Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi kohtuullinen vuokra avokilta?

Vierailija
24.08.2009 |

Asumme minun (ja pankin) omistamassa kerrostalokolmiossa. Minä maksan siis lainanlyhennykset, vastikkeen, vesi- ja sähkölaskun, netin, saunan ja autopaikat. Ostan myös suurimman osan ruuista, en kaljaa, enkä tupakkaa. Mies maksaa kotivakuutuksen. Onko 450 euroa sopiva?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulin siihen käsitykseen, että olen riistäjä, jos pyydän 450 euroa kuussa. Yhteensä mulla on asumismenot (laina, vastike, sauna, vesi, sähkö, netti ja autopaikat) n.615 euroa. Me emme mene tämän asuntoasian takia naimisiin, niin kuin joku ehdotti. Eikä ole myöskään mahdollista, että myisin puolikasta asunnosta avokille. Mutta tosiaan, olen myös rahoittanut ruokamenotkin suurimmalta osin.

ap

Vierailija
2/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä kerrytät omaa pääomaa tuolla ja mies ei saisi mitään. Paljonko olisi oikeasti tuo 2,5% asunnon hinnasta kuukausitasolle jaettuna? Siitä saat oikean realistisen tason.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli myös kaikki normaalit vuokralaisen oikeudet tulevat siinä mukana. Muussa tapauksessa se on vain ap:n lainan maksattamista miehellä, mikä on todella väärin.

Itse en perisi tuossa tilanteessa vuokraa vaan laskisin mitä yhteisen elämän hinnaksi tulee (ruoka, vesi, sähkö, netti, tv, sauna jne. mitä nyt yhdessä käytetäänkin) ja jakaisin sen puoliksi.

Omaisuuden kerryttäminen menee mielestäni ihan kummankin omasta pussista, sillä sinne se mahdollisen eron tai kuoleman hetkellä palautuukin!

Vierailija
4/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 900,-/kk vastaavassa asunnossa.

Laittakaa jatkossa myös lehtimaksut, tv-luvat, ruuat, vakuutukset yms puoliksi. Ei kenenkään tarvitse elättää toista.

Vierailija
5/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toinen maksaa kaikki yhtiövastikkeet (ei hoitovastikkeet) ja vesimaksut ja autopaikat. Tjaa, autopaikka meni auton omistaneen piikkiin eli meillä aina miehen, mutta ensin oltiin siis hänen yksiössä ja minä maksoin vastikkeet ja vesimaksut, sitten oltiin minun kaksiossa ja mies maksoi vastikkeet ja vesimaksut.

Vierailija
6/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se olisi aika tavalla sopiva määrä. Toinen tapa tarkastella asiaa voisi olla se, että maksaisi puolet vastikkeesta ja puolet lainan koroista. Liekö kaukana tuosta 210 eurosta nykykorkotasolla?

Vierailija
7/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkkanne on suurinpiirtein sama niin 50-50.

Vierailija
8/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kait tuo sen kummempaa ole!

Mies maksamaan saman summan verran laskuja kun sinä maksat lainaa. Eikä mitään vuokria peritä jos yhteistä elämää eletään.

Vierailija
9/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän voisi maksaa puolet siitä summasta mitä tulee vastikkeesta, vesi- ja sähkölaskusta, netistä, saunasta ja autopaikasta. Ystäväni hoitavaa asian näin ja kuulostaa aika järkevältä. Ruokakulut pitäisi arvioida erikseen.

Vierailija
10/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että molemmat maksaa mutta vain toiselle karttuu omaisuutta.

Jos palkkanne on suurinpiirtein sama niin 50-50.

Vierailija
11/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja autopaikan maksaa auton käyttäjä.

hän voisi maksaa puolet siitä summasta mitä tulee vastikkeesta, vesi- ja sähkölaskusta, netistä, saunasta ja autopaikasta. Ystäväni hoitavaa asian näin ja kuulostaa aika järkevältä. Ruokakulut pitäisi arvioida erikseen.

