Yllättävän moni kuljettaa lapsia autossa etupenkillä
Aloitin taas työmatkat bussilla ja bussipysäkki on tarhan parkkipaikan vieressä. Vähän joka toisessa autossa alle kouluikäinen lapsi on etupenkillä, ja usein vielä ilman turvavyötä, Aamullakin kauhulla katselin kun vauhdikkaasti äiti kurvasi autonsa päätieltä, ja n 3 v lapsi seisoi etupenkillä ja piti kiinni hiukan raollaan olevan etuikkunan reunasta. Kyllä se onnettomuus voi sattua kotikulmaillakin....
Kommentit (64)
jopa matkalla päiväkotiin (joka on n. 300 metriä pitkä, tonttikadulta toiselle)
Varsinkin jo 4v täyttäneet lapset siirtyvät hyvin pian etupenkille korokkeen kanssa.
Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin alle 12v ei vielä kestä turvatyynyn laukeamista kasvoilleen vaan väistämättä tulee jotain vaurioita ja on sitten tuurista kiinni tuleeko ne niskaan vai minne :-(
Ikäväkseni näin jopa että ystäväperheessä esikoinen on alkanut matkustaa etupenkillä ja tiedän että heidän autossaan on edessä turvatyyny matkustajan puolellakin - eikä sitä ole purettu.
Mä ajan päivittäin autolla ja aika harvakseen näen niitä jotka ei ole vöissä, siis tosi vähän. Mä olen antanut meidän tokaluokkalaisen istua edessä silloin kun ollaan kahdestaan liikkeellä, istuu korokkeella.
poikaansa, joka istui etupenkillä. Ja päiväkodin pihasta ajoi auto, jossa äiti ajoi ja 3-vuotias tyttö istui edessä (ilman turvalaitetta). Moikkasin kumpaakin tuttua, mutta tuijotin monttu auki pitkään niitä lapsia. En todellakaan ymmärrä! Matkaa tulee kummallekin puolisen kilometriä vain, mutta silti! Tiekin on vilkasliikenteinen ja rekkoja ajaa paljon.Mun on niin sääli noita lapsia:(
ei ole autossa ABS tai muita hienoja kikkailuja kuten turvatyynyjä!
Edessä silloin SAA istua.
Miten te näette onko jollain korokeistuimessa (selkänojallisessa tai tyynyssä) turvavyöt kiinnitettynä? :) Eihän 3- vuotiaasta näy karvatupsuakaan jos ei korotettuna istu kyydissä.
Ja alle 130 senttisen paikka on takapenkillä. Edessä voi istua jos on koroke, silti turvallisin paikka on se takapenkki. Poliisi myös sanoi että toki omaa harkintaa voi käyttää, joissain tapauksissa on parempi että lapsi istuu edessä, esim. matkapahoinvoinnista kärsivä lapsi voi hyvin istua edessä tai tapauksissa joissa vanhemman pitää pitää silmällä lasta ja matkustavat kahden autossa.
Että silleen..
Ja alle 130 senttisen paikka on takapenkillä. Edessä voi istua jos on koroke, silti turvallisin paikka on se takapenkki. Poliisi myös sanoi että toki omaa harkintaa voi käyttää, joissain tapauksissa on parempi että lapsi istuu edessä, esim. matkapahoinvoinnista kärsivä lapsi voi hyvin istua edessä tai tapauksissa joissa vanhemman pitää pitää silmällä lasta ja matkustavat kahden autossa. Että silleen..
Kaukalonkin oikea oppinen paikka ON etupenkillä jos siinä ei ole tyynyä!
Taisi joku poke lässyttää taaperoikäsen kulkemisesta! Kaukalot saa laittaa eteen, sitten istuimet, nää 5 pisteiset menee taakse ja pari-kolme vuotta mieluiten naama takaronttiin päin, mutta ei sekään ole paha.
Isompi asia on jos istuimet on väärin kiinnitettyjä tai turvavöitä ei käytetä lainkaan. Kolarissa tulee satojen kilojen massaa ja kaikki irtoava lentää ulos autosta.
Väärin laitettu turvavyökin repii mahan auki ja sisäelimet vaarassa.
Ei pelkästään lapsien kuulu olla turvavöissä, vaan kaikki jotka matkustaa. Myös irtotavara kuuluu kiinnittää. Parikytä kilonen laukku, lapsi, koira saa pari sataa kiloa törmäyksessä voimaa ja tappaa edellä istuvan.
Mutta etupenkillä saa istua jos siinä ei ole turvatyynyä ja istuin on semmonen jossa lapsi on turvallisesti: esim. korokkeella kun turvavyä ei kulje väärin kaulan korkeudelta ja kolarissa revi lapsen kaulan auki.
