Mikä saa sisarukset vihaamaan ja kadehtimaan toisiaan?
Kommentit (48)
tarvitse olla todellista. Riittää että joku kokee tulleensa kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti.
15
Minun ja sisarusteni välillä on tuota sisaruskateutta, ja kieltämättä sen juuret ovat epätasa-arvoisessa tai siltä tuntuvassa kohtelussa kotona.
Nyt itse vanhempana olen kuitenkin ymmärtänyt, että aivan tasa-arvoista kohtelua lapsille on mahdoton antaa.
Esimerkki tältä päivältä: 6-vuotias esikoiseni ei osaa ajaa pyörällä, joten olin auttamassa häntä, pidin tarakasta kiinni ja opetin. 4-vuotias pikkusisko, joka osaa ajaa ilman apupyöriä tuli siihen viereen itkemään ja huutamaan, että "Miksi sä et ikinä auta mua ajamaan pyörällä!"
Pikkusiskoakin on tietysti autettu, mutta vähemmän, koska oppi niin paljon helpommin kuin isoveli. Näköjään sisko kokee sen epätasa-arvoisena kohteluna.
Minun ja sisarusteni välillä on tuota sisaruskateutta, ja kieltämättä sen juuret ovat epätasa-arvoisessa tai siltä tuntuvassa kohtelussa kotona.
Nyt itse vanhempana olen kuitenkin ymmärtänyt, että aivan tasa-arvoista kohtelua lapsille on mahdoton antaa.
Esimerkki tältä päivältä: 6-vuotias esikoiseni ei osaa ajaa pyörällä, joten olin auttamassa häntä, pidin tarakasta kiinni ja opetin. 4-vuotias pikkusisko, joka osaa ajaa ilman apupyöriä tuli siihen viereen itkemään ja huutamaan, että "Miksi sä et ikinä auta mua ajamaan pyörällä!"
Pikkusiskoakin on tietysti autettu, mutta vähemmän, koska oppi niin paljon helpommin kuin isoveli. Näköjään sisko kokee sen epätasa-arvoisena kohteluna.
Sukulaiseni kertoi, kuinka hänen esikoisensa itki 7-vuotiaana, että miksi äiti ei rakasta häntä yhtä paljon kuin pikkusiskoja. Kyse oli siitä, että äiti oli vaatinut mm. pukemaan vaatteensa itse, vaikka siskoille vaatteet autettiin ylle.
Väittääkö täällä suurin osa, että tosiaan lähestulkoon kaikki vanhemmat kohtelevat eriarvoisesti lapsiaan, en kyllä voi uskoa tuota. Mun mielestä tuossa 15:sta tekstissä oli tyypillinen esimerkki sisaruskateudesta eli siitä kuinka tyypillinen KATEELLINEN ihminen käyttäytyy eli kateellinen näkee vian kateuden kohteessa ja kateuden kohde tekee kaikki väärin vaikka todellisuudessa kateellinen itse tarkastelee henkilöä myrkynvihreiden lasien läpi. Uskokaa pois mutta kateus on täysin PERSOONALLISUUSPIIRRE. Toiset meistä kadehtivat enemmän kuin toiset ja toiset ovat jo syntymästään asti sairaalloisen kateellisia. Jo pikkulapsista näkee kuka on todella kadehtivaa sorttia ja kuka ei. Kateus on ahneutta. Oletteko koskaan miettineet, että kyse ei välttämättä ole siitä että itseltä puuttuisi jotain mitä toisellakin on vaan siitä, ettei olisi halunnut antaa toiselle sitä mitä itselläkin on...ne ovat kaksi täysin erilaista asiaa...
enkä ketään niistä kadehdi suoranaisesti. Vanhinta siskoani en vaan jotenkin siedä, minusta hän on ärsyttävä.
Kyllä niissäkin sanotaan samaa kuin valtaosa täällä: Eli sisaruskateus johtuu vanhempien antamasta epätasa-arvoisesta kohtelusta.
Eikä missään mainittu, että se olisi jokin syntymälahjana saatu persoonallisuuspiirre. Aika paksuna pidän tuota, eikä mee läpi mun seulasta.
Kyllä niissäkin sanotaan samaa kuin valtaosa täällä: Eli sisaruskateus johtuu vanhempien antamasta epätasa-arvoisesta kohtelusta. Eikä missään mainittu, että se olisi jokin syntymälahjana saatu persoonallisuuspiirre. Aika paksuna pidän tuota, eikä mee läpi mun seulasta.
Kyllähän se oikeastaan on vanhempien vika jos joku sisaruksista on toisia kauniimpi tai lahjakkaampi;)Olisivat prkl siementäneet tasapuolisesti:D
Esim. yhdelle lapselle ostetaan huomattavasti enemmän kuin muille, annetaan aikaa enemmän, viedään harrastuksiin...
Usein näen vanhempia, jotka toki tarkoittavat hyvää, mutta tuleva siinä samalla kohdelleeksi lapsiaan epätasa-arvoisesti. Yksi saa asua vuokraa maksamatta sijoitusasunnossa. Toiselle maksetaan auto ja ajokortti. Yhtä autetaan opinnoissa. Aika usein kyseessä on kai se sisarussarjan nuorin. Nuorimman kohdalla vanhemmilla on enemmän rahaa käytössä, kun omaisuutta on kertynyt ja lainat maksettu.
Yritämme välttää tätä ja löytää jokaisen lapsen vahvuudet niin, että kaikki saavat tasapuolisesti kehujakin.