Ilmoitin tänään, että poikani lopettaa eskarin!
Eskari tuntui olevan rasite, mutta ei siitä hyötyä näytä meidän tapauksessa olevan.
Taustaa sen verran, että meillä on myös 9v tyttö, 8v poika, (sitten tämä eskari), 5v poika, 2v tyttö ja 2 kk tyttövauva. Etenkin kahden nuorimman suhteen kävi aivan liiaan työlääksi eskarikuskailut! Koulu on tuossa vastapäätä, mutta eskaria siinä ei pidetä. Me saatiin eskaripaikka 3 km päästä. Minulla ei ole autoa, joten tuplarattaiden kanssa sinne on puskettu läpi mäkien ja nyppylöiden säällä kuin säällä, edes takaisin, joka päivä. Minä, vauva, 2v ja 5v mukana eskaria saattelemaan.
Mainittakoon, että 5v:n kerhokäynnit on (tai siis oli, onneksi härdelli nyt tyyntyy!!!) yhtä sumplimista, koska kerho alkaa klo: 9 (jolloin olemme siis vielä eskarimatkalla) ja loppuu klo 12 jolloin taas olemme eskarimatkalla. Minun on ollut pakko änkeä 5v kerhopäivinä (2 krt viikossa) puolituttujen vastuulle matkojen osalta, mikä on äärimmäisen ikävää. Kerho on tässä ihan meidän lähellä kyllä, samoin perhekerho ja harrastuksia. Mutta eskari, kiitos kunnan keskittämisten ja pienten päiväkotien lopettamisen, on siis 3 km päässä.
Olen niin kypsä hommaan jo nyt (siis jo ennen lumimyrkyjä ja pimeyttä), että sanoin irti poikani eskaripaikan. Asiaan vaikutti myös se, että poika itse ei eskarissa viihtynyt. Aika mitättömältä sen anti kyllä tuntuikin.
Nyt on tarkoitus pojan kanssa tehdä kotona yhdessä eskaritehtäviä jne. Lukea tosin jo osaakin ja kirjoittaa ja laskeakin melko hyvin. Muskarissa, liikuntaleikkikoulussa, perhekerhossa ja kerhossa (jonne taas menee) saa kyllä petrattua sosiaalisia taitoja oikein hyvin, lisäksi on sisarukset kotosalla!
Että sillain täällä.
Kommentit (96)
Meillä ainakin eskarivuosi oli mitä antoisin, poika oppi vaikka mitä (vaikka lukea, kirjoittaa ja laskea osasikin kun sinne meni): maantieteestä, tähtitieteestä, historiasta (osaa esim. Kalavan sisällön nyt paremmin kuin isänsä). Kahden viikon perusteella voipi olla hieman hätäistä päätellä mitä on vielä tulossa.
Ja muutenkin: miksi SINÄ olet uon lauman kanssa ilman autoa, mihin se sinun miehesi sitä tarvitsee työpäivän aikana? KOristamaan firman parkkista?
Matka vaan ei ole tarpeeksi pitkä kuljetuksen saamiselle.
Ja ei, minulla ei ole autoa, koska pärjään todella hyvin ilman sitä nyt kun eskariakaan ei enää ole. Kahteen autoon ei nyt ole varaa, kun taas kotona lasten kanssa olen ja miehen työssä oma auto ja sen käyttö työpäivän aikana on välttämätöntä! Ja ei, täällä ei julkiset kulje.
ap
mikä ihme siinä on, kun vanhemmat hehkuttavat/painottavat kuinka heidän lapsensa kyllä osaavat lukea ja laskea ja kirjoittaa jo ennen eskaria. Kyseisiä taitoja EI varta vasten eskarissa opeteta, ne ehtii opettaa kyllä koulussa.
Eskari valmistaa lasta kouluun. Opetetaan mm. toimimaan ryhmässä, odottamaan ja keskittymään pieniksi tuokioiksi ja luonnollisesti siellä saa tutustua myös tuleviin luokkatovereihin.
Miten ihmeessä voi kerho olla eskaria tärkeämpi?
Lisäksi ap olisi kyllä voinut ymmärtää lopettaa lasten teon hiukan aikaisemmassa vaiheessa jos ei kerran pysty kaikista huolehtimaan.
Joku eskarikaveri läheltä, voisiko kulkea heidän kanssaan? Edes toiseen suuntaan.
Entä joku naapurin täti katsomaan lapsiasi sen aikaa, että hakisit eskarilaisen vaikka pyörällä, niin ei kauaa 3 km matkassa menisi?
Kyllä sosiaalisten taitojen takia eskari olisi ihan hyödyllinen, vaikka akateemiset taidot lapsesi jo osaisikin.
