Kesäkeijujen elokuu
Kommentit (121)
Hei missä kesäkejut luuraa??? no voimmehan tonttiksen kanssa pitää ketjua yllä.
Säälin suo tonttis noista ralleista. Meillä varmasti olisi lapset ja mies tien varressa mutta minuakaan ei kauheasti kiinnosta moiset.
Me ollaan kotona kanssa kylvetetty poikaa miedossa saunanlämmössä. Jotenkaan ei houkutellut tuo ns leirielämä nyt vaikka muuten kyllä tykkään olla siellä. Toki paikka on aivan ihana (anopin kotipaikka). Saunakin on aivan rannassa kiinni et suoraan saunanovelta järveen. Siis tosi kiva paikka.
Ai komikuisena voi vauvauinnin aloittaa. Ajattelin että menisimme ihan muuten vain uimaan kun meillä on tosi kiva uimahalli muutaman kilometrin päässä jossa on lasten allas useinmiten lämmitetty. Mietinkin jo et milloinka sen uimisen voi aloittaa.
Onko teillä ollut sitten nuo uimisvaipat jalassa. Mietin että miten ne oikein toimii. Esikoista kun ei koskaan hönätty viedä uimaan niin minulla noista ei ole tietoa.
On kyllä ihanaa kun vauvan juu laittaa peilin eteen. Juttua alkaa tulemaan oikein huolella. Meillä nyt Elia tuolla sängyssä huutelee et vissii pitäis hakee pois.
Heissan.
yhdellä kädellä kirjottelen, joten en vaivaudu isoihin kirjamiin..sori.
munkin tekis mieli viedä jaakko uimaan, varsinkin kun täällä on niin halvatun kuuma (plus 30 joka päivä ulkona ja sisällä 25-28), mutta meidän altaan vesi on 24 asteista, luulen sen olevan liian kylmää.
aamuisin jaakko viihtyy tosi hyvin yksinään lattialla pöydän vieressä että saan aamupalan syötyä. nuo nyrkit maistuu edelleen, hyväntuulisena.
päivisin unta riittää pitkiä aikoja jos vaan ollaan liikkeessä, muuten mennään parinkymmenen minuutin pätkissä. öisin jaakko sitten nukkuukin VALTAVAN hyvin.
nyt dillä alkaa mennä hermot kun väsyttää, mutta tissiäkin pitäis saada samaa aikaa.. lähden etsimään tuttia jostain.
koetas tonttis kestää rallia, kerran vuodessahan se onneksi vain on!
tr02: mökki kuullostaa ihanalta paikalta!
Minäkin pikaisesti kirjoitan niin ei tarvi teidän muiden kolmistaan täällä pyöriä;)
Ollaan miehen työmatkalla mukana vauvan kanssa. Tai oikeastaan vähän yhdistettiin samaan kesälomareissua kun saatiin tädiltä asuntoauto lainaksi. Mukavaa on ollut päästä hetkeksi kotiympyröistä "maailmalle" ja etenkin on ollut ihanaa huomata kuinka hienosti Lenni jaksaa reissussakin. Pikkumies ei tunnu välittävän ympäristönvaihdoksesta muuten kun että nukkuu paljon paremmin auton liikkuessa kuin kotona ikinä!:) Ja ihanan helppoa tämä autolla reissaaminen kun tavarat ja "koti" kulkee mukana ...
Alotettiin cuplatonit kun vauva välillä vähän kitisee mahavaivojansa ja selvästi niistä tuntuu olevan apua...yöt on nyt paljon rauhallisempia kuin aiemmin, jipii niin äitikin saa nukkua!
Vaunuista kuuluu ähinää, täytynee mennä...
Iloa kaikille!
Emppuli ja Lenni4vk 3päivää
Mäkin ehdin taas pikaisesti kirjoittamaan jotain.
Kiitos kaikille vinkeistä ilmavaivoihin! (ainakin Tro2,Mami190609,WilmaL) :) Olen nyt yrittänyt muuttaa ruokavaliotani, ja tuntuu että se on saattanut jopa nyt auttaa noihin meidän Lilian ilmavaivoihin. Nyt ollaan nimittäin nukuttu pari yötä ihanan pitkiä öitä, 7 h edeltävänä ja 6 h viime yönä! :) Ihanaa! Aivan älyttömän virkeä olo! Aion ainakin jatkaa samalla linjalla, että katson tarkkaan mitä suuhuni pistän niin kauan kun imetän, ettei ainakaan se sitten aiheuttaisi ilmavaivoja.
Fayfiorina: En aio ottaa rotarokotetta Lilialle, sillä ajattelin, että kun se kerran tulee yleiseen rokoteohjelmaan nyt syksyllä, tulee Rotavirus vähenemään todennäköisesti muutenkin ja tavallaan hyötyy automaattisesti tästä rokotteesta, vaikkei sitä meidän vauvalle otetakaan. Tulee siis tavallaan ryhmäsuoja muillekin vauvoille. Hyöty saattaa tosin näkyä vasta myöhemmin, mutta joka tapauksessa pelkään ylimääräisi rokotuksia, ja olen ajatellut otattaa vain kaikki vanhat perinteiset rokotukset, eli ns. pakolliset neuvolan suosittelemat rokotteet.
Itse olen miettinyt viimeaikoina tuota sikainfluenssarokotetta, meinaatteko ottaa sen vauvallenne, jos neuvola suosittelee? Minua epäilyttää, kun rokotetta on tutkittu vasta niin vähän. Mitä jos siitä tulee jotain pahoja komplikaatioita..?
AnumaamunA: Tsemppiä myös ilmavaivojen kanssa painiskeluun, ja myös WilmaL:llä taisi olla samaa ongelmaa. Tosin varmaan kaikilla vauvoilla on jonkinasteista ilmavaivaa, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.Onneksi tietää, että jossain vaiheessa ne kuitenkin helpottavat.
Tonttis: Onneksi rintatulehdus oireet on jo alkaneet helpottaa. Voi kuvitella, että on ollut kamalaa. Itsellä meinasi myös heti alkuvaiheessa tulla rintatulehdus, mutta sain kuumeen silloin laskemaan parin päivän buranakuurilla ja jatkuvalla imettämisellä & rintojen tyhjentämisellä. Aina ei kuitenkaan kotikonstit riitä.
Meillä oli tällä viikolla 2 kk lääkärineuvolakäynti. Kerroimme lääkärille näistä ilmavaivoista, mutta ei saatu mitään uusia ohjeita, joita ei oltaisi jo netistä ja muualta saatu. Lääkäri oli sitä mieltä, että vasta jos ilmavaivat eivät ole yhtään helpottaneet 1-2 kuukauden päästä, aletaan tutkia asiaa. Ei siis pitänyt mitenkään poikkeavina tai vakavina. Muutenkin oli sitä mieltä, että meidän neiti on kovin hyväntuulinen, naureskeli ja jutteli lääkärissä niin kovasti lääkärille ja terveydenhoitajalle. Yritä siinä sitten pokkana selittää, että neidillä on kovia kipuja ollut viime aikoina... ;) Painoa oli Lilialla nyt 6725 g (syntymäpaino 4190) ja pituutta 61 cm (syntymäpituus 54cm) ja päänympärys oli nyt 41,5 cm (syntymäympärys 36 cm). Meidän neidille ei lääkärin mukaan tarvitse tuputtaa yhtään maitoa, koska kuulemma saa ravintoa aivan riittävästi... ;) Olemme tämän nyt kyllä jo huomanneet vatsasta ja pulleista poskista. Ja silti viimeksi eilen mulla oli taas kerran sellainen olo, että nyt ei kyllä yhtään tule maitoa rinnoista...Varmaan on tuttu tunne muillekin? :)
Fanny81 + Lilia 9vkoa ja 5pvää
Unohdin mainita pari asiaa äskeisessä viestissäni:
Tro2: Tykkään muuten kovasti tuosta nimestä Elia! :) Mieteinkin, että se sopisi hyvin yhteen Lilia-nimen kanssa, jos joskus saadaan lisää jälkikasvua... Pitääkin pitää tuo nimi mielessä...
Olen myös miettinyt vauvauintia Lilialle. Neiti tykkää niin kovasti kylpemisestä, että olettaisin uimisen ja ylipäänsä vedessä oleilun olevan hänelle mieluisaa. Kuulin myös jostain, että sen saa aloittaa 3 kuukauden iässä. Pitää alkaa tutkia, josko mahtuisi johonkin vauvauintiryhmään mukaan.
Fanny81+Lilia 9vkoa ja 5pvää
... ja Tonttikselle piti mainita, että ihana lukea, että joku muukin nukkuu vauva kainalossa yöt. Olen siitä potenut vähän omantunnontuskia, kun ainakin äitini on kovasti sitä mieltä että se on kovin vaarallista. Helpottavaa siis tietää, että muutkin nukkuvat yönsä vauva kainalossa. Itse ainakin olen järjestelyyn todella tyytyväinen, koska näen miten Lilia nauttii kun saa nukkua vieressäni ja itse sen lisäksi vältyn monen tunnin nukuttamisrumbalta.
