Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huostaanottotapaus...

Vierailija
25.12.2008 |

Seuraavasta linkistä löytyy surullinen huostaanottotapaus, ja kyseisen blogin kirjoittaja olisi varmasti mielissään, jos saisi jonkinnäköistä objektiivista näkökantaa asioihin. Itse en ainakaan ymmärrä millä perusteella lapsi on huostaan otettu, kaikkiin avohuollon tukitoimenpiteisiin on perhe suostunut ja parhaansa yrittänyt.

http://ttah.blogit.fi/kemio-osaa-huostaanottaa/

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisi osakkaina, niin kyllä niihin paikkoihin saadaan ihan oikeasti sijoituspaikkaa tarvitsevat, eikä niihin virkavirheiden uhalla laiteta väkisin lapsia, jotka eivät sijoituspaikkaa tarvitse.

Vierailija
122/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä uskon noista tantoista ihan mitä vaan. Koska ei niitä kiinnosta todellisuus, ne tekee mitä tekee. Ne voi hyvin kokea hyötyvänsä turhista huostaanotoista, ja tekee niitä sen takia. Vaikka myös oman egon pönkittämisen takia. - 119

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei heti ole suostuttu ja asia on mennyt oikeuteen

Vierailija
124/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tantoilla ja tuomareilla) ei ole tapana ottaa selvää asioista, niitä ei kiinnosta, ei vaan kiinnosta, vaan ne on täysin johdateltavissa ja uskoo valheita. Se, joka parhaiten valehtelee, voittaa. Ehkä se on tässäkin tapauksessa just toi tantta. Uhrilla ei ehkä ole enää ollut voimia panostaa omaan näyttelijäsuoritukseensa, ymmärrettävistä syistä, mutta tantalla on. Ja kaikki menee ihan sokeesti sen ansaa. Tätä tapahtuu, ja ihan liian paljon.

Kuten oon jo monta kertaa sanonut, tässä maassa on ihan liian helppo tuuduttautua siihen lapsenomaiseen uskoon, että eihän tollasta tapahdu. Ei haluta uskoa, että tää onkin paha paikka asua ja elää, koska pelätään että se voi osua myös omalle kohdalle. Myös perustettomasti.

Mutta kun se vaan voi. Mulla on hyvin mielenkiinoinen tarina kerrottavana tantoista ja tuomareista, ja odotan vain sopivaa tilaisuutta astua esiin sen kanssa.

Vierailija
125/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

128, kuulisin mielenkiinnolla tarinasi tantoista ja tuomareista.

Vierailija
126/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi vielä astua sen kanssa julkisuuteen, elän tällä hetkellä hyvin matalalla profiililla, ns. piilotettuna, koska elämääni pinaa narsisti exäni. Mutta kun tämä tästä toivon mukaan joskus rauhottuu, niin tulen astumaan esiin ja kerron koko tarinani.

Vierailija
127/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Kemiössä on 8 huostaanottotapausta vireillä ja että lähes kaikki ovat tämän kirjoittajan tuttuja?

Kemiö on erittäin pieni paikkakunta, ja täällä todellakin jokainen tuntee toisensa ja tietää mitä missäkin perheessä tapahtuu. En siis pidä mitenkään omituisena sitä, että bloginpitäjä tuntee muut vireillä olevat huostaanottotapaukset.

Vierailija
128/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis ihan kiva jos ap tulisi kommentoimaan, koska on tänne aloituksen laittanutkin

Valitettavasti minulla on myös AV-palstan ulkopuolista elämää.

Vierailija
129/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiellä sitä etteikö Suomessa voitais tehdä ns tyhmiä päätöksiä mutta uskoisin että kun asiaa tarkasteltais jotenkin lapsen näkökulmasta, ehkä siinä olisi se jutun ydin.

UMMETUS

Jos oli tehty tutkimuksia, syy löytyy laiskasta suolistosta tai henkisistä syistä. Kasvun pysähtyminen / hidastuminen kertoo myös henkisestä puolesta.

ÄIDIN YRITYS

Oliko äiti siis yrittäjänä? Teki pitkiä päiviä? Eikö lapsi ollut päiväkodissa ilman kuntoutuksellista syytä? Yrittäjä ja yksinhuoltaja: Olisiko jäänyt lapsi ilman tarvittavaa rakkautta, vaikka ei äidissä mitään "vikaa".. jos oli äiti hiljainen, ei puhunut, teki vain asioitaan?

HUOSTAANOTTO

Perusteita on pakko olla. Ne ovat jossain asiakirjoissa. Terveydelliset syyt toki ovat syy ottaa huostaan. Ihmettelen kuitenkin että saiko perhe apua esim. perheneuvolasta? Oliko lapsella psykiatriin kontakti? Vaikea ummetus ja kasvuhäiriöt ovat varsin usein henkistä painetta lapsella. Siihen ei kuitenkaan huostaanotto auta vaan perheen auttaminen.

OMA TIETONI

Tiedän että sosiaalihuollossa kerätään ns piiloaineistoa esim. kotivierailuilla. Tiedän että vanhemman luottamuksellista sanaa voidaan käyttää oikeudessä häntä vastaan. Tiedän että lääkärin sana on laki - vaikka hän ei tuntisi koko perhettä yhtään. Viranomaiset ovat kieroja joskus, eivät näe kokonaisuutta. Mielestäni isän ja äidin tulisi alkaa ottamaan selvää, millaisia asioita sosiaalihuolto on kirjannut. Kuka on määritellyt lapsen terveydellisen ongelman sellaiseksi ettei sitä voida kotona omien vanhempien kanssa ja tuella hoitaa? Itse palkkaisin hyvän asianajajan toisesta kunnasta, maksaa mitä maksaa.

Joku asiassa haiskahtaa.

Vierailija
130/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

läheltä vuosia sossun toimintaa. Yhtään turhaa huostaanottoa ei tehty ja pienelle paikkakunnalla välteltiin huostaanottoa liian pitkällekin. Monille "tapauksille" kävi niin, että muuttivat isompaan kaupunkiin ja siellä lapset otettiin heti pois. Se kertoo vaan siitä, kuinka iso kynnys juuri pienillä paikkakunnilla on kerätä noin isoa lisäkulua. Hyvä esimerkki eräältä ay-aktivistilta: yhden lapsen huostaanotto maksaa vuodessa saman verran kuin koko kunnan henkilöstön lomautus viikoksi. (siis tämä tietysti koskee tuota kyseistä pikkukuntaa) Noin isoissa kuluissa pienellä paikkakunnalla liikutaan maksukykyyn nähden. Ymmärtääkseni Kemiö on myös pieni ja siellä tuskin ketään otetaa huostaan ilman erittäin painavia syitä. Ainakin valtiovallan taholta on oltu tästä juuri huolissaan, kun lastensuojelu ei toteudu pienissä kunnissa johtuen siitä, että huostaanottoa ei haluta tehdä missään tapauksessa.

Tottakai vanhemmat puolustaa itseään ja usein lähipiirikin on sokeita. Mä en usko, että Suomessa on yhtään turhaa huostaanottoa. Jos lapsesi hoidat kutakuinkin edes, niin eihän täällä joudu sossun kanssa tekemisiin edes.

Vierailija
131/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

UMMETUS

Jos oli tehty tutkimuksia, syy löytyy laiskasta suolistosta tai henkisistä syistä. Kasvun pysähtyminen / hidastuminen kertoo myös henkisestä puolesta.

Ummetusta ei ole hoidettu asianmukaisesti pojan ollessa huostassa. Jos poika esim. jouluna on ollut sairaampi kuin koskaan ennen, mitä se kertoo pojan tilasta juuri tällä hetkellä? Eikö se jo yksistään kerro jotain perhekodin kiinnostuksesta pojan terveyttä kohtaan? Kotona ollessaan poika sentään sai asianmukaista hoitoa ummetukseen ja kävi useasti lääkärissä. Nyt ei saa edes sitäkään apua.

ÄIDIN YRITYS

Oliko äiti siis yrittäjänä? Teki pitkiä päiviä? Eikö lapsi ollut päiväkodissa ilman kuntoutuksellista syytä? Yrittäjä ja yksinhuoltaja: Olisiko jäänyt lapsi ilman tarvittavaa rakkautta, vaikka ei äidissä mitään "vikaa".. jos oli äiti hiljainen, ei puhunut, teki vain asioitaan?

Lapsen isä on yrittäjä, ei äiti. Äiti oli kotona. Pojan päiväkotiin laittaminen oli käsittääkseni myös yksi avohuollon tukitoimenpide.

Vierailija
132/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen lähipiiristä voi löytyä joku, joka alkaa tekemään kiusaa. Antaa perättömiä ilmiantoja, keksii, valehtelee, mitä tahansa. Itse et voi sille mitään. Tantat uskoo sitä, joka parhaiten valehtelee. Näin se vaan on.

Vierailija
133/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko ap vielä vastata, että onko perheessä mielestäsi kaikki hyvin?

Kyllä, perheessä on mielestäni kaikki hyvin. Ja minä en ole ainut, joka on sitä mieltä: useat muutkin ihmiset kummastelevat mikä tässä jutussa on perusteena huostaanotolle. Jopa ihmiset, joilla on objektiivinen näkökanta asiaan, ovat tätä ihmetelleet.

Vierailija
134/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin huonolla logiikalla kirjoitettua tekstiä ei viitsi edes lukea!

Mikäli johtopäätökset olisivat loogisesti perusteltuja, teksti voisi olla uskottava. Mutta kirjoittaja tyytyy tuputtamaan lukijalle valmiksi pureskellun näkökulman, eikä se yksinkertaisesti toimi eikä vakuuta.

Vierailija
135/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

:[

Vierailija
136/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blogin kirjoittajan katkeruus huokui läpi kaikesta.

Minäkin olisin katkera jos lapseni huostaanotettaisiin perusteetta.

Vierailija
137/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et ota lasta itsellesi?

Ottaisin kyllä mielelläni, jos olisin lapseton ja minulla olisi aikaa paneutua riittävästi pojan hoitoon. Vuorokaudessa on vain 24 tuntia ja minulla on omasta takaa 4 alle kouluikäistä lasta. Uskon vahvasti että pojan vanhemmilla olisi enemmän aikaa hoitaa poikaansa kuin minulla, suurperheen äitinä.

Vierailija
138/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vielä, voisitko kertoa miksi ovat tukitoimia saaneet, jos kerta perheessä kaikki kunnossa

Tukitoimia ovat olleet mm. kodinhoitaja ja perhetyöntekijä, joita täällä Kemiössä lykätään moneen lapsiperheeseen syyttä. Meilläkin on käynyt ammattitaidottomia perhetyöntekijöitä, joiden toimenkuva on yhä musta aukko minulle. Meillä käydessään perhetyöntekijä istui sohvalla 3 tuntia ja katseli ostoskanavaa, kommentoiden välillä jonkin extrasuperhypermahtavan laitteen läskienpolttotehokkuutta.

Vierailija
139/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa, ja kun lopulta sain, tuli kyllä tarpeeseen

Vierailija
140/198 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on paljon suomenkielistä white-trashiä, jolta tämäkin tapaus kuulostaa. Äiti työttömänä kotona? Vai sairaana?

White trash ei tunnista itseään, siksi ap:kaan ei ymmärrä tilannetta. Syytetään vain muita, mutta peiliin ei voida katsoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi