Ajattelematonta toimintaa kaverisynttärikutsujen jaossa tarhassa/eskarissa...
Sanokaa vaan jotkut niuhoksi, mutta mun mielestä tämänkin asian voisi hoitaa toisin. Meidän tapauksessa jo kahdet kaverisynttärit tulossa eskariporukassa. Uusia kavereita ja yhteishengen luontia...
Sitten kun haet lastasi pois, naulakolla komeilee vain 1/3 ryhmän tyttöjen/poikien kohdalla näyttävä synttärikutsu ilman mitään kirjekuorta tms, eli kaikki näkevät kenet on kutsuttu ja kenen synttäreille. Lapsi (ja äiti) on hämillään miksei tullut kutsua :( Jos kaikkia ei halua tai ei ole mahdollista kutsua, voisi kai asian hoitaa hieman huomaamattomammin? Kai jonkun mielestä tämä on ihan normaali tapa ja muut olkoot hiljaa.. Mä ensinnäkin kutusisin koko porukan tytöt/pojat vaikka tiukkaa tekisi, silti vain 5-10 kutsuttavaa eskarista. Vai miten sinä näet asian?
Kommentit (228)
Siellähän on todella halvat hinnat. Sotket Etelä-Haagaan!
Se oli sellainen keskivertoalue 1970-luvulla. Nythän asuntokantakin on kaikki sitä putkiremppaikäistä.
Ja itsehän alueen toit esille valittaessasi, että lapset on sekalaisista perheistä, joita et edes halua tuntea. Sellaista se juuri on huonoilla alueilla.
pari vuotta sitten lapsen synttärit, joihin kutsuttiin koko ryhmä. Ei kutsuta enää, oli pari sellaista kauhukakaraa, että mulla meni koko aika näiden kurissa pitämiseen. Vanhemmat tuntuivat olevan haltioissaan kuin saivat jättää ne hoitoon synttäreiden ajaksi. Nää lapset jopa haettiin puoli tuntia myöhässä..
Eli siitä lähtien ollaan kutsuttu vain osa, ajatelkoon muut mitä haluaa, mutta noita seinille piirtelijöitä ja muiden lyöjiä en enää kotiin kutsu.
kuin vain sinä??
Minä ja mun mies. Kutsussa kutsuimme lapset vanhempineen tai ilman. No kaikki jättivät lapset ja menivät itse siksi aikaa jonnekin.
Yhteensä 12 kpl.
Eli oli varmaan liian vähän aikuisia, mutta en silti olettanut että jokut lapset kylään tullessaan alkaa piirtämään seinille, lyömään muita ja riehumaan rajoituksetta.
Kyse ei tosiian ole niuhottamisesta, tai siitä että omaa muksua tarvitsisi joka synttäreille kutsuakaan...mutta kyllä mun mielestä on törkeää tuolla lailla jakaa kutsuja. Lapset loukkaantuu helposti, se että osa esim. omistakin kavereista on saanut kutsun ja itsellä lokero ammottaa tyhjänä aiheutta todella paljon mielipahaa!!
Itse osuin kerran lapseni kanssa aamulla tarhaan, kun eräs ryhmän tyttö siellä jakeli kutsujaan, osalle minun lapsenikin kavereista, mutta omani ei kutsua saanut. Voi sitä ilmettä, ja vaivaantuneisuuden tunnelmaa. Ei sillä että lapsi olisi kutsua sinällään odottanutkaan mutta se tapa, ja se että hän näki ne kaikki ketkä kutsut saivat.
Olisi kiva jos tarhassakin asiat hoidettaisiin porttien ulkopuolella, eli jos joku kutsutaan, hoitavat vanhemmat sen keskenään...eikä kutsuja tuoda pilaamaan osan lasten päivää. On varmaan tosi kiva, jos joku lapsi jää aina ilman kutsua....miltähän mahtaa tuntua, ei kasvata hirveästi itsetuntoa...eikä sun tarvi olla häirikkö ollaksesi saamatta kutsua...jo tarhaikäiset osaa "kiusata" ja jättää porukan ulkopuolelle heikkoja ja piirin sisälle kuulumattomia. Ja vanhemmat ei tajua mitään...
meillä aina osa vanhemmista jää kahville, auttelevat samalla. Samaten veljeni haluaa aina välttämättä tulla järjestysmieheksi.
Jos meillä joku olisi ruvennut öykkäröimään, eikä tiukasta komentamisesta olisi uskonut, minä olisin soittanut vanhemmat paikalle.
