Olinko kohtuuton? huuto.netin palauteasiaa...
Sama ostaja huusi minulta kaksi tuotetta. Minulta lähtee aina automaattiviesti jossa on tilinumeroni, ja pyyntö, että ilmoittaa kun on maksanut. Lisäksi kohteen tiedoissa lukee aina, että odotan maksua ja/tai yhteydenottoa 5 päivää.
Ekan kohteen sulkeutumisesta oli kulunut 6 pv ja toisesta 5pv, eikä ostajasta kuulunut mitään. Laitoin sitten sähköpostia, että aikooko lunastaa kohteensa ja kerroin odottavani maksua vielä seuraavaan iltaan. Sitten maksu tulikin kovien selitysten kera. Kun tuotteet olivat saapuneet, sain kiittävät palautteet suurten kehujen kera.
Kauppojen jälkeen annoin ostajalle neutraalin palautteen molemmista kohteista, ja kommentoin jotenkin näin: "Ok kaupat, mutta neutraali siksi, että jouduin huhuilemaan maksun perään. Kelpo kauppakumppani tästä huolimatta!"
No, tämän antamani neutraalin palautteen johdosta ostaja kävi muuttamansa minulle antamansa kiittävän palautteen neutraaliksi, ja valitteli kun en jousta ollenkaan.
Eihän tämä nyt mikään ongelma ole, mutta silti mua ärsyttää tuollainen! En ole mikään huuto.net-konkari, mutta onko tuollainen palautteiden muuttaminen ihan tavallista? Vai olinko jotenkin ilkeä kun annoin neutraalin? Mun mielestä neutraali = ok, kiittävä annetaan sitten kun kaupat ovat olleet todella sujuvat ja/tai nopeat.
Terveisiä vaan ko. ostajalle, jos satut täällä pyörimään!
Kommentit (63)
matkalla viikon kaksikin ilman pääsyä nettiin.
jaksa avata nettiä muutamaan päivään. Ja olen todellakin puolikuollut.
T:yks, joka sairastaa kunnon flunssan kerran vuodessa
Kyse oli kohdallasi yksipuolisesta "ilmoituksesta", ei yhteisestä sopimuksesta, vaikka voisi tietenkin kuvitella, että ostaja/huutaja hyväksyy "ehtosi".
Olen sitä mieltä lähtökohtaisesti, että tehtävistä-sopimuksista sun muista sellaisista, joihin on lupautunut, sitoudutaan ja lupaukset pidetään.
Mutta hei! Yhden päivän heitto! Ja yksi sähköposti sinulta - olipa suuri työ perätä asiaa!
Ja kuten sanoin, toki voi olettaa, että ihmiset maksavat sovitun mukaisesti, mutta elämä nyt ei vain ole suoraviivaista. Odotatko itse koskaan, että sinuun suhtaudutaan joustavasti?
Minä toivon, ettei minun tarvitse koskaan olla kanssasi yhteydessä, ei huutonettiasioissa eikä muutenkaan.
Mietin kysymystäsi omasta lähtökohdastani. Olin lähdössä matkalle ja panin automaattikorottajan työhön - tosin en uskonut edes saavani huutoa, sillä huutajia oli useampia.
Olenpa iloinen, että myyjä ei ollut sinun kaltaisesi, sillä en edes päässyt useampaan päivään nettiin katsomaan, olenko voittanut ko huutoa.
Vaan myyjä ei ollut moksiskaan ja kiitteli vielä jälkeenpäin positiivisin palauttein.
Pidän sinua siis todella kummallisena ja nipottajana
että jotkut melkein elää noista palautteista. Olen tasan yhden sohvaryhmän myynyt huuto.netin kautta ja se kyllä riitti minulle. Täysin älytöntä että tuollaisesta sinänsä kätevästä tavasta ostaa ja myydä tavaroita on tehty joku palautekilpailu ja pakko sen antamisesta. Ja sitten kostetaan kun "toi anto mulle vaan tollasen!" Niitä palautteita aikani luettua käsitin koko portaalin hyvin ahdistavaksi paikaksi! Monet selaavat pakonomaisesti päivittäin palautteitaan ja antavat kauppakumppaneille negatiivisen palautteen jopa siitä ettei kauppakumppani ole antanut palautetta! Kyllä jumalauta täytyy olla pienet ongelmat kun on aikaa vahdata jotain hemmetin palautteita! Sitä en myöskään tajua että joillain ihan jo kauppaehdoissa tyyliin että "palaute viikon sisällä, kiitos" AIKUISET IHMISET haloo! En voi kun nauraa näille palauteadduille.
p.s. Itse en tuolloin antanut palautetta ostajalle eikä hän minulle ja erittäin hyvä niin.
tuskin niin monella huutonetin käyttäjistä tapahtuu juuri yllämainittuja asioita. Luulen että on aika pieni %. suurinmmalla osalla on vain typeriä selityksiä. Myöntäkää pois vaan. Kyllä itse olen aina ollut muutenkin tunnollinen, huolehdin asiat loppuun ja ihan säntillisesti. Olen muutenkin aina ajoissa joka paikassa. Kyllä se lähtee ihan ihmisestä. toiset onavaan sellasia vätyksiä. joita ei haittaa myöhästely eikä välitä muuutenkaan muista ihmisistä.
Sairauksia EI voi tietää etukäteen! Tai sitä, jos joudut sairaalaan! Tai jos sun läheinen kuolee (esim. mies tai lapsi). Joskus muut asiat menevät Huutiksen ohi ja tämä on fakta!
että jotkut melkein elää noista palautteista. Olen tasan yhden sohvaryhmän myynyt huuto.netin kautta ja se kyllä riitti minulle. Täysin älytöntä että tuollaisesta sinänsä kätevästä tavasta ostaa ja myydä tavaroita on tehty joku palautekilpailu ja pakko sen antamisesta. Ja sitten kostetaan kun "toi anto mulle vaan tollasen!" Niitä palautteita aikani luettua käsitin koko portaalin hyvin ahdistavaksi paikaksi! Monet selaavat pakonomaisesti päivittäin palautteitaan ja antavat kauppakumppaneille negatiivisen palautteen jopa siitä ettei kauppakumppani ole antanut palautetta! Kyllä jumalauta täytyy olla pienet ongelmat kun on aikaa vahdata jotain hemmetin palautteita! Sitä en myöskään tajua että joillain ihan jo kauppaehdoissa tyyliin että "palaute viikon sisällä, kiitos" AIKUISET IHMISET haloo! En voi kun nauraa näille palauteadduille. p.s. Itse en tuolloin antanut palautetta ostajalle eikä hän minulle ja erittäin hyvä niin.
Toimin itse huuto.netissä täsmälleen kuten sinäkin, annan sen 5 pv aikaa ja vielä muistuttelen tarvittaessa perään, MUTTA itse annan kyllä positiivisen palautteen jos maksu sitten tulee reippaasti. Eli ehkä hitusen niuhotit. Eri asia on jos pyynnöistä huolimatta ostajasta ei päiviin kuulu mitään tai maksu tulee ilman selityksiä selvästi myöhässä.
puolikuolleena roikkuu netissä. vähän liioteltua sanoisinko..
Jos tänään olet kuin puolikuollut niin varmaan ehkä huomenaamulla saattasit avata koneen ja laitta viestin. Ei todellakaan ole kova juttu.
Se että sairastaa kotona niin ei voi olla niin huono olo että jättäis jpa pari vrk:ta välii ettei muka pysty konetta avaamaan.
Silloinhan sitä olis jo sairaalakunnossa jos niin heikkoon kuntoon menee.Juu ja en roiku itsekkään koko päivää koskaan netissä.
5päivää ja todellakin olin juuri niin puolikuollut ettei yksikään huuto.net tai mikään muukaan minua saanut sängystä ylös. jos ihminen on niin kipeä ettei edes telkkaria jaksa katsoa niin miksi helvetissä menisin nettiin?
ap palasi vielä katsomaan vastauksia, enkä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa... En mä tajunnut että tämä nyt NÄIN vakava asia oli. =)
No, hyvä tietää, että olen kamala ihminen, niuho, joustamaton nipottaja jonka kanssa ei kannata olla missään tekemisissä eikä varsinkaan missään nimessä pidä käydä kauppaa kanssani. (Irl ihmiset ovat kyllä täysin päinvastaista mieltä, mutta eipä täällä netissä kukaan ole samanlainen kuin oikeasti.)
ap kiittää ja poistuu
(enpäs ole muuten ikinä aloittanut näin pitkää ja kiivaaksi muuttunutta ketjua...) ;)
tuossa ei ollut mitään syytä antaa neutraalia. Jos yhden kerran huhuilit maksun perään ja ostaja maksoi sitten heti niin aika naurettavaa on pitää sitä perusteena neutraaliin palautteeseen. Eri asia sitten jos olisit joutunut huhuilemaan maksun perään monta kertaa.
