Minkätakia opettajat saavat pitkän palkalliset kesäloman mutta koulunkäyntiavustajat eivät?
Sama juttu muiden lomien kanssa. Koulunkäyntiavustajat joko lomautetaan tai heille osoitetaan kesäksi toinen työpiste, esim. vanhuspuolella.
Kommentit (88)
me kka:t teksimme edelleen täyttä työviikkoa eli 38, 15, kuten tähänkin asti, mutta saisimme palkkaa n. 30h/vko, niin sitten voisimme saada ensi kesänä palkkaa. Joo, saan hätäsesti 1000€(kk käteen täysistä työpäivistä ja nyt pitäisi "pienentää" palkkaa. Ei kiitos! Opettajille kun aikanaan tehtiin samanlainen ehdotus ympärivuotisesta palkasta, niin palkat ensin nostettiin REILUSTI ylöspäin. Silloin minullekin kävisi tämä järjestely mainiosti. Minusta on epäreilua, että työnantajani vaatii minua pitämään palkallisia vuosilomapäiviä syys-, joulu, ja talvilomilla, jolloin kesään mahtuu ainoastaan n. vko kesälomaa. Itsekin olen työskennellyt ammatissani vakituisena yli 10 vuotta ja kesälomapäiviä minulla on 3-11 kesäisin. Viime vuonna olisin päässyt rikkaruohoja kitkemään koko kesäksi. Arvatkaa jaksaako sitten syksyllä kohdata reippaana monivammaiset lapset, kun on kesäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin kitkenyt rikkaruohoja tällä kehitysvammahoitajan koulutuksella? Tänä kesänä sain sentään lomautuksen ja sainpa ensimmäisestä kahdesta viikosta koravuksen tällä viikolla! Joten voitte arvata, että on aika tiukilla ollut kesä. Miehen pienellä palkalla on yritetty kituuttaa. Ei siis paljon ole lapsia lomamatkoille viety. Ja kuitenkin olen vakituisessa toimessa kunnalla olut jo yli 10 vuotta ja olen kun joku köyhä opiskelija kesäisin!
älä ole idiootti. sinun työsuhde-edut eivät ole missään tekemisissä opettajan työsuhde-etuihin.
miksi vertaat juuri opettajaan? hänellä on helkkarin raskas työ. moni saa paljon helpommasta työstä moninkertaisen palkan.
lue opettajaksi jos haluat saman kuin opettaja, vastuun ja työmäärän.
On se kumma, että mmoni ei pärjää 1-3 kullannupun kanssa kesälomankaan aikana, ja opettaja pärjää 25 kanssa koko vuoden.
ja kehdataan kadehtia opettajaa.
hävetkää!
aina naisalan ihmiset kadehtivat ja sättivät toisiaan.
kukaan ei kadehdi miesten palkkoja, joissa painellaan nappia vahtihuoneessa, tai ohjataan työkoneita, ja mieletön palkka juoksee, vaikka suurin osa ihmisistä /nuorista ajelee jopa huvikseen ja ilmaiseksi koneilla.
raskainta hoito- ja toistenpassaamistyötä tekevät kyllä ajetaan nurkkaan vaatimalla vain enemmän ja enemmän omille kullanmuruille, mutta palkkaa tai lomaa ei saisi olla. hävetkää!
[/quote]
älä ole idiootti. sinun työsuhde-edut eivät ole missään tekemisissä opettajan työsuhde-etuihin. miksi vertaat juuri opettajaan? hänellä on helkkarin raskas työ. moni saa paljon helpommasta työstä moninkertaisen palkan. lue opettajaksi jos haluat saman kuin opettaja, vastuun ja työmäärän.
[/quote]
Älä sinäkään ole idiootti.
Kunta se vertaa meidän työsuhde-etujamme tosiinsa. Ei ole lähtöisin minusta.
Siskipä meidän ammattiliittomme eivät suostuneetkaan tähän kunnan ehdotukseen.
ja vastuusta ja muusta raskaasta työnmäärästä voin sanoa, että minulla on vastuuta ja työtä ihan riittämin. Teen myös arviointeja jne.
Mutta nämä asiat eivät liity kesän järjestämiseen millään lailla.
ei montaa minuuttia mene:)
Katselin juuri lasten lukkaria ja suurin osa päivistä on 3-tuntisia.
Päiväkodilla katselin, että ope haki lapsensa monesti hoidosta klo 13.30.
On se niin raskasta. Ei ihme, että opettajiksi hakee nykyään enemmän porukkaa. Harmi vain kun sinne hyväksytään aina ne kiltit tytöt, jotka ei uskalla puuttua kiusaamistapauksiin vaan lapsen elämä pilataan sillä, että nämä tällaiset opet lakaisevat kaikki ongelmat maton alle, että kulissit pysyy.
