itkettäminen on ihan eri asia kuin pienen lapsen, joka ITKEE PISSAHÄTÄÄNSÄ! Sairasta touhua! Toivottavasti tuo itkeminen johtui siitä, että hoitaja HÄPESI ja YMMÄRSI toimineensa ala-arvoisesti eikä vain siitä, että pomo sätti...

Vierailija
26/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ylireagoinut ja jos ei edelleenkään tajua pointtia, tekisin kyllä ylemmäs valituksen.

Tuossa menee kielikylvetys överiksi.

Vierailija
27/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ylireagoinnu

Vierailija
28/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen englanninkieliseen päiväkotiin. Pakostakin siellä tulee tilanteita joissa lapsi ei osaa itseään englanniksi ilmaista ja jos henkilökuntakaan ei suomea ymmärrä niin mitä ihmettä oikein odotat?

Kyllä lapsesta pissahätä pitäisi silti nähdä ilman yhteistä kieltäkin.

Vierailija
29/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olisin itse toiminut samoin. Mietityttää tosin, kun ei ole kaksikielisyydestä kokemusta, että oikeastiko uutta kieltä voidaan opettaa lapselle noin kamalalla tavalla.

Vierailija
30/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että usein kielipäiväkodeissa yms. ongelmana on se, että henkilökunta osaa kyllä kieltä, muttei ole saanut lastenhoitokoulutusta. Sieltä löytyy väkeä toimittajan tutkinnolla jne.

Ja tästä esimerkistä tuli kyllä eräs ihan tietty paikka Pohjois-Suomessa mieleen...

Vierailija
31/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

englanniksi niin kyllä oikeastaan hänen pitäisi vaatia lasta pyytämään englanniksi. Se on juuri vieraskielisen hoidon idea, että lapsi oppii ja suostuu käyttämään sitä vierasta kieltä. Toisaalta jos itse seisoit vieressä ja niin etkö olisi voinut itse viedä lasta vessaan jos homma näytti sinusta kohtuuttomalta? Ainakin meidän päiväkodissa lapset saavat mennä itse vessaan ilman mitään lupia, eli siinä mielessä vähän outoa toimintaa kokonaisuudessaan.

Vierailija
32/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää toimintaa hoitajalta!!

Vierailija
33/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli paha mieli tytön puolesta... toivottavasti keskustelit asiasta tytön kanssa ja kerroit, että hoitaja teki tosi väärin ja sinäkin olet pahoillasi...

Tekisi mieli saada pissat housuun siltä hoitajaltakin!

Vierailija
34/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos itse seisoit vieressä ja niin etkö olisi voinut itse viedä lasta vessaan jos homma näytti sinusta kohtuuttomalta?

Vierailija
35/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lupaa jos sillä olisi päässyt vessaan? Onko ujo vai mahtaako vaan olla päättänyt ettei puhu tälle hoitajalle? En ihmettelisi jos pitää mykkäkoulua jos hoitaja on muissakin tilanteissa joustamaton. Lapselle pitäisi ehkä selittää että hänen pitää puhua pyydettäessä.

Vierailija
36/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

May I use the bathroom? Varmasti hänelle on tämä jo opetettu.

Vierailija
37/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

englanniksi niin kyllä oikeastaan hänen pitäisi vaatia lasta pyytämään englanniksi. Se on juuri vieraskielisen hoidon idea, että lapsi oppii ja suostuu käyttämään sitä vierasta kieltä. Toisaalta jos itse seisoit vieressä ja niin etkö olisi voinut itse viedä lasta vessaan jos homma näytti sinusta kohtuuttomalta? Ainakin meidän päiväkodissa lapset saavat mennä itse vessaan ilman mitään lupia, eli siinä mielessä vähän outoa toimintaa kokonaisuudessaan.

Vierailija
38/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita sadisteja piisaa niin englanninkielisessä, kuin muissakin päiväkodeissa. Huh sentään, ihan kylmänväreet menivät, kun mietin tapausta omalle kohdalle.... oma lapseni on niin herkkä, että paljon pienemmätkin asiat saavat hänet täysin pois tolaltaan ja "järkyttymään", en tiedä olisinko saanut lastani enää menemään ko. päiväkotiin tuollaisen kohtelun jälkeen. Itse tekisin asiasta TODELLA ison numeron. Kertakaikkiaan karmeaa touhua, en tiedä mitä sanoa :-(

Vierailija
39/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

May I use the bathroom? Varmasti hänelle on tämä jo opetettu.

pitääkö kumartaa ennen vai jälkeen vessassa käynnin?

Vierailija
40/65 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toisaalta ymmärrä , miksi ummikko lapsia laitetaan täysin englanninkieleisen hoitoon. Mun lapsi on kaksikielinen, mutta kyllä tarhassa suomesta siirryttiin hitaasti englantiin. lapsi "kylvetettiin" ensin vuosi, ja sitten siirryttiin käyttämään englantia, lapsen ollessa 4 vuotta. En laittais umikkolasta täysin englanninkielisen jos ei ole pakko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi