Millainen äiti antaa 15-vuotiaalle tytölle tulla poikakaverin
yöksi kylään. Huh kyllä olin pyörtyä kun tyttöni sanoi että kaverille tulee poikakaveri yöksi. En ymmärrä tätä nykyistä seksuaalikasvatusta. Kouluista annetaan oikein opukset ja kannustetaan seksisuhteisiin. Saa sitä sitten ihmetellä ei toivottuja raskauksia, abortteja ja sukupuolitauteja. Eikö joku kohdunkaula tms syöpäkin ole useiden sukupuolisuhteiden tulosta.
Kommentit (112)
yöksi kylään. Huh kyllä olin pyörtyä kun tyttöni sanoi että kaverille tulee poikakaveri yöksi. En ymmärrä tätä nykyistä seksuaalikasvatusta. Kouluista annetaan oikein opukset ja kannustetaan seksisuhteisiin. Saa sitä sitten ihmetellä ei toivottuja raskauksia, abortteja ja sukupuolitauteja. Eikö joku kohdunkaula tms syöpäkin ole useiden sukupuolisuhteiden tulosta.
Jos tyttö haluaa aloittaa sukupuolielämän, hän aloittaa sen joka tapauksessa. Itse aloitin tuolloin 15-vuotiaana, harrastimme seksiä mm. ulkona, rappukäytävissä, varastoissa, autiotaloissa.
Olet hieman naiivi, jos kuvittelet että yökyläilyn kieltäminen estää seksin harrastamisen, anteeksi nyt vain.
Parempi että se tapahtuu turvassa kotona, ja että asioista voidaan jutella, ja sitä ehkäisyäkin tulee varmemmin käytettyä kodin rauhassa, kuin pikapanolla puskassa.
mutta meillä oli jo yhteinen lapsi siinä vaiheessa... Sitä ennen en ollut yötä, seksiä kun voi harrastaa päivisinkin...
15v on vielä lapsi, ihan jo lain mukaankin. Jos hän itse päivisin harrastelee jotain niin se on hänen asiansa, mutta minä äitinä en sellaista voi kuitenkaan hyväksyä, enkä siihen antaa mahdollisuutta.
kanssa tätä ajatusta että seksiä voisi harrastaa vain öisin. ja mitä tulee seksuaalikasvatukseen, niin kyllä mielestäni faktat on parempi esitellä nuorille ja puhua ehkäisystä.
niin kyllä se, että antaa 15-vuotiaalle luvan yökyläilyyn poikakaverin kanssa on vanhemmilta selvä viesti, että se (siis seksi) on ihan ok. Ja sellaista viestiä en kyllä tahtoisi 15-vuotiaalle antaa! Sama juttu kuin viinan kanssa, en minä ostele kaljaakaan alaikäisille lapsilleni.
yöksi tuleminen välttämättä seksiä tarkoita? Mä sain tuoda poikaystävän yöksi, mutta ei olisi tullut mieleenkään harrastaa seksiä, kun vanhemmat nukkui seinän takana. Harrastettiin, kun ne ei ollut kotona päivisin :)
Sehän on aivan ihanaa. Seksiä voi harrastaa päivälläkin, ja jos joku äiti kuvittelee että lapset toteuttavat ekan kertansa omien vanhempiensa ollessa seinän takana, on todellakin väärässä.
Ei yökylien estämisellä voi seksiä lykätä. Nuoret tekevät sitä kuitenkin siinä vaiheessa kun itsestään siltä tuntuu - kysymättä vanhempiensa mielipidettä.
Paras toimintamalli on rakastaa lasta ja turvata hänelle hyvä terve itsetunto, pitää huoli seksuaali- ja hkäisyvalistuksesta, ja varata kondomeja vaikka kylppärin kaappiin - mieluiten niin suuri määrä ettei kukaan huomaa jos sieltä joku nappaisee pari.
en kotiini olisi tuossa iässä poikakaveria vienyt, mutta eipä vanhemmat mitään mun yökavereista tienneet kun asuin opiskelujen vuoksi ton ikäsenä yksin.
Ja nyt sitten 12 vuotta myöhemmin olen sen samaisen "pojan" kanssa edelleen yhdessä jonka kanssa petipuuhia ekan kerran harrastin..
mutta joille oma 15-v. on vielä täysi lapsi. :)
Ja tosiaankin, ei nuorten kekseliäisyyttä rajoita se, mihin vanhemmat antavat luvan ja mihin eivät. Seksiä pystyy varsin hyvin harrastamaan päivälläkin.
Minä sain 16-vuotiaana mennä poikakaverille yökylään, mutta ei tullut mieleenkään ajatella sitä lupana seksin harrastamiseen. Ihan kuin sellaisia muutenkaan äidiltä ja iskältä kysyttäisiin. Kyllä me olimme päätöksemme asiasta tehneet jo muuten, täysin riippumatta yökyläilyluvasta. Päätös muuten oli se, ettemme harrasta seksiä vielä. :)
tyttökaverit samalla periaatteella?
