Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sujektiivinen päivähoito-oikeus saatiin pitkän taistelun ansiosta, ei nyt naiset luovuta siitä!

Vierailija
16.08.2009 |

Ymmärrän hyvin, että ns. virikehoito herättää suuria tunteita. Kaikki pienten lasten hoitoon liittyvä herättää! Lisäksi moni tekee kotihoidon hyväksi isoja taloudellisia uhrauksia, jolloin tuntuu karvaalta, jos joku muu "poimii rusinat pullasta" ja näyttää pääsevän helpolla panemalla isommat lapset päivähoitoon.

Mutta kannattaa miettiä seuraavia asioita.

1) Kohenisiko päivähoito, jos ns. ylimääräiset (hoitoa välttämättä tarvitsevat lapset) siivotaan sieltä pois? Ylimääräisten lasten määrästä on vaihtelevia arvioita, mutta esim. Ensikotien liitto arvioi määrän muutamaksi prosentiksi.

Itse väitän, että kuntien taloustilanne on niin karu, että mahdolliset säästöt eivät jäisi päivähoitojärjestelmän käyttöön, vaan imettäisiin tehokkaasti muuhun kuntatalouteen. Päivähoitoryhmiä vähennettäisiin vastaavasti, jos hoitolasten määrä vähenee.

2) Jos perhe on henkisesti tai muutoin ahtaalla, onko parempi, että lapsi on 100% kotona vai että hän pääsee ainakin muutamaksi tunniksi arkipäivisin päiväkotiin? Tätä ns. ennaltaehkäisevää lastensuojelua Ensikotien liitto pitää niin tärkeänä, että vastustaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden purkua.

3) Kumpi tietää lapsen ja lapsen perheen tilanteen paremmin, perhe itse vai päivähoitobyrokraatti? Jos päivähoitoon pääsy ehdollistetaan, kunnille luodaan mahdollisuus rankasti karsia joukosta vaikkapa opiskelijoiden lapset tai kuntoutuksellisista syistä päivähoitoa tarvitsevat lapset - ja luodaan jälleen uusi hakemusrumba. Ja valitusjärjestelmäkin pitää kehittää.

4) Muistaako kukaan palstan äideistä aikaa ENNEN subjektiivista päivähoito-oikeutta? Työssäkäyvienkin vanhempien oli ajoittain vaikea saada lapsilleen päivähoitoa. Viittaan jälleen kuntien vaikeaan taloustilanteeseen.

Miettikää arvon sisaret näitä. Itse hoidin molemmat lapseni kotona, kunnes nuorempi täytti kolme. Mutta olen noita edellä listaamiani asioita miettiessäni alkanut vakaasti kannattaa subjektiivista päivähoito-oikeutta. Jos siitä luovutaan, luovutaan tärkeästä oikeudesta, jonka puolesta lapsiperheet ovat aikoinaan joutuneet taistelemaan pitkään ja rankasti.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä tiedä yhtäkään tällaista tapausta että esikoinen vietäisiin JOKA päivä aamuseitsemältä hoitoon vastoin tahtoaan että mamma saa olla kotona vauvan kanssa.

Kaikilla paikkakunnilla kun ei ole kerhojakaan missä voisi tavata samanikäisiä lapsia!

Mä taas tiedän yhden tarmokkaan äidin, joka perusti itse tällaisen kerhon, kun niitä ei paikkakunnalla ollut!!

Vierailija
62/107 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vaadi paljon byrokratiaa. Pitäkäämme tämä tällaisena! Ei takaisin 80-luvulle kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos subjektiivinen hoito lakkautettaisiin niin hoitopaikkojen määrä säilyisi tällaisena? Hah hah. Ei sitä paikkaa kuitenkaan välttämättä saisi siitä lähipäiväkodista!

Itse en kyllä tiedä yhtäkään tällaista tapausta että esikoinen vietäisiin JOKA päivä aamuseitsemältä hoitoon vastoin tahtoaan että mamma saa olla kotona vauvan kanssa. Joitain isompia lapsia tiedän ja hekin hoidossa vain 5 h/päivä ja ehkä 10 päivää kuussa.

Kaikilla paikkakunnilla kun ei ole kerhojakaan missä voisi tavata samanikäisiä lapsia!

Vierailija
64/107 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä tiedä yhtäkään tällaista tapausta että esikoinen vietäisiin JOKA päivä aamuseitsemältä hoitoon vastoin tahtoaan että mamma saa olla kotona vauvan kanssa. Kaikilla paikkakunnilla kun ei ole kerhojakaan missä voisi tavata samanikäisiä lapsia!

Mä taas tiedän yhden tarmokkaan äidin, joka perusti itse tällaisen kerhon, kun niitä ei paikkakunnalla ollut!!

Jos luit ketjuakin niin näit että vain 3% lapsista on virikelapsia. Kylläpä onkin iso osa *ironinen*. Tottakai on aina näitä väärinkäyttäjiä, mutta tuskin heitä kovin paljon on.

Hyvä että tiedät jonkun tarmokkaan äidin sentään;). Tuskin kaikista on minkään kerhon perustajiksi.

Vierailija
65/107 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen uppoavalla rahalla pyörittäisi jo aika helevetin hienoa kerhosysteemiä, johon työttömienkien lapset (+2,7%) voisivat osallistua sen sijaan että ovat koko päivän turhaan hoidossa.

Itse en kyllä tiedä yhtäkään tällaista tapausta että esikoinen vietäisiin JOKA päivä aamuseitsemältä hoitoon vastoin tahtoaan että mamma saa olla kotona vauvan kanssa. Kaikilla paikkakunnilla kun ei ole kerhojakaan missä voisi tavata samanikäisiä lapsia!

Jos luit ketjuakin niin näit että vain 3% lapsista on virikelapsia. Kylläpä onkin iso osa *ironinen*. Tottakai on aina näitä väärinkäyttäjiä, mutta tuskin heitä kovin paljon on.

Hyvä että tiedät jonkun tarmokkaan äidin sentään;). Tuskin kaikista on minkään kerhon perustajiksi.

Vierailija
66/107 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet meistä hakevat aktiivesti töitä ja ovat valmiina tekemään esim. sijaisuuksia (itse teen opettajan sijaisuuksia) lyhyelläkin varoitusajalla. Itse olen asiantuntijatyössä ja käynyt välillä 2 pv työhaastatteluissa ja soveltuvuuskokeisssa, mikä ei onnistuisi "lapset kainalossa".

Juu, luovutaan toki niistä hoitopaikoista, ja sen jälkeen sitten kuskataankin tarvittaessa lapsia hoitoon päiväkotiin tuonne ja päiväkotiin tänne, jos hyvälllä tuurilla jonnekin mahtuu. Tosi mukavaa lapsillekin :( Sitä paitsi hoitopaikkojen säilyttäminen ei ole sama asia kuin lasten siellä pitäminen täysiä päiviä.

Eikö tosiaan ihmisillä mene jakeluun että kaikki työttömät eivät ole työtä vieroksuvia pitkäaikaistyöttömiä!?! Helppo huudella sieltä kun ei ole mitään käsitystä tilanteiden moninaisuudesta.

Kyllä siihen uppoavalla rahalla pyörittäisi jo aika helevetin hienoa kerhosysteemiä, johon työttömienkien lapset (+2,7%) voisivat osallistua sen sijaan että ovat koko päivän turhaan hoidossa.

Jos luit ketjuakin niin näit että vain 3% lapsista on virikelapsia. Kylläpä onkin iso osa *ironinen*. Tottakai on aina näitä väärinkäyttäjiä, mutta tuskin heitä kovin paljon on. Hyvä että tiedät jonkun tarmokkaan äidin sentään;). Tuskin kaikista on minkään kerhon perustajiksi.

Vierailija
67/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siis siitä hoitopaikkojen sementoimisesta omalle lapselle hamaan maailman tappiin. Hoitopaikkaa oikeasti tarvitsevilla pitäisi olla ehdottomasti etusija lähihoitopaikkaan. Virikelapselle voisi olla joku kerhotyyppinen ratkaisu.

Hoitopaikan panttaus varmasti vähenisi, jos virikehoidettavat laitettaisiin maksamaan hoitopaikasta sen todellinen kustannus.

Kannattaisi muutenkin ottaa huomioon muut ihmiset, itsekkyys myrkyttää ihmisen salakavalasti.

Verovaroilla on paljon tärkeämpääkin käyttöä kuin kaikkien lasten julkisella sektorilla hoitaminen.

vois se virikehoitoon lasta vievä äiti/isäkin miettiä siinä vaiheessa että onko tämä nyt järkevää vai ei. Jos ne lapset saa vaan olla siinä lähimmässä päiväkodissa niin tottakai ne on siellä monta vuotta että äiti/isä saa olla RAUHASSA ja samaan aikaan joku työssäkäyvä harrastaa sitä järjetöntä bussirumbaa kolme tuntia päivässä.

Kunhan SINUN arkesi sujuu kivuttomasti, sinä vaadit että masentuneen äidin lapsi tai esim. hitaan puheenkehityksen vuoksi päiväkodissa tukitoimena oleva lapsi joutuisi vaihtamaan hoitopaikkaa vaikka kuukauden välein? Kunhan sinulla on hyvä olla, muilla ei ole mitään väliä?

Jos lähipäiväkodissa ei ole riittävästi tilaa, ainoa oikea teko on kääntyä päättäjien puoleen ja vaatia lisää hoitopaikkoja. Turha siitä on toisia äitejä syyllistää. Mutta kateushan on se voima jolla suomalaiset naiset elämässä eteenpäin porskuttavat...

Vierailija
68/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se oikeasti on.

Toinen uudistus saisi olla, että lapsi ei saisi pitää paikkaansa juuri siinä päiväkodissa vaan hänellä olisi oikeus päivähoitoon, mutta äidin jäädessä kotiin makaamaan vauvan kanssa, lapsi voitaisiin siirtää johonkin muuhun päiväkotiin ja töissä käydä äiti saisi päivähoitopaikan lähipäiväkodista.

Silloin ymmärtäisin tämän veronmaksajille kalliin systeemin.

Vierailija
69/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat päiväkodit, joissa lasten ei edes tulisikaan olla 5pvänä viikossa(sisältäen kuntoutuksen tarpeessa olevat lapset). Korostan sanaa virike, väärinkäsitysten välttämiseksi. Eli niitä lapsia joilla toinen vanhemmista kotona syystä toisesta(masennus tms sairaus, työttömyys,vauva), joku väliaikanen lomautus tai väliaikainen sairaalahoito on eri asia.

Esim Espoossa pelkästään osa-aikaisia virikehoitolapsia on 10 päiväkodinverran, siitähän tulisi jo pari viriketarhaa/ alue eli n5km:n säteellä.

Itselläni on vuosien kokemus pätkätöistä sekä myös 5 vuotiaan pois ottamisesta tarhasta kun uusi vauva syntyi,eikä mitään ongelmaa.

Pätkätöitä tehdessäni 2v, sovittiin hoitajien kanssa että työni luonteen vuoksi riitti että heti työvuoroista tiedettyäni (vaikka aamulla) ilmoitin jos lapsi tarvitsee hoitoa. Tietenkään en vapaapäivänä vienyt,mutta vein esimklo13, jos aamulla hoidon tarve ilmeni vaikkapa iltavuoron takia (mies sitten haki töistä päästyään).

Halua ja tahtoahan se vaan vaati, ei muuta :)

Vierailija
70/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti esim. mun äidille aikoinaan vaan ilmoitettiin, että lapsesi ei saakaan enää kokopäiväpaikaa (joka minulla oli ollut), vaan ainoastaan puolipäiväisen. Vaikka äidin työ oli edelleen kokopäiväistä eikä muuttunut. Siinä sitten minua kierrätettiin erilaisilla epämääräisillä pph:lla (esim. yhden lapset kiusasivat minua niin että aina itkin kun äiti haki kotiin, yhden mies yritti saada äitiä allekirjoittamaan jotain paperia näyttämättä mikä se on jne).

Äiti on muuten sanonut, että tuo hoitoruljanssi oli sellainen että ei halunnut lisää lapsia kun päivähoidon saaminen oli niin vaikeaa.

Kannatan rajattua oikeutta päivähoitopaikkaan. Työssäkäyville, opiskeleville ja sairaille aina hoitopaikka, muille harkinnan mukaan.

Vierailija
71/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lama-Suomessa tuo on niitä ensimmäisiä asioita, joista kannattaa pihistää!!! Lääkärinlausunnolla voisi sitten saada lapsensa hoitoon vaikka itse kotona (ts. oma masennus tai lapsen tukea vaativa kehityshäiriö tms).

Vierailija
72/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttänyt subjektiivista hoito-oikeutta seuraavasti: lapset olivat 10kk 3pvä vkossa 6h hoidossa. Tausta: ulkomailla asuminen+masennus ja muutto suomeen sekä uusi raskaus, ei tukiverkostoa. Jos en olisi saanut apua eli virikehoitoa lapsilleni, en olisi tervehtynyt niin kuin nyt. en ole ollut lääkityksellä pitkään aikaan, enkä enää silloin kun lapset oli hoidossa. Lapset otettiin pois kun oloni koheni. Mutta mistään en olisi myöskään saanut lääkärin lausuntoa mistään masentuneisuudesta, joka oli taustalla ollut n. 6kk aikaisemmin. Huomasin kyllä ikävät katseet kun hain vauva kainalossa isompia hoidosta ja kärsin. Kärsin sillä olisin halunnut olla äiti, joka väsy, joka ei huuda, joka ei itke ja ahdistu omista lapsistaan koska on väsynyt. Oli suuri helpotus ottaa lapeset viimein pois hoidosta, sillä en enää ollut leimautunut. Syyllistin itseäni suuresti lasten hoidosta ja sen vuoksi myös jouduin käymään psykologilla. Kannattaisi oikeasti miettiä, mitä syitä taustalla on jos lapset ovat hoidossa. Ne eivät aina ole niin mustavalkoisia.

Nyt olen paniikissa jo ajatuksestakin mennä töihin ja laittaa lapset hoitoon. Minusta ne hoitopaikat ovat hirveitä, laitosmaisia, hoitajat väsyneitä ja epämotivoituneita, laiskoja ja piittaamattomia, epäkohteliaita, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Näin kaksi eri päiväkotia kun lapset vaihtoivat kerran ryhmää ja näin kaikenlaista, enkä mitään mukavia asioita. En enää tekisi toiste näin, että lapset laittaisin virikehoitoon, ellei todella olisi tosi kyseessä, kuten tämä masennus tai uupumus.

Vierailija
73/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat 10kk aikana 2,7 ja 4 vuotiaita. Miten voi olla näin vaikeaa kirjoittaa sujuvasti...? :) ei siis mitään 10kk ikäistä ollut hoidossa!!!

Vierailija
74/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun mielestäsi sitten lapsen kehitykselle hyväksi olla kaiket päivät kotona sellaisen vanhemman kanssa, joka ei vain "jaksa" häntä hoitaa (=luultavasti masennus taustalla)? Silloinkin virikehoito on mitä suurimmassa määrin tukitoimi

jos on syy, niin sitten hoitopaikan saa. Jos ei ole syytä, niin sitten sitä ei saa. Tai rahalla saa niinkuin muissa maissakin. Ei suomalaiset vanhemmat voi olla näin julmetun masentuneita! Miksi ne sitten sikiää koko ajan?

En mä ole kateellinen kenellekään, en vaan käsitä mistä näitä avuttomia vanhempia oikein tulee.

Vierailija
75/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttänyt subjektiivista hoito-oikeutta seuraavasti: lapset olivat 10kk 3pvä vkossa 6h hoidossa. Tausta: ulkomailla asuminen+masennus ja muutto suomeen sekä uusi raskaus, ei tukiverkostoa.

Miksi tehdä uusi lapsi, jos on jo valmiiksi masentunut eikä kaiken lisäksi ole tukiverkostoa? Ylipäätään miksi tehdä uusi lapsi ilman masennustakin, jos tukiverkosto puuttuu eikä jaksa itse lapsiaan hoitaa?

Vierailija
76/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl on menny avuttomiksi parhaassa iässään olevat terveet ihmiset; muilla hoidatetaan lapset...huom.monesti vielä hoitopäivän jälkeen sekä vapaa päivät isovanhemmille, ja kodinhoitokin jätetään/annetaan pariskunnan omien vanhempien haltuun,kuten ikkunan- ja liinavaatteiden pesut ja muut ikävät hommat.

Kyllähän sitä vähemmästäkin masentuu... ei kerkee mielen mataliin syövereihin, kun ottaa itse vastuun elämästään, arjestaan ja omista jälkeläisistään.

Ehdottomasti hoitopaikka työssäkäyvien lasten vanhemmille edullisesti!

Vierailija
77/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pätkätyöläisenä tiedän, että ne hoitopaikat pitää olla valmiina, jos lyhyellä varoitusajalla töihin haluaa. Jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin, tämä ei olisi mahdollista! Työhaluinen työtön kun ei etukäteen tiedä koska se työpätkä löytyy. Itselleni on aina jotain löytynyt.

Pätkätöitä tehdessäni 2v, sovittiin hoitajien kanssa että työni luonteen vuoksi riitti että heti työvuoroista tiedettyäni (vaikka aamulla) ilmoitin jos lapsi tarvitsee hoitoa. Tietenkään en vapaapäivänä vienyt,mutta vein esimklo13, jos aamulla hoidon tarve ilmeni vaikkapa iltavuoron takia (mies sitten haki töistä päästyään). Halua ja tahtoahan se vaan vaati, ei muuta :)

Vierailija
78/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 3v on osapäivähoidossa 3pv/vk,kotona on kuulemma tylsää ja kavereita ikävä.Oli siis hoidossa tuossa viime kesänä kun olin vielä töissä,nyt olen vauvan kanssa kotona.Et ihan hyvä keksintö tuo VIRIKEhoito!

Teidänkin jotka parjaatte tätä virikehoitoa,on hyvä tietää ja sisäistää se et kaikki lapset ei oo tyytyväisiä pelkästään kotihoidossa,jos ei ole esim.naapurissa leikkikavereita.Ei sitä yksin ole kiva olla kotona tylsistymässä.

Ja niin kauan kun siitä hoidosta MAKSAA eikä ilmaisena hoitopaikkana käytä,ei oo mitään syytä toisten ratkasuja mennä arvostelemaan.

Vierailija
79/107 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin kauan kun siitä hoidosta MAKSAA eikä ilmaisena hoitopaikkana käytä,ei oo mitään syytä toisten ratkasuja mennä arvostelemaan.

jos itse työssäkäyvänä yh-äitinä (täydet hoitomaksut maksavana) joudun roudaamaan omat lapseni parilla bussilla helvetin kauas päiväkotiin, koska päiväkoti on täynnä näitä hiton virikelapsia! Ihan johtaja itse valitteli sitä, että ei voi lapsiani ottaa lähipäiväkotiin, kun täällä on niin paljon näitä "turhia" lapsia. Oli jopa joltain äideiltä kysynyt, että mahtaako teidän Vertti ja teidän Kerttu vielä jatkaa kun olet kotona vauvan kanssa, kun olisi ihan niitä kipeästi päivähoitoa tarvitseviakin! Äidit raahaavat vauva kainalossa terveen lapsen virikehoitoon - voi elämä mitä touhua!

Jos vähän viitsisi kotona nähdä vaivaa omien lastensa eteen, niin TAKUUVARMASTI JOKAINEN LAPSI viihtyy kotona äidin ja vauvan kanssa. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta. Ei ne lapset niitä videoitakaan jaksa kaiket päivät katsella!

Hävettää tuollaiset luuseriäidit. Ja puhun nyt niistä äideistä, jotka eivät ole masentuneita tai joiden lapset eivät tarvitse minkään kehitysviiveen tms. takia hoitopaikkaa.

Vierailija
80/107 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei koske enään omia lapsiani, kun kuopus on viimeistä vuotta tarhassa ennen eskaria.

Eli ei vaikuta meidän elämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi