Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua teitä, luomuhörhöt!

Vierailija
26.08.2009 |

Minä en ymmärrä tätä älytöntä dramatiikkaa ja hössötystä, mitä synnytyksen ympärille luodaan. Kaiken maailman vesisynnytykset ym. Kas kun ei kukaan vielä ole halukas koettamaan sitä hommaa pää alas päin puusta roikkuen, koska apinatkin tekevät niin?

"minä, minä minä". Kuinka te äidit voitte olla NIIN ITSEKESKEISIÄ? Lapsen turvallisuus, terveys ollaan valmiita jopa kaikkein äärimmäisissä olosuhteissa riskeeraamaan sen eteen, että minä vain saan kokea extreme-elämyksiä?

Mielestäni tuollaiset elämykset eivät kuulu synnytykseen. Toki, jos joku saa avun jostain synnytyslaulusta tmv. on mielestäni ok, mutta en ymmärrä näiden asioiden ylikorostamista turvallisuuden sijaan. Ja aivan varmasti alatiesynnytys ja luomutissi ovat paremmat kuin korvikkeet tai sektiot, mutta ei vauvan kustannuksella. Ihmisten itsekkyys menee vauvan tarpeiden ohitse: halutaan/vaaditaan alatiesynnytystä, vaikka ei olisi edellytyksiä(vrt. Marimma) tai äärimmäisissä tilanteissa pidetään lastaan nälässä, koska ÄITI haluaa imettää.

Miksei jo raskausaikana voisi keskittyä ajattelemaan tulevaa pienokaista, lasta eikä keskittyä siihen tulevaan synnytykseen suurena juttuna, kun suurempi on se kuitenkin mitä siitä seuraa jatkossa.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse varmaankin mielestäsi luomuhörhö ja tunnen kaltaisiani äitejä joitakin kymmeniä. Kaikkien meidän luomusynnyttäjien (jos näin voi edes sanoa) ensisijainen motiivi tähän synnytyshörhöilyyn (vai miten sitä kutsut) on ollut nimenomaan lapsen turvallisuus ja lapsen paras, oma synnytyskokemus on takuulla toissijainen asia. Mutta useimmiten nämä eivät ole toisiaan poissulkevia.

Ja onneksi tämä jo nykyään ymmärretään sairaaloissakin.

Vierailija
42/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa viestissähän hän piti esim. vesisynnytystä hörhöilynä...:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioista, joista en ole samaa mieltä kuin sinä olet? ;) Sorry, jos kaikkien mielestä maalattialla makaaminen ei ole se tärkein asia lapsen saamiseksi maankamaralle, vaan osa alkutaivalta. Ja miksi kummassa sitten gynekologian oppikirjoista ei löydy suoranaista näyttöä luomusynnytyksen paremmuudesta?

Jos se oikeasti niin ylivertoa olisi, paljon turvallisempaa ym. miksei sairaalassa suositella sitä kaikille?

Vierailija
44/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.smh.com.au/lifestyle/lifematters/midwife-home-birth-as-safe-…

Eli taalla Hollannissa reilut 30% synnyttaa kotona katilon avustuksella, ja siis ilman mitaan kivunlievityksia. Itse synnytin lapseni taalla kylla sairaalassa, mutta kivunlievitysta taalla ei periaatteessa anneta kuin sellaisille joilla synnytys on kestanyt tyyliin pari paivaa, joten luomuna menivat molemmat.

Eli taalla luomuna synnyttaminen on se standardi, ja tavallaan se on mielestani hyva. Raskauden aikana opetetaan kayttamaan kipua hyvaksi synnytyksen aikana, ja kun tietaa, etta paljon muita vaihtoehtoja ei ole kuin sen kivun kestaminen, niin se tuo tietyn rauhan. Sairaaloissa aina yleensa myos synnytysammeet kaytettavissa.

Vierailija
45/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiys on se pääpointti. ap

Eikö sen pääpointin pitäny olla se lapsi?

:D voi elämä!

Vierailija
46/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksa enää provosoitua tuollaisista säälittävistä yrityksistä. Korjataan sitten sanamuotoa rouvan mielenmukaiseksi, ettei mennä keskustelussa ojasta allikkoon.

