Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen äiti antaa 15-vuotiaalle tytölle tulla poikakaverin

Vierailija
10.08.2009 |

yöksi kylään. Huh kyllä olin pyörtyä kun tyttöni sanoi että kaverille tulee poikakaveri yöksi. En ymmärrä tätä nykyistä seksuaalikasvatusta. Kouluista annetaan oikein opukset ja kannustetaan seksisuhteisiin. Saa sitä sitten ihmetellä ei toivottuja raskauksia, abortteja ja sukupuolitauteja. Eikö joku kohdunkaula tms syöpäkin ole useiden sukupuolisuhteiden tulosta.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko Teillä asioista? Pystytkö kysymään vaikka tytöltäsi onko hän harrastanut seksiä? Jos on,niin mitä tekisit? Tiedän,että ei ollut puhe sinun lapsesi yökyläilystä,mutta kuulostaa siltä että teillä ei saisi edes puhua tälläisestä asiasta ja jos saisit tietää tyttösi harrastaneen seksiä niin lukitsisit hänet kellariin... Siltä kuulostat... =(

Varsinkin kun ap kertoi, ettei tiedä pojan ikää. Keskusteluyhteyden puuttuminen on kyllä mielestäni vähän isompi ongelma kuin yökyläily...

Vierailija
42/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaikäraja on 16, mutta teko ei ole rikos, jos osapuolten välisessä kypsyydessä ei ole eroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 15 vielä kun ysi loppuu

15-vuotias on vasta ysille menevä nuori.

Vierailija
44/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tytön poikaystävä on 16-17 v. niin lain mukaan saavat sekstatakin. Jos poika yli 18v. pitäisi odottaa, kunnes tyttö on 16v. Tuskin silti oikeus katsoisi tuota pahalla, koska tyttö kuitenkin jo 15 v. ja ikäeroa vain 3v. Fyysinen ja henkinen kehitys aika lailla samalla viivalla. Mutta max. olisi tuo 3 v. ikäeroa, ei enempää.

Sitten eri asia on se, että tarkoittaako yökyläily 100% varmuudella seksiä? Mielestäni ei. Itse yökyläilin 15 v. ja en harrastanut silti seksiä poikaystäni kanssa yli vuoteen. Etenimme hyvin hitaasti.

On hyvä, että ap on huolehtivainen äiti, kuitenkaan ap tyttäresi alkaa pikkuhiljaa aikuistumaan, se on fakta. Olisi hyvä puhua ehkäisystä ja luoda luottamukselliset välit. Ei tuomitsemista, ei uhkailua, vaan asialliset ja lämpivät välit.

Itse en päästäisi yökylään lastani,kuin vasta 16 tai 17v.eli siinä olen samaa mieltä. Ja toivon, että seksiäkin olisi, kun hän olisi yli 17v. ja poikaystävä olisi suurinpiirtein samanikäinen. Mutta nämä ovat vain toiveita... Todellisuus voi olla toinen tietämättäni...

Vierailija
45/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v., olen syntynyt alkuvuodesta.

Vierailija
46/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikaystävän luona taikka toisin päin.

Mulla on 14v tyttö enkä suvaitse seurustelua vielä. Minun mielestä hän ei ole vielä valmis, ulkoisesti hän näyttää nuorelta naiselta mutta sisäisesti on vielä lapsi. Harkintakyky puuttuu sekä vastuullisuus, sen huomaa monista asioista.

On selvää, että monet nuoret ovat erilaisia, joku on valmis seurustelemaan ja seksiin, joku vielä leikkii nukeilla. Tyttäreni itse on myös sanonut ettei ole valmis seksiin vaikkakin haluaisi seurustella. Ei kuitenkaan seurustele.

Meillä puhutaan avoimesti asioista eikä kukaan ole kateellinen kenenkään naisellisuudesta yms.

Minä olen sanonut että sitten kun tytär pystyy osoittamaan vastuullisuutensa ja harkintakykynsä niin todennäköisesti on valmis seurustelemaan.

Vierailija
47/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä puhutaan asioista. En kannata useita seksisuhteita ja haluan että niitä ei aloiteta liian nuorina. Olne tukena. En sulje ketään kellariin mutta ei liian varhain aikuiseksi. Ihanteelisinta olisi toki vain se yksi kumppani niin kuin itselläni.

Puhutaanko Teillä asioista? Pystytkö kysymään vaikka tytöltäsi onko hän harrastanut seksiä? Jos on,niin mitä tekisit? Tiedän,että ei ollut puhe sinun lapsesi yökyläilystä,mutta kuulostaa siltä että teillä ei saisi edes puhua tälläisestä asiasta ja jos saisit tietää tyttösi harrastaneen seksiä niin lukitsisit hänet kellariin... Siltä kuulostat... =(

t. ap

Vierailija
48/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen miettinyt paljon tota yövierailu juttua, jossain vaiheessahan se kuitenkin tulee ehkä ajankohtaiseksi.

Seksiä voi harrastaa myös päivällä, kun vanhemmat eivät ole kotona. Ei se aina vaadi yön pimeyttä, ja voi olla että silloin ei sitä seksiä edes harrasteta, koska en vanhemmat on seinän takana?

Vierailija
49/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nuori kuuntelee.. jos kuuntelee...

Nimittäin jos teillä oikeesti keskusteltaisiin ja tyttösi luottaisi suhun. Puhuisi kyllä seksistäkin onko harrastamassa vai aikooko vielä odottaa. Tietäisit poikaystävän iän jne..

Jankkaat vain omia ihanteitasi ja näin ollen annat ymmärtää että se on ainoa oikea tapa toimia.

Vierailija
50/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tietäisin vähän paremmin missä mennään. Voisin kutsua häntä esim meille syömään, jutella, tehdä jotain yhdessä. Itse seurustelin aikanaan 15 v., mutta en tykännyt kauheasti esitellä poikia vanhemmilleni, kun en edes mitään loppuelämän suhdetta etsinyt...Käytiin naimassa milloin missäkin: jonkun toisen kämpillä, autossa jne. Että ei ne kaikki tytöt haaveile heti vauvoista ja avioliitosta.

Vierailija
51/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on ääliömäistä mitata nuoren kypsyyttä sillä, että uskoo löytäneensä elämänsä rakkauden 15-vuotiaana. Onhan se hellyyttävää, kun näkee näitä pikkuvanhoja pariskuntia, jotka yrittävät näyttää keski-ikäisiltä ja sopottavat haaveilevansa koirasta ja omakotitalosta. Miksi se on ainoa hyväksyttävä malli miehen ja naisen välisestä suhteesta?

Vierailija
52/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän mielestä seksi ole kivaa? Miksi ihanne on että ihmisellä pitäisi olla vain yksi seksikumppani elämän aikana? Mistä se tulee? Miksi ap ei kannata "useita seksisuhteita"?

Itse olin 20 kun harrasti seksiä ensimmäisen kerran, olin seurustellut pojan kanssa 8kk ja hän oli ensimmäinen seurustelukumppanini.Ja joo, ollaan edelleen yhdessä, nyt olen 31. Eli sinänäsä minulla ei kokemusta teininä seurustelusta, tuolloin asuin jo omillani. En kuitenkaan ajattele että ihminen joka on harrastanut seksiä useamman ihmisen kanssa on jotenkin jotakuta toista huonompi. Jos ap sinun lapsesi paljastaisi että hänellä on viimeisen vuoden aikana ollut jo 10 tai 20 seksikumppania, pitäisitkö sinä häntä huonona ihmisenä? Ketään ei seksiin saa pakottaa eikä painostaa, ja juuri tästä (ja ehkäisystä) kannattaa mielestäni nuorten kanssa puhua, joillekin tytöille saattaa poikaystävän pitäminen "statussymbolina" olla niin tärkeää että suostuu seksiin vaikkei olekaan täysin itse valmis. Kuitenkaan lasta ei voi suojella kaikelta. Ihan niin kuin lapselle pitaa antaa viikkoraha jotta hän oppii käyttämään rahaa ja tekemään päätöksiä, samoin hänelle pitää antaa oikeus omaan kroppaansa ja seksielämäänsä. Ei normaali seksuaalinen halu ole mitään hävettävää tai jotain mitä pitäisi vanhempien kontrolloida mahdollisimman pitkään. Päin vastoin, seksuaalisuuden herääminen osoittaa että o jo eräällä tavalla valmis harrastamaan seksiä. Vastuukysymykset on sitten niitä joista kannattaa vanhempien kanssa puhua. Vanemmat eivät kuitenkaan saa mielestäni koskaan päättää, koska lapsi saa harrastaa seksiä, se on päätös jonka jokainen tekee omalla kohdallaan ihan itse.

Vierailija
53/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on minusta yksi alue, jossa vanhemmilta katoaa määräysvalta. Seksuaalisuus ja sen toteuttaminen ovat yksityisasioita.

On valitettavaa, että vanhempina on vielä ap:n kaltaisia estyneitä ihmisiä, tekevät kovasti vahinkoa teini-ikäisen kasvamiselle ja äiti-lapsisuhteelle, kun haluavat kontrolloida toisen seksuaalisuutta.

