Vauva 2kk ei kelpuuta ollenkaan pulloa/korviketta, en pääse
enää yksin siis mihinkään... tänään oli vaan huutanut nälissään kun olin kotoa vajaa 2h pois, ja tyyntyi vasta rinnalle kun tulin kotiin...
Kommentit (34)
Mulla on 5,5 kk vanha vauva, joka on vielä täysimetyksellä. En ole päässyt ilman vauvaa mihinkään, mutta vauvan kanssa olen ollut melkein päivittäin kahvilassa kahvilla, jossain ravintolassa lounaalla, ystävien luona kyläilemässä, pienillä kaupunkilomilla Euroopassa jne.
Tämä on varsin erityistä aikaa elämässäni. Ja nautin tästä.
enää yksin siis mihinkään... tänään oli vaan huutanut nälissään kun olin kotoa vajaa 2h pois, ja tyyntyi vasta rinnalle kun tulin kotiin...
parempi olisi tottua siihen.
ensimmäistä kertaa olin poissa kotoa kun vauva oli 7kk ja hörpytteli nokkamukista. Onneksi noista ajoista on yli 7 vuotta nyt.
miten ihmeessä jätit vauvan? Vauvalle voi tulla nälkä, vaikka juuri olisi syönytkin, niin kuin tiedät. Eikä kyse ole siitä, etteikö sinulta tulisi tarpeeksi maitoa.
Vauvan kanssa on käyty kampaajat ja maitokaupat, ja imetetty pukukopissa ja puistonpenkillä...
Ikävä varmaan kuulla, mutta täysimetyksessä se usein on noin.
Näin mullakin jo kolme kertaa.
Sehän se varmaan onkin varsinkin ekalla kerralla se shokki, että se lapsi on tosiaan se joka määrää sen äidinkin elämää alkutaipaleen.
Kyllä se sitten helpottaa, kun on kiinteät ja säännöllisempää se ruokailurytmi.
Jos et todella voi olla paikalla, miehesi voi kokeilla mukista hörpyttämistä. Menee yleensä paremmin maitoa alas, kun pullosta.
Nyt et vaan vähään aikaan voi mennä ilman vauvaa mihinkään lähikauppaa pidemmälle. Onneksi aika jonka tuo vaihe kestää on kuitenkin lyhyt, yksi puolivuotta ihmisen elämässä nyt vaikka seisoo päällään. Ja oman rakkaan lapsesi takiahan sen teet. Ja tosiaan siitä milloin viimeksi on syönyt ei voi päätellä ollenkaan koska taas on nälkä. Välillä tuntui että ihan vaan varmuudeksi tuli nälkä kun huomasi että ruoka poistui paikalta, mutta oikea nälkä tai ei niin eihän niin pientä itketetä. Sillä aikaa kun nukkuu on helpointa siksi vartiksi livistää... Mulla siis kokemusta kahdesta pullosta kieltäytyjästä. Ekalla kertaa toki oli aika ihmetystä mutta nopeasti se aika sitten meni ja tokalla kertaa ei enää stressannut pätkääkään vaan osasin jo arvostaa täydellisesti onnistuvaa imetystä! :)
Toivottavasti sinä pääset liikenteeseen aiemmin. Meillä ei onnistunut pullot, vaikka mitä tuttiosia kokeiltiin. Eikä typy käyttänyt muutenkaan tuttia.
Eli rinnalla mentiin pitkään ;). Siihen sovitin omat vähäiset irtiottoni. Olihan se rankkaa (!), mutta kaikkea kestää vain aikansa. Yritä irrottautua useammin hetkeksi aikaa vaikka ulkoilemaan tms =). Meitsi yritti repiä iloa irti ihan perus ruokakauppareissusta, yksin =D.
Meillä kuopus ei koskaan oppinut syömään tuttipullosta, imetin 9kk, toki kiinteät ohella 5kk eteenpäin. Mutta ilman vauvaa ei voinut lähteä iltamenoihin tms., toki suunnittelu auttoi paljon jo sitten vähän isomman kanssa eli syötti vauvan piripintaan ja sitten kampaajalle, lenkille, kauppaan tms. Iltamenoja ei sitten juuri ollutkaan enkä kyllä mistään jäänyt paitsi.
Vauvasi on vielä aika pieni ja voi hyvinkin vielä oppia pullolle, kokeile eri malliset tutit läpi ja ensin vaikka juuri lypsetyllä lämpimällä rintamaidolla. Mutta joskus ei auta mitkään konstit, meillä kokeiltiin kaikki mahdolliset tutit ja kaikki maitolajikkeet omat ja kaupan mutta ei....lyhyt aikahan se kumminkin on ja sitten vähän isompana, kun kiinteät on aloitettu, ei se maito enää ole elintärkeä, voihan vauvalle syöttää esim. korvikkeella lantrattua hedelmäsosetta, puuroa tms. niin että maha täyttyy siihen asti, kun olet taas saatavilla.
koska imetysväli oli tunnin ekat 6 kk. Enkä kyllä pitänyt sitä mitenkään outona eli kuten aiemmat vastaajat ovat jo todenneetkin, kannattaa lähteä siitä, että sellaista se on. Pian tuo aika menee ohi ja sitten jo kaipaat sitä. :)
Meidän vauva otti tuttipulloa ehkä kolme ekaa kuukautta tarvittaessa, ja sitten tuli totaalikieltäytyminen. Ei minua haittaa, kun on kaksi toimivaa tissiä :) Poika nyt 9 kk, ja syö edelleenkin tissiä n. 5-6 krt vrk, syököön. Imettäminen on mukavaa, ja tuun kaipaamaan sitä läheisyyttä vauvaan, kun se loppuu.
Iltaimetys on kasilta, aamulla seuraavaks kuudelta, joten iltamenot onnistuu tarvittaessa jo, ja päivälläkään ei kärsi enää, jos olen vaikka 4 tuntia pois. Pitempään ei kyllä voi olla, mutta onhan tässä elämässä kerenny tehhä jo yhtä jos toista, nyt on lapsen aika.
Osa vauvoista vaan ei todellakaan suostu juomaan pullosta mitään. Näin meillä kakkonen, joka edelleen taatusti tietää mitä tahtoo (6v). Ennen kiinteiden aloitusta olin erossa vauvasta pari kertaa ja toisella kertaa ei suostunut syömään mitään vaikka tarjolla oli ollut sekä vastiketta että lypsettyä minun maitoa. isä oli tarjonnut niin pullosta kuin lusikallakin. Toisella kertaa oli sitten mukista ottanut nälkäänsä muutaman hörpyn. Kiinteät aloitin sitten tosi aikaisin kun yöt meni syömiseksi, joten jatkossa sitten kotiväki tarjosi porkkana-perunaa jos ei tisu ollut paikalla.
Joten koita kestää!
kun sitkeästi päivittäin totutin.
Vauva-aika on niin lyhyt kumminkin. Kun alkaa kiinteitä syömään, pärjää hyvinkin neljä tuntia ilman äitiä. Ja siinä vaiheessa yleensä nokkamukista menee ainakin vettä.