Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päänahka täynnä kuivia iholaattoja

Vierailija
03.08.2009 |

Etsin kohtalontovereita ja kiinnostaisi tietää onko teillä joku hoito auttanut.

Päänähkani on todella kuiva, se rapisee koko ajan, päätä ei voi heiluttaa ilman että kunnon lumisade lentää. Ihossa on isoja kuivia "laattoja" sekä pientä hilsettä.

Ihotautilääkäreillä on ravattu, vaikka mitä tököttejä kokeiltu, hilseshampoot, kosteuttavat shampoot.. Allegiatestit tehty... mikään ei auta!!! Päänahkaa kutittaa usein ja kun raapii niin hilsettä lentää, olkapäitä pitää pyyhkiä usein ja pitää tarkistaa peilistä ihmisten ilmoille mennessä, että onko hilseet jotenkuten peitossa. Ne on ihan hiusrajaan asti eli näkyy...

Tämä on aivan kamalaa. Olen kärsinyt tästä jo lapsuudesta asti.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en taida viitsiä tässä nyt mainita, mutta sanotaan näin, että jos googlaa ihotaudeista kirjoitettuja artikkeleita netistä tai seuraa vähänkin alaa, niin mielestäni tämä yksi herra nousee sieltä tämän tästä esiin. Sattumalta tunnen tämän herran pojan, tosin en enää, mut joskus menneisyydessä tunsin. Oma mies oli tosi tyytyväinen kun hänellä kävi ja ei ainuttakaan luomea tarvinnut poistaa ja jalkojen omituisille ilmestymille löytyi selkeä nimi heti.

Tässä muuten artikkeli herkästä päänahasta:

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=ihottuma&p_a…

Vierailija
42/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsehoitona minäkin kokeilin tuota Humektania päänahkaan ja se auttoi vähän. Ihotautilääkärille menin lopulta, ja oli erittäin hyvä sellainen - en tiedä onko Suomen paras, mutta minun mielestäni hyvä kuitenkin. :) Määräsi tablettikuurin ja lisäksi päänahkaliuoksen, jota hierottiin illalla tukkaan ja aamulla pestiin.

Yritin etsiä liuosta apteekin sivuilta mutten löytänyt, ehkä reseptilääkkeet on piilossa. Alkoi Derma- jotain. Samantapainen tuote on kumminkin vaikka tämä:

http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=…

Nykyään päänahka on ok kunnossa, kun muistaa käyttää hyvää sampoota (kampaamon hajusteettomia herkän ihon sampoita), käyttää tarvittaessa tuota liuosta ja hakea tarvittaessa lääkekuurin jos tilanne pahenee. Ja onpa IHANAA kun ei ole kutiava ja hilseilevä päänahka enää päivittäisenä riesana vaan suht normaali päänahka!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkäri kirjoitti mulle reseptin jotain rasvaa, joka sekoitettiin erikseen apteekissa (vain suurimmat apteekit tekivät sitä). Rasvaa laitettiin yöksi, aamulla pestioin pois. Sen tarkoitus oli kuoria karsta pois päänahata ja muutamassa viikossa - kuukaudessa se sen tekikin. Tämä sen vuoksi, että karstan läpi ei lääkeainaat imeytyneet. Sen jälkeen sain pari kertaa päivässä laitettavaa (reseptillä myytävää) liuosta, joka sisälsi kortisonia. Sitä käytin useamman kuukauden. Olen pahoillani, etten osaa sanoa tarkemmin lääkkeiden nimiä, mulla on tuosta pahimmasta kierteestä noin kahdeksan vuotta aikaa.

Koko ikäni olen kärsinyt ongelmallisesta päänahastani ja ravannut lääkäreillä. Mikään ei auttanut, kunnes yllämainitulla keinolla sain pahenemisen katkaistua. Nyt yritän pärjätä itsehoitolääkkeillä, tosin muutaman vuoden välein käyn lekurilla hakemassa kortisonia.

Onko sulla kyseessä psori tai taliköhnä?

Vierailija
44/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantapaista ongelmaa mutta pysyy poissa kun käytämme Head&Sholders perus sinistä shampoota. Yksikin pesu jollain muulla saa päänahan kutiamaan. Joku aine siinä on mikä vaan sopii ja hoitaa. Helppo ja halpa kokeilla ainakin.

Vierailija
45/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada se päänahka kuorittua ensin että hoitavat aineet pääsee imeytymään.

Vierailija
46/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa sulla olla. Punoittaako iho niiden hilselaattojen alla, siis sen jälkeen kun saat ne pois?

Mulla on ollut päänahan psori jo vuosia ja nyt se on levinnyt kyllä jo muuallekin (kynsiin ja taipeisiin). Se apteekin tökötti (koku salisyylivaseliini se oli), joka irrottaa sen karstan, on sellasta tavaraa, joka ei ainakaan mun hiuksista (pitkät) lähde millään pois. Itse käytän System4 tuotteita ja erityisesti öljyhoito joka kerta saunaan ja sitten kammalla vähän kaavin karstaa pois. Tarvittaessa Bemetson liuosta sitten rauhoittamaan kutinaa. Valitettavasti tämä on loputon kierre, eikä siitä pääse pysyvästi eroon. Ruokavaliolla voi jonkin verran vaikuttaa, itse olen huomannut että esim. peruna saa heti ihoni lehahtamaan pahemmaksi, joten sitä välttelen. Sokeri ja tomaatti pahentavat mulla myös tuota kutinaa.

Kannattaa vierailla www.psori.fi -sivuilla ja keskustelupalstalta hakea vinkkejä kokeiltavista tuotteista. Löydät varmasti jonkun joka toimii sinulle.

Itse olen kokeillut useita eri tuotteita ja joku on hetkeksi auttanut hyvinkin, mutta lopulta sen teho on kuitenkin hävinnyt.

Tiedän että se on kiusallista kun lumisade pöllyää, mutta oikeasti se on vielä pieni harmi. Itselläni tähän liittyy vielä nivelkipujakin.

Itsellänikään ei diagnoosia pelkästään päänahan alkuoireista saatu, päänahassa kun voi olla paljon muitakin vaivoja. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettei se psoria olisi, ihotautilääkärin on vain vaikea näitä tauteja pelkällä silmämäärällä erottaa. Koepalasta sen tiedon voisi saada.

Vierailija
47/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä ollut kuiva päänahka, ei nyt ihoa laattoina kuitenkaan irronnut. Kokeillut erilaisia shampoita, öljyjä ym.

Sattuman kautta söin ns. kalanmaksaöljyä ja vajaan vkon kuluessa päänahkavaiva oli poissa! Jos ei ole esteitä moiselle kokeilulle, niin on siitä muutenkin hyötyä kuin päänahalle.

Sisäisesti nautittava öljy ei ole pakko olla kalasta tai kalanmaksasta tehtyä vaan voi olla esim. pellava ja oliiviöljy pohjainen, voi sisältää omega 3 ja myös 6 ja 9. Onnea kokeiluun:)

Vierailija
48/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yhdellä ihotautilääkärillä, joka oli sitä mieltä että mun päänahan ihottuma on atooppista ja stressistä johtuvaa. Totta onkin, että stressi kyllä pahentaa oireita. sain myöskin sitä kuorivaa apteekisssa tehtävää töhnää ja hydrokortisooni kuurin. Monta vuotta päänahka oli tosi hyvä, mutta nyt alkaa taas vaivata sama.

Vierailija
49/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvella. Itsellä on kuiva atooppinen iho, joka edesauttaa asiaa :(

Mulla toimii kampaamoista saatava bio cure sarja parhaiten. Kaupasta ostettavat shampoot kuivattavat kaikki liikaa. Suosittelisin myös kokeilemaan tuota rasvapesua. XZ-öljyhoito toimii mulla kans siten, että se kuorii tuota kuivaa karstaa pois aika hyvin, mutta sitten sitä saakin rapsuttaa oikein kamman kanssa ja pitkään pois.

Joillakin auttaa maitotuotteiden vähentäminen kuulemma.

Saattaa olla myös päänahan hiivatulehdusta, joten suosittelen minäkin sekä jotain öljykapseleita että myös maiohapobakteereja nautittaviksi.

Vierailija
50/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi päänahka hilseilee pahemmin silloin, kun on ollut kokeilussa jotakin ihottumaa aiheuttavaa ruokaa. Koko ajan siis on jonkin verran karstaa, joka pysyy kurissa öljypesuilla (shampoota ei käytetä vaan päänahkaan hierotaan aina öljyä kylvyssä), mutta allergiaoireitten aikana alkaa päänahka karstoittua laattamaiseksi. Voi siis olla taustalla allergiaakin, vaikkei testeissä näkyisikään. Vaan voi olla muukin syy.

Vierailija
51/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päänahassa se oireilee juuri noin. Eli ei tosiaankaan ole hilsettä, vaan sellaista kuollutta ihoa, joka sitten muuttuu laattamaiseksi, valkoiseksi. Varsinkin hiusrajassa tätä on ja otsassa on tosi, tosi paljon... Sitten kun meikinpoistosienellä pesee otsan puhtaaksi, laattojen alta paljastuu punoittava iho. Meikkivoide vain pahentaa asiaa, mutta ei sitä ilmankaan voi oikein liikkua.

Vaivaan ei ole parannusta (niin että poistuisi kokonaan), mutta kyllä sen jotenkuten saa kurissa pidettyä.

Vierailija
52/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänahka hilseilee, ei tosin ihan "laattoina". Lisäksi välillä tulee myös rupia päänahkaan. Tuota linkissä suositeltua Psorasol-liuosta taidan seuraavaksi hakea apteekista.

Vierailija
53/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jopa osastolla viikon hoidattamassa ihottumiani, päänahassa oli juuri tuollaista itsepintaista hilsettä, eniten hiusrajassa, mutta myös muualla. Ei mikään auttanut, kunnes..

sairaalassa otettiin iholta hiivatestit, ja todettiin, että ihollani on runsaasti hiivakasvustoa ja olen allerginen sille. Hiiva hakeutuu rikkonaiselle iholle ja kun allergiareaktio pahentaa ihoa, on hiivalle taas lisää valtakuntaa. Kamala kierre.

Sain suun kautta Nizoral-kuurin sekä ihon hoitoon saman shampoon. Sen jälkeen ei hilseestä ole ollut haittaa. Aika ajoin N. kuuri ja väliajat käytän Bio+ Special Shampoota. Turha kokeilla mitään muuta shampoota, kutina ja lumisade palaa hyvin pian.

Vierailija
54/80 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kiitos teille kaikille kirjoittajille!! En osannut odottaa näin montaa vastausta! Meitä on jopa tällä palstalla näin monta, ihan uskomatonta! Nyt on vähän kiire mutta yritän kirjoittaa vähän myöhemmin tarkemmin.

Halusin vain sanoa ensin kiitos paljon teille!!!

Vierailija
55/80 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ongelma, ja kaikenmoiset tökötit on kokeiltu. Useammatkin auttavat jonkin verran, mutta miten päästä ongelmasta kokonaan eroon?

Omalla kohdalla paras lääke on ollut hiusten pois ajelu, joka katkaisee kutinan kuin seinään. Koskapa en hiuksia pahemmin enää kaipaa, etsinkin nyt tapaa estää niiden takaisin kasvaminen kokonaan. Oliskos ideoita?

Vierailija
56/80 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on samankaltaista ongelmaa.

Ihotautilääkäriltä on saanut voiteita ja liuoksia päänahan hoitoon.

Hilseshampoita hän ei saa käyttää. Lääkärin mukaan ne vain pahentaa ongelmaa.

Ikävä ettei sinun ongelmaasi ole vielä löytynyt apua. Kannattaa käydä vielä uudella ihotautilääkärillä.

Vierailija
57/80 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/3761/Glandin-25-Omega-6-rasvahappokap…

Itselläni ei tuota päänahkavaivaa, mutta muuten ihossa kuivia läiskiä. Käytin alkuun 2 kapselia päivässä ja kun iho parani, otan yhtä päivässä. Jätin viime keväänä testiksi pois tuon Glandin 25:sen, pari viikkoa, niin taas oli iho huonossa kunnossa. Kannattaa olla kärsivällinen, itselläni taisi kestää noin 2 kk ennenkuin vaikutukset alkoivat näkymään. Moni tuttukin käyttää tätä nykyä tuota luontaistuotetta, :)

Vierailija
58/80 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin veljelläni, hän leikkasi ihan siiliksi, ja hiuspohja parani.

Toinen vaihtoehto: kokeile shampootonta toujua. Googlaa "no poo".

Vierailija
59/80 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päänahan psori parani Diprosalic-liuoksella.

Valokampaa saa myös lainaksi ihopolilta.

Vierailija
60/80 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun kehuin tuolla samppooketjussa omenaviinietikkaa, niin tulenpa kehumaan sitä tännekin.

Mä käytän laimennettua o-viinietikkaa hiusten ja hiuspohjan hoitoon. Laitan sitä hiusten pesemisen jälkeen, annan vaikuttaa hetkisen ja huuhtelen pois. Mulla vaikutti erittäin kuivaan päänahkaan jo kertakäytössä.

Laitan yleensä n. puolet etikkaa ja puolet vettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan