Miten saan miehen tajuamaan, että klo 20.30-21 laitetaan lapsia nukkumaan eikä katsota telkkaria?!
En käsitä, mitä miehen päässä oikein liikkuu. Hän tietää aivan mainiosti sopimuksemme, jonka mukaan lasten täytyy olla arki-iltaisin sängyssä klo 21. Herätys on aamulla klo 7, joten tuosta ajasta ei voi juuri joustaa.
Jostain syystä hänellä on kuitenkin joku ihme päähänpinttymä lösähtää telkkarin ääreen JUURI nukkumaanmenoaikaan. Okei okei, tuleehan silloin urheiluruutu, mutta sen voi nykytekniikalla helposti tallentaa tai pysäyttää ja katsoa hetken päästä.
Mutta ei. Ukko rojahtaa väkisin sohvaan, vaikka kuinka olisimme sopineet, että jomman kumman tai molempien lasten iltatoimet kuuluvat hänelle. Sitten jos patistan häntä, niin hän vakuuttelee kyllä hoitavansa homman. Kyllä hän sen varmasti hoitaisikin, mutta omassa aikataulussaan (lue: lapset ovat petissä klo 22, ei klo 21).
Inhoan yli kaiken sitä, että joudun patistelemaan aikuista miestä ja vielä lasten kuullen. Mutta ellen patistele, niin mitään ei tapahdu ja minä joudun hoitamaan sen työn, joka on sovittu miehen tehtäväksi.
Tästä telkkarinkatsomisajastakin on meillä puhuttu moneen otteeseen, mutta kun se ei mene jakeluun.
Mikä siinä on niin helevetin vaikeaa?????????
Kommentit (118)
kuin monien muissakin. Aika vain kuluu ja kuluu ja hän vain tekee jonkun jutun äkkiä. Ei tajua että lapsi PITÄISI laittaa nukkumaan n. klo 20 eikä vasta aloitella puuhia klo 20.30.
Joskus olen tullut kotiin kaupungilta siinä klo 21 ja odottanut että lapset olisivat sängyissään niin eivätkö olekin hilluneet vielä ylhäällä ja puolet iltapesuista tekemättä?? Raivarit oon siitä saanut eikä mies ymmärtänyt yhtään miksi??? Vaikka lapset olivat aamulla väsyneitä ja sovimme että heidän pitää olla nukkumassa klo 21...
20.00 alkaa iltapuuhat. 20.30 on iltapala syöty ja yöpuvut kannettu olohuoneeseen. Isä ja lapset katsovat yhdessä Simpsonit ja mainoskatkolla harjataan hampaat. Simpsonien päätyttyä lapset omiin sänkyihin, iltasadun luku ja 21.15 valot viimeistään sammuvat.
Herätys myös 7.00, kuten teillä.
Isä on yleensä se joka lukee iltasadun. Lapset samanikäisiä kuin AP:lla.
sitten iltasatu + iltalaulut, hyvää yötä ja jätetään nukahtamaan. Minä kyllä kutsun tätä nukuttamisesksi, vaikken olekaan huoneessa siihen saakka kun lapset nukahtaa. Ei käydä katsmassa muuten, paitsi itse kun ollaan menossa nukkumaan käydään tarkistamassa onko peitot päällä. Vuorotellen nukutetaan miehen kanssa, ei mitään ongelmaa, ap:tä en valitettavasti osaa auttaa!
Meillä ei ole koskaan nukutettu lapsia. Käydään peittelemässä, iltalaulut yms.. jätetään itsekseen vielä lukemaan/katselemaan kirjoja. välillä saatan käydä katsomassa.
Alle vuoden ikäisenä vähän eri juttu mutta muuten en kyllä todellakaan alkais siihen nukutus rumbaan.
T:viiden äiti
Te ihan oikeasti yhdessä, vai sinä vaan olet päättänyt, että näin tapahtuu?
Eli menettely jonka kuvasin sovittiin ihan yhdessä mutta sitä edelsi juuri ap:n kuvaama tilanne joka aiheutti nalkutusta ja riitoja. Sopimukseen päästiin sitten suht´ helposti kun kerroin että mikä mua otti pattiin (toinen röhnöttää sohvalla ja minä hoidan muksut ja keittiön), no miehen mielestä ne keittiöhommat on ihan lällyjä kunnes tosiaan huomasi itsekin ettei ole kivaa tehdä kotihommia kun toinen röhnöttää sohvalla.