233, jolla on aina noin 25 lasta kemuissa
minä määrittelen kutsuttavien määrän ja lapsi päättää kenet kutsutaan. Kutsuttavat ovat lapseni kavereita, ei mitään "kaikki tytöt" tai "kaikki pojat". Lapseni kavereita on molempia sukupuolia ja molempia kutsutaan. Jos huomaan jonkun jonka kanssa lapseni peljon leikkii jäävän pois kutsutuista keskustelen asiasta. Tai vastaavasti jos kutsutuissa on joku josta en ole tyyliin kuullutkaan ennen. Puhun usein lapselle siitä, että päiväkodissa leikitään kaikkien kanssa, mutta kyllä vain lapsikin saa omaan kotiinsa valita vieraansa. =)
lasta ei kutsuta voisi itse kutsua lapsia heille. Samalla voi sanoa vanhemmalle, että kiva kun tulitte kun meidän lapsi tuntuu jäävän ulkopuoliseksi esim. synttärikutsuissa. Kokemusta on ja otin tietysti asian huomioon! On aika itsekeskeistä tuo "ja vanhemmat ei tajua mitään" teksti. Katkeroitua, mutta mitään ei tehdä asialle. Koska kyllä, vanhemmat eivät välttämättä todellakaan tajua joten miten voisivat silloin edes tehdä asialle mitään?
Pojan tarharyhmässä on 15 lasta ja 2 hoitajaa. Viimeksi oli synttäreillä 11 lasta meidän pojan lisäksi ja nuo kaksi hoitajaa.
Tytär on eskarissa. Nyt on tulossa sitten ekat synttärit siellä ja yleensä ovat näyttäneet kutsuvan saman sukupuolen edustajat eli kai me sitten kaikki tytöt kutsutaan. Silloin vieraita tulis 16. Jos tytär itse kovasti haluaa, niin voidaan kutsua koko luokka, jolloin vieraita tulis 29. Tähän mennessä vain yksi lapsista on kutsunut koko luokan eli ei se kovin tavallista ole. Tuo määrä on jo aika haastava, mutta kai me tänne mahduttaisiin.
Meillä on aika hyvin tilaa ja tuohon olohuoneeseen saa kyllä järjestettyä pitkän pöydän (kaksi pöytää jatkopaloineen). Sitten pitää jo kyllä ottaa mulle tänne apua eli anoppi, appi ja mies saavat huseerata apulaisina. Ihan yksin en tuota porukkaa huoli ;)
Kotisynttäreillähän saa parhaaan lahjatehon. Lidlin popparit ja Kotijäätelön jätskikakku, mutta lahjojen pitää kuitenkin olla normaalit. No nyt se selvisi, miksi mammat mainostaa ohjelmittomia kotisynttäreitä kaksiossa. Hoplopissa tms. jos järjestää, ei lahjoissa saa edes omia kustannuksiaan takaisin.
kun pitää saada kaikki tuntemattomatkin ihmiset kutsuttua mukaan kekkereihin. Viis siitä, leikkivätkö koskaan lapsesi kanssa tai muistaako hädin tuskin edes niiden lasten nimeä, mukaan vaan.
Puistossakin voi sitten pitää kekkerit, niin varmaan mahtuu eikä maksa mitään, niinhän sinä tässä uhosit.
kutsua kenenkään synttäreille. On vähän ujompi mutta kiva tyttö. Tuli siitä pahaa mieltä jonkin verran vuoden varrella. Tytön omat synttärit oli huhtikuussa ja kutsuttiin kaikki eskarikaverit sinne. Voin kertoa, että oli noloja vanhempia tuomassa lapsiaan sinne.
Ei siellä puistossa muita silloin ole tietenkään. Se vuokrataan juhlatilana.
Oletko vähän (tai paljon) yksinkertainen??
kutsua kenenkään synttäreille. On vähän ujompi mutta kiva tyttö. Tuli siitä pahaa mieltä jonkin verran vuoden varrella. Tytön omat synttärit oli huhtikuussa ja kutsuttiin kaikki eskarikaverit sinne. Voin kertoa, että oli noloja vanhempia tuomassa lapsiaan sinne.
Vai oliko sittenkin sun asenne että olisivat saaneet olla noloja??? ;)
Meillä nimittäin taas varmaankin tulossa sama tilanne, tuskin taaskaan ujo lapsemme saa kutsuja, mutta ajattelin tempaista ja kutsua kaikki 10 poikaa ryhmästä synttäreille keväällä :)
Ajattelin lähinnä vahmempien olevan sääliviä... :O
joka ei saanut kutsuja kuin bestikseltään. Silti en ole kutsunut koko eskari-tai koululuokkaa synttäreille.
Kannattaisiko yrittää sen lapsen kanssa muilla keinoilla saada ystäviä ja lapselle itsetuntoa kuin haukkua täällä äitejä, jotka haluaa pitää lapselleen vain pienet synttärit lapsen läheisten kavereiden kesken.
