Kaikilla pitäisi olla oikeus sektioon!
Mikä siinä sektiossa on niin kamalaa? Alakautta synnyttäneet muka ansaitsevat jonkun paremman äidin aseman vai? Tällainen kuva minulle on tästä asiast tullut täällä. Ihme, että joku synnytystapa on niin muka tärkeä asia tässä maailmassa. Joku astmariski on hitusen suurempi? Tiedän kyllä riskit, niistä minulle on turha saarnata. Mutta eiköhän jokaisella ole päätäntävalta itseensä ja omiin hoitoihinsa. Onhan ihmisillä oikeus kieltäytyä kaikista hoidoistakin, vaikka henki menisi. Ihmeellistä että muissa hoidoissa saa itse vaikuttaa ja on päätäntävaltaa. Taitaa olla vaan kustannuskysymys, miksi se täällä Suomessa sektiot on niin kiellettyjä ja suorastaan pyhää?
Minusta lisäksi äidit tekevät liian ison numeron asiasta, jolla ei ole mitään isompaa merkitystä. Mielestäni pelkkää itsensä korostamista, koska aina nämä alakauttasynnyttäjät ovat niitä sektion vastustajia? Eivätkä ole edes sektiota kokeneet. Luonnollisuus on alakautta synnyttäessä jo kaukana, niissä tehdään aina toimenpiteitä ja vauvan pää alkaa olla jo liian suuri siihen reittiin.
No seivästäkää nyt minut vain, aivan sama...
Kommentit (65)
Just tulin laitokselta ja kyllä olen tuplaten paremmassa kunnossa kuin leikatut äidit, jotka voihkivat työnnellessään vauvojaan osaston käytävillä. Siis milloinkahan evoluution aikana ihmisen pää on ollut pienempi, apinalla taitaa olla nimittäin leveämpi...
toipuminen hitaampaa. Minä taas itse hoitelin vauvani heti seuraavasta päivästä sektion jälkeen itse ja säälien katselin, kun alateitse synnyttäneet istuivat renkaiden päällä. Itselläni ei mitään kipuja. Eihän se haava kiva ole, sen myönnän mutta yksilöllistä on toipuminen.
ihmisen pään koko on suurentunut koko ajan, samoin lastenkin koko, mutta pään koko yksinään myös...
että tämä eräs kirjoittaja on gynekologi alkuunkaan. Sitäpaitsi tietäisit varmaan myös gynekologina sen, että enää harvoin nykyään sanellaan, suurinosa lääkäreistä kirjoittaa itse tietokoneelle. Ainakin suurimmissa sairaaloissa itseasiassa harvoin enää sanellaan...
Gynekologina varmasti myös tiedät, ettei Suomessa toistaiseksi ole mahdollista valita, eivätkä lääkärit kyseenalaista toisten lääkärien päätöksiä tuolla tavoin, että kyseessä olisi mukavuussektio, jonka vuoksi oikein kohturepeämät tulisivat kyseeseen, jotka oltaisiin muuten voitu välttää. Sairaaloiden välillä on kyllä eroavaisuuksia, pienemmissä sairaaloissa joudutaan sektio valitsemaan helpommin, koska kiireellisessä tilanteessa apua ei olisi niin pian tarjolla.
Jos mukavuussektioita oikeasti tehdään(mitä en usko)lienee kuitenkin marginaalinen osa. Eiköhän näillä, jotka eivät halua alakautta synnyttää, suurimmalla osalla kuitenkin liene taustalla ensimmäinen huono synnytyskokemus tai synnytyspelko, mikä mielestäni ei ole mikään syy mukavuussektioon, vaan lääketieteellinen peruste sektiolle siinä missä muutkin, jota tosin täytyy pyrkiä hoitamaan ensin muulla tavoin luonnollisestikin.
vieläpä yliopistosairaalassa (nyt nyt kerro missä, mutta viidestä voitte valita). Ehkäpä terveyskeskuksissa lääkärit kirjoittavat tekstinsä itse, mutta meillä kyllä edelleenkin sanellaan jokainen potilasmerkintä. Säästää huomattavasti lääkärin aikaa ja kylmä totuus on se, että konekirjoittajan tuntipalkka on pienempi kuin minun, joten turha tuhlata minun työaikaani sellaiseen, minkä joku tekee halvemmalla ja paremmin. Ja johan noille potilaskertomuksille nauraisivat jokainen, kun täälläkin on jo sellainen haloo muutamasta kirjoitusvirheestä nostettu.