Vie nyt edes 2-3 krt vkossa.
Eskari tuntui olevan rasite, mutta ei siitä hyötyä näytä meidän tapauksessa olevan. Taustaa sen verran, että meillä on myös 9v tyttö, 8v poika, (sitten tämä eskari), 5v poika, 2v tyttö ja 2 kk tyttövauva. Etenkin kahden nuorimman suhteen kävi aivan liiaan työlääksi eskarikuskailut! Koulu on tuossa vastapäätä, mutta eskaria siinä ei pidetä. Me saatiin eskaripaikka 3 km päästä. Minulla ei ole autoa, joten tuplarattaiden kanssa sinne on puskettu läpi mäkien ja nyppylöiden säällä kuin säällä, edes takaisin, joka päivä. Minä, vauva, 2v ja 5v mukana eskaria saattelemaan. Mainittakoon, että 5v:n kerhokäynnit on (tai siis oli, onneksi härdelli nyt tyyntyy!!!) yhtä sumplimista, koska kerho alkaa klo: 9 (jolloin olemme siis vielä eskarimatkalla) ja loppuu klo 12 jolloin taas olemme eskarimatkalla. Minun on ollut pakko änkeä 5v kerhopäivinä (2 krt viikossa) puolituttujen vastuulle matkojen osalta, mikä on äärimmäisen ikävää. Kerho on tässä ihan meidän lähellä kyllä, samoin perhekerho ja harrastuksia. Mutta eskari, kiitos kunnan keskittämisten ja pienten päiväkotien lopettamisen, on siis 3 km päässä. Olen niin kypsä hommaan jo nyt (siis jo ennen lumimyrkyjä ja pimeyttä), että sanoin irti poikani eskaripaikan. Asiaan vaikutti myös se, että poika itse ei eskarissa viihtynyt. Aika mitättömältä sen anti kyllä tuntuikin. Nyt on tarkoitus pojan kanssa tehdä kotona yhdessä eskaritehtäviä jne. Lukea tosin jo osaakin ja kirjoittaa ja laskeakin melko hyvin. Muskarissa, liikuntaleikkikoulussa, perhekerhossa ja kerhossa (jonne taas menee) saa kyllä petrattua sosiaalisia taitoja oikein hyvin, lisäksi on sisarukset kotosalla! Että sillain täällä.
Esiopetushan onkin vapaaehtoinen, koulupakkoa ehtii kyllä vielä...
Mutta toisaalta, esiopetuksen tärkein tehtävä on sosiaalisten taitojen kartuttaminen, ryhmässä olemisen taidot...ne on tulevan koulunalun kannalta niitä tärkeimpiä.
Lukemaan ei tarvitse oppia vielä eskarissa.
Kunnan taksikyytimahdollisuudet kannattaa myös selvittää esim. vaarallinen matka ym.
Ja jos esiopetus on sivistystoimen puolella, esiopetukseen saa oppilas kulkea yksin tai sisarusten kanssa(mikä kuulostaa kyllä hurjalta).
minusta ap:n perheelle olisi paikallaan toinen auto. Järjetöntä äidin olla ilman autoa tuollaisen lapsimäärän kanssa.
Mun lapseni osaa kans lukea ja vähän laskea, mutta käy eskarissa juuri noiden sosiaalisten taitojen kehittymisen sekä kouluun valmentamisen takia.
oli se, että oli leikkikavereita. Ei siitä muuta hyötyä ollut.
Ja kuskaamisen vaiva.
Ymmärrän päätöksesi.
voi voi voi voi miten se on sitten jäljessä ikäisistään kouluun mennessä kun eskarissa on ihan ne kirjaimet ja numerot käyty läpi.
Lapseni osaa ja oppii kyllä vielä lisää harrastusten ja sisarusten ja normaalin kotielämän avulla odottamaan vuoroani, toimimaan ryhmässä, jopa keskittymään pieneksi tuokioksi (kas kun keskittyy jo nyt niin että on lukenut ihan jo paksuhkoja helppolukuisia kirjoja). Myös ikätovereita tuntee, meillä kyllä käy kavereita täällä kotona ja muuallakin heitä tavataan, emme elä umpiossa.
Minua taas todella ihmetyttä miten ihmiset olettaa kaikkien olevan niin uusavuttomia nykyisin, etteivät kykenisi omille lapsilleen kouluvalmiuksia opettamaan ihan itse, vaan tarvitaan laitos tekemään sekin puolestamme! Pöh ja pöh sanon minä ja lähden nyt pyykille ja tiskille, eskarilainen (tai siis ei-eskarilainen) saa autella.
ap
mikä ihme siinä on, kun vanhemmat hehkuttavat/painottavat kuinka heidän lapsensa kyllä osaavat lukea ja laskea ja kirjoittaa jo ennen eskaria. Kyseisiä taitoja EI varta vasten eskarissa opeteta, ne ehtii opettaa kyllä koulussa. Eskari valmistaa lasta kouluun. Opetetaan mm. toimimaan ryhmässä, odottamaan ja keskittymään pieniksi tuokioiksi ja luonnollisesti siellä saa tutustua myös tuleviin luokkatovereihin.
Mitäs jos olisitte luopuneet kerhosta ja vaikka ulkoilleet sen eskarin ajan siellä 3km:n päässä?
Ei suinkaan tullut niin tyrmääviä vastauksia kuin kuvittelin. Osa samalla linjoilla kuin minä, jipjee.
ap
Toki 5v:kin tarvittaessa ilman kerhoa pärjää, mutta uskon kyllä että se on ihan yhtä hyvä kuin eskari, jos vaan äiti hieman jaksaa panostaa...
ap
..että miksi pitää muuttaa jonnekin korpeen asumaan ja vieläpä selvittämättä kys. paikan eskari/kerho/kouluvalmiuksia??
Satuttiin muuttamaan puolessa välissä vuotta, joten ei tullut sitten enää laitettua uuteen eskariin vaan oltiin kotosalla koulun alkuun asti.
Eskarin väliin jääminen ei ole mikään menetys, koulu sujuu yleensä ihan hyvin ilman eskariakin. Sen verran sosiaalisia taitoja lapset yleensä oppivat pakostakin.
Minua taas todella ihmetyttä miten ihmiset olettaa kaikkien olevan niin uusavuttomia nykyisin, etteivät kykenisi omille lapsilleen kouluvalmiuksia opettamaan ihan itse, vaan tarvitaan laitos tekemään sekin puolestamme!
Miksi et suoraan ala sitten opettamaan kaikkia lapsia kotona? Eikö se olisi kaikista helpointa? Eihän Suomessa ole koulupakkoa, vain oppivelvollisuus, minkä voi suorittaa myös kotona mm. valveutuneiden vanhempien avustuksella.
Tässä tulee kyllä väkisinkin mieleen että
A. miksi lapsia on niin paljon ettei niiden kasvatuksesta pystytä huolehtimaan kunnolla
B. miten voit olla tuon lauman kanssa jossakin korvessa ilman autoa
C. eskari ei todellakaan ole luku-, kirjoitus- ja laskuoppisilta kouluun, vaan paljon muutakin mitä vanhemmat useinkaan eivät ajattele. Tehtäväkirjaa tehdään kerran viikossa, mutta eskarivuonna lapsi saavuttaa hyvän koulukypsyyden ja tietää miten toimitaan isossa ryhmässä koulun edellyttämällä tavalla.
jos oisit vaikka pyytäny erikoislupaa sille 5v:llekin alkaa jo eskari ja pistäny vuoden aiemmin kouluun ni oisvat voineet yhdessä siellä eskarissa eikä ois ollu ongelmaa kerhon suhteen.
jääkö tää 6v nyt kotiin vai meneekö 5v:n kanssa kerhoon?
aika hankalalta kuskaaminen eskariin kuulosti, että ehkä parempi näin kun ei kerran ole pakollinenkaan tuo esikoulu. kuhan ei lapselle tule oloa, että hänen juttunsa (eskari) ei ole tärkeä. mitäs muulla on väliä.
Kyllä minäkin aikanaan esikoisen kohdalla mietin eskarin tarpeellisusstta, mutta päätin kuitenkin laittaa "oppimaan niitä sosiaalisia" taitoja. Ja koska esipopetus on vapaaehtoista, pyrin pitämään lapsillani aina esiopetuksesta vapaapäiviä (toiset kun raahavaat lapsiaan sinne "ihan kun jäisi jostain paitsi").
Suosittelen vapaapäiviä aina esiopetuslasten vanhemmille.
Kiva kun teillä on kotona useampi lapsi seuraa, auttamista/huomioonottamista ja sitä odottelua ;)
Katsopas muuten kivat eskaritehtävät www.wsoy.fi/koulukanava...ihan vain vinkiksi, niitä voi todellakin kotona puuhailla oikein hyvin. Tsemppiä "kotieskariin".
Tilanteeni oli sinänsä hieman erilainen, sillä menin vuotta aiemmin kouluun. Mutta en koe, että olisin jotenkin ollut huonommassa asemassa koulussa sen takia, etten eskaria käynyt. Tarhassa ehdin olla muutaman vuoden, kyllä siinä oli sosiaalistamista ja ryhmtäoimintaa ihan riittävästi minulle.
ihan viisaalta tuo ratkaisu vaikuttaa kokonaisuuden kannalta.