Eli äidiksi tuleminen, siis lapsi, koska mielestäni se edellyttää lapsen syntymistä/adoptiota. Sitä tarkoitin. Jos nyt haluat saivartelevaan kysymykseesi yhtä laadukkaan vastauksen.

Vierailija
47/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollannin ja Suomen imeväiskuolleisuustilastoja.-ap

Vierailija
48/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siis vaikka sen paremmuudesta ei ole näyttöä, nämä äidit usein vouhkaavat sitä luomua ainoana oikeana tapana itse. Vähän kuten uskovaiset joskus tuputtavat sitä uskoaan, tai homot/lesbot ensimmäiseksi kertovat itsestään sen asian. Enkä tarkoita, että siinä sinänsä mitään vikaa on, siinä hörhöilyssä varsinaisesti, kunhan se ei mene lapsen turvallisuuden edelle, kuten äärimmäisissä tapauksissa on valitettavasti käynyt. Se on vähän ärsyttävää, huvittavaakin. Totta kai synnytys elämän mullistaa -> se tuo mukanaan lapsen. Elävän olennon, vastuun pienokaisesta, rakkauden ja muuttaa arjen rutiinit. Jotenkin näin. -ap

Vierailija
49/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollannin ja Suomen imeväiskuolleisuustilastoja.-ap

No miten ne on?? kerro, kiinnostaa. Hollannissahan suurin osa kotisynn.

Vierailija
50/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imeväiskuolleisuustilastot ovat pienimmät koko maailmassa. Terveydenhuoltojärjestelmä yleisesti ottaen toimii...-ap

Vierailija
51/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa 0,61 vastaava luku. Googlettakaa, ellette usko.-ap

Vierailija
52/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tulee varmaan Porvoosta...

Eiköhän sektion, kipulääkityksen ym. "nykyajan kotkotusten" haluaminen ole enemmän itsekästä kuin luonnollinen synnytys. Juuri niissähän synnyttäjä ajattelee vain itseään, omaa kärsimystään, kivun ja synnytyksen pelkoa.

Vierailija
53/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

em. tilanteessa, enkä suinkaan sitä kestänkö itse kipua vai en. Ja lapselle koituvaa hapenpuutetta esim. synnytyksen pitkittyessä kivuliaisuuden vuoksi tmv.-ap

Vierailija
54/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tulee varmaan Porvoosta...

Eiköhän sektion, kipulääkityksen ym. "nykyajan kotkotusten" haluaminen ole enemmän itsekästä kuin luonnollinen synnytys. Juuri niissähän synnyttäjä ajattelee vain itseään, omaa kärsimystään, kivun ja synnytyksen pelkoa.

sinänsä, mutta tässä keskustelussa ei ollutkaan nyt kysymys siitä, vaan toisesta aiheesta. -ap

Vierailija
55/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sektion haluamista mukavuussyistä. Lääkkeiden käytöstä olen eri mieltä. Ja olen myös sitä mieltä, että mikäli niistä oikeasti haittaa olisi, ei niitä saisi käyttää. Ja ennen vanhaan luomusynnytyksissä oli riskinsä. Mutta tuon lääkitysasian puitteissa tämä on nyt ajautunut myös hiema väärille urille. Tarkoitin lähinnä kaikkea muuta rekvisiittaa. Ysin kanssa olen samaa mieltä lääkkeiden käytöstä.-ap

Vierailija
56/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, aikamoista yleistystä ja kärjistämistä viljelet viestissäsi. Kyllä varmasti lähestulkoon jokaisen synnyttävän naisen ensimmäinen ja tärkein ajatus on se, että syntyvällä vauvalla on kaikki hyvin.

Tuskinpa nyt kukaan lähtee synnyttämään saadakseen extreme-elämyksiä. Niihin tarjoaa nykymaailma aivan muita vaihtoehtoja.

Ja mikä ihmeessä saa sinut kuvittelemaan, etteivätkö muut ajattelisi "tulevaa pienokaista ja sitä mitä jatkossa seuraa"?

Kyllä suurin osa synnytyksistä hoituu nykyäänkin ihan "luomumenetelmin", ilman sen suurempia lääketieteellisiä interventioita.

Se että synnyttävä äiti haluaa suosia kivun lievityksessä ensisijaisesti vettä eikä vahvoja lääkkeitä tuskin tekee hänestä "luomuhörhöä".

Saanko ihan mielenkiinnosta tiedustella, tajuatko niitä naisia, jotka ilman mitään lääketieteellistä perustetta vaativat sektion?

Ap, en todellakaan tajua pointtiasi!

t. Kolmen lapsen kolme kovin erilaista synnytystä kokenut äiti, joka todellakin valitsisi uudelleen vesisynnytyksen eikä oksitosiini-epiduraalihelvettiä.

ps. Olen varmaan mielestäsi "luomuhörhö" kun imetin jokaista 2 vuotta enkä antanut lainkaan lehmänmaitoa. Kannoin liinassa ja vauvat ja taaperot nukkuivat vieressä ties kuinka kauan. Ja vielä hei, ruuatkin meidän perheeseen ostetaan mahdollisuuksien mukaan luomuna...Olen käynyt imetystukihenkilökurssin, ja olen vege. Olen myös hoitanut lapsiani homeopaattisin menetelmin.

Toisaalta, olen akateemisesti koulutettu, ja myönnän myös olevani aikamoinen materialisti. Vuositulot n. 65 000 e, iso auto ja design-kamaa... Eli kumpaan kastiin kategorioisit minut?

Ymmärrätkö pointin? ---> Yleistäminen on vaarallista!

Vierailija
57/66 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vaikuttaa uskomattoman itsekkäältä ihmiseltä, ei kyllä uskoisi kolmikymppiseksi

Vierailija
58/66 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi kalikka kalahtaa mammoihin, kun noin pitää puolustautua.

Tai sitten otatte vain liikaa itseenne. Minusta ap viittasin nimenomaan luomuasioilla hörhöileviin, ei ns. tavallisiin synnyttäjiin, jotka hekin voivat toki synnyttää luomuna.

Hörhöt ovat niitä, joiden elämän sisältö on luomuilu ja jotka pelkäävät jotain kauheaa tapahtuvan, jos he poikkeavat periaatteistaan edes joskus. Päätee muihinkin asioihin kuin synnytykseen...

Vierailija
59/66 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, ovat nekin yhtä itsekästä sinänsä, mutta tässä keskustelussa ei ollutkaan nyt kysymys siitä, vaan toisesta aiheesta. -ap

Monessakohan viestissä ap on nyt painottanut, että kyse pitäisi olla VAUVAN parhaasta ja siksi luomuilu on hörhöyttä. Nyt kun joku nostaa esiin, että siitä "vauvan parhaasta" voidaan kiilata ohi monella muullakin tapaa, jos yltiöpäisyyksiin mennään, niin hups, se ei olekaan enää se pointti, vaan joku "toinen aihe" kuten ap kirjoittaa - niin mikä sitten? Ihan pelkkä 'haukutaan hei nyt kaikki luomuintoilijoita'?

Itse en ole synnyttänyt luomuna, mutta olen ihan samaa mieltä kuin edellä kirjoittanut: ilmiöitä on monia, mutta itsekäs ihminen voi ohittaa lapsen ajattelemisen yhtä hyvin luomun kautta kuin millä muulla tavalla tahansa. Luomuilu ei siihen ole sen enempää altis kuin muutkaan tavat.

Vierailija
60/66 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samoin kuin suunnitellaan isot häät, mutta ei ajatella sitä avioliittoa :)

Mutta nämä kaikki kuuluu kasvuun ja me kaikki tehdään se eri tahdissa. Alkuperäinen viesti kuullosti vihaiselta ja ahdistuneelta. Muista hunajalla niitä mehiläisiä otetaan kiinni, ei etikalla.

Itse olen lapseni synnyttänyt kotona kynttilänvalossa ja syynä ainoastaan että se on minusta parasta lapselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan