Millainen äiti antaa 15-vuotiaalle tytölle tulla poikakaverin
yöksi kylään. Huh kyllä olin pyörtyä kun tyttöni sanoi että kaverille tulee poikakaveri yöksi. En ymmärrä tätä nykyistä seksuaalikasvatusta. Kouluista annetaan oikein opukset ja kannustetaan seksisuhteisiin. Saa sitä sitten ihmetellä ei toivottuja raskauksia, abortteja ja sukupuolitauteja. Eikö joku kohdunkaula tms syöpäkin ole useiden sukupuolisuhteiden tulosta.
Kommentit (112)
lapsiaan niin seksi, alkoholi, huume kuin tupakka-asioissakin. Jos lupaa ei johonkin heltiä niin tiedän kyllä että lapset kokeilevat ja tekevät näitä asioita ihan jo nuoruuden uhmastakiin mutta aikusten velvollisuus on olla aikuinen. Moni nuori varmasti kiittelee aikuisena vanhempiaan kun heille on tietyt rajat annettu eikä vain ollut hyviä kavereita lapsensa kanssa.
t. ap
Jos/ kun nuori tulee raskaaksi ehkäisyn pettäessä tai sitä ei ole ollut ollenkaan niin valtaosa aikuisista on sitä mieltä että abortti paras ratkaisu. Minä en teinieni abortteja tule hyväksymään ja yritän kaikin mahdollisin valistuksin saada heidät ymmärtämään että seksiä voi harrastaa vasta sitten kun on valmis vauvaan.
harrastavat seksiä? Minä seurustelin 15 v. ja seksiä ei ollut pitkään aikaan, vaikka olimme yökylässäkin. Silti olen sitä mieltä, että kotona pitäisi puhua ehkäisystä jne.
Ja onko varmaa, että heti hyppäävät sänkyyn?
Kouluterveyskyselyn mukaan nelisenkymmentä prosenttia ysiluokkalaisista on hyväillyt toista vaatteiden alta tai alasti, ja noin joka kolmas ysiluokkalainen on ollut yhdynnässä.
15-vuotias on vasta ysille menevä nuori.
t. ap
Nuoret aloittavat seksisuhteensa jopa 13-vuotiaina, ja 15-kesäisen on turvallisempaa yöpyä luvan kanssa kotonaan, kun harrastaa seksiä ties missä, ilman ehkäisyä. 47-vuotias siskoni tapasi miehensä 14-vuotiaana, äidin kanssa keskusteltuaan aloitti (ehkäisystä huolehtien) seksin vajaan 16 vuoden iässä. Uskollisia ovat tietääkseni olleet toisilleen nämä vuodet=)
Kohdunkaulasyöpää on juuri niillä nuorilla, jotka kapinoiden "paneskelevat ympäriinsä", jos taas kondomia käytetään tai pysytään sen yhden poikakaverin kanssa, tauteja ei tule.
Ja seurustella voi ilman seksiä. Niin oli itselläkin, seurustelin 15 vuotiaana ja ei seksiä, käsi kädessä kuljimme ja kävimme elokuvissa.
Entä jos on valmis vauvaan vasta kolmikymppisenä?
Sinnekö asti sitten pitää istua jalat ristissä ja kutoa sukkaa?
Kylläpä kamalan tiukkapipoisen kuvan annat seksistä omille teineillesi. Seksi on hei ihan oikeasti paljon muutakin kuin pelkkä siittämistapahtuma!
Jos/ kun nuori tulee raskaaksi ehkäisyn pettäessä tai sitä ei ole ollut ollenkaan niin valtaosa aikuisista on sitä mieltä että abortti paras ratkaisu. Minä en teinieni abortteja tule hyväksymään ja yritän kaikin mahdollisin valistuksin saada heidät ymmärtämään että seksiä voi harrastaa vasta sitten kun on valmis vauvaan.
Käydäänhän sitä tyttökavereiden luonakin yökylässä ilman seksiä (tosin tästäkään ei tietysti voi olla 10% varma :)
Ja vastaus kysymykseen, jos tuntisin pojan ja seurustelusuhde olisi muuten avointa ja vilpitöntä (ei tyyliin vanhempi mies käyttää tyttöä hyväksi), antaisin luvan. Itse olin aikoinaan ensimmäistä kertää poikaystävän luona yökylässä kun olin vielä 15-vuotias, eikä siitä ole mitään pahaa aiheutunut. Hyvät muistot, eikä se suhde todellakaan perustunut seksiin.
ja annetaan asialle siunaus vaikka se on lain mukaankin vielä kiellettyä (15v).
mutta muistelisin ettei seksi ole 15v:nä laissa kiellettyä suht saman ikäisen kumppanin kanssa. Eri asia on, jos poikaystävä on yli 18v tms.
Haiskahtaa hyvin pitkälle av-palstalle tyypilliseltä provolta...
Mutta jos yökyläily sallitaan niin annetaan sillekin seksille hiljaisesti lupa. Ois kiva tietää että te jotka puolustatte tätä yökyläilyä että minkä ikäisiä lapsia teillä on ja ovatko tyttöjä vai poikia. Kun minulla itsellä on juuri 15-vuotias tyttö niin koen tämän asian todella vääräksi.
t. ap
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suojaik%C3%A4raja
Ja tosiaan ap:lle, että oletko varma, että he harrastavat seksiä? En minä harrastanut 15 v. vaikka seurustelin. Mutta rajat on hyvä olla nuorella, se on totta. Ja antaa ehkäisyvalistusta ajoissa.
Minä pääsin itse 16 v. ja minusta oli ok ikä.
Mutta se ei sitä valitettavasti ole. Pojan ikää en tiedä mutta on ammattikoulussa.Pojan ikää en tiedä mutta on ammattikoulussa eli on ainakin 16v.
mutta muistelisin ettei seksi ole 15v:nä laissa kiellettyä suht saman ikäisen kumppanin kanssa. Eri asia on, jos poikaystävä on yli 18v tms. Haiskahtaa hyvin pitkälle av-palstalle tyypilliseltä provolta...
t. ap
Puhutaanko Teillä asioista? Pystytkö kysymään vaikka tytöltäsi onko hän harrastanut seksiä? Jos on,niin mitä tekisit? Tiedän,että ei ollut puhe sinun lapsesi yökyläilystä,mutta kuulostaa siltä että teillä ei saisi edes puhua tälläisestä asiasta ja jos saisit tietää tyttösi harrastaneen seksiä niin lukitsisit hänet kellariin... Siltä kuulostat... =(
Siinä vaiheessa kuitenkin pitää seksi- ja muukin kasvatus olla jo sillä tolalla, että ihmisen omaan arvostelukykyyn voi luottaa. Jos tämä työ on jäänyt vanhemmalta tekemättä, pelkillä kielloilla ei ole käytännössä merkitystä enää 15v iässä.
t. 14v tytön äiti
Kouluterveyskyselyn mukaan nelisenkymmentä prosenttia ysiluokkalaisista on hyväillyt toista vaatteiden alta tai alasti, ja noin joka kolmas ysiluokkalainen on ollut yhdynnässä.
yökylään? Ja kyseessä ei ilmeisesti ole mikään vanhempi mies, jos on amiksessa. Ja ei ole sanottu, että harrastavat seksiä. Ymmärrän sinua silti, että lastaan haluaa suojella, mutta liikaa ei kannata kahlita ja hallita ja kieltää jne, koska se kääntyy sinua vastaan.
Hyvät ja luottamukselliset välit ovat hyvät ja rajat ja rakkautta.
Minun mielestä 15 v. saa seurustella hyvinkin, seksi voi sitten tulla elämään mukaan, kun nuori on 16-17v. Ei ainakaan ennen. Mutta 15 v. on ihan normaali ikä seurustella. Ja yökylässäkin voi olla, ilman seksiä. Vaikkapa sitten keskustelemalla, että poikaystävä nukkuu eri huoneessa.
jonka poikakaveri, joka oli samanikäinen sai olla yötä meillä 15-vuotiaana. Seksiä eivät silloin vielä harrastaneet, pari vuotta myöhemmin kyllä.
Mielestäni kun lasten ja vanhempien välillä on avoin ja lämmin suhde voi asiasta keskustella, eikä kuvitella antavansa hiljaista lupaa seksiin, meillä ainakin tyttö sanoi silloin 15v:nä ettei edes ole valmis seksiin.
että kärsit freudilaisista ongelmista eli kadehdit nuoren tyttösi naiseutta. Et kestä, että sinulla ei enää ole pientä lasta, ja reagoit siihen näin.
Lähes kaikilla 15-vuotiailla ihmisillä seksuaalisuus on jo herännyt ja noin kolmasosa on ollut jo yhdynnässä. Riippumatta sinun luvastasi tyttäresi tulee harrastamaan seksiä sitten kun hän kokee sen ajankohtaiseksi. Seksin harrastaminen ei ole hänelle laitonta, häntä ainoastaan suojataan niin, että yli 16-vuotias mies ei voi kehitystasoeron vuoksi hänen kanssaan olla yhdynnässä.
Vastuuntuntoinen vanhempi puhuu lapselleen seksielämän tunnetaakasta, ehkäisystä, itsemääräämisoikeudesta, mutta päätös on loppupeleissä jokaisen ihmisen tehtävä itse. Myös sen 15-vuotiaan.
Jos ihmisellä on hyvä ja mukava olo olla kotonaan, hän paljastaa perheenjäsenelle elämänsä, ja kertoo myös vaikeuksistaan. Jos koti on ahdasmielinen kyttäyspaikka, elämä eletään muualla ja vaikeuksissa käännytään luotettavamman tahon puoleen. Jostain syystä juuri nipottavien vanhempien lapset ovat useammin lastensuojelun asiakkaita tai sitten myöhemmin sossusta saamassa tukea teinivanhemmuuteensa.
Haluatko sinä, että tyttäresi puskapanee kännissä jotakuta kaupungilla ja käy abortissa tietämättäsi? Vai haluatko, että olette yhdessä miettineet tytölle hyvän ehkäisyn, ja olet päässyt tutustumaan tytön poikaystävään, olet ehkä keskustellut tytön kanssa hänen tunteistaan ja ajatuksistaan seksin saralla?
Valitahan on sinun. Mutta jos itse olet saanut syyllistävän ja latistavan seksuaalisen kasvatuksen, sitä ei ole pakko siirtää eteenpäin!
http://www.lskl.fi/showPage.php?page_id=39&submit=displayDoc&documentId…