Päänahka täynnä kuivia iholaattoja
Etsin kohtalontovereita ja kiinnostaisi tietää onko teillä joku hoito auttanut.
Päänähkani on todella kuiva, se rapisee koko ajan, päätä ei voi heiluttaa ilman että kunnon lumisade lentää. Ihossa on isoja kuivia "laattoja" sekä pientä hilsettä.
Ihotautilääkäreillä on ravattu, vaikka mitä tököttejä kokeiltu, hilseshampoot, kosteuttavat shampoot.. Allegiatestit tehty... mikään ei auta!!! Päänahkaa kutittaa usein ja kun raapii niin hilsettä lentää, olkapäitä pitää pyyhkiä usein ja pitää tarkistaa peilistä ihmisten ilmoille mennessä, että onko hilseet jotenkuten peitossa. Ne on ihan hiusrajaan asti eli näkyy...
Tämä on aivan kamalaa. Olen kärsinyt tästä jo lapsuudesta asti.
Kommentit (80)
Mulla auttoi, kun laittoi yöksi reilusti Minidermiä ja aamulla pesi apteekin Selukos-lääkeshampoolla. (riitti 3 hoitokertaa)
Ja elämä jatkuu taas :)
Sama on minulla ollut pienestä asti, välillä enempi ja välillä vähempi.
olen huomannut että tietyt ruoka-aineet pahentavat. Minullakaan ei missään allergiatesteissä näy mitään mutta suklaa ( ja sokeri) selkeästi aiheuttavat.
Pesin oliivi marseilles saippualla hiuksiani muutaman kk ja se myös vähensi hilseilyä, saippuan loppuessa käytin pari vkoa herkän ihon luomu shampoota ja johan taas nahka ärtyi.
Suihkun jälkeen pari kertaa vkosa kaadan ruususuolavettä päänahkaan. ( vajaa litra vettä puhtaaseen lasipulloon ja sekaan 0,5-1dl ruususuolaa, vrk kuluttua valmis seos, sopivan vahvuista kun pohjalla on hiukan liukenemattomia suolakiteitä)
Näillä olen saanut ihon nyt normaaliksi.
Eli marseilles oliiviöljy saippua! Apteekin, kampaamon ym shampoot ovat monesti vain pahentaneet vaikkakin aluksi tuntuneet helpottavan mutta sitten iho pahentunut.
HEI !! Mulla on ollut täsmälleen sama ongelma ja kokeilin ihan kaikkea. Välillä teki jopa mieli itkeä... Kärsin siitä noin 2 vuotta. Mua auttoi Orion Pharman Bemetson voide ! päänahka on niin erituntunen ku ennen, ei hilseile, kutise tai ole kipeä - ihanaa
En ole ap, mutta totean myös että ihanan paljon vastauksia koska olen vuosikaudet kärsinyt samasta vaivasta. Lääkäri on todennut myös minulle, että psorilta näyttää mutta mitäpä tuota tutkimaan ja diagnosoimaan.
Pahimmat paikat on tosiaan korvien yläpuolella ja niskassa, toki myös hiusrajassa otsalla. Talviaikaan ja kuivina kausina karsta leviää yli hiusrajan, kesällä taas häviää lähes kokonaan. Lisäksi korvat haavautuvat helposti, ja tuottavat erityisen paljon vaikkua.
olen kokeillut system4-sarjaa ja lukemattomia muita kampaamotuotteita - ei apua. Kokeilin myös ekotuotteita, öljyhoitoshampoita ym, ei näistäkin apua. Head&shouldersia tms. älä missään nimessä kokeile, ne vain pahentavat asiaa. Hilse on ihan asia erikseen.
Ainoa mikä todella tehosi, oli täällä useaan kertaan mainittu apteekin öljy-salisyyliseos, ja sen vaikutuksen jälkeen voimakas kortisoni (bemetson tms.). seos vain rasvoitti hiuksia niin että se ei ollut käytännössä mikään helppo kuuri, tukkaa sai pestä niin että shampoo tappoi senkin hyödyn.hydrocortison 1% liuos päänahkaan toimii sellaisena pahenemisvaiheiden hoitona silloin tällöin, mutta hiusten ohenemisena senkin ajan myötä huomaa.
Öljyvalmisteista olen kuullut paljon hyvää ja todennut sen itsekin: omega3 (muistat vaan niiden muut haitat esim. Toimenpiteitä ja leikkauksia ennen), pellavaöljy jne.
aqualan Kaj humektan käyvät hiustenpesuun, koska lähtevät vedellä hyvin pois.
Valokampaa en ole kokeillut, mutta harkinnut kyllä. valohoitohan tehoaa hyvin psoriin. Vaatii vaan sen lähetteen ihopolille.
Kaupan shampoota käytän edelleen, mutta muista valita silikoniton, esim. xz. Ei missään nimessä Pantenea tai fructista tms. Mun kokemuksen mukaan xz on ihan hyvä, ei ainakaan pahenna. Toiv. Saat apua näistä ketjun vinkeistä! Se on sinänsä vaaraton tauti, mutta tosi kiusallinen.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 22:00"]
En ole ap, mutta totean myös että ihanan paljon vastauksia koska olen vuosikaudet kärsinyt samasta vaivasta. Lääkäri on todennut myös minulle, että psorilta näyttää mutta mitäpä tuota tutkimaan ja diagnosoimaan.
Pahimmat paikat on tosiaan korvien yläpuolella ja niskassa, toki myös hiusrajassa otsalla. Talviaikaan ja kuivina kausina karsta leviää yli hiusrajan, kesällä taas häviää lähes kokonaan. Lisäksi korvat haavautuvat helposti, ja tuottavat erityisen paljon vaikkua.
olen kokeillut system4-sarjaa ja lukemattomia muita kampaamotuotteita - ei apua. Kokeilin myös ekotuotteita, öljyhoitoshampoita ym, ei näistäkin apua. Head&shouldersia tms. älä missään nimessä kokeile, ne vain pahentavat asiaa. Hilse on ihan asia erikseen.
Ainoa mikä todella tehosi, oli täällä useaan kertaan mainittu apteekin öljy-salisyyliseos, ja sen vaikutuksen jälkeen voimakas kortisoni (bemetson tms.). seos vain rasvoitti hiuksia niin että se ei ollut käytännössä mikään helppo kuuri, tukkaa sai pestä niin että shampoo tappoi senkin hyödyn.hydrocortison 1% liuos päänahkaan toimii sellaisena pahenemisvaiheiden hoitona silloin tällöin, mutta hiusten ohenemisena senkin ajan myötä huomaa.
Öljyvalmisteista olen kuullut paljon hyvää ja todennut sen itsekin: omega3 (muistat vaan niiden muut haitat esim. Toimenpiteitä ja leikkauksia ennen), pellavaöljy jne.
aqualan Kaj humektan käyvät hiustenpesuun, koska lähtevät vedellä hyvin pois.
Valokampaa en ole kokeillut, mutta harkinnut kyllä. valohoitohan tehoaa hyvin psoriin. Vaatii vaan sen lähetteen ihopolille.
Kaupan shampoota käytän edelleen, mutta muista valita silikoniton, esim. xz. Ei missään nimessä Pantenea tai fructista tms. Mun kokemuksen mukaan xz on ihan hyvä, ei ainakaan pahenna. Toiv. Saat apua näistä ketjun vinkeistä! Se on sinänsä vaaraton tauti, mutta tosi kiusallinen.
[/quote]
piti vielä lisätä, että toi suolavinkki oli hyvä! Taidan kokeilla itsekin. Suola auttaa atooppiseen ihottumaan, ja irrottaa hyvin karstaa ja poistaa kuollutta solukkoa niin että lääkeaineet Imeytyvät paremmin.