Olet varmaan niitä äitejä, jotka huutaa kurkku suorana jos lapsianne ei kutsuta häihinkään tai jos kummin kaiman serkku ei kutsu teitä tupaantuliaisiin.
Ujot lapset ovat nykyään vähemmistö. Tavallisen vilpertin äiti, joka ei itsekään ole koskaan ole ollut ujo, ei todellakaan YMMÄRRÄ, miten pahalta tuntuu!!! Minusta tällaiset ovat lähinnä empatiakyvyttömiä ja ikäväkyllä, itsekkäitä!
hulinaksi.
Meillä oli pienet synttärit juuri ja lapset leikki innoissaan kerrankin omalla porukallaan legoilla ja bionicleilla. Kakuttelun jälkeen hurahti pari tuntia tosi nopsaan kun porukka tunsi toisensa ja sai keskittyä rauhassa rakentamaan ja leikkimään.
Meillä lapsilla kerho- ja eskariryhmässä ja nyt koulussa kaikki kutsuu kaikki. Tämä on se normaalikäytäntö täällä. Sivistynyttä ja aikuista. 93
En ole koskaan kuullutkaan, että pitäisi koko päiväkotiryhmä/eskariryhmä/koululuokka kutsua. Siis kaikki yli 20 tenavaa?
Meilläpäin (Helsinki) on tapana kutsua noin 6-8 vierasta ja juhlia ihan omassa kodissa. Ulkopuolista ostettua ohjelmaa tai tarjoilua ei koskaan ole. Meillä ei yleensä ole ollut mitään ihmeellistä järjestettyä ohjelmaa muutenkaan, vaan lapset ovat saaneet leikkiä rauhassa keskenään. Jälkeenpäin olen kuullut, että vieraat ovat olleet juhliin todella tyytyväisiä.
On lapsellasi ankea arki, jos tuo on jotenkin harvinaista!
Pojan tarharyhmässä on 15 lasta ja 2 hoitajaa. Viimeksi oli synttäreillä 11 lasta meidän pojan lisäksi ja nuo kaksi hoitajaa. Tytär on eskarissa. Nyt on tulossa sitten ekat synttärit siellä ja yleensä ovat näyttäneet kutsuvan saman sukupuolen edustajat eli kai me sitten kaikki tytöt kutsutaan. Silloin vieraita tulis 16. Jos tytär itse kovasti haluaa, niin voidaan kutsua koko luokka, jolloin vieraita tulis 29. Tähän mennessä vain yksi lapsista on kutsunut koko luokan eli ei se kovin tavallista ole. Tuo määrä on jo aika haastava, mutta kai me tänne mahduttaisiin. Meillä on aika hyvin tilaa ja tuohon olohuoneeseen saa kyllä järjestettyä pitkän pöydän (kaksi pöytää jatkopaloineen). Sitten pitää jo kyllä ottaa mulle tänne apua eli anoppi, appi ja mies saavat huseerata apulaisina. Ihan yksin en tuota porukkaa huoli ;)
Ja lahjoja tällä ei pyritä maksimoimaan. Tarhasta tuovat yhteisen lahjan, jonka ovat itse tehneet porukalla. Ja luokan vanhempainneuvosto on päättänyt, että kaverisynttäreille lahjat ovat arvoltaan n. 3 €. Se koskee sitten kaikkia. ELi mitä enemmän vieraita, niin sen kalliimmaksi tulee - ja lahjat ei todellakaan ole arvokkaita :)
Meillä on pitkät matkat ja kaveriporukka pääsee harvoin leikkimään koko porukka keskenään. Nyt kun saivat parhaat kaverinsa kasaan, nauttivat suunnattomasti.
Ymmärrän kyllä, että et voi tällaista tajuta jos olet lapsesi totuttanut elämysviidakkoon jo pienestä. Tunnen näitä pikkukeisareita, jotka vinkuu joka päivä huvipuirstoja ja muuta extremeä kun ei kelpaa tavallinen arki. Sinun lapsellesi on varmaan vaikea kenenkään keksiä juhlia, missä hän nauttisi olostaan. Ellei olisi joku pelle roikkumassa pää alaspäin kattokruunusta ja lapsesi saisi heitellä häntä tomaateilla. Se voisi olla tarpeeksi erikoista hänelle.
On lapsellasi ankea arki, jos tuo on jotenkin harvinaista!
Ennen kuin luin tämän ketjun ei ole koskaan käynyt mielessäkään, että lasten kaverisynttäreistäkin saadaan aikaan katkera valtataistelu. Kolme lasta on meillä käynyt tarhat ja eskarit enkä koskaan laskenut kuka ketäkin kutsuu ja kuka ei. Kaiken maailman asioista jotkut jaksaa ongelman tehdä. Kyllä kai tässä elämässä todellisiakin ongelmia on. Hoh hoh.