8
Nimittäin eskarilainen.
Minä siirryn istumaan vauvan viereen taakse, kun hän syntyy. Odottelen sitä aikaa kun vauva viihtyy takapenkillä sisarusten kesken. :)
Yksikin päivä katselin kaupungissa valoissa, kun n. neljä-viisi vuotias lapsi istui Audissa turvavyöistuimessaan takapenkillä, siinä reunalla keikkuen. Ja käveli välillä penkkien väliin selittään jotain kauniille blondille, joka autoa ajoi.
Lastemme päiväkodin pihalla olen nähnyt monta kertaa, miten isin kalliin mersun etupenkille on laitettu pikkupoika, n. 2v, eikä sillä lapsella ole edes koroketta, turvavyö pannaan yleensä.
Toisen perheen kaksi lasta seisovat siinä etuistuimen jalkotilassa, 3v ja 4v. Mitäpä sitä neljänkympin alueella voisi sattua?
Minä olen niuho. Olen niiin niuho, että en ole meinannut millään hyväksyä sitäkään, että lapseni ovat irti autossa, kun se auto ajetaan pihasta talliin (puolitoista kertaa auton mittainen matka).
Päiväkodilla olemme pyytäneet ottamaan asiaa esille. Siellä on jaettu valistuslappusia. Mutta ei mitään vaikutusta asiaan. Minä melkein haluaisin poliisin kyttäämään pihalle. Tai voisin vaikka jakaa kuvia kolareissa vammautuneista lapsista, heräisivät pahvit!
Meidän lapset eivät istu etupenkillä ennen sitä maagista 135cm, vai mikäs se olikaan se mitta. Tottapuhuen, esikoinen on istunut etupenkillä, samoin kuopus, vanhemmassa autossamme ei ole turvatyynyä, siinä selkämenosuuntaan-istuin on ollu etupenkillä. Pakettiautoissa ei ole takapenkkiä (eikä vaarin vanhassa pakussa ole etupenkillä turvatyynyä). Ja kerran, kerran esikoinen istui 25km etupenkillä, jossa oli turvatyyny, mutta sen sai kytkimestä kääntämällä pois päältä. Silloin oli tilanne, että auto hajosi matkalla ja lapsi pistettiin toiseen, jossa oli jo takapenkki täynnä pienempiä lapsia. Silloinkin minulle soitettiin (lapsen isovanhemmat) ja varmistivat, että näin saa tehdä. Vaihtoehtoisesti toinen heistä olisi jäänyt lapsen kanssa odotteleen toista kyytiä.
on autoja, joissa ei ole air bagia edessä tai sen saa pois???
ei ole autossa ABS tai muita hienoja kikkailuja kuten turvatyynyjä! Edessä silloin SAA istua. Miten te näette onko jollain korokeistuimessa (selkänojallisessa tai tyynyssä) turvavyöt kiinnitettynä? :) Eihän 3- vuotiaasta näy karvatupsuakaan jos ei korotettuna istu kyydissä.
autoissa lapsia, joilla ei ole minkään maailman istuinta, eikä edes turvavyötä :( Penkillä hypitään, tai muutenvaan roikutaan ties missä..En käsitä miten vanhemmat ei sen vertaa välitä lapsistaan! Vaikka minä ajaisin 300m matkan, joka ikisellä autossa istujalla on turvavyöt kiinni, ja istuimet alla, jos niitä ikänsä puolesta tarvitsee. Niuho ehkä, mutta tässä asiassa aionkin olla. Koskaan ei tiedä, vaikka joku törmää kylkeesi kovalla vauhdilla, vaikka pihasta pois ajaessa! Sitä riskiä en ota, että lapsi lentää autossa!
on autoja, joissa ei ole air bagia edessä tai sen saa pois???
ovat liian lyhyet (ei ole jatkopaloja olemassakaan meiän autoon).
eli turvakaukalo on edessä.. penkki on niin takana kuin voi olla että turvavyöt riittää edessä.
Mä asun parjatussa Itä-Helsingissä ja liikun joka päivä keskustaan autolla. Mä en muista nähneeni pitkään pitkään aikaaan lapsia "irrallaan" autoissa, jos nyt ei oteta mustalaisia mukaan, niillä tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus se että istutaan missä istutaan.
joista saa turvatyynyn pois päältä.
lyhyen kaverini olisi suurin piirtein istuttava takana.
paljon on niitä, joita ei tänäpäivänä valistus tunnu tavoittavan. Vai onko niin, etteivät välitä lapsistaan vai eikö he yksinkertaisesti pysty käsittämään sellaisia riskejä, jotka olisi helppo poistaa tai ainakin vähentää...