Sen myös olen oppinut että kun me sovitaan joku juttu niin mun täytyy antaa miehelle tila tehdä se juttu omalla tavallaan enkä mene siihen väliin sönkkäämään. Kyllä se siiitä pikkuhiljaa lutviutuu vaikka ei ekoilla kerroilla teekkään ihan sen oman standardin mukaan. Tämän olen huomannut olevan monen naisen perisynti että haluaa että mies osallistuu enemmän kodin elämään mutta ei anna miehen tehdä juttuja omalla tavallaan.
ja mä kun luulin, että mä olen ainoa, jolla on pöljä aviomies.
Mä sinuna laittaisin itse ne lapset nukkumaan, ei se voi olla kauheen vaikea juttu. Mun täytyy sanoa että jotenkin outo sopimus muutenkin. Ei meillä ole tehty mitään sopimuksia kumpi laittaa lapset nukkumaan.
että ainakin avauksen mukaan ap:n mies on kiinnostuneempi urheiluruudusta kuin uutisista. Mellä pienimmät menevät klo 20:n aikaan nukkumaan, esikoinen klo 21. Koska mies hoitaa aamutoimet minä hoidan iltatoimet.
Ensiksi korostan että muutama poikkeus varmaan löytyy mutta pääsääntöisesti...
Miehet ei näe. Ei kuule. Ei ymmärrä. Ei osallistu (tai sitten juosten kuseevat hommat) Eli miksi hankkia päivä/ilta toisensa perään itselleen mielipahaa siitä että naputtaa miehelle mutta joutuu kuitenkin tekemään itse.
Tekee vaan aina ja kaiken itse ja asennoituu siihen niin että "se on mun homma" niin ei tule ikäviä yllätyksiä kun mies ei osallistukaan. Päinvastoin, voi tulla iloisia yllätyksiä kun mies joskus osallistuukin, pyytämättä.
Ihmettelen edelleen kuka uskaltaa tehdä lapsia jos laskee kodin- ja lapsenhoidon miehen avun varaan. Kyllä sitä pitää aikuisen naisihmisen tietää omat voimavaransa ennenkun ryhtyy moiseen, eikä sitten jälkeenpäin naukua kun on niin vaikeeta ja väsyttää ja tarviis sitä omaa aikaa...mitä ihmeen omaa aikaa? Sitä tuntuu olevan ihan tarpeeksi kun on kerran aikaa täällä palstoilla naukua sen ajan puutetta?!?
Hyvänen aika mihin tämä maailma on menossa? Lapset ei montaa vuotta ole vaipoissa ja syötettävissä niin kyllä sen ajan jaksaa ihan sillä omalla ajalla mitä on kun sekunniksi saa takamuksensa laskee alas.
Herätkääpäs ihmiset todellisuuteen!
lenkkikaverinsa kanssa just joskus klo 20 aikaan. Pitkään siinä kesti ennenkuin tajusi että siihen aikaan illasta ei todellakaan lähdetä minnekään lenkille vaan laitetaan lapsia nukkumaan. Lenkille lähdetään vaikka sit sen jälkeen jos ei aikasemmin ehdi.
Ensiksi korostan että muutama poikkeus varmaan löytyy mutta pääsääntöisesti... Miehet ei näe. Ei kuule. Ei ymmärrä. Ei osallistu (tai sitten juosten kuseevat hommat) Eli miksi hankkia päivä/ilta toisensa perään itselleen mielipahaa siitä että naputtaa miehelle mutta joutuu kuitenkin tekemään itse. Tekee vaan aina ja kaiken itse ja asennoituu siihen niin että "se on mun homma" niin ei tule ikäviä yllätyksiä kun mies ei osallistukaan. Päinvastoin, voi tulla iloisia yllätyksiä kun mies joskus osallistuukin, pyytämättä. Ihmettelen edelleen kuka uskaltaa tehdä lapsia jos laskee kodin- ja lapsenhoidon miehen avun varaan. Kyllä sitä pitää aikuisen naisihmisen tietää omat voimavaransa ennenkun ryhtyy moiseen, eikä sitten jälkeenpäin naukua kun on niin vaikeeta ja väsyttää ja tarviis sitä omaa aikaa...mitä ihmeen omaa aikaa? Sitä tuntuu olevan ihan tarpeeksi kun on kerran aikaa täällä palstoilla naukua sen ajan puutetta?!? Hyvänen aika mihin tämä maailma on menossa? Lapset ei montaa vuotta ole vaipoissa ja syötettävissä niin kyllä sen ajan jaksaa ihan sillä omalla ajalla mitä on kun sekunniksi saa takamuksensa laskee alas. Herätkääpäs ihmiset todellisuuteen!
Onneksi mun mies sentään osallistuu ja tekee, pyytämättäkin. Voi niitä miehikäkin "opettaa". Näin on kyllä muissakin tuntemissani perheissä joissa monta pientä lasta. Se mieskin on mukana niissä iltatohinoissa yhtä lailla naisen lailla.
On se kuitenkin pitkä aika mitä lapset sitoo jos lapsia on useampia esim. 3-4 vuoden ikäerolla. Sehän tekee 10 vuotta elämästä!
Onneksi mulla on osallistuva mies:).
Ei ollenkaan paha rasti. Joskus telkkarista tulee sellaista että just mä haluan katsoa sitä, silloin sanon miehelle että nyt laitat sinä lapset sänkyyn ja sehän laittaa.
Mä en ole edes ymmärtänyt että tälläsestäkin asiasta kun lasten laittaminen nukkumaan, voi saada riidan aikaan tai tehdä jonkun erillisen sopimuksen kuka laittaa.
että mieskin huomaa lapset ja hänen suhteensa lapsiin on tärkeämpi kuin mikään telkkariohjelma. Pointti ei ole mikään "sopimus" ja yltiöpäinen kotitöiden tasajako vaan se että lapsi näkee ja kokee että isikin huolehtii hänestä, hellii ja paijaa ja osaa lukea iltasadun ja peitellä sänkyyn ja karkoittaa sängyn alta möröt pois.
Onneksi mun mies huomasi sen ja olen siitä onnellinen.
ja väitä että myit sen. Jos ostaa uuden niin sama homma. Kyllä se muutamassa kuukaudessa oppii....
että mieskin huomaa lapset ja hänen suhteensa lapsiin on tärkeämpi kuin mikään telkkariohjelma. Pointti ei ole mikään "sopimus" ja yltiöpäinen kotitöiden tasajako vaan se että lapsi näkee ja kokee että isikin huolehtii hänestä, hellii ja paijaa ja osaa lukea iltasadun ja peitellä sänkyyn ja karkoittaa sängyn alta möröt pois. Onneksi mun mies huomasi sen ja olen siitä onnellinen.
Nimenomaan nukkumaanmeno on tärkeä juttu. Lapselle on tärkeää huomata että isille hän on tärkeämpi kuin joku ohjelma. Luoja mitä keskenkasvuisia miehiä joillain on!!
Itse ainakin ajattelen että kasvatan pojistani huomioon ottavia miehiä.
Minusta nukkumaanlaittaminen on aika rankkaa puuhaa. Ehkä se johtuu sitten siitä että meidän lapset ovat aina olleet aika hankalia nukutettavia? Mulla on kai siitä jotkut traumat sitten. SEn takia haluan että mieskin osallistuu iltaisin. Eikä hän sitä mitenkään vastusta, päinvastoin lukee aina mielellään iltasadunkin:).
Ja kun vielä tuli pyykin laitotkin, niin olin ihan varma, että provo on kyseessä. Ja luulin vielä, että lähes kaikki vastaajatkin lähti mukaan pelleilemään.
Jos urkkaruutu on miehelle tärkeä, niin silloin hän katsokoon sen. Kyllä yksi aikuinen selviää vaikka joka ikinen ilta lasten iltarutiineista. Näin mä asian näen. Ja muutenkin, ihan hirveä show monella tuntuu tosiaan olevan tuo lasten nukkumaan laittaminen.
Ei siis vuorotellen illat vaan niin, että etukäteen sovitaan, kumpi lukee sadut. Usein menee sen mukaan, kumpaa kiinnostaa jokin siihen aikaan tuleva tv-ohjelma. Molemmat osallsitumme iltapalaan, sitten yleensä se, joka EI lue satuja, katsoo että pienillä on yöpuvut, ovat käyneet pissalla ja hampaat on pesty. Toinen sitten lukee sadut ja istuu sänkyjen vieressä niin kauan, että kuopus on nukahtanut. Jos mitään erityistä tv-katsottavaa ei ole juuri silloin, niin tavallisesti se, joka ei istu lasten luona, huolehtii tiskikoneen täytöstä, pyykkien ripustuksesta ym. jutuista, joita sille illalle on.