Vierailija
12/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumismenot itse asunnosta yhteensä 700€ ja perin avokiltani 150€/kk. Epävirallisesti.

Vierailija
13/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puoliso tottuu siihen, että saa asua kivassa kämpässä satasella, ja ruokakin tulee pöytään itsekseen, niin mitä luulette että tapahtuu, kun perheeseen syntyy lapsia ja toinen jää äitiyslomalle. Aika varmaa on, että siitä päädytään tilanteeseen, jossa äiti maksaa päivärahoistaan tai kotihoidontuesta asumisen, ruuat ja lapsen menot. Ja isän rahat menevät johonkin harrastuksiin ja elektroniikkaan. Parhaimmillaan ehkä jopa autoon.

Näistä perheistä on täällä luettu iät ja ajat, ja aina jaksaa ihmetyttää, miksi naiset suostuvat moiseen.

Vierailija
14/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole reilua pistää maksamaan puoliksi kaikkia kuluja, sillä jos teille tulee ero, sinulla on asunto ja avokki on maksanut tyhjästä. Sinulla ilmeisesti olisi tämä asunto ilman avokkiakin.

Perisin vesimaksut puoliksi (tai jos on kiinteä per henkilö niin maksaa omansa). Samoin autopaikan maksaa se joka sitä käyttää, jos molemmat niin puoliksi. Ja vuokrana perisin jonkun kohtuullisen summan, vähemmän kuin mitä vapailla markkinoilla joutuisi maksamaan. Ruoat suurinpiirtein puoliksi (en nyt viidestä sentistä tms. rupeaisi kinastelemaan)

Vierailija
15/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin avokki sentään haluaa maksaa osaketta, josta ei jää mitään käteen.

Vierailija
16/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ko asunnon yleinen vuokrataso on esim 500,-/kk, niin avokki maksaa 250,-/kk. Sen verran hän joutuisi maksamaan jos asuisitte yhdessä vuokralla.

Vierailija
17/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä maksat tietenkin lainanlyhennykset, koska kartutat omaa omaisuuttasi.

Muu asumismenot (yhtiövastike, sähkö jne) maksatte puoliksi, samalla tavalla kuin maksaisitte vuokra-asunnossakin.

Vierailija
18/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainanlyhennys kyllä kartuttaa sinun omaisuuttasi, muuta siitäkin voisi kyllä jonkun osan korkomenoista mukaan laskea, kunkaan kun ei taida vastikkeen hinnalla vuokra-asunnossa asua, vaan kun asumiskuluja vertaillaan omistus vs. vuokra -tyyliin, niin eikö aina neuvota laskemaan vastike + korot ja vertaamaan niitä vuokraan.

Vierailija
19/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksamaan vuokraa ja vesimaksua. Sen lisäksi puolet seuraavista: muut kulut, vakuutukset, televisioluvat, ruoat jne.

Vierailija
20/40 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se ei ole reilua ap:n tilanteessa että avokki maksaa niin paljon että ap pystyy sillä lyhentämään lainaa, tai jopa niin paljon ettei ap:n itse tarvitse maksaa asumisestaan ja lainastaan juuri mitään. Silloin avokki itse asiassa olisi maksanut sen asunnon johon ap saisi mahdollisen eron tullessa jäädä asumaan. Toki siitä asumisesta pitää jotain maksaa, mutta kohtuullisesti.

Ja kannattaa sopia miten maksatte pesukoneet, telkkarit yms. jos niitä tarvitsee ostaa. Niitä kun on eron tullessa hankala pistää puoliksi jos olette puoliksi maksaneet. Tai ainakin joku korvaus silloin toiselle joka jää ilman. Tai toinen ostaa pesukoneen ja toinen telkkarin niin on helppo jakaa jos ero tulee

Jos ko asunnon yleinen vuokrataso on esim 500,-/kk, niin avokki maksaa 250,-/kk. Sen verran hän joutuisi maksamaan jos asuisitte yhdessä vuokralla.