Ilmoitin tänään, että poikani lopettaa eskarin!
Eskari tuntui olevan rasite, mutta ei siitä hyötyä näytä meidän tapauksessa olevan.
Taustaa sen verran, että meillä on myös 9v tyttö, 8v poika, (sitten tämä eskari), 5v poika, 2v tyttö ja 2 kk tyttövauva. Etenkin kahden nuorimman suhteen kävi aivan liiaan työlääksi eskarikuskailut! Koulu on tuossa vastapäätä, mutta eskaria siinä ei pidetä. Me saatiin eskaripaikka 3 km päästä. Minulla ei ole autoa, joten tuplarattaiden kanssa sinne on puskettu läpi mäkien ja nyppylöiden säällä kuin säällä, edes takaisin, joka päivä. Minä, vauva, 2v ja 5v mukana eskaria saattelemaan.
Mainittakoon, että 5v:n kerhokäynnit on (tai siis oli, onneksi härdelli nyt tyyntyy!!!) yhtä sumplimista, koska kerho alkaa klo: 9 (jolloin olemme siis vielä eskarimatkalla) ja loppuu klo 12 jolloin taas olemme eskarimatkalla. Minun on ollut pakko änkeä 5v kerhopäivinä (2 krt viikossa) puolituttujen vastuulle matkojen osalta, mikä on äärimmäisen ikävää. Kerho on tässä ihan meidän lähellä kyllä, samoin perhekerho ja harrastuksia. Mutta eskari, kiitos kunnan keskittämisten ja pienten päiväkotien lopettamisen, on siis 3 km päässä.
Olen niin kypsä hommaan jo nyt (siis jo ennen lumimyrkyjä ja pimeyttä), että sanoin irti poikani eskaripaikan. Asiaan vaikutti myös se, että poika itse ei eskarissa viihtynyt. Aika mitättömältä sen anti kyllä tuntuikin.
Nyt on tarkoitus pojan kanssa tehdä kotona yhdessä eskaritehtäviä jne. Lukea tosin jo osaakin ja kirjoittaa ja laskeakin melko hyvin. Muskarissa, liikuntaleikkikoulussa, perhekerhossa ja kerhossa (jonne taas menee) saa kyllä petrattua sosiaalisia taitoja oikein hyvin, lisäksi on sisarukset kotosalla!
Että sillain täällä.
Kommentit (96)
Jos lapsia on paljon ja äiti haluaa ne itse hoitaa. SE ON JÄRJELLISTÄ! Toiset vaan hoidattavat lapsensa toisilla "että saa lapsi virikkeitä" Kun äiti ei jaksa todellisuudessa hoitaa lapsiaan kotona.
Korvessa on mukavaa muuten ihan asua :)
Ne opetustuokiot pystyy ihan hyvin järjestämään kotona. Voithan vaikka tilata jotain eskari-kirjoja. Eskari voi jopa tehdä lapsesta levottoman, itse ainakin pidin työtäni eskariryhmässä aikamoisena hulabaloona.
Esim niinä päivinä kun 5v ei ole kerhossa.
En minäkään käynyt ja siitä koitunut mitään ongelmaa.
Teit ap oikean ratkaisun. Menee liian vaikeaksi.
Harvassa perheessä on 7-20 6-vuotiasta. Eli vertaisryhmän sosiaalistava vaikutushan eskarissa on tärkeää. Toki lapsen sosiaaliset taidot kehittyvät myös kotona isossa perheessä, mutta se ei ole sama kuin muiden samanikäisten vieraiden kanssa. Kouluvalmiuksia ei juurikaan voi harjoitella kotona, koska esim. keskittyminen kotona (olkoonkin, että on isokin perhe) ei ole sama kuin vieraassa isommassa porukassa. Toinen asia on sitten kuinka paljon kaikkien lasten niitä kouluvalmiuksia tarvitsee erikseen harjoitella.
Maailman sivu on menty kouluun ilman eskaria ja hyvin moni on pärjännyt erinomaisesti. Ap:n tapauksessa minäkin olisin ehkä ennemmin harkinnut 5v:n kerhoa tai jopa auton hankkimista. Eikö naapurustossakaan ole ketään eskariin menijää?
on epävarma päätöksestään, kun kerran tuollaisen aloituksen teki...mutta kukin tyylillään.
En ymmärrä että joku eskari-ikäinen käy kerhoa sillä eskari pelkästään riittää.
Ilmeisesti haluat jonkinlaista "anteeksiantoa ja hyväksyntää" kun täällä avaudut sillä lopettamispäätös vaivaa mieltäsi.
Tuolla ajatuksella ei ne nuoremmatkaan saa eskariä käydä mikä on sääli. Toki tiedän yhden uskisperheen jonka lapsia ei ole viety eskariin olisihan se ollut äidille liian vaivalloista. Lapsia tippuu kuin kirppuja koiran turkista ja eihän niitä hoitaa ehdi.
voi voi voi voi miten se on sitten jäljessä ikäisistään kouluun mennessä kun eskarissa on ihan ne kirjaimet ja numerot käyty läpi.
Lapseni osaa ja oppii kyllä vielä lisää harrastusten ja sisarusten ja normaalin kotielämän avulla odottamaan vuoroani, toimimaan ryhmässä, jopa keskittymään pieneksi tuokioksi (kas kun keskittyy jo nyt niin että on lukenut ihan jo paksuhkoja helppolukuisia kirjoja). Myös ikätovereita tuntee, meillä kyllä käy kavereita täällä kotona ja muuallakin heitä tavataan, emme elä umpiossa.
Minua taas todella ihmetyttä miten ihmiset olettaa kaikkien olevan niin uusavuttomia nykyisin, etteivät kykenisi omille lapsilleen kouluvalmiuksia opettamaan ihan itse, vaan tarvitaan laitos tekemään sekin puolestamme! Pöh ja pöh sanon minä ja lähden nyt pyykille ja tiskille, eskarilainen (tai siis ei-eskarilainen) saa autella.
ap
mikä ihme siinä on, kun vanhemmat hehkuttavat/painottavat kuinka heidän lapsensa kyllä osaavat lukea ja laskea ja kirjoittaa jo ennen eskaria. Kyseisiä taitoja EI varta vasten eskarissa opeteta, ne ehtii opettaa kyllä koulussa. Eskari valmistaa lasta kouluun. Opetetaan mm. toimimaan ryhmässä, odottamaan ja keskittymään pieniksi tuokioiksi ja luonnollisesti siellä saa tutustua myös tuleviin luokkatovereihin.
koulunaloituksesta ilman eskariakin, vaikka tietenkin eskarista hyötyä on. Ei kai niitä muuten pidettäisi. Jos on oppimisvaikeuksia tai ryhmässä toimimisen vaikeuksia, eskari olisi tarpeellinen. Tuossa sisaruslaumassa sosiaalistuminenkin on varmaan jokaisella lapsella aika pitkällä.
opi sosiaalisia taitoja ihan ilman eskariakin.
Hyvä päätös ap, turha yrittää repiä itseään joka suuntaan. Kyllä sitä kouluputkea on niin monta vuotta edessä, että kyllä sitä sitten kerkiää....
Ei se eskari niin autuaaksi tekevä ole. Toisilla on vaikeuksia niissä sosiaalisissa taidoissa vaikka kuinka olisivat olleet eskarissa (ja päiväkodissa sitä ennen). Toiset taas ovat kuin kalat vedessä koulussa joka tapauksessa.
AP:n tapauksessa on oikein ymmärrettävää, että eskari päätettiin lopettaa. Kyllä lapsi ehtii koulun penkkiä kuluttamaan ja sosiaalisuutta oppimaan ihan muutenkin.
lähes sen samaisen matkan pari kertaa viikossa???
ettekö te ulkoile?
vaikka mulle on ihan sama miten itse kukin lapsensa kasvattaa...
mites jos ens vuonna lapsesi joutuukin kouluun 3km päähän??? ettekö sittenkään jaksa kävellä sinne....
Meillä Suomessa on oppivelvollisuus, joka alkaa kun lapsi on 7v. Siinä syy, miksi ap laittaa lapsensa kouluun.
Ihan varmasti äiti ja koti antaa lapselle paremmat valmiudet pärjätä elämässä kun yksikään päiväkoti! Kotihoito kunniaan ja virikeäidit jonnekin muualle. Ap käyttää lastaan kerhossa, kyllä sielläkin niitä sosiaalisia taitoja opitaan.
Itseäni ihmetyttää tämä eskarin ihannointi. Eskari on vapaaehtoista. Omat lapseni olleet 4 pvä / vko hoidossa. Nyt eskarilaisen pitäisi, opettajien toiveesta, olla paikalla joka päivä. Hieman asiaa nyt pohditaan ja jos toisiin ajatuksiin tullaan, niin jatkaa eskaria 4 pvä. / vko. Hullua vapaapäivänäni viedä eskarilainen hoitoon ja olla kuopuksen kanssa kotona.
Mutta siis, kerhossakin oppii sosiaalisuutta ja tuohon koulumaailmaan ehtii ihan varmasti sopeutua. Hyvä päätös kokonaisuutta ajatellen. Ja turha on moittia lasten tehtailusta ja lasten hoitamatta jättämisestä! Kokonaisuuttahan ap tässä juuri ajattelee. Ei vaan itseään niinkuin monilla av mammoilla on tapana.
ja mitä tuohon keskittymiseen tulee, niin meidän 3v totesi tänään kun eskarilaista haettiin, että kamala meteli täällä. Itse on myös päiväkodissa ja silti huomasi metelin ja levottomuuden.
kun ei ole resursseja hoitaa edes heidän perusasioitaan!
vai onko se myos liian tyolasta sinulle? Eiko teilla ole autoa? Oletko yh?
T: Eras joka on kuljettanut lapsiaan eskariin ja kouluun 4km suuntaansa (omaan piikkiin) viimeiset 4 vuotta enka valita!
Naapurilla on 4 lasta ja yksikään ei käynyt eskaria. Nuorin on 6.lla ja ovat sosiaalisia ja tykättyjä kaveripiirissään. 2 lapsista on saanut stipendin ja koulu menee hyvin.
kun ei ole resursseja hoitaa edes heidän perusasioitaan!
anna ap:n tehdä omat ratkaisunsa. esikoulu ei ole mikään pakko.
5 lasta, jos ei sitten kykene edes lasta eskariin viemään?
anna ap:n tehdä omat ratkaisunsa. esikoulu ei ole mikään pakko.
Jos lapsia on paljon ja äiti haluaa ne itse hoitaa. SE ON JÄRJELLISTÄ! Toiset vaan hoidattavat lapsensa toisilla "että saa lapsi virikkeitä" Kun äiti ei jaksa todellisuudessa hoitaa lapsiaan kotona.
Korvessa on mukavaa muuten ihan asua :)