Ilmoitin tänään, että poikani lopettaa eskarin!
Eskari tuntui olevan rasite, mutta ei siitä hyötyä näytä meidän tapauksessa olevan.
Taustaa sen verran, että meillä on myös 9v tyttö, 8v poika, (sitten tämä eskari), 5v poika, 2v tyttö ja 2 kk tyttövauva. Etenkin kahden nuorimman suhteen kävi aivan liiaan työlääksi eskarikuskailut! Koulu on tuossa vastapäätä, mutta eskaria siinä ei pidetä. Me saatiin eskaripaikka 3 km päästä. Minulla ei ole autoa, joten tuplarattaiden kanssa sinne on puskettu läpi mäkien ja nyppylöiden säällä kuin säällä, edes takaisin, joka päivä. Minä, vauva, 2v ja 5v mukana eskaria saattelemaan.
Mainittakoon, että 5v:n kerhokäynnit on (tai siis oli, onneksi härdelli nyt tyyntyy!!!) yhtä sumplimista, koska kerho alkaa klo: 9 (jolloin olemme siis vielä eskarimatkalla) ja loppuu klo 12 jolloin taas olemme eskarimatkalla. Minun on ollut pakko änkeä 5v kerhopäivinä (2 krt viikossa) puolituttujen vastuulle matkojen osalta, mikä on äärimmäisen ikävää. Kerho on tässä ihan meidän lähellä kyllä, samoin perhekerho ja harrastuksia. Mutta eskari, kiitos kunnan keskittämisten ja pienten päiväkotien lopettamisen, on siis 3 km päässä.
Olen niin kypsä hommaan jo nyt (siis jo ennen lumimyrkyjä ja pimeyttä), että sanoin irti poikani eskaripaikan. Asiaan vaikutti myös se, että poika itse ei eskarissa viihtynyt. Aika mitättömältä sen anti kyllä tuntuikin.
Nyt on tarkoitus pojan kanssa tehdä kotona yhdessä eskaritehtäviä jne. Lukea tosin jo osaakin ja kirjoittaa ja laskeakin melko hyvin. Muskarissa, liikuntaleikkikoulussa, perhekerhossa ja kerhossa (jonne taas menee) saa kyllä petrattua sosiaalisia taitoja oikein hyvin, lisäksi on sisarukset kotosalla!
Että sillain täällä.
Kommentit (96)
siis mikä tässä kaiken kaikkiaan on ongelman nimi?
miks tosta tehään iso numero ettei joku käy eskaria. ei meilläkään käynyt, kerhossa kyl oli mutei eskarissa eikä muuten mee seuraavakaan näillä näkymin eskariin mut kerhossa käy
että kukin hoitaa asiat omalla tavallaan. yhtä paljon tuntuu sua vaivaavan toisten ratkaisut.
Laita lapsi samaan kerhoon kuin viisivuotiaskin.
Ehkä ap vaan haluaa näpäyttää kunnan virkamiehiä kun ei lapsensa päässyt lähikouluun eskariin. Suryllista lapsen kannalta.
Ei vaikuta kovin sosiaaliselta tapaukselta. Ehkä kotikoulu olisikin hyvä vaihtoehto.
joku mamma asioitaan selvittelemaan ja kertomaan niin eikos niihin niikun saa ottaa kantaa ja antaa oman mielipiteensa asiaan, vaikkei sita nyt nimenomaan kysytakaan?????
vaikken edes jaksanut lukea ihan koko ketjua.
Olen sitä mieltä että ap teki oikean ratkaisun ja olisin päätynyt ihan samaan, jos ei kerran autoon olisi varaa. Meillä on kyllä kaksi autoa, mutta jos ei olisi, en minäkään alkaisi kävellä kolmea kilometriä monta kertaa päivässä neljän pienen lapsen kanssa!
Ei esikoulu ole pakollinen, ja ap:n lapsen taidot ovat varmasti riittävät ykköselle ensi vuonna! Eiköhän sitä ryhmässä toimimista opi kotonakin, kun on tuollainen katras!
Eihän eskari ole pakollinen joten ymmärrän miksi tuommoisen rumban haluaa lopettaa.
Kouluun voi valmistautua myös kotona tehtäviä tekemällä ja aakkosiin tutustumalla. Omasta itsestä ja viitsimisestä se vain on kiinni.
viime vuonna. mietinkin et jokaeselle kenellä vauva/päiväuni-ikäinen sisarus niin pitäisi saada ilmainen kyyditys eskariin. aivan järkkyä herättää joka päivä päiväunilta 1 vuotias. tää meidän 1 v käytännössä huusi koko viime vuoden. olin just saanu nukahtamaan niin piti aina lähteä hakemaan... lapsi ei pystynyt uudestaan nukahtamaan ja huusi ihan täysillä iltaan asit JOKA HELVETIN PÄIVÄ!!!!
aivan karsee oli viime vuosi ja siitä on saanut järkyttävät traumat koko perhe!
Ei kai se ole eskarissa viihtynytkään kun kotiväki tekee sinne menemisenkin noin vaikeaksi.
Luultavasti kaikki muut ensi vuoden luokkakaverit on jo valinneet eskarissa sen parhaan kaverin kiva sitten mennä sinne joukkoon yksin.
Ja niinkuin moni jo aikaisemmin sanoi miksi niintä kakaroita pitää hankki niin monta ettei pysty organisoimaan hoitoa ja kasvatusta.
Kyllä meillä ainakin eskarista on ollut hyötyä vaikka meillä fisut , filmaattiset ja sosiaaliset lapset onkin...
Meillä ainakin yli 3 km eskarimatkan taksikyytit maksaa kunta. Alle 3 km matkalla on omavastuu 50e/kk
Miten ihmeessä voi kerho olla eskaria tärkeämpi?
Lisäksi ap olisi kyllä voinut ymmärtää lopettaa lasten teon hiukan aikaisemmassa vaiheessa jos ei kerran pysty kaikista huolehtimaan.
Meilläpäin saa eskarit kuljetuksen, jos matka on 2.5 km tai pidempi. Meillä on 2km 300 metriä, ja en saa kuljetusta. Päättäväisesti olen kuskannut lapset eskariin kävellen, jo usean vuoden. Meillä lapset ovat nyt 9v, 8v, 6v, 3v, 2v sekä 8kk. Itse en koe kamalan raskaaksi kuskailua, saahan siinä samalla muut jo ulkoilla heti aamusta,
Meilläpäin ei eskari ala klo. 8 vaan yhdeksältä. Normaalistikkin olisin pienempien kanssa jo ulkona tuohon aikaan, niin sama se on kävellä. Ihan lapsen kannalta katson parhaaksi tehdä näin.
Aiakin musta tuntuu, että eskarissa nykyään opeteaan jo niin paljon kaikkea, että jos lapsi jättää sen käymättä on ekalla todella jäljessä muista, enkä todellakaan halua sitä omille lapsille. Joten vaikka läpi tuulen ja jään kuskaan lapset eskariin.
Itse olin 2 vuotta sitten samassa tilanteessa, eskarilaisen lisäksi perheessä 2*4v, 2 v ja ihan pikkuinen. Parin viikon kuskailun jälkeen olin niin poikki, että soitin muutaman itkuisen puhelun ja sain tapeltua koko vuodeksi ilmaiset taksikyydit eskarilaiselle.
Muuten olisi meilläkin eskari jätetty väliin.
joista no.3 ei ole käynyt eskaria silloisen elämäntilanteen vuoksi. Opiskelin siihen aikaan ja olisin joutunut kuljettamaan lapset aamuisin kolmeen eri paikkaan ja ajamaan itse vielä pisteeseen D. Tyttö jatkoi pikkuveljen kanssa tutulla pph:lla ja on oppinut sosiaaliset taidot, kirjaimet ja muut jutut siinä missä muutkin.
Jos tilanne olisi ollut toisenlainen, olisi tyttö tietysti käynyt esikoulun. Perheen jaksamisen ja kokonaistilanteen kannalta päädyimme kuitenkin tällaiseen ratkaisuun, eikä sillä näin jälkeenpäin tunnu olleen suurta merkitystä, kyseinen tyty on nyt lukion ekaluokkalainen.
aloittajan ratkaisun. Itse muutama vuosi sitten olin uhkaavasti samassa tilanteessa. Esikoiseni ei saanutkaan eskaripaikkaa tuosta 100 m päästä vaan 2,5 km päästä. Syynä että oli puolipäiväinen. Kyllä ketutti katsoa kun samalla alueella pari äitiä vei autolla aamulla lapsensa tuohon lähieskariin kun olivat älynneet ilmoittaa tarvitsensa lapselle eskarin lisäksi päivähoitoa 1 h päivässä. Meillä oli siinä vaiheessa vain yksi auto jonka mies tarvitsi. Kun sitten sain yllättäen ylimääräisen 600 e ostimme räppänäauton minulle kuskaukseen ( olikin itseasiassa ihan hyvä auto) ja järkyttävä stressi eskarin aloittamisestä loppui siihen. Olisin kulkenut jokaikinen päivä tuon matkan kelillä kuin kelillä 3 lapsen kanssa. Ja kyllä nuorimmainen oli 1v ja toinen kiva uhmis joka inhosi kävelemistä. Nuorimman päiväunet olisivat olleet sitä että hän olisi nukahtanut rattaisiin ja herännyt heti kun oltaisiin oltu perillä. Siinä olisi sitten ollut päivän päikkärit ja loppupäivä väsynytty kitinää.
En tiedä miten olisin selvinnyt siitä hengissä ellen olisi ostanut tuota autoa jonka vakuutusmaksut tosin maksoivat enemmän kuin itse auto. Bensaa nyt ei paljoa mennyt.
Ehkä olisin minäkin päätynyt eskarin lopettamiseen ilman autoa, ken tietää.
Minun ikäluokkani ei muuten ole eskareista kuulletkaan lapsena. Joten ei mikään onnen ja autuuden tae.
Meillä myös keskimmäisen kerhot siihen päälle olisit olleet ihan viimeinen tikki. Ajat menivät niin että juuri kun kotiin olisi päässyt, olisi pitänyt lähteä viemään toista kerhoon. Ja sama takaisin tullessa.
Lapsemme oli viime vuonna eskarissa.Samassa luokassa oli myös 4 ja 5vuotiaat. Noiden pienempien päiväunien aikaan eskarilaiset tekivät eskaritehtäviä ja muun ajan päivästä leikkivät/värittivät näiden pienempien kanssa. Tyttö olikin välillä kotona,kun kotonakin oli 5vuotias kenen kanssa pystyi tekemään noita samoja leikkejä.
Ja se melu oli siellä aivan kauhea,ainakin silloin kun vei ja haki lasta. Kait siellä pienten päiväunien aikaan oli hiljaisempaa..
Vanhin lapsemme ei käynyt eskaria Suomessa vaan aloitti koulun 6vuotiaana siellä missä silloin asuimme. Eikä ollut vaikeuksia...
Joten minä en ainakaan arvosta eskaria kovin kovin korkealle.