Et varmaan myöskään osta kondomeita tai anna käyttää pillereita nekin on seksiin ohjausta eikö vain??
Sitä mä ihmettelen että sä luulet tällä tavoin ehkäiseväsi nuoren raskaaksi tuloa ja seksin harrastamista..
14v tyttö kaveri yökylään, aina välillä.
Ja oli kesälomareissullakin mukana. Kulkevat täällä ja suukottelevat, mutta tiukasti nukkuvat yöt eri sängyissä.
tiesitkö että osa 15 vuotiaista muuttaa jo omaan opiskelija-asuntoonkin kun koulut taas alkavat. Kaikilla paikkakunnilla ei ole yläasteen jälkeen jatkokoulutus mahdollistuutta ja silloin muutetaan.
Ja yleensäkin tuo 15-vuotiaan kypsyys on aika yksilöllistä.
Ehkäisy yleisesti ottaen kannattanee ottaa puheeksi viimeistään 14 vuotiaan kanssa, ihan varmuuden vuoksi.
Eikä ne ajat niin ole muuttuneet... omasta teini-iästä on kuitenkin jo melkein 20 vuotta ja kyllä silloinkin 15 vuotiaana duunailtuiin vaikka mitä. Yökylään en saanut poikaystävää ennen kuin 17 vuotiaana, mutta eipä se paljon estellyt.
niin ja olen muuten nyt onnellisesti naimisissa "pojan" kanssa joka silloin 14 vuotiaana pääsi "räpläämään" minua.
ja annetaan asialle siunaus vaikka se on lain mukaankin vielä kiellettyä.
Jos tyttö haluaa aloittaa sukupuolielämän, hän aloittaa sen joka tapauksessa. Itse aloitin tuolloin 15-vuotiaana, harrastimme seksiä mm. ulkona, rappukäytävissä, varastoissa, autiotaloissa. Olet hieman naiivi, jos kuvittelet että yökyläilyn kieltäminen estää seksin harrastamisen, anteeksi nyt vain. Parempi että se tapahtuu turvassa kotona, ja että asioista voidaan jutella, ja sitä ehkäisyäkin tulee varmemmin käytettyä kodin rauhassa, kuin pikapanolla puskassa.
t. ap
Ei ne yöllä paneskele, niin tekee vain pienten lasten vanhemmat!
Jos ne haluaa panna niin kyllä niillä tilaisuuksia on ihan varmasti enemmän päivisin!
tiesitkö että osa 15 vuotiaista muuttaa jo omaan opiskelija-asuntoonkin kun koulut taas alkavat. Kaikilla paikkakunnilla ei ole yläasteen jälkeen jatkokoulutus mahdollistuutta ja silloin muutetaan. Ja yleensäkin tuo 15-vuotiaan kypsyys on aika yksilöllistä. Ehkäisy yleisesti ottaen kannattanee ottaa puheeksi viimeistään 14 vuotiaan kanssa, ihan varmuuden vuoksi. Eikä ne ajat niin ole muuttuneet... omasta teini-iästä on kuitenkin jo melkein 20 vuotta ja kyllä silloinkin 15 vuotiaana duunailtuiin vaikka mitä. Yökylään en saanut poikaystävää ennen kuin 17 vuotiaana, mutta eipä se paljon estellyt. niin ja olen muuten nyt onnellisesti naimisissa "pojan" kanssa joka silloin 14 vuotiaana pääsi "räpläämään" minua.
t. ap
Oli mielestäni hyvä, että saimme nukkua yhdessä välillä. Seksiä harrastettiin koulun vessassa, metsässä, päivisin kotona kun muut poissa. Harvoin öisin, silloin supateltiin, suukoteltiin ja tankattiin oikeanlaista läheisyyttä (Siis ei teiniseksiä, vaan oikeasti parisuhteen kannalta tärkeää kiireetöntä jutustelua ja silittelyä.)
15-kesäinen harjoittelee kovasti parisuhdetaitoja, jotka ovat tärkeitä tulevaisuudessa. Nuoren kuuluu antaa kasvaa ja itsenäistyä nuoren kehitystason mukaan. Jos nuorella on pitkäaikainen parisuhde, ja nuori pyytää päästä yökylään on asioista ainakin keskusteltava nuoren kanssa ennen teilaamista.
ja annetaan asialle siunaus vaikka se on lain mukaankin vielä kiellettyä.
t. ap
Kahden samanikäisen lapsen välinen seksi ei ole laitonta, jos se tapahtuu molempien osapuolien omasta tahdosta!
Mistä sinä niin päättelen että se poikakin 15-vuotias
[/quote]
Kahden samanikäisen lapsen välinen seksi ei ole laitonta, jos se tapahtuu molempien osapuolien omasta tahdosta!
[/quote]
t. ap
vaikka tämä nuoripari menisi täysi-ikäisiksi tultuaan naimisiin? Eipä siinä silloin useita sukupuolisuhteita ennättäisi syntyä.
nim. N28v, miehensä 16 vuotiaana tavannut, siitä saakka ONNELLISESTI yhdessä