#43 en lainkaan ymmärrä kommenttiasi. Tottakai tiedän, että kyseessä on keisarileikkaus, eikä keisarinleikkaus. Minähän olen gynekologi, enkä keisari, eikä kukaan potilaistanikaan ole ollut keisari. Jotenkin tuo n-kirjain sinne vahingossa eksyi. Todistaa sen, että koulutetutkin ihmiset ovat erehtyväsiä.
Lääkärillä on oikeus olla eri mieltä kollegan kanssa. Siksihän esim Amerikassa on varsin yleistä pyytää toiselta lääkäriltä 'second opinion'. Ette ihmiset uskokaan, mitä potilaat ovat välillä pyytämässä. Noita mukavuussektiota hinkuvia on aina vain enemmän, eikä läheskään kaikilla ole taustalla tuskallista synnytystä. Suurin osa heistä on ekakertalaisia, jotka on ehkä peloteltu jossakin.
Saanko kysyä, mikä sinä olet ammatiltasi,kun noin varmasti väität, että lääkärit eivät enää sanele kertomuksiaan?
miten tämä aihe jaksaa aina kerätä vihamielisiä fanaatikkoja. Nyt valitetaan jo kirjoitusvirheistä, kun ei muuta haukuttavaa enää keksitä. Kaikissa tietämissäni sairaaloissa ja terveyskeskuksissa lääkäri sanelee ja konekirjoittajat korjaavat, vain jossain äärisäästöjen YTHS:llä olen nähnyt lääkärien itse kirjoittavan suoraan tietokoneelle potilaan tiedot.
En hoida synnytyksiä päivätyökseni. Yleensä sektiot tekevätkin yliopistosairaalassa erikoistuvat lääkärit, tarvittaessa erikoislääkäri on avustajana, tai jos tiedossa on jo etukäteen vaikea sektio, niin silloin kokeneempi lääkäri hoitaa sen ja erikoistuva on opissa.
Pääsääntöisesti hoidan hieman vanhempia naisia, eli leikkauksina teen isompia syöpäleikkauksia yleisimpänä varmaan kohdun-ja munasarjojen poisto syövän takia. Edellisen hätäsektion tein tosin viime viikolla, hyvin meni ja vauvakin on jo kuulemma päässyt osastolle. Olen tuurannut loma-aikaan myös pelkopolia, joten sieltä kokemus synnyttäjien vaatimuksista. Myös kahvipöytäkeskusteluissa kuulee mielenkiintoisia kertomukisa.
Siltikin pidän itseäni varsin pätevänä kommentoimaan keisarileikkausten riskejä. Jostain syystä ap:n kommentti nostit karvat todella pystyyn, ja kun kukaan kollega ei aiheeseen tarttunut, minä sen tein.
Nyt nukkumaan. Hyvä kokemus on ollut näin väitöskirjankirjoitusviikolla lukea äitien ja miksei isienkin mielipiteitä. Työt ja arki kuitenkin kutsuvat ensi viikolla, kun perhe palaa myös kotiin.
Uupunut ja masentunut voi olla ilman omaa syytään, elämässä tapahtuneiden kamaluuksien takia. Jollakin voi olla kammottava lapsuus ym. Entä jos ihosyövän on saanut, koska lapsena on palanut? Sehän on tietysti oma vika.
eikä vingu yhteiskuntaa tai Kelaa apuun.
toimenpiteissä siirrytään siihen, että joka hoitoa tarvitsee, maksaa. En halua maksaa ylipainoisten, tupakoivien, päihdeongelmaisten, masentuneiden, uupuneiden, loppuunpalaneiden, kännissä tai autonratissa toikkaroineiden hoitoa. Myös monet syöpäsairaudet esim. ihosyöpä ovat sellaisia, että sairástunut saisi itse maksaa jos on Espanjassa tai solariumissa käynyt itseään kärventämässä. Ei kuulu mulle enkä halua siihen verorahojani laittaa.
