Huostaanottotapaus...
Seuraavasta linkistä löytyy surullinen huostaanottotapaus, ja kyseisen blogin kirjoittaja olisi varmasti mielissään, jos saisi jonkinnäköistä objektiivista näkökantaa asioihin. Itse en ainakaan ymmärrä millä perusteella lapsi on huostaan otettu, kaikkiin avohuollon tukitoimenpiteisiin on perhe suostunut ja parhaansa yrittänyt.
http://ttah.blogit.fi/kemio-osaa-huostaanottaa/
Kommentit (198)
että nää selitykset on täyttä totta vanhemmille
jos he tajuaisivat miten paskaa heidän vanhemmuutensa on ollut niin ehkä se ei olisikaan ollut niin paskaa
saattoi huostaanoton syissä hyvinkin olla mainintoja lapsern vaatetuksesta. Lapsi ja lapsen vaatteet olivat lähes aina huomiotaherättävän likaisia, usein pieniä tai huonokuntoisia ja vaatetus oli usein säähän sopimaton (enkä nyt tarkoita, että oli pelkkä pipo eikä kypärämyssyä, vaikka muilla pihan lapsilla jo olikin, vaan sitä, että lapsi jätettiin naapurin "hoitoon" hiekkalaatikolle "ihan muutamaksi minuutiksi" joka venyi tunneiksi kylmällä sadesäällä ilman mitään sadevarusteisiin viittaavaa ja lapsi saattoi pikkupakkasillakin olla vielä kesävaatteissa.)
kuitenkin itsekin ymmärtävät miksi on niin toimittu ja ovat yhteistyökykyisiä. Joskus huostaanottoon päädytään ihan yhteisestä päätöksestä.
koulussa käsissä ja usein ihan vanhempien aloitteesta. Ja toki monet pientenkin lasten vanhemmista, joiden lapsi täytyy ottaa huostaan ymmärtävät oman tilanteensa ja sen, että lapsella ei ole hyvä olla kotona siinä tilanteessa. Ja hienoa, jos pystyvät ymmärtämään, vaikka eivät pystyisikään muuttumaan. Jo se ymmärtäminen helpottaa lapsen asemaa. Jos vanhempi ei näe ongelmia, voi lapsi esimerkiksi kokea suuriakin syyllisyydentuntoja, jos kokeekin huostaanoton edes osittain helpottavana tai positiivisena. Ja muutenkin lapsi usein tarvitsee vanhemmiltaan ikään kuin luvan asettautuakseen sijoituspaikkaan ja ollakseen tyytyväinen siellä.
kuitenkin itsekin ymmärtävät miksi on niin toimittu ja ovat yhteistyökykyisiä. Joskus huostaanottoon päädytään ihan yhteisestä päätöksestä.
joka tapauksessa, oltiin lapset huostaanotettu taikka ei.
on tapahtunut verkostoitumista huostaanoton tultua vireille, etsitty vertaistukea, osallistuttu samaan sossun avohuollon vanhempainryhmään, kuultu kaverinkaverinkaverilta muista yms.
että Kemiössä on 8 huostaanottotapausta vireillä ja että lähes kaikki ovat tämän kirjoittajan tuttuja?
Ei välttämättä mitään mairittelevaa.
Kuulostaa uskomattomalta, että tuntisi entuudestaan suurimman osan vanhemmista, joiden lapsia ollaan huostaanottamassa.
Tosin kirjoitus on sen verran sekava ja epäjohdonmukainen, että vaikea ottaa kantaa, missä määrin kirjoittaja puhuu totta ja missä ei.
Mahtaisikohan blogittaja olla äidinkieleltään ruotsinkielinen?Juolahtiko mieleen? Kemiö sattuu olemaan täysin ruotsinkielinen paikkakunta.
En ymmärrä miksi lapsi huostaanotettiin. Nälkiintyminen ei riitä syyksi minusta.
Eikä vuorovaikutusongelma. Ei osaa kirjoittaa oikein, mutta kirjoituksesta paistaa myös epätoivo. Jos siellä on noin kamalaa, niin mikseipä nainen muuttanut jo aikaisemmin pois?
on tänne aloituksen laittanutkin
on tullut juuri sellaista bisnestä, mitä joku tuolla ihan alkupään viesteissä kirjoittikin.
Kaikki eivät vaan halua avata silmiä sille, vaan itsepintaisesti kuvitellaan, että me elämme jonkinlaisessa hyvinvointivaltiossa ja demokratiassa, missä tällaista ei pääse tapahtumaan.
Itseltäni ei ole huostaanotettu, enkä edes tunne ketään jolta olisi, mutta olen itse vuosikausia elänyt narsistin piinaamana, ja on kuulkaa sosiaalitoimet ja käräjäoikeudet ihan yhtä tyhjän kanssa tässä maassa. Sen verran monta kertaa olen joutunut narsistin tiimoilta niiden kanssa tekemisiin, että tiedän surullisen hyvin mistä puhun.
Uskon täysin ap:n kertomuksen.
Ja olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa, että yhden osapuolen (vanhemman) kertomuksen perusteella ei näistä tapauksista voi sanoa mitään. Sosiaaliviranomaiset yms kun eivät voi kommentoida asiaa missään julkisuudessa. Salaliitoista yms syyttäminen on sen sijaan ihan tavallista kun ei kyetä näkemään mitään vikaa omassa toiminnassa.
tuntevat toisensa - istuvat esim. siinä kylän ainoassa kapakassa.
että huostaanotto maksaa kunnalle todella paljon ja kunta ennemminkin jättää huostaanottamatta, kuin huostaanottaa, koska se on halvempaa tukea perhettä muilla keinoilla.
Sosiaaliviranomaiset eivät voi kommentoida, koska heillä on vaitiolovelvollisuus. Huostaanotto on niin kallis toimenpide että siihen ei taatusti kunta ryhdy kunnollisille vanhemille kiusaa tehdäkseen.
kukaan halua myöntää. Eihän siitä saa puhua ääneen. Noi sosiaalityöntekijät voi just olla osakkaina noissa yksityisissä perhekodeissa. Tottakai ne pelaa omaan pussiin.
Kuten sanoin, olen vuosikausia ollut tekemisissä sosiaalitoimen ja käräjäoikeuksien kanssa, koska exäni on narisisti ja keksii milloin mitäkin "kivaa". Tosin olen itse aina ollut ns. hyviksen puolella, eikä sitä ole koskaan kukaan epäillyt tai kyseenalaistanut, koska ei yksinkertaisesti ole ollut mitään aihetta, mutta olen nähnyt itse miten vähän sosiaalitoimea ja käräjäoikeuksia kiinnostaa mikään, he eivät paneudu mihinkään, eivät yritä ottaa selvää, ovat täysin johdateltavissa ja lankeavat valheisiin ihan surutta.
Kaikki sosiaalitoimen kanssa käytävät istunnot kuin myös käräjäoikeuden ovat kiinni siitä, kuka parhaiten näyttelee ja valehtelee, ja saako valheita todistetua valheiksi vai ei. Jos ei saa, jää valhe "voimaan", koska tanttoja ja tuomareita ei kiinosta totuus ja sen selvittäminen.
Surullista, mutta tää yhteiskunta on niin luhisutumispisteessä kuin vain voi olla. Se on hyvin helppo tuudittautua siihen uskoon, että eihän tällaista meidän maassa tapahdu, jos ei ole ikinä ollut tanttojen ja tuomareiden kanssa tekemisissä eikä näin ollen tiedä, mikä heidän meininkin on.
Mä teen koko ajan suunnitelmaa ulkomaille muuttamisesta, koska tää maa on yksinkertaisesti liian mätä asua. Just noiden tanttojen ja tuomareiden ansiosta.
- 119 -
mukaan tähän salaliittoon. Tokihan hekin laillisesti toimiakseen olisivat tarvinneet jonkinlaisen päätöksen lapsen kiireellisestä huostaanotosta ja virka-apupyynnön. Ja silti muka mitään virallisia asiakirjoja ei ole.
Naapurissa asui aikanaan vastaava tapaus. Lapsi oli täysin heitteillä, mutta sosiaalivirasto yritti kaikin keinoin tukea äitiä. Noin vuoden seurannan jälkeen poliisi sitten kutsuttiin rauhoittamaan menoa äidin ryyppybileissä ja he sitten hälyttivät päivystävän lastensuojeluvirkailijan paikalle ja parivuotias lapsi otettiin kiireellisesti huostaan. Sen jälkeen lapsi vielä palasi äidille, mutta kun vastaava tilanne toistui, kiireellisen huostaanoton jälkeen tehtiin pysyvämpi huostaanotto.
Tämän kaiken jälkeenkin äiti kulki ympäriinsä kertomassa kaikille, kuinka lapsi oli ilman syytä varastettu ja kuinka syyksi oli väitetty sitä, että lapsella oli kerran hoitoon mennessä ollut paita, jossa oli yksi pieni puurotahra (kun ei oltu ehditty vaihtaa aamiaisen jälkeen, kun oli kiire töihin.) Mitään muuta syytä papereissa ei kuulemma ollut ollut (ja sossuämmät tietysti myös valehtelivat ja takana oli salaliitto, koska sijaisperhe oli niin halunnut tyttöä, kun omasta takaa ja perheessä jo ollut sijoitettukin lapsi olivat poikia ja siksi sossu hommasi heille kivan ja nätin tytön.) Hän myös itse taisi uskoa näihin puheisiinsa.