Kuinka paljon teidän 11-13-vuotiaat saavat viikkorahaa/kuukausirahaa?
Mihin he käyttävät tuon rahan ja mitä vaaditaan tuon viikko-/kuukausirahan saamiseksi?
Kertokaa myös tuttava- ja ystäväperheittenne vastaavanikäisten systeemistä.
Kommentit (90)
Meillä 12v ja 10v saavat viikkorahaa kun siivoavat yläkerran. Tilat on hinnoiteltu siten, että oma huone 1e, olohuone 1e, wc 1e ja portaat 50senttiä. Saavat jakaa siivouksen miten haluavat. Tähän mennessä on usein ollutniin, että 12v saa vain sen 1e oman huoneensa siivoamisesta, kun taas 10 saa 3,5e kun siivoaa muutkin huoneet omansa lisäksi.
Viikonloppukarkit ostan minä, samoin vaatteet ja harrastukset maksan minä. Viikkorahan käyttävät pieneen kivaan.
11 ja 13 vuotiaat saavat 50 e/kk tilille, ei tarvitse ostella karkkeja tai muutakaan itse. Synttäri ym. rahatkin on säästyneet. Säästetään tällä tavalla suurempiin esim. mopoon. Ei nuo muualta saa rahaa kuin mun kukkarosta, joten meille tämä tapa sopii.
Joskus haluavat ostaa jonkin lehden tms, sanon että vähennetään sitten kuukausirahasta, kun ei noilla ole koskaan rahaa mukana, eivät juuri itsekseen liiku (matkaa on kaikkialle). En ole kyllä vähennellyt.
Meillä 12 v (täyttää loppuvuodesta 13) saa 70€ kuussa, vanhempi sisarus 15 v saa 100€/kk.
tällä rahalla pitää ostaa leffaliput, joskus jotain pientä välipalaa, mahdolliset kaverien kanssa jätski/kahvila/ravintolavierailut, jotkut "turhat" vaatteet, korut, meikit jne.
me maksamme bussikortit, vuokraleffat, kotiin ostettavat yhteiset herkut/karkit jne.
haluamme että lapset oppivat suunnittelemaan eahankäyttönsä.
Minä taas otan lapsiltani aina 100e kuukaudessa mitkä ne on tienannu
no eii XDXDXD
Tää aihe on tosiaan aika vanha,mutta jos joku tänne viel eksyis :)
Mä oon 12v ja saan kuukausirahaa 140euroa. Se on mun lapsilisä.
Äiti maksaa tarpeelliset normi jutut kuten hammasjutut,pesuaineet ja talvitakit yms..
Mun ei tarvi tehä mitää sen eteen...
11 v ja 13 v saavat 50 € kuussa. Sillä pitää maksaa dösäliput (noin 20€ kuussa) ja omat pikkumenot. Pieniä kotitöitä vaadin vaihtelevasti.
Meillä 15 vuotias saa 500€/vk. Rahan eteen ei tarvitse tehdä mitään.
Saadakseen kuukausirahan hänen on siivottava huoneensa (lauantaisin isompi siivous, muina päivinä ylläpitoa), vietävä vaatteensa pyykkiin ja vietävä välillä roskat.
Rahalla maksaa elokuvissa käynnin, lehdet, osan kirpparivaatteistaan, välillä ostamansa jäätelöt jne. Isommat vaateostokset ja perusvaatteiden ostot kuuluvat vanhemmille.
mutta meillä saa 11 ja 12v 20e/kk
velvollisuuksia on huoneiden siivous, eläinten häkkien puhdistus ja pyydettävät kotityöt...
toinen laittaa säästöön ja toinen tuhlaa lehtiin, tiimariin yms =)
me siis ostetaan lauantain karkit ja muut
mä sain 40e ton ikäsenä kuukaudessa. tosin siihen sisälty joka toinen päivä astianpesukoneen tyhjennys/täyttö. veli teki myös joka toinen päivä. Ja oma huone piti pitää siistinä :)
Tämän euron eteen on tehtävä joitakin kotitöitä (esim huoneensa siivous ja tiskikoneen tyhjennys).
Kun siirtyy yläasteelle, euro muuttuu viisieuroseksi.
Me ostetaan karkkipäivän karkit. Itse ostaa lähinnä konsolipelin silloin tällöin.
4e kuukaudessa on mielestäni aika vähän :o
mutta en ala mitenkään arvostelemaan.
Meillä ei ole vielä noin vanhaa, mutta olen alustavasti lupaillut, että saa yhtä monta euroa viikossa kuin monennellako luokalla on koulussa (nyt on kolmannella ja saa siis 3e viikko). Samassa suhteessa sit meidän esim. lelujen osto vähenee ja saa itse hankkia pleikkapelinsä yms. Mä ostan sitten vain vaatteet ja yleishyödylliset, kuten vaikka kirjat ja piirustusvälineet yms. ja toki synttäri- ja joululahjat. Mä haluan opettaa pojan taitaavksi rahan käyttäjäksi, mutta se ei onnistu, jos hällä ei ole yhtään omaa rahaa.
"silloin tällöin" ostaa pelin, jos noista euron viikkorahoillaan joutuu pelinsä kustantamaan. Pelithän maksaa jotain 50e/kpl!
Tämän euron eteen on tehtävä joitakin kotitöitä (esim huoneensa siivous ja tiskikoneen tyhjennys). Kun siirtyy yläasteelle, euro muuttuu viisieuroseksi. Me ostetaan karkkipäivän karkit. Itse ostaa lähinnä konsolipelin silloin tällöin.
11v poika ja ei saa varsinaisesti viikkorahaa. Sovittu kuitenkin, että kun puhelimen saldoraja on 20e/kk, niin alittavan osan saa rahana. Esim. jos puhelinlasku 11e/kk, saa 9e rahana. Tämä systeemi pienentänyt puhelinkuluja huomattavasti ja meille nyt on ihan sama maksetaanko raha laskun muodossa vai annetaanko loppu pojalle. Annetaan kyllä rahaa mukaan lisäksi pelimatkoille ja joskus harvoin käyvät kavereiden kanssa syömässä hesellä. Aika pientä vielä rahanmeno.
Meillä ei ole vielä(kään) käyttössä viikkoraha- tai kuukausirahasysteemiä. Edellytän, että tyttö tekee kotitöitä ja siivoaa oman huoneensa edes kerran viikossa. Hän onkin (ainakin toistaiseksi) melko ahkera tyyppi ja pesee välillä pyykkiä, tyhjentää astianpesukonetta ja täyttää sitä, pesee vessan ja laittaa joskus ruokaa tai ainakin auttaa ruonlaitossa jne. Usein tekee näitä hommia kun pyydetään, joskus omatoimisesti. Leipominen on täysin omatoimista. Sitä en pyydä, mutta silti pöytäämme ilmestyy välillä herkkuja. Lisäksi hän käy usein kirjastossa, jolloin vie sinne koko perheen lainakirjat + hakee samalla varaamani kirjat. Tätä tekee ainakin kerran viikossa, sillä meillä luetaan paljon.
Viikko- tai kuukausirahaa ei siis ole. Olen antanut rahaa tytölle tarpeen mukaan. Joskus kyllä olen luvannut muutaman euron jostakin kotihommasta, jota en ole itse jaksanut tehdä eikä sitä ole kukaan muukaan suostunut tekemään... Mieheni myöntää, että hän on kerran maksanut kylpyhuoneen siivouksesta 10 euroa kun ei jaksanut itse tehdä sitä...
Rahaa tyttöni käyttää lähinnä vaatteisiin (lähes aina alesta tai kirpparilta), kirjoihin, koruihin, taiteilijatarvikkeisiin, kahvilaan tms. Karkit ym. ostamme usein yhdessä kerran viikossa. Hänellä on oma tili, jota hän saa tarvittaessa käyttää omiin hankintoihin. Käytöss Visa Electron -kortti. Tilille on laitettu lahjarahoja + rahaa joistakin isommista projektiluontoisista kotihommista tyyliin suursiivouksessa auttaminen tms. (max neljä kertaa vuodessa). Muutaman kerran hän on jotain maksanut tuolta tililtään, mutta nekin ovat olleet pieniä alle 10 euron ostoksia. Tili on tarkoitettu lähinnä lomamatkoja varten, jotta tytöllä olisi lomamatkoilla omaa rahaa käytössään.
Kiva kuulla muiden systeemeistä. Ehkäpä meidänkin pitäisi kohta ottaa viikko/kuukausirahasysteemi käyttöön. Vielä tyttö ei ole siitä pyytänyt, mutta kohta varmaan pyytää.
joskin korotuspaineita ilmassa, 35 eurosta neuvottelee parhaillaan ja sen varmmakin saa nyt 7. luokan aloitettuaan. Oma huoneensa pitää hoitaa (viikkosiivous + ylläpito), tarvittaessa muita kotihommia (imurointi, asitanpesukoneen tyhjennys, joskus ruoanlaitto, pient kauppareissut tms.) ja pikkuveljen (7v) 'hoitoa'. Raha tosin ei ole sidoksissa kotihommiin, vaan tuon saa omiin menoihinsa = karkit, leffat ja siitä osa jää aina säästöön peli- ja cd-levyjen hankintaan. Isommat hankinnat ja vaatteet hoidan (tai ainkin maksan) minä.
Saa 100e kuukaudessa, auttaa kotitöissä, imuroi lauantaisin, käyttää aina koiran ulkona, oman huoneen siivoaminen tietenkin päivänselvää.
Ostaa itse vaatteensa, leffaliput, hampurilaisateriat ym.
Osittain myös siksi että hänellä on lukuaineiden keskiarvo 9.6, meni juuri kahdeksannelle luokalle.
iha surkee mie sain 12v 5 eur viikossa eik tarttenna tehä mitää se vaa tuli.