Kuinka paljon teidän 11-13-vuotiaat saavat viikkorahaa/kuukausirahaa?
Mihin he käyttävät tuon rahan ja mitä vaaditaan tuon viikko-/kuukausirahan saamiseksi?
Kertokaa myös tuttava- ja ystäväperheittenne vastaavanikäisten systeemistä.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
13v. saa 10 euroa viikossa ja ostaa mitä haluaa.
Me maksetaan känny lasku, vaatteet ja herkkua ostetaan kaksi kertaa viikossa, kun käydään kaupassa.
Joo ei tarvi tehdä mitään, siivoaa huoneensa, kun sitä huvittaa, on siisti poika.
Vierailija kirjoitti:
13 v. ei saa mitään. Maksan liittymän 25 euroa , ostan tarpeen mukaan. Sai pelikoneen 1500 euroa.
Annan rahaa tarpeeseen pizza, leffa, karkit. Kaikki menee heti.
Nykyään tämä poika saa 10 euroa viikossa. Saanut nyt muutaman kuukauden ajan.
Ostaa mitä tykkää.
Ei tarvitse tehdä mitään rahan eteen.
Sekä 11 että 14 -vuotiaan viikkorahan "perusosa" on 5 euroa. Jos ei ole koko viikkona tullut läksyunohduksia saa euron lisän, samoin jos on hoitanut kotityönsä saa euron lisän.
Ostan kaiken tarpeellisen lapsille eli tuosta rahasta maksetaan vain lähinnä karkit yms herkut. Toki joskus myös säästävät tuon rahan ja ostavat jotain ylimääräistä.
11 ja 13 v, molemmat saa 10 e/vko. Nuorempi ostaa karkkia tms herkkuja, säästää osan. Vanhempi käy kavereiden kanssa syömässä, kahvilla.. Lisäksi saavat rahaa kun pyytävät ja perustelevat mihin, esim just et menee kavereiden kanssa leffaan tai syömään tai voisinko laittaa pari e tilille et ostaa limun tms..
Mä maksan kaikki vaatteet, pelit, puhelinliittymät, laitteet.. Eli käyttävät rahansa omiin pikkumenoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
11 ja 13 v, molemmat saa 10 e/vko. Nuorempi ostaa karkkia tms herkkuja, säästää osan. Vanhempi käy kavereiden kanssa syömässä, kahvilla.. Lisäksi saavat rahaa kun pyytävät ja perustelevat mihin, esim just et menee kavereiden kanssa leffaan tai syömään tai voisinko laittaa pari e tilille et ostaa limun tms..
Mä maksan kaikki vaatteet, pelit, puhelinliittymät, laitteet.. Eli käyttävät rahansa omiin pikkumenoihinsa.
Tekevät kotitöitä kun joskus pyydän apua, esim vievät roskia, auttavat keittiössä, käyvät kaupassa, siivoavat, tiskaavat, ei mitään vakituisia hommia mut apua saan aina silloin kun aika harvoin pari kertaa viikossa pyydän jotain.
13v ja saa tililleen joka kuukausi 100e.
Meidän Miisa saa noin 50-80e riippuen tehdyistä kotitöistä ja Harri 80-120e riippuen jääkiekkoharjoituksiin osallistumisesta.
Aiemmin satunnaisesti sai rahaa, kun tarvitsi, mutta 14-vuotiaasta alettin ohjata lapsilisä lapsen omalle tilille. Tekee joskus pyydettäessä kotitöitä.
13 v sai 5e viikossa. Ei palkkana mistään, vaan ikään kuin perustulona. Kotitöitä tekee tietenkin normaalisti, mutta niistä ei makseta mitään, ihmisen pitää itse huolehtia siisteydestään ja ruuastaan.
Nyt hän on 15v ja hänelle avattiin oma tili, johon sai kortin ja tunnukset. Siirrän hänelle automaattisesti 10 e viikossa, ja hän tekee omilla rahoilla mitä haluaa. Toivon että hän huomaa säästämisen idean, kun haluaa jotain erityistä.
Maksan hänen normaalin elatuksen, normaalit vaatteet, harrastukset, puhelimen.
Hän saa itse säästää rahat peleihin ja tietokoneen näyttäkortteihin ja sellaiseen.
Meillä eivät saa automaattisesti rahaa. Saavat jos tekevät töitä kotona. Siivoavat, laittavat ruokaa, hakevat polttopuita jne.
Vierailija kirjoitti:
Saadakseen kuukausirahan hänen on siivottava huoneensa (lauantaisin isompi siivous, muina päivinä ylläpitoa), vietävä vaatteensa pyykkiin ja vietävä välillä roskat.
Rahalla maksaa elokuvissa käynnin, lehdet, osan kirpparivaatteistaan, välillä ostamansa jäätelöt jne. Isommat vaateostokset ja perusvaatteiden ostot kuuluvat vanhemmille.
Ja vastaus kysymykseen on? Siis paljonko kuukausiraha on?
Meillä ei oo ollut viikkorahaa kellään..vanhin lapsi täytti jo 18 ja saa opintotuen reilu 90e ja käyttää sen miten haluaa.Mutta ei ole kyllä hirveesti vaadittukkaan mitään kotitöitä,itsestään selvää että huone siivotaan välillä ja viedään roskapussi oven pielestä jos lähdetään ulos.Rahaa meillä saa kohtuudella tarpeeseen ja välillä ihan ”turhuuteen” vaikka siihen et käy leffassa tai syömässä.Karkkia mä ostan vkl kaupasta pää-asiassa kaappiin ja sieltä lapset lauantaisin syövät niitä.
Poika ei koskaan tarvinnut mitään, asuttiin omakotitaloalueella ja kaupat olivat kaukana. Hänelle ostettiin puhelimet ja viikonloppukarkit ja pokekortteja jne, ei hän pyytänyt rahaa. Mopoon myöhemmin välillä pyysi bensarahaa.
Jos hän olisi pyytänyt viikkorahaa niin olisin varmaan antanut.
Meillä eivät lapset saa viikkorahaa 9v ja 13v), mutta voivat ansaita kotitöillä,rahaa tarpeensa mukaan. Karkkipäivänä ostan kylä karkit ja maksan joskus muitakin juttuja, mutta muuten säästävät itse rahaa jos joain erityistä haluava.
Näitä lukiessa en ole tajunnutkaan kuinka iso kuukausirahani on ollut sillon nuorena. En ole todellakaan mistään rikkaasta perheestä, mutta sain jo ala-aste-ikäisenä visa electronin ja tilille tuli lapsilisät, joita sain käyttää vaatteisiin, leffaan ja mihin nyt rahaa sen ikäisenä tarvitsin. N30
10e/kk. Sillä kustannetaan karkkipäivien karkit ja ostetaan omia extrajuttuja kuten meikit yms. Säästää siitä sitten niin riittää halutessaan johonkin isompaan tuotteeseen.
Hommattiin juuri 12v tyttärelle pankkikortti (tarvitsee pelireissuilla), koska kaikilla joukkueessa sellaiset on. Laitamme tilille rahaa tarpeen mukaan, eli mitään varsinaista viikkorahaa meillä ei ole. Mikäli tytär lähtee ostamaan esim. talvikenkiä niin hän katsoo sopivat ja laitan hänen tililleen rahan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän euron eteen on tehtävä joitakin kotitöitä (esim huoneensa siivous ja tiskikoneen tyhjennys). Kun siirtyy yläasteelle, euro muuttuu viisieuroseksi. Me ostetaan karkkipäivän karkit. Itse ostaa lähinnä konsolipelin silloin tällöin.
Meillä 12- ja 10-vuotiaat saavat molemmat 1,5 e/vko (tosin maksan harvemmin, isomman erän kerralla) eivätkä kumpikaan ole edes ehdottaneet korotusta. Itse tosin juuri mietin, josko korottaisin sen kolmeen euroon ja sitten yläasteelle mentäessa vitoseen, eli niin että tuo 12-v saisi sitten nopeammin sen uuden korotuksen. Viikkorahan saannin edellytyksenä on tietyt kotiaskareet (oman huoneen siivous ja satunnaisesti pyydetyt muut siivoushommat, päivittäin ruokapöydän kattamista/tyhjentämistä ja tiskikoneen tyhjentämistä), mutta tietenkään noin pienellä viikkorahalla ei tarvitse ostaa mitään, edes niitä karkkipäivän karkkeja, vaan se on täysin "ylimääräistä".
eihän 1.5 eurolla saa yhtään mitään "pitää säästää kaksi viikkoa saadakseen karkkipussin ja suklaalevyn" esimerkiksi
HALOO
Haloo itsellesi juurihan tuossa sanottiin että karkit ostetaan vanhempien rahoilla, että tuo on täysin ylimääräistä.
Aloin itse ylipäätään saada viikkorahaa yläasteella enkä osannut yhtään kaivata sitä aiemmin.
13v. saa 10 euroa viikossa ja ostaa mitä haluaa.
Me maksetaan känny lasku, vaatteet ja herkkua ostetaan kaksi kertaa viikossa, kun käydään kaupassa.