Hyväksikäytön estäminen on asia erikseen, mutta seksuaalisuuden toteuttamiseen puuttuminen ei ole sama asia kuin esimerkiksi alkoholinkäytön estäminen. Se on perverssiä puuttumista. Jokaisella teinillä tulisi olla oikeus päättää intiimiasioistaan itse.

Ja kyllä, meille saa tulla yöksi lapsen ja teinin kaverit, kunhan ovat normaaleja, mukavia ja hyväkäytöksisiä. En pakkomielteisesti mieti lapsieni seksuaalisia haluja tai kykyjä. Harrastavat seksiä sitten kun harrastavat. Äitinä olen valistanut ja olemme puhuneet lasten tunteista, se on minun roolini.

Vierailija
54/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat yrittäisivät estää nuorten seksin harrastamisen, vaan se, minkälaisen viestin he antavat sallimalla tai kieltämällä asioita.

Senpä takia en itse antaisi 15-vuotiaan poikakaverin tulla yöksi (ainakaan samaan huoneeseen, heh) vaikken kuvittelekaan että sillä estäisin heidän seksin harrastamisen.

Vierailija
55/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ihan varmasti harrastaa seksiä jos sitä vaan haluaa. Me ollaan päivisin töissä, eiköhän toi käytä tilaisuuden hyväkseen jos tarve on.

Ehkäisystä ollaan puhuttu ja olen yrittänyt parhaani sen suhteen. Toivottavasti myös pitää kiinni lupauksestaan hoitaa se puoli kunnialla. Enemmän kuin pelkkä seksi, niin enemmän mua hirvittää raskauden ja tautien vaarat. Seksi sinänsä on ihan iloinen asia ja jos 15-vuotias kokoee olevansa siihen kypsä, niin se on hänen asiansa, en minä voi sitä mennä kieltämään.

Vierailija
56/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestii jotain olennaista lapselleen?

Mitä se viestii? Että elät menneessä maailmassa? Seksi on sinulle ikävä asia? Et luota lapseesi? Totuutta asioista ei kannata kertoa, vaan jos jotain teetkin, tee se salaa?

Mä en lapsena ymmärtänyt kavereiden vanhempia, jotka olivat tuollaisia, enkä ymmärrä nyt aikuisenakaan, äitinä.

Tuollaisten äitien lapset tekivät kaikki pahimmat jutut joukkonaimisesta huumeisiin ja sitten äidin edessä oltiin pyhäkoululikkaa. Minulla oli vanhemmat, jotka puhuivat suoraan asiat, ja toivottivat tervetulleeksi myös poikaystävät, silti harrastin seksiä vasta 18-vuotiaana. Ja aina pystyin puhumaan eikä mitään tekopyhää "ei me olla koskaan"-asennetta tullut. Hatunnosto vanhemmilleni, omien lasten kanssa aion toimia samalla tavalla.

Vierailija
57/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhemmat voi viestiä (ja on jopa toivottavaa) että seksi ei ole lasten asia!

Vaikka seksi onkin kivaa.

Vierailija
58/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöksi kylään. Huh kyllä olin pyörtyä kun tyttöni sanoi että kaverille tulee poikakaveri yöksi. En ymmärrä tätä nykyistä seksuaalikasvatusta. Kouluista annetaan oikein opukset ja kannustetaan seksisuhteisiin. Saa sitä sitten ihmetellä ei toivottuja raskauksia, abortteja ja sukupuolitauteja. Eikö joku kohdunkaula tms syöpäkin ole useiden sukupuolisuhteiden tulosta.

ollaan ihan hiljaa, ei puhuta seksistä mitään, ei myöskään sukupuolitaudeista saatikka kortsuista ja pillereistä. Niin sinun mielestäsikö siihen loppuu ei-toivotut raskaudet ja sukupuolitautien leviäminen????

Oletko oikeesti tyhmä vai jälkeenjäänyt?

Vierailija
59/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan nuori, teini-ikäinen. Siinä olen samaa mieltä, että seksiin ei ole mitään kiirettä, sen sijaan seurustelu ok. Ja yökyläilykin, jos poikaystävä nukkuu eri huoneessa...

Vierailija
60/112 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paheksumisesi kohteista? Entä jos he nukkuvat eri huoneissa? Entä jos vanhemmat ovat puhuneet tytölleen seksistä ja he ovat yhteistuumin päätyneet sopimukseen, että yötä saa olla vaikkapa makuuhuoneen ovi auki eikä seksiä harrasteta? Jos asioista todella puhutan (niin kuin sinun kotonasi ei ehkä tehdä), yökyläilyn hyväksyminen voi tarkoiittaa aivan muuta kuin seksin automaattinen hyväksyminen.