Ansaitsisiko Audi-pomo Esko Kiesi mielestäsi potkut?
Olen kuullut huhua monelta suunnalta, että Kiesi saa mahdollisesti potkut VW-autolta... Onko se teistä oikeudenmukaista? Minusta se menee ehkä liioitteluksi - nainen vaikka olenkin. Kaikki meistä tekee virheitä, ja hän teki virheen puhuessaan paskaa toimittajalle, mutta kukapa meistä ei joskus olisi virheitä tehnyt? Tai sanonut jotain mitä katuu katkerasti myöhemmin...
Aika lynkkaus-mentaliteetti ollut tässä Kiesin arvostelussa ja mietin vaan että liika on ehkä liikaa.
Kommentit (107)
Yksityishenkilö E. Kiesi saa olla naisista ihan mitä mieltä lystää ja voi katsoa peiliin, jos ei löydä ihanteisiinsa sopivaa naista.
Mutta Audin myyntijohtaja E. Kiesi (jona hän haastattelussa esiintyi) ei voi laukoa suustaan ihan mitä vaan, vaan hänen on ymmärrettävä vastuunsa edustamansa yrityksen imagosta. Sen takia hän ansaitsee jopa potkunsa, ja niille on jopa laillinen perusta - jos työnantaja menettää luottamuksensa työntekijäänsä perusteellisesti työntekijän tehdessä asioita, joista voi seurata vakavaa vahinkoa yritykselle, on työnantajalla oikeus hänet irtisanoa.
Tämä on vähän sama juttu kuin julkkikset, jotka jossain hetkessä haluavat ja tarvitsevat julkisuutta ja käyttävät sitä hyväkseen, ja toisessa hetkessä taas itkevät, että tekivät jotain "yksityishenkilönä" eikä sitä saa kertoa lehden sivuilla.. Mutta eihän se niin mene, jos on julkkis niin on julkkis ja rajanveto yksityiselämään on paljon vaikeampaa kuin meillä tavallisilla tallaajilla. Tässä suhteessa myös Kiesin on ymmärrettävä, ettei hän voi aukoa päätään lehdessä yksityishenkilönä, kun kerran esiintyy jutussakin Audin myyntijohtajana
yksittäinen ihminen yksittäisine mielipiteineen. Jos se on vain mielipide, niin kyllähän mielipiteitä saa olla. Mutta käyttäytymiseen ei nuo asenteet saisi vaikuttaa. Jos hän saa potkut, niin on se vain tekosyy. Todennäköisesti hänen mielipiteensä ovat olleet jo tiedossa ja näkyvillä ennenkin.
Musta tuntuu, että lasikatto on osittain kyllä meidän naisten aikaansaannos. Naiset on hiukan huonoja verkostoitumaan keskenään samalla tavalla kuin miehet. Naiset kehittelee aina kilpailu-asetelmia tai viimeistään kateus toisen hoikasta varresta tai kauniista ulkonäöstä, estää tehokkaan verkostoitumisen.
Itse yritän verkostoitua tehokkaasti, mutta huomaan että Suomessa työskentelee paljon naisia jotka eivät halua verkostoitua 'ainakaan minun kanssani' vaan kuuluvat johonkin toiseen kuppikuntaan jo, eivätkä ymmärrä että se kuppikunnan laajentaminen olisi meille kaikille naisille edullista.
omassa viitekehyksessään. Oli sitten bändin solisti, europarlamentaarikko, näyttelijä, kaupunginjohtaja tai mikä hyvänsä. Jokaisesta tiedetään perusasiat kuten ammatti ja työpaikka ja useasta tulee myös se automerkki julki, tangokuninkaan mersusta lähtien.
Yksityishenkilö E. Kiesi saa olla naisista ihan mitä mieltä lystää ja voi katsoa peiliin, jos ei löydä ihanteisiinsa sopivaa naista.
Mutta Audin myyntijohtaja E. Kiesi (jona hän haastattelussa esiintyi) ei voi laukoa suustaan ihan mitä vaan, vaan hänen on ymmärrettävä vastuunsa edustamansa yrityksen imagosta. Sen takia hän ansaitsee jopa potkunsa, ja niille on jopa laillinen perusta - jos työnantaja menettää luottamuksensa työntekijäänsä perusteellisesti työntekijän tehdessä asioita, joista voi seurata vakavaa vahinkoa yritykselle, on työnantajalla oikeus hänet irtisanoa.
