Miten saan miehen tajuamaan, että klo 20.30-21 laitetaan lapsia nukkumaan eikä katsota telkkaria?!
En käsitä, mitä miehen päässä oikein liikkuu. Hän tietää aivan mainiosti sopimuksemme, jonka mukaan lasten täytyy olla arki-iltaisin sängyssä klo 21. Herätys on aamulla klo 7, joten tuosta ajasta ei voi juuri joustaa.
Jostain syystä hänellä on kuitenkin joku ihme päähänpinttymä lösähtää telkkarin ääreen JUURI nukkumaanmenoaikaan. Okei okei, tuleehan silloin urheiluruutu, mutta sen voi nykytekniikalla helposti tallentaa tai pysäyttää ja katsoa hetken päästä.
Mutta ei. Ukko rojahtaa väkisin sohvaan, vaikka kuinka olisimme sopineet, että jomman kumman tai molempien lasten iltatoimet kuuluvat hänelle. Sitten jos patistan häntä, niin hän vakuuttelee kyllä hoitavansa homman. Kyllä hän sen varmasti hoitaisikin, mutta omassa aikataulussaan (lue: lapset ovat petissä klo 22, ei klo 21).
Inhoan yli kaiken sitä, että joudun patistelemaan aikuista miestä ja vielä lasten kuullen. Mutta ellen patistele, niin mitään ei tapahdu ja minä joudun hoitamaan sen työn, joka on sovittu miehen tehtäväksi.
Tästä telkkarinkatsomisajastakin on meillä puhuttu moneen otteeseen, mutta kun se ei mene jakeluun.
Mikä siinä on niin helevetin vaikeaa?????????
Kommentit (118)
Hän laittoi lopulta patisteluni jälkeen toisen lapsista nukkumaan yli puoli tuntia myöhässä. Ja sen jälkeen lösähti takaisin telkun ääreen.
Ei, minä EN ripusta niitä s**tanan pyykkejä senkä huomauta miehelle asiasta enää. Kerran jo pyysin ja toisen kerran huomautin.
Että sitten turhauttaa. Joskus tuntuu siltä, että minä yritän parhaani mukaan saada illan rullaamaan jouhevasti ja aikataulussa, ja mies haraa vastaan minkä kerkiää.
ap
onnistunut saamaan miehen lopettamaan kokonaan telkun katselun alkuillasta. Yleensä se laitetaan päälle vasta 22 aikoihin... Muuten ei kyllä nukuttamisista tulisi yhtään mitään, siinä olet ap ihan oikeassa!
En mä mitään erityistä ole tehnyt, kai mies itsekin on tajunnut että lapset pitää laittaa ajoissa nukkumaan. Mä myös luulen että mies vähän haluaa päästä heistä eroon:).
Että en osaa vinkkejä antaa. Keskustelkaa asiasta kunnolla, syyttelemättä toisianne. Luulisi aikusien henkilön ymmärtävän sen että lasten pitää olla sängyssä ajoissa?
Meillä ei ole koskaan nukutettu lapsia. Käydään peittelemässä, iltalaulut yms.. jätetään itsekseen vielä lukemaan/katselemaan kirjoja. välillä saatan käydä katsomassa.
Alle vuoden ikäisenä vähän eri juttu mutta muuten en kyllä todellakaan alkais siihen nukutus rumbaan.
T:viiden äiti
Miksi nukuttamiseen tarvitaan kaksi aikuista?
Mitä hyödyt siitä?
Mua ärsyttää ihmiset, jotka sanovat miten joku asia pitää hoitaa (tämä sille vastaajalle, jolle ei kelvannut isän tapa hoitaa lapsia nukkumaan) Jos iltasatu on SINUSTA tärkeää, luet sen itse etkä valita. Mitä hyötyä miesten on edes yrittää tehdä mitään, kun tekevät mielestänne kaiken kuitenkin väärin.
Eikö olisi helpompaa kun alusta asti olisi opetettu selkeät iltarutiinit jotka lapsi hoitaa. Meillä näin eikä tarvitse mitään temppuiluja ja pitkiä kiertelyjä nukkumaan mennessä.
Vai oletteko uskotelleet itsellenne, että kaikki pivän pahat katoavat iltalepertelyllä ja lapsista tulee parempia yhteiskunnan asukkeja iltasaduilla ja halihoidoilla. Nuo voisi hoitaa ihan muutenkin.
Iltapala, iltapesut ja nukkumaan eikä tuonkaan tarvitse olla "kovaa" näin meillä ja lapset tekevät tuon ilman vääntöä. Hiljaisuus on aina tullut nopeasti ilman tappeluja.
tai alle 5-vuotiaskaan hoitaa iltapalan tekoa ja syömistä, iltapesujaan (mm. hampaiden pesu ja välillä suihku tai sauna), yökkärin pukemista ja sänkyyn menoa ihan itsekseen, eikä ainakaan oikeaan aikaan. Kyllä sitä pitää olla ikuisen ainakin valvomassa ja muistuttelemassa.
Iltapala, iltapesut ja nukkumaan eikä tuonkaan tarvitse olla "kovaa" näin meillä ja lapset tekevät tuon ilman vääntöä.
totta alle kouluikäinen ei ole (eikä voi olettaa) noin itsenäinen. Opastus ja valvonta oltava - siis apn mies on paska.
urheiluruutu on pyhä ja olen siihen tottunut, kyllä mä itekin osaan lapset laittaa nukkumaan. Muuten ei juuri tv:tä ees kattele koskaan. Ei iltarutiineihin kahta tarvita, toki kiva jos mies ne välillä hoitaa kuten tekeekin, tekee sit ennen urheiluhetkeänsä, ei se nyt niin pitkä ole.
Josko sit mies tajuaisi, miksi ne pitää ripustaa kuivumaan.
Ja aamulla käsket miehen jäädä kotiin odottamaan, että lapset jaksavat herätä. Myöhästyköön töistä, kun ei oo illalla jaksanut laittaa lapsia ajoissa nukkumaan.
kympin uutisten jälkeinen urkkaruutu... ei se niin paljon urheilutietämystä viivästytä ja tuskin tolla välillä tulisi uusia tulospaljastuksia.
mies ei todellakaan välitä... tiedän.
totta alle kouluikäinen ei ole (eikä voi olettaa) noin itsenäinen. Opastus ja valvonta oltava - siis apn mies on paska.
Oletko kokeillut, ja pitänyt ne pyykit siellä koneessa kunnes mies järjestää sen homekasan pois sieltä? Siihen mennessä varmasti puhtaat vaatteet ovat loppuneet aikaa sitten, ja koska kone on varattu, niitä ei saa pestyä. Niitä on hankittava uusia, jotta on jotain mitä laittaa päälle. Ja uuden hankintaan menee rahaa. Ja rahan päälle valtaosa miehistä kyllä ymmärtää.
Eikö sun?
jos puhtaat vaatteet loppuu aloitetaan käyttämään uudelleen kiertoon vähiten likaisia.... tossa asiassa kyllä loppuu ennemmin naisten selkä ja pesu jatkuu... kokeile vaikka itse.
Nyt kun palasin töihin meni asia lopulta perille.
Meillä iskä on paljon töissä ja oikeastaan ainoa hetki jolloin esikoispoika voi hänen kanssaan olla (kaksin) on juuri nukkumaanmeno. Poika siis kovasti toivoo iskän laittavan hänet nukkumaan ja vahtimaan hampaidenpesut yms.
Hoitovapaalla ollessani tuo nukkumaankäyminen meni myöhemmäksi ja myöhemmäksi. Usein kello oli jo 22.30 kun poika vasta kömpi sänkyyn. Aamulla sitten nukkui yli yhdeksään ja näin aamupäivällä ei kauheasti mitään enää kerinnyt tehdä aamupalan jälkeen. Minä ja vauva toki herättiin kuuden aikoihin (vauvan tahdosta, ei minun). Illallakaan ei ollut "omaa aikaa" kun esikoinen pomppi hereillä ja vaati huomiota.
Nyt kun menin töihin ja pojallekin tulivat pakolliset aamuherätykset klo 7 ymmärsi mieskin aikaisen nukkumaanmenon merkityksen. Vähitellen saatiin hinattua nukkumaanmenoa reiluun ysiin ja nyt lopulta kahdeksaan. Poika menee hyvillä mielillä nukkumaan ja herää aamulla pirteänä. Ekat viikot olivat aamulla melkoista itkua kun mies herätteli väsynyttä ja kärttyistä pikkujätkää. Kiukkuisen pojan aamutoimista huolehtiminen lopulta siis herätti isän. Toki hänelle pitää joka ilta 7 jälkeen sanoa että kohta alkavat iltatoimet. Ei hän vielä itse osaa kelloa katsoa.
juuri eilen meinasin kiehahtaa samasta asiasta!Meillä kanssa joka ilta sama meno että mies keskittyy televisioon!Mun mielestä iltasatu on tosi tärkeä ja haluan keskittyä esikoiseen hetkosen siinä illalla. Mutta mies ei onnistu viihdyttämään ja iltavalmistelemaan pienempää sillä aikaa.Roikkuu netissä tölläten samalla telkkaria ja pieni kitisee ympärillä.
Mä en tajua teitä jotka ette lue satuja!Niistä saa pelkkää hyvää, yhdessäoloa, tunteiden käsittelyä, mielikuvitukselle ja kielelle rikkautta, tietoakin.Parhaita muistoja omasta lapsuudestani oli käpertyä kiireettömästi äidin viereen jännittämään miten käy bernardin ja biancan tai ronja ryövärintyttären.
kympin uutisten jälkeinen urkkaruutu... ei se niin paljon urheilutietämystä viivästytä ja tuskin tolla välillä tulisi uusia tulospaljastuksia.
Miehen pitää katsoa sekä Ylen urheiluruutu että Maikkarin tulosruutu, koska hän haluaa vertailla niiden toimituksellista otetta! ;)
Ja tämä on täyttä totta.
t. tv-uutiskuvaajan vaimo
Jos se on iltapala,pesut, ja sadut niin aloittakaa aiemmin niin ettei se mene juuri ohjelman päälle. Tai sopikaa hommat niin että mies hoitaa iltapalan ja pesun ja sinä loput jotka tapahtuisivat juuri silloin urheilun aikaan.
Itse en urheilusta välitä mutta klo 21.00 alkaa iltasarjat joita haluan katsoa rauhassa ja se onnistuu vain jos 4 lastemme ovat tuolloin jo sängyssä. Ja tuosta pyykkien levittämisestä, meillä ei se mieheltä edes onnistu joten teen sen suosiolla itse.
olisin itsekkin kiinnostunut kuulemaan jos joku on onnistunut "muuttamaan" miehen käytöstä?
Meillä esim. miehen nukuttaminen on se että sanoo hyvää yötä, ei koskaan esim lue iltasatua, anna suukkoa..jne. minä hoidan sen..