Mä ostin kampaamosta SP-shampoota, jolla pestään hiukset 3-4 krt/vko ( neljän viikon kuuri). Se on sellainen naamio, jonka annetaan vaikuttaa pari minuuttia ja sitten huuhdellaan. Sen jälkeen samanmerkkistä hoitoainetta. Melko kallista evästä, mutta auttoi mulla. Nyt olen pari kk pessyt taas tavallisella shampoolla ja päänahka sen näköinen... Kun tulee rahaa, niin painelen kampaajalle ostoksille.
Lisäksi kannattaa varmaan apteekista hakea suunkautta otettavia kapseleita. Osaavat kyllä siellä neuvoa.
Vastaaja 69 lisää vielä, että mun isällä on paha psoriasis ja mummolla myös todella huono iho ja he ovat käyttäneet Himalajan vuorisuolaa veteenliuotettuna (myös ruokasuolana) ihoon ja se on auttanut. Se on täysin käsittelemätöntä suolaa. Itsekin käytän tuota suolaa ruoanlaitossa. Käytän tosi paljon suolaa omaan ruokaan, mutta nykyään verenpaineet siitähuolimatta n. 66/125, kun ennen oli 104/168
Taidan itse kärsiä taliköhnästä. Oireet: järkky kutina joka helpottuu vain pesemällä. Hilse lentää ja päänahka arka raapimisen takia. Googlasin tän ja joku oli ehdottanut ostaa lushin soak and float palashampoota. No minäpä ostin kanssa, tai tilasin nettikaupasta kun en hesassa asu. Olen ihan tyytyväinen. Shampoo haisee nuotiolle ja tervalle, mutta päänahka ja hiukset tykkää. Suosittelen kaikille! Sisko osti itselleen kyseisen palan myös. Tykkäs niin paljon kun mun palaani testas. Ostin apteekista myös sellasta hydrokortisoniliuosta, löytyy jääkaapista. Sitä olen nyt käyttänyt kaksi kertaa. Ja ostin putelin 2kk sitten! Voi tätä vapautta kun ei tarvi raapia ja hävetä leijailevaa hilsettä!
Olen kärsinyt samasta vaivasta ja parantanut sen. Se parantuu oikeita öljyjä nauttimalla, niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.
Joka päivä 5 kapselia vahvoja Omega-3-kalaöljykapseleita (esim. Pirkka Omega-3 tai Möllerin vahva Omega-3).
Lisäksi hieron päänahkaan säännöllisesti noin kerran viikossa avokadoöljyä. Joko pullosta tai suoraan muussattua kypsää avokadoa ja annan vaikuttaa vähintään puoli tuntia. Tämän vinkin sain aikoinani television Lääkärit-ohjelmasta, jossa erikoislääkäri Drew Ordon neuvoi hieromaan muussattua avokadoa kesivään ja haavaiseen päänahkaan. Kokeilin heti ja toimii!
Joo mulla on kanssa samanlainen ongelma! On ollut varmaan kolmatta vuotta nytten. Itsekkin etsin hoitoa!
Voi hyvin olla hiivasientä. Jokaisella on hiivasientä ihollaan ja helposti esim. kesällä ja keväällä hiiva rupee ikäänkuin kukkimaan. Saan itsekin joka kesä uudestaan kauhean hilseen ja päänahkaa kutittaa kauheasti, hiukset ikäänkuin rasvoittuukin nopeammin ja pahimillaan päänahka ruennu märkimään. Onneksi satuin näyttämään lääkärille. Lääkäri määräsi reseptillä nestemäistä kortisonia ja apteekista saa ilman reseptiä ketokonazoli shampoita. suosittelen kokeilemaan tuota shampoota, jos hilse ei meinaa kadota.
Oletko kokeillut teepuu öljyä (tea tree oil)? Siitä on ollut monelle apu. Nykyisin on sellaisia shampoitakin joissa on.
Oletko käynyt Suomen parhaalla ihotautilääkärillä? Tuli nimittäin mieleen, että esim. oma mies sairastaa sellaista sairautta, jota ei löydy yhdestäkään suomenkielisestä lääkärikirjasta kuulema, kun on niin harvinainen, mutta tää lääkäri tunnisti kyllä sen heti. Entä onko psori poissuljettu?
Oletko kokeillut ihan ihon rasvausta? Itsellä se on tuonut parhaan avun silloin kun mulla on joskus jotain vastaavaa (ei taudin aiheuttamaa siis) ollut.
Mä olen pessyt hiuksia apteekin perusvoiteella. Siis ihan vaan pelkästään esim aqvalania reilusti hiuksiin ja huuhtelu päälle. Ei missään vaiheessa mitään shampoota. Toimi jossain vaiheessa tosi hyvin. Öljyhoidoista on ollut apua päivittäin käytettynä. Pitkään auttoi erikoisshampoo vaikeisiin hiuspohjanhäiriöihin. Taisin käyttää sitä pariinkin otteeseen puolen vuoden ajan, vaikka ohjeessa on että kahdeksi viikoksi.
Vuosi sitten epäilin itse sporiasta ja ostin apteekista psoriakseen tarkoitettua shampoota. Auttoi. Mulla auttaa päänahkaan paljon myös aurinko.
Nyt päänahka on melko hyvässä kunnossa ja pystyn käyttämään shebamedin shampoota ja satunnaisesti muita ihon ph-ystävällisiä shampoita.
Päänahan ongelmia on niin monesta syystä johtuvia ja ehkä olet jo nämä kaikki testannut itsekin...
saa myös tätä hyvää shampoota: Louis Widmer REMEDERM.
Tuo kuulostaa myös minusta psorilta!!!!
Oletko käynyt Suomen parhaalla ihotautilääkärillä? Tuli nimittäin mieleen, että esim. oma mies sairastaa sellaista sairautta, jota ei löydy yhdestäkään suomenkielisestä lääkärikirjasta kuulema, kun on niin harvinainen, mutta tää lääkäri tunnisti kyllä sen heti. Entä onko psori poissuljettu?
Oletko kokeillut ihan ihon rasvausta? Itsellä se on tuonut parhaan avun silloin kun mulla on joskus jotain vastaavaa (ei taudin aiheuttamaa siis) ollut.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2009 klo 08:59"]
Ihotautilääkäri kirjoitti mulle reseptin jotain rasvaa, joka sekoitettiin erikseen apteekissa (vain suurimmat apteekit tekivät sitä). Rasvaa laitettiin yöksi, aamulla pestioin pois. Sen tarkoitus oli kuoria karsta pois päänahata ja muutamassa viikossa - kuukaudessa se sen tekikin. Tämä sen vuoksi, että karstan läpi ei lääkeainaat imeytyneet. Sen jälkeen sain pari kertaa päivässä laitettavaa (reseptillä myytävää) liuosta, joka sisälsi kortisonia. Sitä käytin useamman kuukauden. Olen pahoillani, etten osaa sanoa tarkemmin lääkkeiden nimiä, mulla on tuosta pahimmasta kierteestä noin kahdeksan vuotta aikaa.
Koko ikäni olen kärsinyt ongelmallisesta päänahastani ja ravannut lääkäreillä. Mikään ei auttanut, kunnes yllämainitulla keinolla sain pahenemisen katkaistua. Nyt yritän pärjätä itsehoitolääkkeillä, tosin muutaman vuoden välein käyn lekurilla hakemassa kortisonia.
Onko sulla kyseessä psori tai taliköhnä?
[/quote]
Tuo rasva lienee daivobet rasvaa, reseptillä. Ja sitten on olemassa liuos nimeltä dermovat scalp ja vitamiinit lienee ainakin D-vitamiini, sama mitä saa auringosta :)