¤¤¤¤ TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ¤¤¤¤
Kommentit (189)
Täällä kans tuota menkkamaista kipua ja juilimista. Kyllähän se asiaan kuuluu, mut ei voi mitään, et sitä miettii et onkohan kaikki ihan hyvin...
Pitäis varmaan neuvolaanki soittaa, mut ei oo toimertunu. :) Kaippa sit ens viikolla varmaan.
Täällä kans hiukan turvotusta, miehen siskokin veikkas et raskaana varmaan oon, ku maha niin pömpöttää. (ennenku ees testiä olin tehny) :P Mut ihan hyvin vielä housut jalkaan mahtuu...VIELÄ! :)
Mua kans toi uupumus nyt painaa, imuroin eilen illalla kämpän ja meinasin tuupertua sen jälkeen. Uskomatonta, miten voi ihmistä väsyttää!
Jaksamisia kaikille..
lilpura
Minä kyselin siitä yahoosta. Muuten voisin koittaa itsekin ryhmän perustaa, mutta aika riittää vain juuri ja juuri esim. parin sähköpostilistan viestien lukemiseen, niin en oikein ehdi. Edellisistä kolmesta olen ollut aina yahoon listalla, ja se on kiva, kun saa joko vistit sähköpostiin tai sitten voi kotisivujen kautta käydä lukemassa. Siinä tutustuu ihmisiinkin vähän paremmin, kun on suljettu yhteisö.
Eli jos joku innostuu, niin ois kiva, jos perustettais ryhmä tässä lähiaikoina.
Ja vielä tillinäidille: Minä olen myös opiskelija. Ehkä ainakin melkein viimeistä vuotta opiskelen yliopistossa. Motivaatio on nyt vähissä, mutta koitan tämän viimeisen pakollisen vuoden pakertaa, niin sitten voin olla ainakin puolitoista vuotta taas lasten kanssa kotona.
Marja rv 7+
Mikä on vointi.. Ihan hyvä kai, sitä etsii koko ajan muutoksen merkkejä itsestään. Iltaisin väsyneenä olen kireä kuin viulunkieli, hävettää. Muutoin ei erikoista ja jo miettii, onko varmasti raskaana. Normaalia lienee?
Myös töissä jaksamisessa olen huomanut pientä laskua.. Toivotaan että puhti palailee pian..
Olen myös tuon suljetun ryhmän kannalla.. Kuopuksen odotuksen aikaan saatiin hyvä ryhmä multiply sivustoille, joka toimii aktiivisesti edelleen. =)
Vielä muutama tunti puurtamista ja sitten vapaille..
Bonbon ja kadonneet hermot =))
Hei!
Pahoittelut pinosta km:n takia poistuneille :´(
Joo, eilen kävin siis neuvolassa, oli vähän yllätys, ku siellä ei tehty edes raskaustestiä tai mitään, juteltin vaan tätin kanssa melkein 1,5tuntia. Ja mikä ihanaa, th varas ajan ultraan 26.10. Onhan siihen aikaa, miten malttaa odottaa? Pienoinen järkytys oli joutuminen sokeriseulontaan toisella kolmanneksella, painoindeksi 27, miten voi olla mahdollista painon nousseen 4kg plussaamisen jälkeen, vajaa 3vko? kamalaa, jos tämä tahti jatkuu loppuun saakka..
Mies ei ollut neuvolassa mukana (lääkärikammoa kuulemma). Lähtee sitten myöhemmin jos haluaa ja lukee oppaansa omaan tahtiinsa, on vielä pikkusen sekaisin vauva uutisista.
Nyt on alkanu kuvotus täälläkin, muina oireina mielialan vaihtelua valonnopeudella (voi miesparka, ku itekään en aina oo mukana mikä se nyt itkettää, naurattaa tai raivostuttaa..), palelua ja tissien arkuutta.
Aikaisemmissa (keskenmenoon päättyneissä) raskauksissa mulla ei oo ollu käytännössä mitään oireita, että siinä mielessä toivon ja uskon, että tässä nyt oltais varmemmalla pohjalla ja pieni pysyis kyydissä loppuun asti..
Olipas taas omaan napaan keskittynyttä tekstiä..
Miten muiden miehet ottaneet vauva uutiset? Onko olleet mukana neuvoloissa, ultrassa ym?
Jaksamisia kaikille ja pienten mukana pysymisiä..
Katri ja toukka 7+0
Täälläkin plussattiin viimein eilen aamulla haamu, niin selkeä haamu kun nyt haamut on... Mut apteekin täti ei ees myynyt mulle uutta testiä kun onhan se kyllä niin, että jos siihen jotain piirtyy, niin kyllä siellä masussa joku sitten asustaa. Silleen luottavaisin mielin koitetaan olla vaikka toki sitä kaikkea koittaa ajatuksiin tunkea...
Täällä siis la olisi kaiketi 20.5. ja miehelle ensimmäinen ja mulla poika 12/05. Neuvolan ajan soitin heti ja hyvä niin koska ei meinannut millään löytyä aikaa. Ilmeisesti meitä on tosiaankin paljon :D Mutta se olisi siis jo 1.10. :O Aika aikasin? Ultria aion odotella ellei mitään ihmeempää huolenaihetta ilmaannu...
Onnea hirmusti koko suurelle joukolle ja olipas kiva bongata täältä muutama tuttu nimi tuolta kuumeilijoistakin!
Täällä jotenkin niinku olis oireet vähentyneet... Tosin tälleen iltaisin ei niin ole vielä oksettanutkaan. Päänsärky ja väsymys oli pahimpia ennen plussaa jne. Kovin kummoisia oireita ei ole ollutkaan. Noista nippailuista. Mulla on tullut rasituksesta alavatsa tosi kipeäksi. Samanlaista oli ajoittain kierukan poiston jälkeen useimmissa kierroissa. Ja esikoisestakin muistan, etten päässyt normaalisti lenkille tms. jo ihan alussa. Ja lopussa muuttu vaan pahemmaksi. Pahus! Esikoisesta ei ollut mitään oireita vielä tässä vaiheessa. No, kahtotaan...
Masu on tosiaan kamala... Ekaksi on lihonut monta kiloa hormonikierukan poiston jälkeen (5kk) ja nyt on ihan turvonnut olo. Vaakaa en aio lähestyä ihan heti mielenrauhani säilyttämiseksi...
Mä oon niin tämmönen sosiaalinen tyyppi ja koen mulle läheiset ihmiset niin läheisiksi, että niitten kuuluu tietää heti :) Tai ainakin melkein heti. Lähimmät päättelivät heti siitä kun facebookin statuksessa mainitsin olevani onnellinen... Joopa joo. Se kun on ollut melko tavallista viime aikoina muutenkin :D Mutta siis. Parhaat kolme kaveria tietää, isoisälle kerrotaan sunnuntaina syntymäpäivälahjaksi ja muutkin isovanhemmat saavat tietää kun mennään käymän tässä jossain kohtaa. Ovat jo monesti kyllä vauvan perään kyselleetkin... Mikä oli ärsyttävää kun ei se ihan heti sieltä tärppää vaikka kuinka haluaisi... Töissä oli myös pakko heti kertoa kun menivät ilmottamaan, että ensi viikolla maalataan... Oli pakko kieltäytyä työskentelemästä maalin käryssä ja sitten hiukan selitellä, että miksi. Tosin en tajua, että kenenkään pitäisi moisissa oloissa työskennellä... Meillä on kuitenkin hyvin pieni ja tiivis työyhteisö ja kertoisi heille joka tapauksessa aika pian. Osaksi siksi, että voi joutua varautumaan pahoinvoinnin takia saikkuihin ja osin siksi, että joudun tosiaan kieltäytymään joistain töistä... Myös jos kävisi huonosti, haluaisin läheisten tietävän. Kurjaa olisi pitää suru yksin sisällään. Ja onpa myös niiiiin ihanaa jakaa asia jonkun kanssa. Tämä kun jo näkyy taatusti naamastakin :D Joku asiakas jo kommentoi aikaa sitten, että sulle on nyt kyllä täytynyt tapahtua jotain tosi kivaa. Vaikka ei siis mitään erityistä ollut ollut, paitsi ilmeisesti hedelmöittyminen ;) Niin ja pojalle kerrotaan kunnolla vasta myöhemmin, ettei tule kaikkien odottavien aika ihan niin pitkäksi ja suojellaan pientä samalla kuitenkin mahdolliselta pettymykseltä...
Kylläpäs tuli taas omanapaista juttua ja paljon... Jatkakaamme taasen joku toinen kerta.
Onnea matkaan meille kaikille ja jaksamisia oloinemme!
Tuollaanen75 rv 5+1?