Tämä on vähän sama juttu kuin julkkikset, jotka jossain hetkessä haluavat ja tarvitsevat julkisuutta ja käyttävät sitä hyväkseen, ja toisessa hetkessä taas itkevät, että tekivät jotain "yksityishenkilönä" eikä sitä saa kertoa lehden sivuilla.. Mutta eihän se niin mene, jos on julkkis niin on julkkis ja rajanveto yksityiselämään on paljon vaikeampaa kuin meillä tavallisilla tallaajilla. Tässä suhteessa myös Kiesin on ymmärrettävä, ettei hän voi aukoa päätään lehdessä yksityishenkilönä, kun kerran esiintyy jutussakin Audin myyntijohtajanayksittäinen ihminen yksittäisine mielipiteineen. Jos se on vain mielipide, niin kyllähän mielipiteitä saa olla. Mutta käyttäytymiseen ei nuo asenteet saisi vaikuttaa. Jos hän saa potkut, niin on se vain tekosyy. Todennäköisesti hänen mielipiteensä ovat olleet jo tiedossa ja näkyvillä ennenkin.
Käytiin eilen mieheni kanssa nuo teesit läpi yksi kerrallaan,ja kyllä niistä suurin osa piti täysin paikkansa.
Nainen menettää muotonsa jollei sillä ole 7 sentin korot? Perustele nyt hyvä ihminen esim. tämä. Minkä muodon, jonkun sairaan missi-ihanteen taas. Ei hyvää päivääääääää. Ja ihan sama noissa muissa asioissa, jos joku nainen pitää näitä totuuksina, on kyllä hyvin onnistunut aivopesu.
1. Auton ulkonäkö viimeistellään jousituksella ja pyörillä - naisen nilkat ja kengät ovat minulle tärkeitä, ja nainen menettää usein muotonsa, jos hänellä on alle seitsemän senttimetrin korot. Oikeastaan voisi sanoa, että auton kaikki käyttöominaisuudet löytyvät naisesta.
Valtaosiltaan puppua.
2. Tarvitsen naista yhä enemmän sellaisiin asioihin, joihin nainen on tarkoitettu, kuten pitämään miestä hyvänä ja olemaan haluttava.
Osin totta.
3. Arvostan myös suuresti sitä, että nainen silittää paitani, tässä eleessä on paljon symboliikkaa. Kun nainen kieltäytyy silittämästä tai siivoamasta, voisi karrikoidusti sanoa, että suhde vetelee viimeisiään.
Alku totta, loppu ei.
4. Nainen on halutessaan aika kylmä otus: hän pystyy manipuloimaan ja olemaan ilkeä paljon helpommin kuin mies.
Totta.
5. Nainen on niin fyysisesti, psyykkeeltään kuin tunne-elämältään aivan erilainen kuin mies. Tämän vuoksi naiset pärjäävät usein huonommin myös johtaja-asemissa: he käyttävät tunteita vääränlaisissa tilanteissa, jolloin tunne menee usein järjen edelle. Mutta tietysti poikkeuksiakin on. Miehet taas pystyvät helpommin hallitsemaan suuria kokonaisuuksia.
Pääosin totta.
6. Nainen selviää kaikesta muusta ilman miestä, paitsi teknisistä ja fyysisistä asioista, kuten hyllyn kokoamisesta tai raskaiden esineiden nostelemisesta.
Totta.
7. Naisilla on oma logiikkansa, ja tietyissä tilanteissa sitä on vaikea ymmärtää. En myöskään pidä naisten välisestä peruskateudesta. Tämä liittyy myös niin sanottuun lasikatto-ilmiöön: naiset ovat huonoja verkostoitumaan keskenään.
Ainakin alku totta.
8. Myös itse hankittua lihavuutta on vaikea antaa anteeksi. Naisen tulee pitää huolta itsestään.
Totta. Koskee tietysti myös miehiä.
9. Kengät, nilkat ja sääret kiinnittävät ensimmäisenä huomioni. Sitten katson, kuinka nainen on pitänyt vartalonsa kunnossa, kuinka hän on pukeutunut ja miltä hän näyttää. Silmiä katson usein vasta viimeiseksi. Oikeastaan katson naista samassa järjestyksessä kuin uutta autoakin.
Subjektiivinen mielipide, mutta totta.
10. Autoja on olemassa moniin eri käyttötarkoituksiin niin kuin naisiakin.
Totta. Kuten myös tietysti miehiäkin.
ja todennäköisesti aiheutti sen, että myynti laskee. Siinä on aihetta potkuihin.
voinut pitää itsellään.
Toisaalta oli hyvä että paljastui, mietin kestääkö äijän pää aiheuttamansa kohun vai vetääkö itsensä jojoksi.
niin ne ovat sinun ominaisuuksiasi ei kaikkien naisten.