Jostain kumman syystä esiäitimme eivät ENNÄTTÄNEET uupumaan ja masentumaan. En sen puoleen minäkään. Voisin oikein hyvin, jos alkaisin vatvoa parisuhdettani, suhdettani vanhempiin ja lapsiin, elämän ongelmia ja haasteita. Vaan ei ole aikaa moiseen ylellisyyteen. On perhe huollettavana ja vastuu kannettavan.
Joten elintasosairauksia. Mieluummin nuokin rahat sektioihin kuin jonninjoutavaan vikinään. Ryhdistäytykää ihmiset!
että tämä eräs kirjoittaja on gynekologi alkuunkaan. Sitäpaitsi tietäisit varmaan myös gynekologina sen, että enää harvoin nykyään sanellaan, suurinosa lääkäreistä kirjoittaa itse tietokoneelle. Ainakin suurimmissa sairaaloissa itseasiassa harvoin enää sanellaan... Gynekologina varmasti myös tiedät, ettei Suomessa toistaiseksi ole mahdollista valita, eivätkä lääkärit kyseenalaista toisten lääkärien päätöksiä tuolla tavoin, että kyseessä olisi mukavuussektio, jonka vuoksi oikein kohturepeämät tulisivat kyseeseen, jotka oltaisiin muuten voitu välttää. Sairaaloiden välillä on kyllä eroavaisuuksia, pienemmissä sairaaloissa joudutaan sektio valitsemaan helpommin, koska kiireellisessä tilanteessa apua ei olisi niin pian tarjolla. Jos mukavuussektioita oikeasti tehdään(mitä en usko)lienee kuitenkin marginaalinen osa. Eiköhän näillä, jotka eivät halua alakautta synnyttää, suurimmalla osalla kuitenkin liene taustalla ensimmäinen huono synnytyskokemus tai synnytyspelko, mikä mielestäni ei ole mikään syy mukavuussektioon, vaan lääketieteellinen peruste sektiolle siinä missä muutkin, jota tosin täytyy pyrkiä hoitamaan ensin muulla tavoin luonnollisestikin.
vieläpä yliopistosairaalassa (nyt nyt kerro missä, mutta viidestä voitte valita). Ehkäpä terveyskeskuksissa lääkärit kirjoittavat tekstinsä itse, mutta meillä kyllä edelleenkin sanellaan jokainen potilasmerkintä. Säästää huomattavasti lääkärin aikaa ja kylmä totuus on se, että konekirjoittajan tuntipalkka on pienempi kuin minun, joten turha tuhlata minun työaikaani sellaiseen, minkä joku tekee halvemmalla ja paremmin. Ja johan noille potilaskertomuksille nauraisivat jokainen, kun täälläkin on jo sellainen haloo muutamasta kirjoitusvirheestä nostettu. #43 en lainkaan ymmärrä kommenttiasi. Tottakai tiedän, että kyseessä on keisarileikkaus, eikä keisarinleikkaus. Minähän olen gynekologi, enkä keisari, eikä kukaan potilaistanikaan ole ollut keisari. Jotenkin tuo n-kirjain sinne vahingossa eksyi. Todistaa sen, että koulutetutkin ihmiset ovat erehtyväsiä. Lääkärillä on oikeus olla eri mieltä kollegan kanssa. Siksihän esim Amerikassa on varsin yleistä pyytää toiselta lääkäriltä 'second opinion'. Ette ihmiset uskokaan, mitä potilaat ovat välillä pyytämässä. Noita mukavuussektiota hinkuvia on aina vain enemmän, eikä läheskään kaikilla ole taustalla tuskallista synnytystä. Suurin osa heistä on ekakertalaisia, jotka on ehkä peloteltu jossakin. Saanko kysyä, mikä sinä olet ammatiltasi,kun noin varmasti väität, että lääkärit eivät enää sanele kertomuksiaan?
Jos olet todellakin lääkärin ammattia harjoittava yksilö, niin olen pahoillani asiakkaittesi puolesta. Esim. tuo termi "vinkuminen". En myöskään usko, että lääketieteellisen koulutuksen saanut ihminen puhuu keisariNleikkauksesta.
Ei sinun tänne tarvitse tulla esittämään jotain sellaista mitä et ole. Teet vaan hallaa asialle. Näitä musta tuntuu -lääkäreitä kun taitaa toimia monilla terveysasemilla.
By the way, itselläni on hyviä kokemuksia suunnitelluista sektioista ulkomailla. On ollut asiallista ja jämerää toimintaa, äitiä ei ole syyllistetty missään vaiheessa.
hän on saanut lapsensa sektiolla nimenomaan omasta halustaan. On nähnyt mitä synnyttäminen naiselle voi tehdä. Lääkärinä toki tuntee myös leikkausriskit.
Asun siis ulkomailla ja lääkärini synnytti pari kuukautta minun jälkeeni. Sektiovauva, kuten seuraavakin. Varmaan hän tiesi riskit.
Oli muuten ihana ja sydämellinen lääkäri, joka joskus soitti vain kyselläkseen kuulumisiani. Työhän kuuluvaa, ymmärrän toki. Lämmitti kuitenkin mieltä.
Kenenkään ei tarvitse uskoa minun ammattiani, se on teidän av-laisten oma asia. Mitään todistuksen kopiota en tänne kuitenkaan ala laittamaan.
Tuo keisariNleikkaus oli täysi lapsus kohdaltanai, turha sitä nyt on enää jauhaa. Ja kuten sanoin, ammattitaitoinen konekirjoittaja muuttaa sen keisarileikkaukseksi, jos teen saman mokan puhekielellä sanellessani.
Tiedän pari kollegaa, jotka ovat vaatineet sektiota sen vuoksi, että ovat nähneet/hoitaneet alatiesynnytyksen, jossa emätin on revennyt peräsuoleen asti (erittäin harvinainen komplikaatio) ja aiheuttanut myöhemmin ulosteinkontinenssia. Tosin itsellä tulee mieleen, että noin pahassa repeämisessä synnytyksen yhteydessä on jossakin vaiheessa tullut tilannearvioon virhe (esim lapsi reilusti arvioitua suurempi, virhetarjonta tms) ja lapsi olisi tässä tapauksessa pitänyt sektioida.
Myös lääkärille voi jäädä asiasta trauma ja jos sitä ei käsitellä, johtaa se sektiovaatimukseen. Ja myönnetään, kollegalle varmaan annetaan helpommin periksi.
Mitä tulee vielä potilaiden vinkumiseen, niin sitä se ajoittain ikävä kyllä on. Jaksan toki olla empaattinen ja asiallinen heitäkin kohtaan, mutta henkiset voimat se syö ja toisekseen asioista pystyisi puhumaan kaiken kaikkiaan asiallisemmin, jos myös potilaat joskus suhtautuisivat lääkäriin kuten ihmiseen. Yleensä tosin ollaan vain vaatimassa inhimillisyyttä ja hyvää kohtelua lääkäriltä, vaikka potilaiden omat käyttäytymistavat vaatisivat hiomista. Mutta kuten sanoin, ymmärrän, että jokaisen potilaan huononkin käytöksen takana on jokin ongelma ja kestän sen.
Toivotan kaikille mahdollisimman kivuttomia alatiesynnytyksiä ja mahdollisimman vähän komplikaatioita sektioihin. Ja ennen kaikkea terveitä ja rakastettuja lapsia.
jouduin hätesektioon raskausmyrkytyksen takia, olisin halunnut yrittää alatie synnytystä... olipa ihanaa kun sairaalassa paineltiin sitä haavaa ja vessaan selviämine oli yhtä tuskaa... ja kotona ei saanut nostella mitään muuta kuin vauvaa ja maitopurkkia... :)
joka on just tällaista, mulle sektio ja heti, mähän en ala alakautta punnertamaan, johan siinä tulee hikikin ja meikit valuu, oli au-pair kotona odottamassa.
Rouva köllötteli, katseli telkkua ja luki naistenlehtiä. Au-pair hoiti vauvan päivisin, taisi tuttava kuukauden verran yrittää imettää, mutta kun paino ei pudonnutkaan heti, niin ei viitsinyt kauempaan.
Mies hoiti sitten vauvan iltaisin ja yöt, kävi päivät töissä ja kantoi rouvalle herkkuja. Tuttava vaan kirosi, kun au-pair:lla on tietty viikkotuntimäärä, mitä ei saa ylittää. Joten sitten piti palkata siivooja käymään kerran viikossa, kun aiemmin kävi vain joka toinen viikko.
Meitä on moneksi.
ei jaksa jauhaa täällä. Soita tai mee käymään jossain äitiyspolilla niin saat vastauksia.
Yksinkertainen vastaus: koska yritetään säästää ihmishenkiä ja saada terveitä lapsia maailmaan.
Käytännössä silti, jos kerta kaikkiaan kieltäytyy alatiesynnytykestä, niin kyllähän sen sektion "saa". Joten voit huokaista.
Itse en vastusta sektiota, siihen menen jos ei synnytys alateitse onnistu.
Alatie on parempi koska leikkaus on aina leikkaus ja riskit nousee.
Miksi kukaan valitsisi leikkausta vaikka alateitse onnistuisi?
Miten vauvan pää on aikojen alussa kasvanut???
Aina pää on ollut suhteessa vartaloon suuri: sen takia ollaan ihmisiä! :D
Olen kokenut alatiesynnytyksen ja sektion. Esikoisen synnytin alateitse ja toivuin todella nopeasti. Toinen lapsi syntyi hätäsektiolla kun synnytyksessä kohtuni repesi. Sektiosta olin todella kipeä ja toipuminen kesti ihan älyttömän pitkään. Vauvan nostelu oli tuskaa, vaikkei tyttö edes painanut kun 2,6kg syntyessään.
on minimaaliset. Rahasyistä tyhmät kritiikittömät äidit maipuloidaan synnyttämään.
Itse olen lapseni saanut sektiolla, helposti, turvallisesti ja kivuttomasti.
Tottakai jokaisen pitäisi saada valita oma synnytystapa ja ennen sitä jokaiselle pitäisi antaa neutraalia tilastollista faktaa asioista, eikä manipuloida suuntaan tai toiseen!!!
lopun elämäni, että olisin voinut synnyttää normaalisti alakautta. Alku vauvan kanssa on omien kipujen takia muuta kuin ihanaa. Oma toipuminen alatiesynnytykseen verrattuna hidasta. Ihan oman kroppani takiakin toivon, ettei sectioita olisi tehty. Onneksi selvisin ilman komplikaatioita ja toivuin nopeasti. Riskit ovat tarpeeksi hyvä syy alatiesynnytysten suosimiseen. Kustannuskysymykset sitten onneksi ovat myös turvallisemman kannalla :)
Jos nainen haluaa synnyttää alakautta niin siitä vain! Jos haluaa välttämättä sektion, tulee varmasti saamaan senkin kun aikansa jankkaa.
Itse menen sektioon vain ja ainoastaan jos jostakin syystä en alakautta pysty lasta synnyttämään. En ole mikään alakautta-fanaatikko :D Mutta ihmettelen vain että miksi se ei olisi luonnollista? Siis alakautta synnyttäminen.
synnyttäjistä sektoitaisiin, nykyinen sairaanhoitojärjestelmä romahtaisi tilan ja henkilökunnan puutteen takia, kaikki muut leikkaukset jäisivät tekemättä jne.
Tää nyt oli provo, mutta siltä varalta että joku oikeasti kuvittelee ettei lääketieteellisiä perusteita alatiesynnytykselle ole: perehdy tutkimuksiin ja kirjallisuuteen.
hän on saanut lapsensa sektiolla nimenomaan omasta halustaan. On nähnyt mitä synnyttäminen naiselle voi tehdä. Lääkärinä toki tuntee myös leikkausriskit.