Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua teitä, luomuhörhöt!

Vierailija
26.08.2009 |

Minä en ymmärrä tätä älytöntä dramatiikkaa ja hössötystä, mitä synnytyksen ympärille luodaan. Kaiken maailman vesisynnytykset ym. Kas kun ei kukaan vielä ole halukas koettamaan sitä hommaa pää alas päin puusta roikkuen, koska apinatkin tekevät niin?

"minä, minä minä". Kuinka te äidit voitte olla NIIN ITSEKESKEISIÄ? Lapsen turvallisuus, terveys ollaan valmiita jopa kaikkein äärimmäisissä olosuhteissa riskeeraamaan sen eteen, että minä vain saan kokea extreme-elämyksiä?

Mielestäni tuollaiset elämykset eivät kuulu synnytykseen. Toki, jos joku saa avun jostain synnytyslaulusta tmv. on mielestäni ok, mutta en ymmärrä näiden asioiden ylikorostamista turvallisuuden sijaan. Ja aivan varmasti alatiesynnytys ja luomutissi ovat paremmat kuin korvikkeet tai sektiot, mutta ei vauvan kustannuksella. Ihmisten itsekkyys menee vauvan tarpeiden ohitse: halutaan/vaaditaan alatiesynnytystä, vaikka ei olisi edellytyksiä(vrt. Marimma) tai äärimmäisissä tilanteissa pidetään lastaan nälässä, koska ÄITI haluaa imettää.

Miksei jo raskausaikana voisi keskittyä ajattelemaan tulevaa pienokaista, lasta eikä keskittyä siihen tulevaan synnytykseen suurena juttuna, kun suurempi on se kuitenkin mitä siitä seuraa jatkossa.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin enää itsekään tietää mikä aluperäinen pointtinsa oli. Ilmeisesti se, että hän nyt vaan jostain syystä vihaa luomuilijoita. Onko se jotenkin häneltä pois? Vai onko hän kuullut kaameita tarinoita kuinka luomuäidit kohtelee lapsiaan huonosti?

Itse en ole varsinainen luomuäiti, vai mitä se tarkoittaakaan? Lapset olen synnyttänyt ilman kipulääkitystä (ei olisi sitä ehditty antaakaan)ja imettänyt pitkään, myös kestovaippoja on käytetty. Luomuruokaa syödään jonkin verran ja syötäis enemmänkin jos olis varaa. Lääkkeitä vältetään, mut on niitä joskus käytetty. Lapsia on hoidettu myös vyöhyketerapialla. En silti koe itseäni mitenkään luomuilijaksi, tuntuu että suurin osa ainakin mun tuttavapiirin äideistä toimii suurinpiirtein samalla tavalla.

Mistähän hörhöistä ap mahtaa puhua? Ettei vain olisi kateus pistänyt...

Vierailija
62/66 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lääketieteelliset toimenpiteet ovat kauhistus ja viimeiseen asti, oman ja vauvan hengen uhallakin, yritetään pusertaa lasta ulos ilman mitään apua. Sitten masennutaan, kun kuitenkin jouduttiin lopulta suostumaan hätäsektioon, ja vauvan ekoista kuukausista ei pysty nauttimaan, kun koko ajan mielessä on vaan se "epäonnistunut" synnytys. Miten synnytys VOI epäonnistua, jos lapsi saadaan maailmaan elävänä?

Itse lähdin synnyttämään sillä mielellä, että minulle saa tehdä kaikki lääketieteelliset toimenpiteet, jotka ovat tarpeen vauvan turvallisen syntymän kannalta. En siis kieltäytynyt peräruiskeesta, epiduraalista, oksitosiinitipasta enkä episiotomiastakaan vain oman sankaruuteni vuoksi, vaan luotin kätilöiden ammattitaitoon. Ja kun imetys ei synnytyksen jälkeen lähtenyt kunnolla käyntiin, annoin reilusti lisämaitoa, enkä huudattanut vauvaa nälässä ja yrittänyt epätoivoisesti imettää vain omaa sädekehääni kiillottaakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiä, joiden toimintatapoja en ymmärrä? En ole vihainen, en ahdistunut ja itsekin olen imettänyt 1,5-vuotiaaksi lapsiani. Minä en kadehdi myöskään ketään tulojen, varallisuuden, omaisuuden, enkä minkään muun asian tiimoilta. Ehkä siitä olen hieman kade, että minulla on aika kiire useimmiten. ;)Enpä juuri muusta.

Eikä kenenkään luomuilu ole minulta pois, pahimmassa ÄÄRIMMÄISISSÄ tilanteissa se on pois lapselta, jos äiti kieltäytyy lääketietellisistä toimenpiteistä, lääkityksestä, hoidosta oman vakaumuksensa vuoksi.

Itseasiassa olen rauhallinen ja tasapainoinen ihminen, viimeksi työpaikallani tänään sanottiin, että olen työpaikkani pitkämielisin ihminen.

