Yllättävän moni kuljettaa lapsia autossa etupenkillä
Aloitin taas työmatkat bussilla ja bussipysäkki on tarhan parkkipaikan vieressä. Vähän joka toisessa autossa alle kouluikäinen lapsi on etupenkillä, ja usein vielä ilman turvavyötä, Aamullakin kauhulla katselin kun vauhdikkaasti äiti kurvasi autonsa päätieltä, ja n 3 v lapsi seisoi etupenkillä ja piti kiinni hiukan raollaan olevan etuikkunan reunasta. Kyllä se onnettomuus voi sattua kotikulmaillakin....
Kommentit (64)
turvatyynyn pois. Kaikissa autoissa ei ole tätä mahdollisuutta.
ihan tasan yhtä hyvin se lapsi voi kuolla takapenkilläkin kolarissa (viitaten pituusrajoihin).
Nimittäin eskarilainen.
Minä siirryn istumaan vauvan viereen taakse, kun hän syntyy. Odottelen sitä aikaa kun vauva viihtyy takapenkillä sisarusten kesken. :)
Mistä sä tiedät ennen sen laspen syntymää ettei viihdy sisarusten kanssa takapenkillä???
Meillä on kolme lasta ja yhdenkään kanssa en ole istunut takapenkillä, varsinkaan nyt herranen aika lyhyillä kaupunkimatkoilla. Etkö liiku koskaan yksinään lasten kanssa autolla? Miten se vauva silloin pärjää?
ihan tasan yhtä hyvin se lapsi voi kuolla takapenkilläkin kolarissa (viitaten pituusrajoihin).
ei kaikki kolarit tapahtu samalla tavalla. Joku voi ajaa perään tai eteen tai tulla sivuovesta sisään.
kaikissa autoissa joissa on etumatkustajan turvatyyny se on mahdollista kytkeä pois päältä.
ERO:
Osassa sen voi tehdä itse.
Osassa se on tehtävä huoltoliikkeessä.
---
Eikä olla ennenkään missään kolareissa oltu?
Kun meidän kallisarvoisessa autossa ei vyöt riitä alempiarvoiselle lapselle?
voit minun puolestani istuttaa vaikka omaa murkkuasi takapenkillä turvaistuimessa.
vastaavat toisilleen. Aika lutusta.
roikkuu auton avoinaisesta ikkunasta kun vanhemmat ajelee ylinopeutta tiellämme, jossa asuu paaaljon lapsiperheitä. Sama porukka kuljettaa tyttöään pyörän etutavarakorissa (!) ja todellakin ilman kypärää.
Turvatyynyn voi toki kytkeä pois päältä itse tai huoltoliikkeessä, mutta se ei välttämättä siltikään pidä. Eli voi laueta kytköksestä huolimatta.
eivät ole, koska minä olen kirjoittanut vain toisen enkä muutenkaan harrasta yksinpuhelua:)
voi laueta silti air bag joo, ihan mitä muutakin voi kyllä käydä jos sille linjalle lähtee...
Kyllä muuten turvatyynyn kytkeminen pois päältä pitää. Olen kysynyt tätä huollosta ja poiskytkentä on idioottivarma.
Jos lyhyt ja hento lapsi istuu etupenkillä ja turvatyyny laukeaa, on paine niin kova, että lapsen pää voi jopa irrota. Nämä on todistettu erilaisilla demonstraatioilla ja tieto on tuoretta, kävin juuri ajokoulun II vaiheen, jossa käytiin ko. asiat läpi.
Ei näitä lakeja ja säädöksiä ole kiusallaan kenellekään tehty.
itse en lastani laittaisi etupenkille, oli airbag päällä tai ei. Mitä sitä turhaan ottamaan riskiä.
että silti vaikka se lapsi istuisi istuimessa takana kaikkien taiteen sääntöjen mukaan niin se voi silti kuolla. ihan yhtä lailla se voi kuolla jos se menee ulos. ja kuolee vaikka pysyisi sisällä.
Sitten kun meidän kuopus syntyy auto on täynnä. Jonkun täytyy istua edessä kuskin vieressä, (kun ollaan koko perhe liikenteessä) se joku en ole minä - äiti.
Ensisijaisesti äitinä haluan matkustaa ilman vauvan itkua. Jos tarve vaatii niin lasta pitää pystyä hoitamaan lyhyellä varoitus ajalla.
Mitä siitäkin ajosta tulisi, että vauva istuu isin vieressä etupenkillä? Alkaako hän kaivelemaan tuttia kaukalon reunoilta...
Eskarilainen sattuu olemaan meidän esikoinen.
Toisin kuin eräät, minä en mielelläni kuuntele vauvan parkua koko matkaa...
Sitä paitsi on tilanteita jossa meillä istuisi nuorempikin lapsi edessä... esim. Jos vaikka murtuisi jalka... Ei sellaista voi laittaa toisten lasten sekaan taakse.
Meilläkin on joskus huomattu, että joku lapsista on irroittanut vyönsä kesken ajon... Yleensä nelivuotias...
Sitä en kyllä ymmärrä että aikuinen ei huolehdi lapselle turvavyötä. (Varsinkin jos lapsia on vain 1-2.) Tai että imetetään vauvaa auton ajaessa...
kyllä laittanut eteen jos tyyny pois päältä. ja aion edelleenkin laittaa jos pakko on.
lapsi voi ottaa sen pois kesken ajon vaikka kuinka olisin katsonut että vyö paikoillaan.
etupenkillä ei saa istua alle 135 cm lapsi ?