Ajattelematonta toimintaa kaverisynttärikutsujen jaossa tarhassa/eskarissa...
Sanokaa vaan jotkut niuhoksi, mutta mun mielestä tämänkin asian voisi hoitaa toisin. Meidän tapauksessa jo kahdet kaverisynttärit tulossa eskariporukassa. Uusia kavereita ja yhteishengen luontia...
Sitten kun haet lastasi pois, naulakolla komeilee vain 1/3 ryhmän tyttöjen/poikien kohdalla näyttävä synttärikutsu ilman mitään kirjekuorta tms, eli kaikki näkevät kenet on kutsuttu ja kenen synttäreille. Lapsi (ja äiti) on hämillään miksei tullut kutsua :( Jos kaikkia ei halua tai ei ole mahdollista kutsua, voisi kai asian hoitaa hieman huomaamattomammin? Kai jonkun mielestä tämä on ihan normaali tapa ja muut olkoot hiljaa.. Mä ensinnäkin kutusisin koko porukan tytöt/pojat vaikka tiukkaa tekisi, silti vain 5-10 kutsuttavaa eskarista. Vai miten sinä näet asian?
Kommentit (228)
esikoinen jäi kutsumatta kahdesta syystä: a) ei ollut päivähoidossa sen eskarin jälkeen ja b) hän ei ollut kutsunut ketään eli ne kutsut kiersi niillä, jotka itse oli kutsunut ensin. Lapsen synttäri vaan sattuu olemaan 27.5. joten hän ei sitten saanut yhtään kutsua koko vuonna, koska "ei itsekään kutsunut".
Ja lahjoja tällä ei pyritä maksimoimaan. Tarhasta tuovat yhteisen lahjan, jonka ovat itse tehneet porukalla. Ja luokan vanhempainneuvosto on päättänyt, että kaverisynttäreille lahjat ovat arvoltaan n. 3 €. Se koskee sitten kaikkia. ELi mitä enemmän vieraita, niin sen kalliimmaksi tulee - ja lahjat ei todellakaan ole arvokkaita :)
Sinänsä ihan fiksua sopia ja olis tosiaan hienoa, jos lahjat ei olisi tuon arvokkaampia. Mutta miten ihmeessä joku vanhempaimneuvosto voi päättää kaikkien puolesta tuollaista. näillä asioilla ei ole mitään tekemistä päiväkodin kanssa. Meillä synttäreille kutsutaan muutama kaveri päiväkodista ja iso osa muita kavereita, joiden vanhemmat eivät todellakaan ole tietoisia mistään vanhempainneuvoston päätöksistä. Ja kuka ottaa aina hoitaakseen sen tarhakavereiden yhteisen lahjan??? En minä ainakaan jaksaisi olla sitä järkkäämässä ja keräämässä rahaa yms. kun kaikkia ei edes tunne.
Tarha siis järjestää (ostaa ja siellä koristellaan) sen lahjan eli me ollaan saatu mm. tyttärelle kangasessu, jossa on kaikkien tarharyhmäläisten nimi ja tietty tyttären nimi, ikä ja vuosiluku. Lapset ovat sen essun piirtäneet ja koristelleet kangastusseilla. Poika sai murokulhon - samoin koristeltu :)
Tarhajuhlat on sitten hoitopäivän aikana eli tulevat joko kävellen tai bussilla matkasta riippuen. Tarhajuhliin tai noihin luokkasynttäreille ei tule muita lapsia. Luokan synttärit on tietty koulun jälkeen. Synttärisankarin vanhemmat hakevat kaikki lapset koululta ja juhlien päätyttyä lasten vanhemmat hakevat omansa pois. Juhlat ovat siis päiväsaikaan ja loppuvat niin, että muut vanhemmat ovat kotiutuneet töistä eli alkavat yleensä klo 13 tai 14 ja loppuvat klo 16.30 tai 17.00.
Meillä tuo eskariluokka on koululla ja yhteydenpito on tiivistä koulun nettisivujen kautta. Jos ei ole nettiä, niin sitten saa ne paperiversiot. Täällä meillä kaikki osallistuvat ahkerasti noihin vanhempainneuvoston kokouksiin ja yhteishenki on hyvä.
Mä uskon, että tuo kaikki vanhempien aktiivisuus auttaa myös siihen, ettei kukaan jää syrjään. Ehkä se myös vähentää/poistaa koulukiusausta :). Mä olen ollut toistaiseksi todella tyytyväinen meidän kouluun ja siihen, miten asiat hoituu.
jota ei luokkakaverit koskaan kutsuneet juhliinsa. En ikinä ollut kenellekään ilkeä, ainoa syntini oli ujous ja sekin vain isossa porukassa. Omat lapseni ovat onneksi melko sosiaalisia ja kavereita riittää samoin kutsuja synttäreille tulee kivasti. Omat kipeät syrjimiskokemukset lapsuudesta eivät kuitenkaan unohdu. Omia lapsiani olenkin kannustanut huomioimaan myös niitä arkoja ja "erilaisia" lapsia. Ja taatusti, jos lasten päiväkodissa tai koulussa näyttää tai kuulen jonkun lapsen olevan usein ilman kaveria, kannustan lapsiani ottamaan mukaan leikkeihin.
[/quote]
miltä tuntuu kun oma lapsi ei ujoutensa vuoksi saa koskaan kutsua syntymäpäiville. Ei tarvitse vastailla kysymyksiin seuraavana päivänä "miksi minä en päässyt Veeran synttäreille" Ei tarvitse miettiä selityksiä kysymyksiin "mitä ostamme kaisalle syntymäpäivälahjaksi"--> Noh ei meidän tarvitse ostaa mitään kun sinua ei ole kutsuttu "Hanna, Reetta, Kaisa, Minna ja Sofia menevät Ullan synttäreille, mennnäänkö me"? --> Ei kulta me ei mennä koska sinua ei kutsuttu' Helppo sinun siellä kailottaa että et ala ulvomaan kunnei sinun tarvitse. Minun tarvitsee. Ja kyllä minä ulvon mutta itsekseni iltaisin kun lapseni menee nukkumaan, mietin mitä voisin tehdä asialle kunnes totean että en varmaan mitään koska useimmat vanhemmista ovat sinunlaisia.
[/quote]
Ujot lapset ovat nykyään vähemmistö. Tavallisen vilpertin äiti, joka ei itsekään ole koskaan ole ollut ujo, ei todellakaan YMMÄRRÄ, miten pahalta tuntuu!!! Minusta tällaiset ovat lähinnä empatiakyvyttömiä ja ikäväkyllä, itsekkäitä!
Paljon osattomampaa on olla sitten se ainut köyhä, jonka pihi epäsosiaalinen äiti ei osaa/viitsi järjestää kunnon juhlia.
Ettet sitten vaan olisi Ahne äiti, joka haluaa haalia mahdollisimman paljon lahjoja Nico-Petterilleen....?
Kotisynttäreillähän saa parhaaan lahjatehon. Lidlin popparit ja Kotijäätelön jätskikakku, mutta lahjojen pitää kuitenkin olla normaalit.
No nyt se selvisi, miksi mammat mainostaa ohjelmittomia kotisynttäreitä kaksiossa.
Hoplopissa tms. jos järjestää, ei lahjoissa saa edes omia kustannuksiaan takaisin.
hoidetaan huomaamattomasti (suljetut kirjekuoret lokeroon tai tekstiviesti vanhemmille jos yhteystiedot).