Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkätakia opettajat saavat pitkän palkalliset kesäloman mutta koulunkäyntiavustajat eivät?

Vierailija
15.08.2009 |

Sama juttu muiden lomien kanssa. Koulunkäyntiavustajat joko lomautetaan tai heille osoitetaan kesäksi toinen työpiste, esim. vanhuspuolella.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muillakaan aloilla kerry lomaa hoitovapaan ajalta, joten käytäntö on epäreilu.

Vierailija
62/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesäloma olisi pois opettajilta? Koko ketju on ihan aiheen vierestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat provosoituu. Pikkupikkukateus...

Harmi, kun lomat loppu. Onneksi on syysloma ja joululomakin jo tulossa. Ps. hakekaa opekorkeeseen, sitten helpottaa.

Vierailija
64/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin tosin Steinerin puolella, ja kai muillakin vakkareilla on ainakin se 4vkoa kesällä palkallista lomaa?

Vierailija
65/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännä niitä muttereitasi. :D

Jos tämä viesti oli osoitettu minulle eli #59, niin huti tuli. Minä nimittäin opetan OPETTAJIA, joskus se kyllä mutterin väännöltä kieltämättä tuntuu...

Etkö saakaan samoja etuja kun opettajat. Paasatkaa rauhassa. Minä ainakin nautin palkallisista lomistani. Tänäkin kesänä ruhtinaalliset 11vkoa. Jokainen ammattinsa itse valitsee.

Vierailija
66/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajillekin maksetaan vaan pidettyjen tuntien mukaan (ottaen huomioon opetusvelvollisuus ja lisähommat, palvelulisät yms) kouluavustajat voisivat tehdä samoin.

Vierailija
67/88 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vieraantunut "tavallisesta" työelämästä, vaan sen sijaan todellakin aina kauhistelen, miten voi jaksaa tehdä koko vuoden töitä 5 vkon lomilla.

Erityisesti joulun välipäivinä aina surettaa (naureskelen siis partaani) töihin joutuvien puolesta.

Työni on ajoittain erittäinkin rankkaa 31 oppilaan villissä luokassa, mutta ihanien, pitkien lomien takia en haluaisi tehdä mitään muuta työtä.

t. onnellinen ja ylpeä luokanopettaja

Vierailija
68/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi huomioitu lomat, niin hyvä se on. Voihan jollain ekonomilla olla yksityisellä puolella parempi palkka, mutta työmäärä ja lomat huomioiden opettaja vetää kyllä pidemmän korren.

Vierailija
69/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No huh huh miten kateellinen aikuisopettaja Etkö saakaan samoja etuja kun opettajat. Paasatkaa rauhassa. Minä ainakin nautin palkallisista lomistani. Tänäkin kesänä ruhtinaalliset 11vkoa. Jokainen ammattinsa itse valitsee.

[/quote]

Yliopistolla eli valtion virkamieshommissa vuosityöaika on 1600 tuntia, lomat pidetään aivan kuten muissakin "oikeissa hommissa". Todetaan nyt vielä kerran, että en kadehdi opettajien pitkiä lomia. Kuten sanottu, jokainen ammattinsa itse valitsee ja minä päädyin ihan omasta tahdostani yliopistolle opettamaan niitä opettajia sen sijaan, että opettaisin lapsia - johon minulla toki myös on pätevyys.

Kritisoin viestissäni sitä, että nykysysteemissä viranhaltijaopettajat räikeästi hyväksikäyttävät sijaistensa heikkoa asemaa palaamalla hoitovapailta takaisin "töihin" kesätauon ajaksi. Tätä ei millään maailman selittelyillä voida maalata oikeudenmukaiseksi käytännöksi. Se pistää vihaksi.

Vierailija
70/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijaisten epäoikeudenmukaista kohtelua. Ajatellaan että kun on virka, on oikeutettu kaikkeen mitä vain voi tehdä kuten palata "töihin" kesälomaksi vaikka olisi itse hoitovapaalla, josta ei edes lomia kerry.

Vierailija
71/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisillä palkoilla tuntuu kummalliselta että joku alakoulun ope saa lomailla täydellä palkalla ja väittää että on ansainnut palkkansa jo talven aikana.

nimittäin palkka on ansaittu vuoden aikana

Vierailija
72/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla heistä on oikeasti 8-tuntisia työpäiviä vaikka kuinka laskettaisiin kokeiden korjaukset ja suunnittelut mukaan. Tunnen liudan aineenopettajia ja jokainen heistä myöntää että työhön ei tartte aikaa käyttää yhtä paljon kuin muualla.

Palkka on vähintäänkin hyvä ja lomat huomattavasti paremmat kuin millään muulla ammattiryhmällä.

hah!

palkasta en varsinaisesti narise, mutta asiaa tuntemattomien kateus ihmetyttää... sentäs alan spesialisti ja kasvatustieteet päälle.

Vierailija
73/88 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien pitkät kesälomat eivät minua haittaa, mutta mielestäni on todella törkeää että viranhaltijat voivat halutessaan kupata sijaistensa kovalla työllä ansaitut palkalliset kesälomakuukaudet pelkällä ilmoituksella, että nyt tämä mamma palaa hoitovapaalta "töihin" ajalle 1.6.-15.8., maksakaa! Tällöin sijainen heivataan kortistoon ja otetaan takaisin syyslukukauden taas alkaessa. Osoittaa hienoa moraalia ja lojaaliutta muita ammattikunnan edustajia kohtaan. Tätä tapahtuu paljon eikä OAJ halua puuttua asiaan millään tavalla.

Et selvästikään ole pätevä sijaisope, koska et tajua perusasiaa, että ope ei voi siirtää vuosilomaansa vanhempain-/hoitovapaan loppuun, niinkuin muilla aloilla.

Viranhaltijoilla on oikeus pitää palkallinen lomansa kesken hoitovapaansa, mutta on totta, että myös sijaisella pitäisi olla oikeus koko palkalliseen lomaan.

Käytännössä sijainen saa lomapäiviä tehtyjen työpäivien mukaan, aivan kuten muillakin aloilla. Lisäksi lomarahat ja työttömyyskorvaus, joka ainakin ansiosidonnaisena on melko suuri. Ja ansiosidonnaistahan saat, jos kuulut OAJ:hin tai opiskelijana maksat kassan jäsenyydestä.

t. viraton ja pätevä

Vierailija
74/88 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että iltaisin ja viikonloppuisin täytyy olla tavoitettavissa ja ylitöistäkään ei saa vapaata eikä palkkaa. Kaikki tuntemani toimistotyötä tekevät ovat niitä, joilla on tosiaan helpot hommat ja työaikojakin voi järjestellä ihan oman mielensä mukaan.

Tarkoitatko, että open hommissa muka täytyy olla tavoitettavissa ilt. ja vklppuisin?? Ei todellakaan täydy. Olen tavoitettavissa koululta opehuoneen numerosta klo 15-16 asti (soittopyyntö, mikäli soittaa oppitunnin aikana) ja sähköposteihin/wilmaviestehin vastailen, kun aikaa liikenee (viimeistään kahden päivän kuluessa, yleensä jo saman päivän aikana). Omaa kännykkänumeroani en todellakaan anna.

Vierailija
75/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä niillä kaikilla on kuuden viikon kesälomat, jouluna viikko ja talvilomaakin taitaa olla viikko, kaikenlaisia ylityövapaita kertyy, joita voi itse sijoitella minne haluaa ja lähteä halvoille matkoille äkkilähdöillä. Etätöitä voi tehdä kotoa käsin ja töissä surffailla netissä ja hoitaa kaikki omat asiat pankkiasioista lähtien. Jos lapsella on vaikka lääkäriaika keskellä päivää, voi ottaa töistä vapaata muutaman tunnin tai pitää vapaapäivän, eikä tarvitse ottaa koko päivää palkatonta vapaata ja suunnitella tunteja omalla ajalla sijaiselle, kuten opettajan.

Kaikilla ei todellakaan ole kuuden viikon kesälomaa jne. Yksitysellä on neljän viikon kesäloma ja viikon talviloma, eikä mitään joululomia. Jos muita vapaita tarvitaan, on tunnit tehtävä etu- tai jälkikäteen. Toki joku työnantaja voi palkita työntekijänsä ylimääräisillä lomilla, mutta tuskin on kovin yleistä.

Vierailija
76/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali toimistotyöaika on 7,5 h / pv.

Vierailija
77/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnat kirjoittavat työsuhteet sillä tavoin, että työsuhde päättyy lukuvuoden päättymiseen, vaikka mammalomalainen ei nostaisi palkkaa kesältä. Jos opettaja ei palaa kesäksi mammalomalta töihin, sijainenkaan ei sitä palkkaa saa. Tämä on siis käytäntö äitiysloman sijaisuuksissa. Eri asia on sitten vuorotteluvapaan sijaisuudet ja määräaikaiset työsuhteet, ne lasketaan omina työsuhteinaan eikä sijaistamisina, niistä voidaan palkka maksaakin.

Vierailija
78/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisin olla kotona kesät ja meillä lievästi kehitysvammainen poika, jolla vaikea dysfasia. Saisin hänestä kuitenkin 500 eurooa kuussa, joten jotain rahaa tulisi.

Vierailija
79/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset, joille asia ei kuulu ovat kateellisia opettajien lomille?

Miksi naapurilla on onnellisempi elämä kuin minulla?

Miksi rintani roikkuvat?

Vierailija
80/88 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Aina joku katsoo lapsensa lukujärjestystä ja luulee opettajalla olevan samanlaisen. Kun ekaluokkalaisella on 19 tuntia koulua, niin varmaan sitten opekin pääsee samalla tuntumäärällä. Opettaja opettaa tosiaan lähes aina myös muita kuin omia oppilaitaan. Ellei opeta, jää opetusvelvollisuus vajaaksi, mikä vähentää palkkaa.

Ja toden totta, yhden ekaluokkalaisen matikankokeen korjaamiseen ei mene kuin viisi minuuttia. Mutta kun kokeita on pinossa 27, aikaa kuluu ihan mukavasti. Lisäksi opettaja merkitsee itselleen pistemäärät ylös myöhempää arviointia varten ja miettii samalla tukiopetuksen tarvetta, määrää ja laatua.

Jos opettajan työ on niin ylivertaisen helppoa, mahtavasti palkattua ja ennenkuulumattoman paljon erilaisia etuuksia sisältävää, kehotan halukkaita opiskelemaan tarvittavat vuodet yliopistossa ja tulemaan kollegaksi alalle. Kyllä meidän sitten kelpaa yhdessä nauttia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi