Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yllättävän moni kuljettaa lapsia autossa etupenkillä

Vierailija
27.08.2009 |

Aloitin taas työmatkat bussilla ja bussipysäkki on tarhan parkkipaikan vieressä. Vähän joka toisessa autossa alle kouluikäinen lapsi on etupenkillä, ja usein vielä ilman turvavyötä, Aamullakin kauhulla katselin kun vauhdikkaasti äiti kurvasi autonsa päätieltä, ja n 3 v lapsi seisoi etupenkillä ja piti kiinni hiukan raollaan olevan etuikkunan reunasta. Kyllä se onnettomuus voi sattua kotikulmaillakin....

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmasti ymmärsit sen itsekin!

Tarkoitin sitä, että jos edessä on turvatyyny, ei lapsen kannata olla silloin etupenkillä, vaikka turvatyynyn saisikin kytkettyä "pois päältä". Turvatyyny voi siltikin laueta, ja näin ollen aiheuttaa edessä istuvalle lapselle vaurioita. Käsititkö?

En missään vaiheessa sanonut, että olen "100 varma" siitä, että kolarin sattuessa etupenkillä oleva lapsi loukkaantuu tai kuolee. Tarkoitin vain, että takana olevalla lapsella on turvallisempi matkustaa, kuin edessä olevalla, koska turvatyynyhän voi laueta vaikka ihan pienessä nokkakolarissa tai peräänajossa jos on lauetakseen (kun ei voi tietää). Tällaisessa henkilövahingoiltaan mitättömässä (eli ei siis normaalisti tule henkilövahinkoja) kolarissa voi sittenkin se turvatyyny laueta, ja näin ollen eteen istutettu lapsi on vaarassa kuitenkin saada vaurioita tai jopa kuolla!

Käsititkö tästä, vai pitääkö vielä monimuotoisemmin selittää, eli rautalangasta vääntää?

-57-

Vierailija
62/64 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, jotka eivät noudata lakia koskien lasten turvamääräyksiä autossa.

Onko teillä kotona häkävaroitin?

Palovaroitin?

Palosammutin?

Vai ajatteletteko, että ette tarvi noitakaan turvalaitteita? Koska kuoltavahan joskus on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, jotka eivät noudata lakia koskien lasten turvamääräyksiä autossa. Onko teillä kotona häkävaroitin? Palovaroitin? Palosammutin? Vai ajatteletteko, että ette tarvi noitakaan turvalaitteita? Koska kuoltavahan joskus on...

Vierailija
64/64 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eskarilainen tai edes se vauva laitetaan etupenkille, miksi äiti/isä ei voi istua etupenkillä.

Ja juu, minulle on useampi lapsi - takapenkki täynnä. No, ehkä lapsista on tullut "hyviä" automatkustajia siksi, että ovat alusta alkaen olleet takapenkillä keskenään.

Ja juu, ei ole tarvinnut kuunnella vauvan huutoa. Ihan pikkuisten huutoon auttaa joo ehkä posken silitys, mutta pääsääntöisesti syöminen, enkä vielä ole löytänyt keinoa miten imettää liikkuvassa autossa niin, että lapsi on vöissä kaukalossa ja minä olen vöissä takapenkillä :) No, ehkä syynä on vaatimaton A-kuppikoko :) Eli pysähtyä tarvitsee joka tapauksessa.

Musta on edesvastuutonta laittaa eskari-ikäinen etupenkille.piste.