Käytiin eilen mieheni kanssa nuo teesit läpi yksi kerrallaan,ja kyllä niistä suurin osa piti täysin paikkansa. Olimme molemmat sitä mieltä, myös minä naisena. Moni kohta pätee myös miehiin. Joten ei tuo lausunto nyt kyllä aivan potkujen syyski riitä. Kärpäsestä on tehty härkänen. Voisi sanoa että se älähtää jonka nilkkaan kalikka kalahtaa. Löysivätkö naiset teeseistä liikaa itsestään tuttuja ominaisuuksia?
menette kyllä pahasti lankaan. Ei tässä ole kyse siitä, onko "totta" jos väittää että naisella on omanlaisensa logiikka. (Mikä on kyllä järkyttävä yleistys, koska ei voi väittää että vaikkapa minulla olisi yhtenäinen logiikka kaikkien muiden maailman naisten kanssa, ja se olisi aivan erillinen kaikkien maailman miesten logiikasta.)
Nuo Kiesin laukomat jutut ovat samaa sarjaa kuin jos väittäisi että "neekerit ovat tummaihoisia". Sitten itkettäisiin että mitä häh, ei tästä voi suuttua, niinhän ne neekerit ovat tummaihoisia, kyllähän sen kaikki tietää, ei tässä ole mitään pahaa.
Vai huijaavatko naiset vaan miehensä noihin hommiin, kun aika tylsäähän se huonekalujen kokoaminen on?
Meillä aina se kokoaa kumpi ehtii. Joskus taas yhdessä kokoaminen käy helpommin.
Tarvitsen naista yhä enemmän sellaisiin asioihin, joihin nainen on tarkoitettu, kuten pitämään miestä hyvänä ja olemaan haluttava.
Osin totta.
Osin totta? Miten osin? Onko tämä koko totuus naisesta vai vain ehkä tuhannesosa naisen olemuksesta. Mua just ärsyttää tällanen naisen survominen pikkurouva-lokeroon. Tuosta oikein huokuu se ettei naista pidetä oikein edes ihmisenä vaan jonain esineenä. Nainen "on tarkoitettu" NIIN paljon muuhunkin.
onnistuu huonekalujen kokoaminen. Eilen juuri sahasin lautaa.
jossa jokainen hylly ja pystypuu muodosti ruudukon ja piti sovitella tapeilla kohdalleen ja kiinnittää taustalevy ja vielä koko roska seinään. Mies oli ulkomailla, joten piti onnistua itse, ja onnistuttiin. Mutta kyllähän se seinänkokoisen hyllykön liikuttelu vaati voimaa.
Minä olen pieni ja heikko mutta silti multa onnistuu huonekalujen kokoaminen. Eilen juuri sahasin lautaa.
Häviäisivät jutun oikeudessa alta aikayksikön.
Isoa vaatekaappia et nosta yksin pystyyn.
Paljostako vetoa että jossain on niin iso vaatekaappi että sitä ei maailman vahvinkaan mies jaksaisi nostaa yksin pystyyn? Ja jos ei ole niin sellaisen voi tehdä, vaikka Kiinan muurin palasista...
Oikeastiko joku mittaa ihmisarvoa sillä, jaksaako henkilö liikutella esineitä? Entäs jos se maailman vahvin mies halvaantuu eikä jaksa enää nostaa edes tulitikkua, putoaako hän sitten jotenkin jollekin huonommalle tasolle?
Tiedoksi vain, että mies on juuri irtisanoutunut itse. Mun mielestä sääli. Ihan turhaa hössötystä ja asian paisuttelua.
Eli ei olis ansainnut lähteä.
ja mun mielestä ylipäätänsä tämä haloo on ihan älytön. Tässä se nähdään kun taas suvaitsevaisessa Suomessa joku heittää jonkin vähän erilaisemman jutun niin jo on kamalaa. Ihme ettei kukaan ole vielä rikosilmoitusta tehnyt.
Tiedoksi vain, että mies on juuri irtisanoutunut itse. Mun mielestä sääli. Ihan turhaa hössötystä ja asian paisuttelua. Eli ei olis ansainnut lähteä.
TYöskentelen pienehkössä yrityksessä. Kaikki meillä työskentelevät naiset suhtautuvat asioihin asioina ja jättävät tunteet työtehtävissä sivummalle. Sen sijaan meillä on useita tunteella työskenteleviä miehiä, jotka hiiltyvät asiattomalla tavalla työpaikalla milloin mistäkin, ottavat henkilökohtaisesti nokkiinsa yleisen, asiapohjaisen kritiikin, juoruilevat, vehkeilevät ja pelaavat valtapelejä.
En lähde yleistämään tarkemmin, mutta ainakin meillä nämä tunne- ja johtajuusroolit ovat päinvastaisesti Kiesin kuvaamaan stereotypiaan nähden.