Sairasloma jatkuu ainakin tämän viikon (eli huomisen) Tänään ei riittänyt enää pelkkä oksentelu vaan tuli seuraks myös migreeni, onneksi oli vielä suht lievä, meni ainakin pahin ohi 3 tunnin päiväunien jälkeen.
Kovin näyttää olevan samankaltaisia olotiloja meillä monella ;)
Hei muutes onko Jorviin menijöitä?? meinasin vaan että mitenkäs se np-ultran varaaminen sinne (kun en muista) varataanko vasta ekan neuvolakäynnin jälkeen vai varaanko jo nyt...vai miten se oli?
Mä oon kertonut jo töissä.. tosin sen näkee naamastakin kun parin tunnin välein käy oksuilemassa ja on valkonen kun lakana
Nyt iltapalan laittoon
Hyviä vointeja ja kauniita unia kaikille
Jonzuli rv 7
Kylläpäs täällä oli paljon viestejä, kun ei päivään ollut ehtinyt lukemaan :D Tervetuloa uusille!!
Coilille isot pahoittelut ja halaukset! Jaksamista...
Mykis: sun nimimerkki kuulostikin tutulta :) Ei taidettu tosin aktiivisesti yhtä aikaa kirjotella. Je meidän enskapino siirtyi tosiaan facebookiin, kun o-puolelta oli enskat kadonneet eikä uusia tulokkaita tuntunut olevan ja haluttiin kirjotella privaatimmin. Puolet porukasta on tavannut ja parin kanssa nähdään useamminkin :)
Iisa ja muut "inkiväärityypit": inkivääriä ei mun muistaakseni suositella raskaana olevalle. En sitten tiedä, että onko siitä kunnon tutkimuksia tehty vai meneekö tämä ylivarovaisuusluokkaan...
Marttis: jaksamista ja iloisen tuulen puhalluksia! Kuulostaa niin tutulta tuo, että kaikki ärsyttää!
Tillinaiti ja Marja: Täällä on myös opiskelija! Tai kertaalleen olen valmistunut, sitten innostuin uuteen tutkintoon ja vuoden ehdin opiskella ennen äippälomaa. Nyt suoritan muutamia kursseja, pääasiassa olen kotona siis, ja ens vuonna en taas mitään eli todella hamaan tulevaisuuteen jää mun valmistuminen :D
Suljettu ryhmä ois mustakin kiva! Voin yrittää vaikka katsastaa, jos sellaisen osaisin värkätä...
Katri: Meillä oli mies mukana ekassa raskaudessa joka neuvolakäynnillä. Nyt on tulossa ainakin ekaan ja muihin sitten mahdollisuuksien mukaan (opiskeli aiemmin, nyt töissä, joskin yrittäjä). Ultriin aikoo tulla.
Jonzuli: Jorvista voi varata itse ultran! Neuvolasta lähettivät mulle heti ison kasan papereita ja siinä mukana ultran tilaus ohje. Me tosin mennään naikkarille, kun oltiin siellä viimeksikin ja jäi hyvät muistot (plus meiltä pääsee sinne kätevämmin). Nkl:lle tarvii lähetteen. Ja jaksamisia myös sinulle!
ON: kuvotusta on ollut - ja nälkää! Koko ajan. Heikottaa myös - useamman kerran on pitänyt vetää pää polviin, kun alkaa heittää. Vatsaa on nyt myös turvottanut. Niin ja varasin nyt ajan varhaisultraan, viikon päästä mennään :) Jei!
Ja jospa tästä menis siivoamaan huushollin vielä ennen unille menoa... Öitä kaikille!
Korka 5+5
hyvältä. Mä en kyllä varmaan osaa sellaista perustaa. Onko siinä sivuston ylläpitämisessä paljon hommaa?
Pomena
Eli multiply.com on sivusto (sinne siis kaikki kirjautumaan!) ja ryhmän nimi on Toukokuun toukat 2010. Käykäähän liittymässä! :)
Kiitos neuvosta!
Tää taliaivo tarttee kyllä vielä apua tuon multiplyn kanssa. Sain itseni kyllä kirjattua mut siihen loppuikin mun osaaminen sillä sivustolla. En löytänyt minkäänlaisia toukkia sieltä =D
Kiitti taas!!
Kiitos, Korka, tuosta listan perustamisesta. Kävin tosiaan kirjautumassa minäkin, jännän näköistä, saa nähdä, miten toimii. Onko sulla tosta sivustosta aiempaa kokemusta?
Jonzuli: Mä muistaakseni rekisteröitymisen jälkeen menin "search"in kautta, sieltä löytyi "search groups" tai jotain sellaista, ja siellä sitten tolla "Toukokuun toukat 2010" löytyi meidän ryhmä.
Tosiaan, onpas täällä vilkas meno ja meininki. Oltiin päivä poissa kotoa, ja täällähän oli kymmeniä uusia viestejä. Hieno juttu!
Oireista: Mustakin tuntuu, että oireet olis jotenkin vähentynyt. Kyllä mä olen ihan tolkuttoman väsynyt, tänäänkin "luin" esikoiselle kirjaa sohvalla, ja jokaisen sivun välissä suljin silmät ja meinasin nukahtaa. Hankalaa, kun ei oikein vielä pojan päiväuniaikaan (klo 13) itseä niin väsytä, mutta sitten myöhemmin iltapäivällä kyllä väsyttäis, mutta ei ole mitään torkkumahdollisuutta enää. Kyllä mua edelleen vähän juimii mahasta, ja aamuisin varsinkin särkee alaselkää. Ja tänään "paljastuin" raskauteni kanssa yhdelle ystävälle, kun en pystynytkään odottamaan lounasta enää puolta tuntia, vaan oli pakko tehdä itselle voileipä. Eipä kolmen lapsen äidille jäänyt epäselväksi, mikä meikäläistä vaivaa... :-)
Jep, kannattaisi varmaan lähteä nukkumaan, kun esikoinenkin on ollut pedissä jo tunnin. Hassua muuten käyttää tuota sanaa, "esikoinen", kun ei ole koskaan ennen ollut sellaiselle sanalle käyttöä. :-)
- Lotta rv 5+2 (siis vasta tänään, eilen oli laskut sekaisin)
Muuten meni ihan oikein mutta en käyttänyt copypastea nimessä ja heti tuli siinä virhe eli yksi välilyönti liikaa =)
Kiitokset Korkalle :)
Just kävin liittymässä ja helpostipa se sujui. Ja ryhmäkin löytyi =)
Kiitos Korka ryhmän perustamisesta!
Kiitos myös siitä, että otit inkivääriasian esille. Vaikka se ensin aiheutti sydämentykytystä (olenko nyt mokannut lopullisesti?), luulen että asiasta liikkuu erilaisia näkemyksiä. Just äsken luin netistä useita artikkeleita siitä, miten inkivääriä ei suositella raskaana oleville naisille. Toisaalta tuttu lääkärini, joka suositteli minulle inkivääriteetä pahoinvointiin, on kokenut gynekologi ja hoitanut synnytyksiä useita vuosia. Niinpä minun on vaikea uskoa, että hän antaisi neuvoja, joihin liittyisi suurempia riskejä. Ja vielä kun äsken luin ensiodottajan opasta, niin siinäkin suositeltiin inkivääriä aamupahoinvointiin.
Olen ennenkin törmännyt siihen, että käsitykset siitä, mikä on odottavalle hyväksi tai haitaksi, vaihtelevat eri maissa. Keski-Euroopassa vaahdotaan kovasti siitä, miten raskaana ollessa ei saisi syödä salaattia, josta voi saada toksoplasman (johtuu jotenkin maaperästä). Suomessa tätä vaaraa ei kuitenkaan ole. Hillitsen siis jatkossa teen kulutusta, mutten halua menettää yöuniani sen takia, että olen teetä pari kuppia juonut. Unen saanti on jo muutenkin usein koetuksella...
Jaan monen kokemuksen siitä, että töihin keskittyminen on tosi vaikeaa näinä päivinä. Jotenkin kaikki omiin töihin liittyvä on, no joo ihan kiinnostavaa, mutta niin täysin toisarvoista just tällä hetkellä.
Meritähti
Mama, todella outo tuo neuvolatädin kommentti, taisi päästä ikävä sammakko suusta. Ei sillä etteikö myös meidän tilanteemme herättäisi osassa ihmisistä ihmetystä, mutta tämä on meidän elämä.. =))
Kiva kun tulee edelleen paljon uusia mukaan, toivotaan että kaikki pysyvät kyydissä..
Ja sydämelliset pahoittelut niille, joilla ei tämä mennyt yhtä onnekkaasti.
Korka. Kävin siellä multiply:ssä ja löysin meidän ryhmänkin, mutta pitääkö sinun nyt hyväksyä ryhmän perustajana meitä sinne mukaan? Vai teinkö jotain väärin? Auttakaa onnetonta.. =)
Meillä kuopuksen odotuksen ja vauvailun yhteydessä sinne tosiaan tuli ryhmä ja se on toiminut hyvin. Toivotaan, että tämäkin.. =)
Mutta tuolloinkaan en ollut se, joka ryhmän perusti.
Kuvittelenko vai onko "raskausoireet" tasaantuneet.. Hyvä vai huono? Hullua kyttäämistä.. Kunpa muutama viikko menisi pian..
Bonbon ja vapaa päivä.
...melkosen vilkasta :) Meinaa sitä, että uusia vauvoja on ensi kesänä paljon :) Ja nyt meillä likoilla vertaistukea kun pohdimme päämme puhki kaiken moisia. Täytyypä itsekin kurkata tuonne uudelle palstalle. Mutta nyt on niin väsy ja kykenemätön, ettei oo tosi. Itseasiassa pitäisi mennä töihin... Koitan selittää itselleni, että voisin kai tehdä tässä vähän kotona... Joopa joo... Ei tule mitään. Eipä se toki asiaa auttaisi että siirtyisi työpaikalle :D Mut kohta sitten. Eilen tosiaan aattelin oireiden lieventyneen mut täällä ne taas on. Oksettaa, päätä särkee ja ei vaan kykene nousemaan sängystä... Tissitkin kipeet. Että ei kai mitään hätää. Eikä kai mitään hätää olisi vaikka helpottaisikin. Voisi nauttia hyvästä olosta :) Mullakin oli eilen energiaa ja intoa. Mut ainoastaan kun oli kyse vauvoihin liittyvistä asioista :D Nyt vois kerätä ittensä ja koittaa saada jotain aikaseksi...
Tuollaanen75, rv5+2
Onneksi on muitakin joilla oireet vaihtelevat. Suurinpiirtein joka toinen päivä lähes oireeton ja joka toinen päivä maha ja rinnat kipeänä. Onko ihan normaalia? Ai niin ja ihan tyhmä kysymys asiasta, että miten tuo rvjotain+jotain lasketaan?
Elmer1. Jos laskettuaikasi on, ainakin listan mukaan 19.5, olet viikolla 5+2. Tälläkin vauva sivustolla on se laskettuaikalaskuri, joka näyttää myös nuo viikot. 5+6 jälkeen vaihtuu luonnollisesti 6+0 viikko. Eka numero siis viikot ja toinen päivät.. =)) Yleensä ultrassa sitten siirtävät laskettua aikaa suuntaan tai toiseen jos suurta heittoa noiden menkoista laskettujen viikkojen kanssa.
Olinko nyt hieman epäselvästi kirjoittanut..?? =))
avustasi laskemisessa. Mahtaako vielä selvitä oikeampi LA ensimmäisellä neuvolakäynnillä 30.9? Neuvolan täti puhui, että olisi piakkoin ensimmäinen ultrakin sairaalassa. Onko näin vanhoilla ensisynnyttäjillä (30+) jotain erikoisjuttuja?
Onnea Dahlia ja Vantti! :)
Marttis: Päikkärit on jo vakio täälläkin. Eikä varmaan paljoa lohduta, mutta aamusella huomasin, että numeroa suuremmat housut on paljon mukavammat kuin normikokoset :P Tää turvotus on kyllä häijy... Painoa en viitsi edes arvailla :D
Tillinaiti: Viinirypäleet ja kiivi tuntuis menevän lähes aina. Mun aamu alkaa kuitenkin poikkeuksetta Digestive-keksillä (täysjyvä) ja lasillisella mummun mehua (hapanta puolukka-punaherukkamehua). Maustamaton jugurtti vois olla yks, mikä menee aamulla alas, vaikka myslin tai kuivattujen hedelmäpalojen kans. Voitko edes kuvitella...? Nää kun tuppaa oleen niin yksilöllisiä juttuja. :/ Esikoista odottaessani söin paljon sitruksia: aamulla oli pakko saada greippi, välipalaksi satsumia ja päivän mittaan join sitruunavettä, ne auttoivat vähän huonoon oloon, mutta nyt ei tee mieli...
En oo muuten tiennyt tuota odottajista ja sikainfluenssasta... Paniikki!!! Ei vaan, eihän sille mitään mahda, jos kohdalle osuu. Toivotaan, että säästytään siltä taudilta ja jos ei, niin että toukat ainakin pysyisivät turvassa. Eli ei voi olla liian varovainen, ehdottomasti parempi katsoa kuin katua.
Taitaa olla taas päiväuniaika :)
papupata iisa