Se ei ole minulta pois, jos joku haluaa synnyttää puussa tai vaikka lattiakaivossa jos siltä tuntuu. Enkä pidä pitkää imetystä tai kestovaippoja edes erityisenä luomuilun muotona, ihan tavallisia juttuja joita nykyajan äidit käyttävät lapsillaan.

Kipulääkityksestä kieltäytyminen on jokaisen oma asia, mutta lapsen terveyttä sillä ei saa pilata. Juuri naisen oman sädekehän kiilloituksella näitä selitellään, harvemmin sillä muuta merkitystä näille äideille todellisuudessa on.

Mielestäni en ole itsekäs, tämä on minun mielipiteeni vain. Yksi muiden joukossa. En ole sanonut missään vaiheessa, että mielipiteeni olisi yksiselitteisen oikea. Kuten sanoin, ehkä se hörhöily on joillekin tärkeä osa äidiksi kasvamista, joka jokaisella naisella on yksilöllinen prosessi.

Vaatisin itse kuitenkin tieteellistä näyttöä enemmän, ennen kuin itse uskaltaisin mennä vaatimaan jotain lapselleni, minkä lääkärit ja kätilöt osaavat paremmin, kuin minä itse.

Huom. osalle kirjoittajista; voisitte lukea kaikki tekstit, ennen kuin kommentoitte asioista aivan muuta, kuin mitä olen kirjoittanut. Voisitteko valaista mitä tarkoitatte sekoilemisella? Mielipiteen vaihtumista vai mitä? Sitä ettette itse kykene ymmärtämään luettua vai kirjoitanko liian sekavasti? Joillekin meistä ajattelu on monimutkaisempi prosessi kuin toisille.

Mikseivät nämä äidit sitten mainitse hörhöillessään sitä, että haluan tehdä näin, koska se on lapselleni hyväksi, vaan puhuvat vain itsestään, omista toiveistaan, haluistaan ja tarpeistaan, eikä lapsesta? Silloin siitä tulee helposti vääränlainen käsitys. Itse uskon, että suurin osa nykyajan yhteiskunnan ongelmista on nimenomaan ihmisten ylenmääräisestä itsekeskeisyydestä johtuvia asioita.

Kirjoituksen alkuperäisen viestin oli tarkoitus olla tarpeeksi provosoiva, että keskustelua herää ko.aiheesta.

Miksi muuten te puolustatte itseänne hermostumiseen asti? ;) Ja kyllä, saa arvostella. Kuten lupasin, minua ei saa hermostumaan millään ;)

Vierailija
64/66 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni suuri luku johtuu siitä että Hollannissa ei hoideta ollenkaan niin pieniä keskosia kun täällä ts. niiden annetaan menehtyä. Joku jos jaksaa voi etsiä siitä faktaakin mutta mä taidan nyt mennä unille kun sain kaikki kolme luomulastani vihdoin nukkumaan;-)

Vierailija
65/66 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tietty aggressiivisuus kuten näistä kirjoituksistakin huomaa. Lähentelee paikoin kiihkouskovaisuutta. Me olemme oikeassa ja hyviä ihmisiä, te väärässä ja huonompia ihmisiä kuin me. Eri elämänalueilla kilpaillaan kuka on luomuin ja katsotaan nenänvartta pitkin jos joku käyttää kertakäyttövaippoja, purkkiruokaa jne.

Tässä vaiheessa voin kertoa että olen itse ollut vegaani ja perustamassa aikoinaan pariakin tunnettua ympäristö- ja eläinoikeusjärjestöä ja niissä vuosikausia mukana ja kyllä olen itsekin katsonut paheksuvasti toisten liha- ja maito- ym. ostoksia. Tiedän tasan tarkkaan tuon meiningin. Omasta mielestään tietenkin ollaan maailman suvaitsevaisimpia ym. ihmisiä ja ihan oikeasti uskotaan siihen ja hyökätään aggressiivisesti "harhaoppisia" vastaan.

AP ei oikeastaan tarkoittanut luomuna synnyttäviä, vaan niitä joille synnytys on todella joku extreme-kokemus joka suunnitellaan tarkkaan etukäteen ja keksitään siihen kaikkea höpsöä oheisohjelmaa ja monesti petytään kun ei menekään käsikirjoituksen mukaan. Korkeimmin arvostetaan näissä piireissä sitten luomuna kotona ammeessa kynttilänvalossa intiaanimusiikin soidessa synnyttäneitä jotka syövät istukan pirtelönä synnytyksen jälkeen (kuten joku alkuperäiskansa)tms. ja siksi pidetään kovin tärkeänä että se oma synnytys on jotain erikoista ja extremeä jolla kohottaa omaa arvoaan omissa piireissään.

Olin joskus doula-koulutuksessa ja siellä tunnistettiin myös tämä synnyttäjätyyppi joka tekee synnytyksestä suorituksen ja ovat kätilöiden mielestä vaikeimpia tapauksia kun vaativat sitä ja tätä ja on vaikea saada jakeluun joskus että omista suunnitelmista on luovuttava ja laitettava vauvan terveys edelle.

Vierailija
66/66 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi