Hei te kaikki lapsivihamieliset!
Tiesittekö että on olemassa sellainen yleismaailmallinen sopimus kuin LAPSEN OIKEUDET?
http://www.unicef.fi/lapsen_oikeuksien_sopimus
http://www.lastensivut.fi/index.php?id=528
"---
16. Lapsella on oikeus yksityisyyteen, kotirauhaan ja kirjesalaisuuteen. _Hänen kunniaansa tai mainettaan ei saa halventaa_.
---
19. Lasta on suojeltava kaikelta väkivallalta, VÄLINPITÄMÄTTÖMÄLTÄ KOHTELULTA ja hyväksikäytöltä.---"
:) :) :)
Kommentit (103)
tai juoksevan lapsen näkeminen saa aikaan noin suunnatonta ärsytystä, että se pystyy jonkun ravintolareissun pilaamaan?
tai juoksevan lapsen näkeminen saa aikaan noin suunnatonta ärsytystä, että se pystyy jonkun ravintolareissun pilaamaan?
ei todellakaan vain jaksa kuunnella muidenkaan lapsia. Kyllä sitä silloin ärsyyntyy ja ravintolareissu on pilalla.
En ole todellakaan lapsivihamielinen.
Apua YK ja Unicef varmaan hirtää mut. Huoh! Ompa ketju taas. Menee mulkasut ja lasten oikeudet sekasin, niin kun puurot ja vellit.
ja ravintolassa juokseminen on suorastaan hengenvaarallista välinpitämättömyyttä vanhemmilta
mitä jos lapsi törmää tarjoilijaan ja saa pahat vammat rikkoutuvasta astioista ja tulikuumasta keitosta tai kahvista
kyllähän tuollainen välinpitämättömyys suututtaa
jos sinunkaltaisesi pystyisivät pysymään asiassa.
ihmisarvoasi on loukattu?
Daaa...
En ihan ymmärrä pointtia? Mielestäsi Unicef julistaa että vieraille lapsille tulee puhua ja leperrellä? Ja että kaikkien pitää ihastella sun ihania mussukka-pussukoita ja vilkutella niille?
Pointtini on se, että lapsia ei voi rinnastaa aikuisiin, niinkuin monet täällä höpäjävät. Tyyliin "en pidä kaikista aikuisistakaan, miksi minun pitäisi lapsista pitää" Ei tarvitse pitääkään, mutta ei sitä todellakaan saa lapselle näyttää! Esimerkkinä vaikka vihainen mulkoilu. Lapsia kuuluu suojella ja kohdella ihmisarvoisesti!
Asiassa pysyminen ei tarkoita sitä, että on oltava kanssasi samaa mieltä ja kehua kuinka hieno lapsiasiakirjoitus tämä onkaan.
"Okei, uskotaan jos niin sanot, mutta viestisi lukuisine huutomerkkeineen ja lapsivihamieliseksi haukkumisineen antavat vihaisen kuvan."
Ok, no vihainen en ole, tosi hämmästynyt vaan, siis siitä miten lapsen oikeudet on monen äidin mielestä huvittava asia.
"Mulkoilla saa vaikka taivaan pieniä varpusia jos siltä tuntuu. Ei ihmisten ilmeistä voi tehdä lainsäädäntöä. Taatusti olet joskus itsekin vihainen. Olisi kivempaa jos kaikki oltaisiin aina Hangon keksejä, mutta ei lapset siitä mene rikki vaikkei ollakaan. Muutenhan se vanhempienkin mulkoilu olisi väärin kun lapset voi pelästyä siitäkin."
En mä missään ole väittänytkään että lainsäädännöllä voidaan säädellä ihmisten ilmeitä tai tunteita. Kunhan heitin nämä lapsen oikeudet tänne mietittäväksi. Kun tuon julistuksen henki on kuitenkin suojata lasta kaikelta vahingolliselta. Mä tossa jossain viestissä jo tarkensinkin, että mun mielestä nimenomaan toisten pieniä lapsia ei saa yrittää katseella tappaa, jos ne jotenkin ärsyttävät. Esim. jos pieni lapsi huutaa ruuhkabussissa tai laulelee tai leikkii ja se jotakuta ärsyttää, niin on mun mielestä väärin säikyttää tämä lapsi vihaisesti tuijottamalla. Palaute vanhemmille olisi korrekti vaihtoehto. Vähän isommista lapsista kun on kyse, niin mun mielestä on ok vieraiden puuttua ja vähän mulkaistakin :D Mulkoilusta ei vaan opi kukaan mitään. Ja jos joku isompi lapsi tulee mun nilkkaa potkimaan, niin taatusti sanon että "ei saa" ja varmana näytän vihaiselta.
""Etkö sinä tajua tuon julistuksen henkeä? Eli kaikki mitä tuossa ei kirjaimellisesti mainita, on sallittua mielestäsi? Haloo? Eli kun siellä ei lue "Älä tukista lasta.", niin lasta saa tukistaa? Öööööö? Outo logiikka. ""
"Outo logiikka on ihan oma olkinukkesi, koska minä en sanonut noin. Siellä kielletään muistaakseni kaikki väkivalta, ja fyysinen kuritus on Suomen laissakin kiellettyä. Tukistus ei siis ole okei. Mutta en löydä sieltä mitään kohtaa jossa kielletään aikuisilta negatiiviset tunteet lapsia kohtaan."
No siis minähän kärjistin, tarkoitin siis sitä, että eihän mihinkään lakiin, asetukseen tai sopimukseen mahdu kaikki mahdolliset asiat. Silloin tulkitaan lain henkeä. Mun mielestä aiheeton vihamielinen käytös pientä lasta kohtaan kuuluu kategoriaan väkivalta, nimittäin henkinen sellainen. Tunteita ei voi kukaan kieltää, mutta vihainen katse on jo astetta enemmän, siinä näytät sen tunteesi toiselle ja jos toinen on esim. 1 ½ vuotias taapero, joka itkee, niin ansaitseeko hän kokea nuo ventoviraan vihaiset tunteet vain sen vuoksi että kehtaa itkeä julkisella paikalla ????
""Eikös lasten oikeudet ole varsin sopiva aihe tänne LASTEN äitien foorumille, kun tarkemmin miettii.... :)""
"Toki, toki. Kaikesta saa kirjoittaa ja kaikkiin avauksiin voi vastata. Lapsen oikeudet ovat ihan hyvä ja tärkeä aihe, olemme eri mieltä vain siitä, sulkeeko ne pois aikuisten oikeuden vihaisiin ilmeisiin. Toivottavasti ei, muuten Unicef tulee ottamaan multa lapset pois. Viimeksi eilen näytin niille vihaista naamaa."
No kyllähän minäkin olen välillä vihainen lapselleni ja sen näytän kasvoillani. Niinkuin myös rakkauden ja iloisuuden. Soittakaa lastensuojeluun! :D Perheen sisällä onkin vähän eri meininki. Ventovieraan vihaista tuijotusta ei nälkäinen taaperopoikani ole ansainnut. En vaan käsitä miten joku jolla on itsellä lapsia, pitää hyväksyttävänä säikyttää toisen jo itkevä lapsi.
Tarttukaa vaan tuohon mulkoiluun, ikäänkuin se olisi tämän keskustelun pääpointti, kun ette parempaan pysty! ;)
Hirveä vaahtoominen joka viestissäsi siitä kuinka mulkoilu rikkoo lasten oikeuksia? Anteeksi, me olemme vain tymiä AV-mammoja ja viisaammatkin olisivat voineet erehtyä.
No siis minähän otin esimerkin pienen lapsen epäasiallisesta kohtelusta vieraiden ihmisten taholta omasta elämästäni, kun kerroin tuon kun joku ventovieras koki tarpeelliseksi säikyttää jo itkevän pienen poikani, kun jonotettiin ravintolaan syömään.
Naurakaa, ivatkaa, takertukaa tuohon mulkoiluun ikäänkuin mistään muusta en olisi kirjoittanut.
Minä vaan jään ihmettelemään, että miksi lasten oikeuksista puhuminen ärsyttää näin tajuttomasti äitejä :(
että äidit ennemminkin nousisvat barrikaadeille lasten oikeuksien puolustamiseksi. Mutta av:lla on näköjään kaikki mahdollista...
Five exclamation marks, the sure sign of an insane mind. -Terry Pratchett
Tässäkö on sinun antisi tälle keskustelulle? :D
pais... eh, mulkoilla taivaalta. Lähdenkin ulos mulkoilemaan kaikkea vastaantulevaa!
Mulk, mulk, ja tosi monta hymiötä perään!;) :) ;) :)
Se olet sinä, ap, joka selvästikin olet yhden pienen lapsen äiti ja kuvittelet että maailma pyörii sinun pienen kullannuppusi ympärillä. Olet huutelemaas Unicefiä apuun koska joku katsoi herranterttuasi vihaisesti. Aihe sinänsä on ihan hyvä, minäkin toivoisin ettei Suomessa pingotettaisi niin kauheasti lasten käytöksestä ja ettei se nyt olisi mikään maailmanloppu jos lapsi ottaa pari juoksuaskelta vaikka ravintolassa.
ilatasin täällä tuntuu olevan fiksumpaa porukkaa kuin nyt.
tarkoittaa sitä että ei tehdä mitään jos huomaa lapsia kohdeltavan huonosti, ei sitä jos ei jaksa jutella ummet ja lammet jonkun tuntemattoman lapsen kanssa (kohteliasta on tietysti jotain vastata, ja ihan kiltisti eikä ärjäisten). Tai sittä jos joskus katsoo rihuvaa tms. tarhaikäistä ärtyneesti tai jopa kiukkuisesti.
Kärpäsestä härkänen jne.
No minäpä kerron mikä tässä keskustelussa niin tajuttomasti ärsyttää. Se olet sinä, ap, joka selvästikin olet yhden pienen lapsen äiti ja kuvittelet että maailma pyörii sinun pienen kullannuppusi ympärillä. Olet huutelemaas Unicefiä apuun koska joku katsoi herranterttuasi vihaisesti.
No, anteeksi nyt kauheesti että otin puheeksi lasten oikeudet kun täällä ketju toisensa jälkeen puhutaan pahaa lapsista. Täällä VAUVA-palstalla, jonka pääasiallinen kohderyhmä on kai äidit.
Minä en todellakaan ajattele, että koko maailma pyörii mun ja mun lapsen ympärillä. Se että toin tänne käytännön esimerkin meidän elämästä oli näköjään virhe. Teidän mielestä on suorastaan mahtavan kivaa, että mun itkevä lapsi saatiin entistä enemmän itkemään. :(
"Miten tänne VAUVA- aiheiselle keskustelu palstalle mahtuu näin paljon lapsivihamielisiä ihmisiä?????????"
" Millaisen kuvan maailmasta pienelle ihmiselle antaa jonkun ventovieraan vihainen mulkoilu? Onko se oikein pientä lasta kohtaan?????????"
Tässäkö on sinun antisi tälle keskustelulle? :D
kirjoituksen sisällön kanssa, mitä enemmän merkkejä, sitä pöljempi, huonommin perusteltu ja ylipäänsä liikaa kiihkoileva viesti.
"Miten tänne VAUVA- aiheiselle keskustelu palstalle mahtuu näin paljon lapsivihamielisiä ihmisiä?????????"
" Millaisen kuvan maailmasta pienelle ihmiselle antaa jonkun ventovieraan vihainen mulkoilu? Onko se oikein pientä lasta kohtaan?????????"
Hirveä vaahtoominen joka viestissäsi siitä kuinka mulkoilu rikkoo lasten oikeuksia? Anteeksi, me olemme vain tymiä AV-mammoja ja viisaammatkin olisivat voineet erehtyä.