Kuinka paljon teidän 11-13-vuotiaat saavat viikkorahaa/kuukausirahaa?
Mihin he käyttävät tuon rahan ja mitä vaaditaan tuon viikko-/kuukausirahan saamiseksi?
Kertokaa myös tuttava- ja ystäväperheittenne vastaavanikäisten systeemistä.
Kommentit (90)
Hiukan on korotuspaineita...
Rahansaamiseen ei varsinaisesti liity kotitöitä. Mutta sen voi menettää huonolla käytöksellä tai välinpitämättömyydellä kodin siisteyteen tai läksyihin tms.
Siis odotan tiskikoneen tyhjennystä, kun on tarve. Imuroivat yläkertaa, kun käsketään. Vahtivat pikkuveljeään, kun teen jotain hommaa. Pitävät huoneensa siistinä.
Mutta näitä odottaisin, vaikken antaisi euroakaan.
meillä maksetaan vain ja ainoastaan työnteosta. Ennen olin periaatteessa vastaan, että kotitöistä maksettaisiin. Meillä oli 2e viikkoraha, jonka sai kun piti huoneensa siistinä. Nyt ei saa viikkorahaa ollenkaan. Maksetaan kotitöistä, jotka on hinnoiteltu. Se onkin helpottanut miehen ja minun kiireistä elämää, koskalapsilla on rahan tarvista ja imuroivat, vievät roskia, laittavat tiskejä koneeseen, pesevät lattiat ja vessat ja sun muut hommat.
Tämän euron eteen on tehtävä joitakin kotitöitä (esim huoneensa siivous ja tiskikoneen tyhjennys). Kun siirtyy yläasteelle, euro muuttuu viisieuroseksi. Me ostetaan karkkipäivän karkit. Itse ostaa lähinnä konsolipelin silloin tällöin.
Meillä 12- ja 10-vuotiaat saavat molemmat 1,5 e/vko (tosin maksan harvemmin, isomman erän kerralla) eivätkä kumpikaan ole edes ehdottaneet korotusta. Itse tosin juuri mietin, josko korottaisin sen kolmeen euroon ja sitten yläasteelle mentäessa vitoseen, eli niin että tuo 12-v saisi sitten nopeammin sen uuden korotuksen.
Viikkorahan saannin edellytyksenä on tietyt kotiaskareet (oman huoneen siivous ja satunnaisesti pyydetyt muut siivoushommat, päivittäin ruokapöydän kattamista/tyhjentämistä ja tiskikoneen tyhjentämistä), mutta tietenkään noin pienellä viikkorahalla ei tarvitse ostaa mitään, edes niitä karkkipäivän karkkeja, vaan se on täysin "ylimääräistä".
ostavat itse vaatteet, karkit jne.
laspet 11 ja 14 v
Tämän euron eteen on tehtävä joitakin kotitöitä (esim huoneensa siivous ja tiskikoneen tyhjennys). Kun siirtyy yläasteelle, euro muuttuu viisieuroseksi. Me ostetaan karkkipäivän karkit. Itse ostaa lähinnä konsolipelin silloin tällöin.
Meillä 12- ja 10-vuotiaat saavat molemmat 1,5 e/vko (tosin maksan harvemmin, isomman erän kerralla) eivätkä kumpikaan ole edes ehdottaneet korotusta. Itse tosin juuri mietin, josko korottaisin sen kolmeen euroon ja sitten yläasteelle mentäessa vitoseen, eli niin että tuo 12-v saisi sitten nopeammin sen uuden korotuksen. Viikkorahan saannin edellytyksenä on tietyt kotiaskareet (oman huoneen siivous ja satunnaisesti pyydetyt muut siivoushommat, päivittäin ruokapöydän kattamista/tyhjentämistä ja tiskikoneen tyhjentämistä), mutta tietenkään noin pienellä viikkorahalla ei tarvitse ostaa mitään, edes niitä karkkipäivän karkkeja, vaan se on täysin "ylimääräistä".
eihän 1.5 eurolla saa yhtään mitään "pitää säästää kaksi viikkoa saadakseen karkkipussin ja suklaalevyn" esimerkiksi
HALOO
sillä ostetaan sitten kaikki:vaatteet, leffat, karkit, hampurilaiset jne. Molemmilla lapsilla on Visa electron. lapset 14 v ja 12 v
Minä seuraan verkkopankista tilin käyttöä ja jos nayttää että tililtä nostellaan ilman syytä jatkuvasti rahaa (=karkkeihin jne) menee pankkikortti jäähylle välittömästi.
Vaikka rahaa on tileillä tuhansia, niitä ei siis todellakaan saa käyttää miten haluaa. Tarkoitus on, että rahaa käytetään ajokorttiin, kielimatkoihin, mopoihin jne
Saavat rahansa tarpeen mukaan. Sekä sukulaisilta hyvistä koe- ja todistusnumeroista.
Lisäksi jakavat mainokia, joten saavat palkkaa sieltäkin.
"silloin tällöin" ostaa pelin, jos noista euron viikkorahoillaan joutuu pelinsä kustantamaan. Pelithän maksaa jotain 50e/kpl!
Pitäis varmaan tehdä inflaatiokorotus. Ehkä kahteenfemmaan.
Meillä 12- ja 10-vuotiaat saavat molemmat 1,5 e/vko (tosin maksan harvemmin, isomman erän kerralla) eivätkä kumpikaan ole edes ehdottaneet korotusta. Itse tosin juuri mietin, josko korottaisin sen kolmeen euroon ja sitten yläasteelle mentäessa vitoseen, eli niin että tuo 12-v saisi sitten nopeammin sen uuden korotuksen. Viikkorahan saannin edellytyksenä on tietyt kotiaskareet (oman huoneen siivous ja satunnaisesti pyydetyt muut siivoushommat, päivittäin ruokapöydän kattamista/tyhjentämistä ja tiskikoneen tyhjentämistä), mutta tietenkään noin pienellä viikkorahalla ei tarvitse ostaa mitään, edes niitä karkkipäivän karkkeja, vaan se on täysin "ylimääräistä".
eihän 1.5 eurolla saa yhtään mitään "pitää säästää kaksi viikkoa saadakseen karkkipussin ja suklaalevyn" esimerkiksi HALOO
Minähän sanoin, että se on ylimääräistä. Karkkipäivän karkit ostaa vanhemmat, samoin vaatteet ja muut tarvittavat. Eivät tuota rahaansa tarvitse, saavat kotoa, jos johonkin tarvitaan.
4e kuukaudessa on mielestäni aika vähän :o mutta en ala mitenkään arvostelemaan.
sen teen täytyy pitää huoneensa siistinä ja viedä koira ulos aina koulun jälkeen.ostaa itse vaatteet, karkit, video pelit ja muut.
saa 5 € niinä lauantaina, kun on kotona (eli joka toinen viikonloppu on isällään) eli saa kahdesti kuukaudessa vitosen. Tämä edellyttää sitä, että huone on viikkorahapäivänä siisti ja vie aina roskat, kun pyydetään. Ostaa sitten mitä tykkää. Yleensä kait jotain Tiimari-sälää
Meidän 13-vuotias poika ei saa yhtään viikko tai kuukausi rahaa
Koska mullakin on rahat aika vähissä
Mäkään en anna mitään, ei ole varaa. Ollaan erottu ja ex antaa aina kun ovat siellä kummallekin 20 e.
Lisätuloja saa jos antavat huoneesta ylimääräistä kirppikselle myyntiin. Oltiin tänä kesänä ekan kerran lasten kanssa kolmisin myymässä ja olivat saaneet myytävää isältään, isovanhemmilta ja sitten mitä itse kotoa löysi. Summa mitä saatiin, vähennettin paikka ja loput laitettiin 3 osaan. Summa on yli 100 e ja sen saavat käyttää miten itse haluavat.
Kun olin ja pikkusisarukseni olivat tuon ikäisiä, niin meillä oli pistejärjestelmä. Pisteytettiin siis kaikki yleisimmät kotityöt: koneen tyhjennys 1p, täyttö 1p, roskien vienti 1p, jne. jostain koko talon imuroinnista saattoi saada muistaakseni jtn. 3p ja haravoinnista (tää oli minuuttien mukaan) enemmän ja silleen. ja aina kun oli saanut 6 pistettä niin maksettiin 2€, eli 3p=1€, mutta palkkaa ei maksettu ennen kuin pisteitä oli kasassa vähintään 6.
Palkka maksettiin yleensä viikottain ennen viikonloppua, joten ideana oli vähän se että jokainen meistä tekisi vähintäänkin sen 6p, joka tarkoitti yleensä n. yhtä kotityötä päivälle. Mutta jos oli ahkerana ja halusi enemmän rahaa niin saatettiin ahkeroida kunnolla, sekä "säästää" pisteitä seuraavalle viikolle, eli että nostimme palkan sitten myöhemmin.
Ja vaikka palkan nostikin, ja pisteitä oli vaikkapa 8, niin nosti 2€=6p ja ne 2p jäivät sitten seuraavalle viikolle :)
Yleensä tuli viikossa kerättyä 3-5€ edestä pisteitä, joskus taisin olla hurjana ja keräsin 30p tai enempi :D
niin ja nää pisteet tuli helposti merkittyä niin että meillä oli perhekalenteri, ja jokaisella ne omat ruudukkonsa, ja nihin ruudukoihin sitten ruksiteltiin niin monta ruksia kuin oli pisteitä ansainnut päivän aikana. Eikä huijjaustakaan juurikaan esiintynyt (mitä nyt kerran-pari yritti laiska pikkuveli saada pari lisäpinnaa huijjaamalla) sillä me kolme kyllä vahdimme toistemme pistemääriä :D
12v.tyttö
mä ainakin käytän rahat vaatteisiin jnejne. Eli kaikkeen hyodylliseen :D
Saa rahaa tarvittaessa ja tekemällä muita kuin pakollisia kotitöitä voi tienata lisää. Just maksoin 20e kun lauantaina siivosi talon.
lapsella ikää 15v.