Opettajien pitkät kesälomat eivät minua haittaa, mutta mielestäni on todella törkeää että viranhaltijat voivat halutessaan kupata sijaistensa kovalla työllä ansaitut palkalliset kesälomakuukaudet pelkällä ilmoituksella, että nyt tämä mamma palaa hoitovapaalta "töihin" ajalle 1.6.-15.8., maksakaa! Tällöin sijainen heivataan kortistoon ja otetaan takaisin syyslukukauden taas alkaessa. Osoittaa hienoa moraalia ja lojaaliutta muita ammattikunnan edustajia kohtaan. Tätä tapahtuu paljon eikä OAJ halua puuttua asiaan millään tavalla.
Opettajien pitkät kesälomat eivät minua haittaa, mutta mielestäni on todella törkeää että viranhaltijat voivat halutessaan kupata sijaistensa kovalla työllä ansaitut palkalliset kesälomakuukaudet pelkällä ilmoituksella, että nyt tämä mamma palaa hoitovapaalta "töihin" ajalle 1.6.-15.8., maksakaa! Tällöin sijainen heivataan kortistoon ja otetaan takaisin syyslukukauden taas alkaessa. Osoittaa hienoa moraalia ja lojaaliutta muita ammattikunnan edustajia kohtaan. Tätä tapahtuu paljon eikä OAJ halua puuttua asiaan millään tavalla.
En tiedä, maksaako kunta palkkaa sijaiselleni, mutta se ei olekaan sitten minun ongelmani, vaan sijaisen ja työnantajan välinen asia. Minä nautin hoitovapaasta täysin riennoin!
ja vaihdoin opettajaksi. Päivääkään en ole katunut. Ensimmäinen opepalkka oli 1400 Euroa vähemmän kuin viimeinen yksityisellä, mutta onhan se tuosta noussut jo ylituntien lisääntyessä ja eihän raha kaikkea merkitse. Työssä on paljon raskaitakin puolia, mutta kokonaisuudessaan unelmahomma lasten kannalta. Työpaikalla ei tarvi notkua kahdeksaa tuntia päivässä ja kotityöt mukaanlukien ei vieläkään olla siinä 37,5 tunnin työviikossa + lomat on lomaa. Kiva päästä kotiin jo kahdelta oman koululaisen seuraksi ja kotitöitä teen vaihtelevasti 0,5-3 tuntia illassa, mutta ne menee tässä sivussa samalla ollen lapselle hätäapuna, jos tarvii jotain. Vanhemmat soittaa joskus iltaisin, mutta mua ei haittaa se pätkääkään. Siinäpä se jutustelu menee samalla, kun ruokaa teen.
Mutta onhan tässäkin työssä miinuksensa, mutta kokonaisuudessaan minusta palkka ja työajat on ihan balanssissa. Vaatii toki aika kovakorvaista persoonaa ja toisaalta sellaista sosiaalisuutta, että ei ahdistu siitä, että "joutuu" juttelemaan vanhempien kanssa illallakin. Koen työn kuitenkin kokonaisvaltaisena ja en halua rajoittaa vanhempien yhteydenpitoa mitenkään iltaisin. Vastaavasti minun ei tarvi istua siellä työpaikalla 8-16 vaan saan lähteä kotiin.
kesän ajaksi, niin voin kertoa, että mistä se johtuu. Opettajat eivät voi siirtää lomiaan vapaan päätteeksi, joten siksi tuo käytäntö. Voi jee, kun ilmoittaisi pitävänsä vaikka lokakuussa kertyneitä lomia, niin siinäpä vanhemmat taas jeesustelisivat, miten se kehtaa : ) Kun siis sijaista ei välttämättä noin vaan saa tai ainakaan kovin pätevää. Kannattaa ensin tutustua opettajan ammattiin ennen kuin käy huutelemaan jotain, mistä ei tiedä mitään. Opiskelkaa ihmeessä opettajaksi, jos olette kateellisia. Ai, ei kiinnostakaan : D
jos oppilaan koulupäivä on kolme tuntia, ei se nyt todellakaan tarkoita, että opettajan työviikko on 15 tuntia. Kyllä luokanopettajan minimi opetusvelvollisuus on 24 tuntia. Ja jos niihin 30 oppilaan kokeen korjaamiseen ei kauaa mene, niin kyllä ne tunnitkin pitää sentään suunnitella, että kokeisiin tulevat asiat opitaan. Ja nykyään lapset eivät todellakaan istu paikallaan, ja kuuntele kun opettaja opettaa jonkin asian, kuin joskus meidän omina kouluaikoina, vaan tunteihin on satsattava tosi paljon, moni koulunsa aloittava istuu paikallaan max sen 10 minuuttia jos sitäkään, ja sitten on jo vaihdettava vähintäänkin jo opetusmenetelmää. Sitä en opettajana ole koskaan tajunnut, että miksi opettaja ei saisi hoitovapaalla ollessaan pitää kertynyttä kesälomaa (minkä joutuu pitämään keskellä kesää), kun kaikki muutkin saavat sen kesälomansa pitää (hoitovapaan jatkoksi).
eli jo 6t enemmän suunnitteluaikaa. Palkka on myös huomattavasti parempi.
Äikän opeilla pieni tuntimäärä kompensoituu siinä, että heidän pitää lukea kirjoitelmia yms.
Toisaalta yläköulun opettajilla ei ole samanlaista "kasvatuksellista" vastuuta oppilaista kuin esim. 1-2lk opettajalla, jonka välitunnit menee usein nuhaneniä puuhkien, vetoketjuja kiinni laittaen ja kenkiä sitoen.
Voi kyllä meillä on kasvatusvastuu. Meidän vastuu on vain isommissa asioissa kuin kengännauhoissa (vaikka toki nekin ovat tärkeitä). Me otamme kantaa tupakointiin, huumeiden ja alkoholin käyttöön. Yritämme tehdä oman osamme, jotta nuoret eivät syrjäytyisi ja menettäisi mahdollisuuksiaan jatko-opintopaikkoihin. Koko teini-iän kirjo.. Ei siis päästä yhtään sen helpommalla..
Se on totta, että vanhemmat ovat vähemmän yhteyksissä, mutta, esim. itselläni, on vastassa valvontaluokkani lisäksi 180 muuta vanhempaa, joiden lapsen koulunkäynnissä olen mukana. Ja kyllä yläkoulunkin puolella löytyy vielä vanhempia, jotka ovat lähes päivittäin kouluun yhteydessä..
Mutta mielummin teen tätä hommaa, kuin olisin opena alakoulussa, millään luokka-asteella. :D
Itselläni on muuten opetusvelvollisuus 23t, mutta järjestänsä tunteja on vähintään 26.
__
Muille tiedoksi, että emme mekään saada päättää lomiemme ajankohtaa. Vähintään sähköpostilla täytyy olla tavoitettavissa koska tahansa. Omaa henkilökohtaista puhelinnumeroani en ole oppilaiden kotiin antanut, koska maksan itse laskun. Jos työnantaja antaisi minulle työpuhelimen, niin sitten minun pitäisi olla tavoiteltavissa myös puhelimitse virka-ajan ulkopuolella. Iso osa vanhempaintapaamisistakin on virka-ajan ulkopuolella.
että iltaisin ja viikonloppuisin täytyy olla tavoitettavissa ja ylitöistäkään ei saa vapaata eikä palkkaa. Kaikki tuntemani toimistotyötä tekevät ovat niitä, joilla on tosiaan helpot hommat ja työaikojakin voi järjestellä ihan oman mielensä mukaan.
Missä työaikoja voi järjestellä mielensä mukaan?
Ylitöistä ei todellakaan saa vapaata eikä palkkaa. Jos et jousta niin olet vähennettävien joukossa.
niin ne ovat vain sen oppilaan tunteja. Siihen päälle toisen ryhmän ryhmätunti ja muut opetettavat aineet muille luokille esim. musiikkia, käsitöitä, liikuntaa tms. Se yksi lukkari ei kerro kuin osan tunneista : )
minun ystäväni on koulunkäynti avustaja jolla on virka eli saa loma-ajalta palkan kuten opettajatkin. vaatimalla sai.
oma poikani on kakkosella, ja nyt kolmatta vuotta siis päivät ovat 4-tuntisia, eli jatkuvasti 20h/vko. Tiedän, että näiden lisäksi poikani opettaja pitää liikuntaa muille ryhmille.
Sitä en opettajana ole koskaan tajunnut, että miksi opettaja ei saisi hoitovapaalla ollessaan pitää kertynyttä kesälomaa (minkä joutuu pitämään keskellä kesää), kun kaikki muutkin saavat sen kesälomansa pitää (hoitovapaan jatkoksi).
No koittakaa nyt sitten hyvät opettajat päättää, onko se 2,5kk kesävapaa ihan oikeaa kesälomaa vai onko se lukukauden aikana kertyneiden ylitöiden vuoksi ansaittua ylityövapaata vai onko se yhdeksän kuukauden palkka jaettuna kahdellatoista kuukaudella. Opettajat valitsevat näistä argumenteista aina kulloiseenkin tilanteeseen sopivan vaihtoedon. Ihan oikeasti, onko se kenenään oikeustajun mukaista, että sijainen paiskii 9kk töitä ja viranhaltija nappaa kesävapaat nenän edestä?! V***u että tällanen selittely ärsyttää ihan suunnattomasti, vaikken edes itse ole kyseisestä tilanteesta kärsinytkään.
Väännä niitä muttereitasi. :D
Jos tämä viesti oli osoitettu minulle eli #59, niin huti tuli. Minä nimittäin opetan OPETTAJIA, joskus se kyllä mutterin väännöltä kieltämättä tuntuu...
niin, ja siivoojat ja kokit koulussa ja vahtimerstaritkin samat lomat.
ja jos kerran lääkärit saavat lääkefirmoilta lahjuksia, niin pitää saada myös kaikkien muiden työssäkäyvien.
ja jos puutarhatyöntekjät saavat olla ulkona ja puutarhoissa ja hiplata kasveja työkseen, pitää saada muidenkin.