Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako Asumisoikeusasuntoa hankkia?

Vierailija
15.09.2009 |

Kertokaa Aso-asuntojen huonot ja hyvät puolet. Hain Aso järjestysnumeroa ja nyt olen katsomassa Vantaalla 3h+k+s Aso-asuntoja. Muuttaisin siihen yksin kahden lapsen kanssa. Onko tuon kokoisen asunnon kk-maksu n. 700e??

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuperäinen aso-asumisen periaate oli, että vuokra/vastike (mikä lie) laskisi sitä mukaa kun yhtiön lainaa maksetaan pois.

Suomessa on vain muutama yhtiö joka toimii oikealla asoperiaatteella.

Nykyiset asoasunnot ovat vain vuokra-asuntoja, johon olet ostanut asumisoikeuden. Vuokrat nousevat vuosittain aivan kuin tavallisissa vuokra-asunnoissa. Niiden varustelutaso ei poikkea yhtään vuokra-asuntojen vastaavista.

Ainut ero vuokra-asumiseen on se, ettei sinua voi potkia asunnosta pois (jos et ole häirikkö) ja asunnon voi periä.

Tai löytyy toinenkin ero, yhtiössä ehkä asuu ihan kunnon ihmisiä, koska asomaksu on niin korkea. Ei millaan puliukolla tai sosiaalipummilla ole varaa siihen.

Vierailija
42/50 |
15.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pk-seudulla. Vastike on 900e/kk ja neliöitä 100. odotan ainakin innolla! vesimaksu 13e/hlö, aso-maksu 40 000e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeusasunnot, muuten rauhallista asumista, mutta turhat ja/tai kustannuksia nostaa remontit,  joista tiedottaminen asukkaille tökkii, pidetään lyhyt tilaisuus ja käsketään hakee joku mökki remontin ajaksi, jolta  maksatetaan asuminen etukäteen. Haetut remonttirahat tuhlataan ja kustanukset jää asukkaille.   Äskettäin korjatut pesutilat "uusitaan", tosin lämpöinfran remontti jätetään tekemättä ja muutaman kauden jälkeen putket uusitaan ja seinät auki, taas. Rahaa menee turhiin "merisemineereihin" ja hotellitilaisuuksiin. Suomeen piti tulla ruotsinmallin asumisoikeus, jossa omistus siirtyy asunnon haltijoille, mutta rakentajat lobbasi  säännöt mieleisekseen, ja rakennusten haltijafirma muuttuu 3-8 kesän jälkeen,nimellisesti ja sama porukka jatkaa hallinnossa, eikä tietoa jaeta kiinteistöön käytetystä rahoitusten hoitotasosta asukkaille.

Vierailija
44/50 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi tänä vuonna sellainen iloinen yllätys, että ensi kertaa ASOssa asuessani vastike laski! Noin viitisenkymppiä kuussa peräti. Asun Asuntosäätiön asumisoikeusasunnossa.

Vierailija
45/50 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi tänä vuonna sellainen iloinen yllätys, että ensi kertaa ASOssa asuessani vastike laski! Noin viitisenkymppiä kuussa peräti. Asun Asuntosäätiön asumisoikeusasunnossa.

Mä olen ymmärtänytkin, että Asuntosäätiö on niitä harvoja aso-firmoja jotka toimii. Siellä myös kuunnellaan asukasta, että saa siitä ehkä joutavasta saunatilasta remontoida mieleisensä tilan.. Mä olen katkera, meillä ei saa. Emme tee saunalla mitään. 

Remonttilupaa emme saaneet, niin sisustimme sen uusiksi silti. Lauteet varastoon, mutta kiuas siinä kiusallisena pönöttää. Se on nyt miehen työtilana vaikka väkisin.

Vierailija
46/50 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ymmärtänytkin, että Asuntosäätiö on niitä harvoja aso-firmoja jotka toimii. Siellä myös kuunnellaan asukasta, että saa siitä ehkä joutavasta saunatilasta remontoida mieleisensä tilan.. Mä olen katkera, meillä ei saa. Emme tee saunalla mitään. 

Remonttilupaa emme saaneet, niin sisustimme sen uusiksi silti. Lauteet varastoon, mutta kiuas siinä kiusallisena pönöttää. Se on nyt miehen työtilana vaikka väkisin.

Mä muutin aikanaan Asokodeille, mutta onneksi pari vuotta sitten Asuntosäätiö osti koko puljun. Ja sen jälkeen on alkanut meininki kaikin tavoin parantua, eli on tullut keskitetty palvelukeskus josta huoltopyynnöt hoidetaan nopeasti ja tehokkaasti (aiemmin jouduin esim. vuotavasta vessanpytystä soittamaan kolmasti ennen kuin korjaaja oikeasti tuli), on vapauksia esim. laittaa lattialaminaatit kun ennen sallitttiin vain parketti, vastike tosiaan aleni.

Vierailija
47/50 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, sijoitat pienenpienen pääoman (jolle et saa oikeaa tuottoa) ja sitten maksat toisen lainaa loputtoman kauan saamatta asuntoa koskaan itsellesi!

Niin että mitä järkeä varsinkaan pienituloisen on tuhlata rahoja?

Oikea omistusasunto on sentään oikea omistusasunto.

Vierailija
48/50 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa oma kirjoitti:

Heh, sijoitat pienenpienen pääoman (jolle et saa oikeaa tuottoa) ja sitten maksat toisen lainaa loputtoman kauan saamatta asuntoa koskaan itsellesi!

Niin että mitä järkeä varsinkaan pienituloisen on tuhlata rahoja?

Oikea omistusasunto on sentään oikea omistusasunto.

En osta omaa, koska minulla ei todellakaan ole sinkkuna varaa ostaa omistusasuntoa itseäni miellyttävältä alueelta. 

Asun Helsingissä Eko-Viikin alueella. Asun yksin  rivitalokolmiossa, vastike kuussa noin 850 euroa. Eipä tuolla yhdenkään tällä alueella olevan rivitaloasunnon lainoja lyhennettäisi, ei todellakaan. Yksikään pankki ei mulle antaisi jotain 250-300 000 lainaa. Eli jos valinta on asua kasvipalstallisessa rivitaloasunnossa Viikissä saamatta sitä omaksi ,tai muuttaa Kontulaan yksiöön (joka on suunnilleen ainoa mihin mulle myönnettäisiin lainaa), niin valitsen kyllä mukavamman elämän asunnossa josta tykkään.

Vierailija
49/50 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aso on mielestäni ihan hyvä vaihtoehto vuokra-asumiselle, muttei omistusasumiselle. Loppuelämän asunto tämä ei ainakaan meille ole, koska on kallis. Emme asu pk-seudulla, joten täällä myös omistusasunto tulee melko edulliseksi pitemmän päälle.

Asojen hyviä puolia on se, ettei tarvitse ottaa paljon lainaa (tai ei ehkä lainkaan) päästäkseen hyvään asuntoon. Asunnot ovat hyväkuntoisia ja hyvillä paikoilla. Ja tietysti se turva, että ei voida viedä kämppää alta, kuten vuokralla voi käydä. Tarvittaessa asunnosta pääsee riskittömästi ja vaivattomasti eroon.

Ainoana miinuspuolena pidän sitä, että vastike on tosi kallis, ja siitä ei jää käteen mitään ts. maksat ihan samalla tavalla kuin vuokraa.

Kannattaa tutustua ASO-järjestelmään.

Aivan uudet ovat vastikkeeltaan edullisempia, koska niissä yhtiö makselee vain korkoja. Pikkuhiljaa aletaan lyhentää lainaa, jolloin vastike nousee, vuosi vuodelta.

Käyttövastikkeen määräytymislaskelmasta ilmenevät tulevan talousarviovuoden arvioidut tuotot ja kulut. Käyttövastikkeen määräytymislaskelman laadinnan lähtökohtana ovat edellisen tilikauden tilinpäätöksen luvut, kuluvan tilikauden kirjanpidosta saadut luvut sekä rahoituskuluista luottolaitoksista saatavat ennakkotiedot tulevista lainan lyhennyksistä ja korkomenoista. Tulevan vuoden rahoitustarve arvioidaan toteutuneiden kulujen perusteella ottaen huomioon tulevat kustannusten korotukset. Arviointia helpottavat edellisenä vuonna toteutuneet kulutus- ja yksikkötiedot (lämmitys, sähkö, vesi ym.) ja niiden hintojen muutokset. Käyttökorvauksina perittävissä maksuissa tulee lähtökohtana olla niistä aiheutuvat kustannukset.

Käyttövastiketta voidaan tasata ja käyttää saman omistajan omistamien asumisoikeusasuntojen menojen kattamiseen. Hoitomenoja, joihin asukas voi omalla toiminnallaan vaikuttaa, ei kuitenkaan saa tasata eri asumisoikeustalojen kesken.

ARAN SUOSITUS:

Tulevat lainan lyhennykset esitetään asukkaille kohdekohtaisesti esimerkiksi pitkän tähtäimen rahoitussuunnitelman muodossa.

Eli ota selvää, mikä on lainojen lyhentämissuunnitelma kohteessa, johon muuttaisit. Näin saat tietoa siitä, kuinka käyttövastike tulee nousemaan.

Yleisesti ottaen ASO-asunnto tulee halvemmaksi, jos sinulla on jo olemassa se pääoma. Mikäli joudut turvautumaan pankkilainaan, on halvempi asua vuokralla. Tosin tuossa lainassakin maksat tavallaan pääomaa itsellesi. Päätä itse oman tilanteesi mukaan. JA ota huomioon mahdollinen pankkilainojen korkojen nousu.

Vierailija
50/50 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up