Ja juu, en ole tuo kauppakumppanisi, on vain muuten tullut paljon myytyä vaatetta ym. lasteni tavaraa huutonetissä.
Sinuna olisin laittanut positiivisen palautteen, mutta siihen maininnan siitä, että kannattaisi lukea kaupan ehdot, ettei myyjä joudu huhuilemaan maksujen perään.
ja kyllä se on hyvin yleistä, että toinen muuttaa palautetta sen mukaan, mitä toinen laittaa. Näin tapahtuu ainakin huonompaan suuntaan.
mutta mä olen sellainen;) en ole kauppakumppanisi.
Itselläni on yli 500 kauppaa takana, joten monenlaista on nähty -tuo ei mitenkään kuulosta vielä pahalta. Ihmisen elämään mahtuu monenlaista ja välillä tulee ihan inhimmillisiä erehdyksiäkin... Jos kauppakumppani nyt on kuitenkin yhden viestin jälkeen maksanut välittömästi, niin kallistuisin tämän vaihtoehdon puoleen.
näköjään kiittävä pitäis aina antaa. Munkin mielestä neutraali on sama kuin ok. En mä ainakaan aina jaksa olla kaikkia ylistämässä ihan tavallisesti sujuneista kaupoista.
Ja mielestäni tuo neutraali oli hieman tarpeeton tässä tapauksessa.
Olisin kans antanut positiivisen palautteen ja laittanut siihen vaikka ok kaupat. Ei sen kummosempia kehuja. Tai sitten just se että jouduit huhuilemaan maksun perään.
Ja ostajana olisin reagoinut ihan samalla lailla. En anna kauppakumppanille joka noin herkästi laittaa minulle neutraalin mitään positiivistä palautetta.
Siellä on vähän silmä-silmästä meininki :-))
Eli laita nyt sille vaan se positiivinen, hänkin laittaa, ja homma on sillä selvä. Ei jää tuollainen neutraali ikäväsit roikkumaan arvosteluissa.
Kun hoiti ostaja hommansa asiallisesti olisi palautteen pitänyt olla positiivinen. Neutraali = huono palaute. Jos homma on ihan ok sujunut, kuuluu palautteen olla ehdottomasti positiivinen!
tuo 5 päivääkin on aika rankka mielestäni, mutta itsepähän sen olet valinnut.
Itse maksan aina kaiken heti tai vuorokauden kuluessa, MUTTA nyt kesäaikaan on ollut niin kiire/haipakkaa, että joskus on mennyt kolme tai neljäkin päivää maksuuni. Ja kun lapset olivat pieniä, saattoi koko asia unohtua kokonaan... ja muistua sitten mieleen jos myyjä kysäisi asiaa.
Huutiksessa on kaikenlaisia vipeltäjiä ja voit pitää itseäsi onnekkaana, kun ostaja noin nätisti maksoi heti huomautuksen jälkeen. Vähän joustoa kaipaat toimintaasi, ei se ole sinulta pois - päinvastoin.
T. satoja pelkästään positiivisia palautteita
puolikuolleena roikkuu netissä. vähän liioteltua sanoisinko..
Jos tänään olet kuin puolikuollut niin varmaan ehkä huomenaamulla saattasit avata koneen ja laitta viestin. Ei todellakaan ole kova juttu.
Se että sairastaa kotona niin ei voi olla niin huono olo että jättäis jpa pari vrk:ta välii ettei muka pysty konetta avaamaan.
Silloinhan sitä olis jo sairaalakunnossa jos niin heikkoon kuntoon menee.
Juu ja en roiku itsekkään koko päivää koskaan netissä.