Ja kun vielä tuli pyykin laitotkin, niin olin ihan varma, että provo on kyseessä. Ja luulin vielä, että lähes kaikki vastaajatkin lähti mukaan pelleilemään. Jos urkkaruutu on miehelle tärkeä, niin silloin hän katsokoon sen. Kyllä yksi aikuinen selviää vaikka joka ikinen ilta lasten iltarutiineista. Näin mä asian näen. Ja muutenkin, ihan hirveä show monella tuntuu tosiaan olevan tuo lasten nukkumaan laittaminen.
Annatko saman mallin perheen pojille? Jos isiä ei huvita tehdä jotain niin annat laistaa? Kyllähän kunnon nainen tekee työt urputtamatta ja ANTAA miehen lepäillä. Ei kyse ollutkaan siitä etteikö ap pystyisi laittamaan lapsia nukkumaan, vaan siitä että onko se oikein lapsia ja äitiä kohtaan? Miksi joku tv on niin tärkeä? Onhan tallentavat boxitkin keksitty!
Ei ihmekään että Suomi on täynnä keskenkasvuisia äijiä, koska me naisetkin SALLIMME sen ja vielä opetamma kai saman mallin pojillemme??
Mä sinuna laittaisin itse ne lapset nukkumaan, ei se voi olla kauheen vaikea juttu. Mun täytyy sanoa että jotenkin outo sopimus muutenkin. Ei meillä ole tehty mitään sopimuksia kumpi laittaa lapset nukkumaan.
En ymmärrä tuollaista! Jos asia ärsyttää ja vaivaa - ja syystäkin, niin miehelle ei siitä saisi hermostua? Kun on muuten niin hyvä mies? Miksi naisen sitten täytyy, vaikka hänkin on varmaan muuten hyvä myös?
Ei, en ole mikäään himofeministi, mutta rajansa miesten paapomisellakin on!
En yhtään ihmettele suurten erojen määrää, kun tätäkin viestiketjua luen.
Ettekö te osaa elää tilanteden mukaan? Pitääkö ihan sopimus tehdä kumpi laittaa lapset nukkumaan? Juu, ja sitten on mukava tapella kun toinen laistaa siitä sopimuksesta.
Ei mä vedä hernettä nenuun jos mun mies tänään katsoo yhdeksältä jotain ohjelmaa, mä laitan lapset nukkumaan ja sillä selvä. Eikä mua haittaa vaikka se lähtis huomenna lenkillä yhdeksän aikaan, siinähän menee.
Ehkä tänään käy kuitenkin niin että mä lähden koiran kanssa lenkille yhdeksän aikaan, sillon mies laittaa lapset nukkumaan. Ei lasten sänkyyn saamiseksi kahta aikusta tartte.
Ite te teette ongelmat itsellenne ja siinä samassa myös miehille, ihme pirttihirmuja sopimuksineen.
En yhtään ihmettele suurten erojen määrää, kun tätäkin viestiketjua luen. Ettekö te osaa elää tilanteden mukaan? Pitääkö ihan sopimus tehdä kumpi laittaa lapset nukkumaan? Juu, ja sitten on mukava tapella kun toinen laistaa siitä sopimuksesta. Ei mä vedä hernettä nenuun jos mun mies tänään katsoo yhdeksältä jotain ohjelmaa, mä laitan lapset nukkumaan ja sillä selvä. Eikä mua haittaa vaikka se lähtis huomenna lenkillä yhdeksän aikaan, siinähän menee. Ehkä tänään käy kuitenkin niin että mä lähden koiran kanssa lenkille yhdeksän aikaan, sillon mies laittaa lapset nukkumaan. Ei lasten sänkyyn saamiseksi kahta aikusta tartte. Ite te teette ongelmat itsellenne ja siinä samassa myös miehille, ihme pirttihirmuja sopimuksineen.
Jos MOLEMMAT silloin tällöin saavat "laistaa". Mutta mä ymmärsin että ap:n tapauksessa mies AINA alkaa katsella jotain telkkua yhdeksän pintaan. Mikä oikeus hällä on siihen?
Eri asia on jos asioista voidaan sopia niin että ne ovat oikeudenmukaisia, molemmille vähän joustonvaraa. Mutta mä kyllä ymmärsin että tässä ketjussa monella on oikeasti se ongelma, että mies ei mielellään tekisi mitään jos ei häntä patisteltaisi... Ihan kuin olisi pieni lapsi siis!
Te ihan oikeasti yhdessä, vai sinä vaan olet päättänyt, että näin tapahtuu?