Fanny81 + Lilia 9vkoa ja 5pvää
Kun me alotettiin vauvauinti v.02 ei ko. vaippoja kai ollu olemassakaan. Kuulin/älysin koko vaipat vasta ed. vauvan uintiharrastuksen aikaan. Me on käyty aina uimassa ihan lahkeellisissa uikkareissa, ohjeistus oli että "tiukkalahkeinen uima-asu" mut kai ohjeistuksessa nykyään on jo maininta noista vaipoistakin. Pissaaminen (vauvan pissaaminen siis) ei haittaa ja kakkaa vauva vääntää altaaseen aniharvoin, silloinkin yleensä vain sen seurauksena että on sairaana. Me on oltu mukana vauvauinnissa yhtäjaksoisesti vuodesta 2002 ja vain yksi kakkavahinko on ollu koko aikana, silloin uinnit lopetettiin siltä päivältä puhdistustöiden vuoksi.
Vauvauinti on tosi mukava harrastus, tai ainakin vauva kuin vauva siitä pienen totuttelun jälkeen yleensä tykkää, vanhemmille toki työlästä varsinkin talviaikaan... pesutilat on usein pienelle pelottavia kaikumisen ja äänien vuoksi mutta lämpimässä vedessä yleensä viihdytään. Kannattaa kokeilla jos intoa on :o)
Meiän 7v oli ollu rallipätkän päässä pienen vihon kanssa ja moni kuski oli varta vasten pysähtynyt hänen luonaan vaikkei mitään merkkejä ollu näyttänykkään. Sebastian Loeb oli viittonu useita kertoja ja oikein tarkastanu peilistä että tulisko pieni nimmarin metsästäjä käväsemään. Kyllä oli tytöllä kerrottavaa kotiin tultuaan :o) ja hehkutti eilen erityisesti että hälläpä on koko rallin voittajankin nimmari!
Harmaalta näyttää aamu mutta reipasta alkanutta viikkoa siitä huolimatta!
t. hyvin nukkunut tonttis (järkyttävää, pinsku heräs eka kerran syömään klo 5!)
Moikka kaikille!!
Suuret pahoitteluni palsta-hiljaisuudestani, TAAS! Mä oon vaan niin nauttin täysin siitä, et mies on ollut kotona vielä ja ollaan paljon liikuskeltu, niin en oo vaan rauhottunut koneelle kirjottelemaan...Juttuja olen kyllä lueskellut ja monia asioita kiitollisena kattonut, kun on samanlaisia juttuja ollut täälläkin!
Meidän sälli on edelleen tosi kiltti ja rauhallinen...helppo vauva, voisin sanoa. Hereillä oloa on toki nyt enemmän kuin silloin pikkuvauvana (kauheeta sanoa noin...)...poitsu on tänään tasan kuukauden, uskomatonta!! Vauva on jo viikon verran jokellellut ja hymyillyt... nyt selvästi on jo sellasta kontaktin ottoa ja juttelua jos hänelle juttelee, mielettömän ihanaa! Ja se hymy...ah, niin ihana!! Eihän sitä koskaan tajunnut miten suloinen ja ihana se oma vauva voikaan olla...
Meillä vauveli nukkuu öisin ihan kivasti...1-2kertaa herää syömään, riippuu vähän mihin aikaa menee koisimaan! Viime yönä heräs puoli neljän maissa ja sit herättiin puoli seiskalta. Kyllä äiti saa olla tyytyväinen!!
Meillä on ristiäiset 13.9 ja niitä kovasti odottelen, kun haluisin jo niin kovasti puhua pojan omalla nimellä, mutta kun ollaan päätetty et nimi pysyy salassa ristiäisiin, niin se pysyy!! Kotona vähän ite ollaan "harjoteltu" nimen käyttöä... =)
Musta tuntuu, että mulla oli kamalasti teille muille kysymyksiäkin, mutta hmmm...ne unohtu! No täytyis varmaan itsen vähän aktivoitua ja kirjotella useamminkin, niin ehkä kysymykset ei unohtuis ihan niin helposti;))
Ainii, yhen asian muistin nyt...onko teidän vauvoilla ollut paljon niitä hormoninäppyjä?! Meidän murun naama, siis lähinnä posket on ihan punasenaa...nyt uskon et sil on seläs ja rinnas enemmän hikinäppyä...niin ja sit serkulla on vauvarokko, niin mietin et voisko tollakin olla, vaikka on noin pieni??! Mut toisaalt, ei oo kyllä ollut kuumetta joten....No tiedä häntä!
Mut nyt syömään jotain ja sitten unille, et jaksaa yöllä herätä =D
Aurinkoisia kesäpäiviä toivotellen,
Anneh ja prinssi 1kk
Kuulostais kyllä hormoninäppylöiltä, ikäkin täsmäis. Usein vauva on "rumimmillaan" ristiäisten aikaan kun iho puhdistuu. Ja toki kuuma keli tekee osansa eli hikinäpytkin mahdollisia.
Vauvarokossa näpyt ei suoranaisia näppyjä, tai ainakin meillä vauvarokko oli sellasta että kolme päivää kuumetta ja punasia laikkuja.
Kiva että teillä menee hyvin :o)
t. tonttis
Hei!
Fanny: Mä olen myös miettinyt tuota sikainfluenssajuttua. Olen tosi huolissani ko. taudista ja mm. pesen käsiä ihan hysteerisenä joka välissä jos käydään jossain ihmisten ilmoilla. Silti olen rokotteesta vähän samoilla linjoilla kuin sinäkin, eli en välttämättä tiedä haluanko sitä. Muistaakseni sitä testataan nyt syksyllä nimenomaan suomalaisilla lapsilla, mutta en välttämättä haluaisi omaa lasta koekaniiniksi. Mutta en haluaisi kyllä vauvalle sitä tautiakaan, joten mene ja tiedä...
Anneh: Ole onnellinen hyvistä yöunista! Meillä menee yöt tosi lyhyissä pätkissä edelleenkin. Ihan jotain 1,5h-2,5h ja niiden väleissä välillä valvotaan aika pitkäänkin. Sitten on kyllä juhlat kun ekan kerran saan nukkua yhteenmenoon 4 tai 5 h!
Ja meillä on myös noita näppylöitä aika paljon. Tällä hetkellä ylävatsassa, aiemmin oli enemmän kasvoilla.
Muuten kaikki täällä ok. Tänään oli neuvola: pituus 57cm ja paino 5,6 kg. Ja ikää siis vähän vajaa 6 vkoa.
Nyt pitäisi alkaa siivota ristiäisiä silmällä pitäen, mutta miten se onkin niin vaikeaa...
t.WilmaL
Jätkä nukahti päikkäreille, joten pikaisesti ehdin kirjoittaa (isosisko isin kanssa olkkarissa).
Meillä oli ristiäiset lauantaina ja poika sai nimen Aatu Antero (Antero nimi on jo kolmannessa polvessa toisena nimenä). Ristiäiset menivät hyvin, tosin jätkä itki vähäsen, kun oli niin väsynyt.
Muutenkin elo on melko "auvoista", eli poika nukkuu ja syö. Välillä itketään (mielestäni väsyitkua) ja hymyillään. Eli täällä äiti on melko virkeänä. Esikoinen on ihana isosisko, eli hoitaisi pikkuveljeä kokoajan. Mustasukkaisuutta ei ole meillä pahemmin näkynyt (ikäeroa melko tarkasti 2 vuotta). Tosin tuo "hoitaminen" on välillä "vintiöintiä", eli tuttia yritetään tunkea veljen suuhun, vaikkei pikkuveli edes syö tuttia ja sisko yrittää tissittää veljeä (eli menee ihan viereen makoilemaan kun Aatu nukkuu) jne. eli tarkkana pitää itsellä olla, ettei satu vahinkoja...
Nyt on pää ihan tyhjä, joten lopettelen...
Fay ja Aatu 2 kk 9 pv
Typy tuolla jo heräilee, joten pikaiset kuulumiset ennen kuin taas äitiä viedään. ;) En nyt muista nimimerkkejä enkä jaksa niitä alkaa kaivamaan sattuneesta syystä. ;)
Vauvauinnista: Miehen kanssa kovasti suunniteltiin että vauvauinnista tulee meidän perheen uusi yhteinen harrastus. Ilmottautuminen alkoi 3.8. klo 8 ja kun pääsin koneelle kaikki paikat olivat jo menneet. Enpä arvannut että koneelle olisi syytä mennä päivystämään jo ennen 8:aa. :( Harmittaa kovasti niin mieluusti olisin vauvan kanssa alkanut käymään jossain harrastuksessa säännöllisesti. Pitänee alkaa miettimään jotain muskaria tms. jos täällä päin sellaista olisi tarjolla.
Joku puhui vauvan nukkumisesta vieressä.
Myös meillä typykkä nukkuu isossa sängyssä vieressä. Usein nukkuu ensimmäisen pätkän omassa pinnasängyssään mutta kun herää ensimmäisen kerran syömään nostan sen vain viereeni ja tyrkkään tissin suuhun. Siihenpä sitten nukahdan itsekin ja yöllä puolinukuksissa vaan ohjaan rinnalle kun uudestaan ruokaa kaipaa. Myös täällä sekä minun että miehen äidit kauhistelevat kovasti ja pelottelevat. :( Empä sitten hirveästi ole viime aikoina kertoillut että edelleenkin vauva viettää yönsä kainalossa.
Tärkeintä on että kaikki saavat unta ja näin se ainakin meillä on helpointa.
Muutenkin tuntuu että mummot on turhan huolissaan kaikesta. Anoppi on varoitellut kovasti rintatulehduksesta ja mun kai pitäisi näillä helteilläkin pitää pitkähihaista aina päällä. Onhan se varmasti kivualias ja inhoittava vaiva, osanotot teille jotka siitä olette kärsineet, mutta rajansa kaikella!
Ensimmäinen pitempi reissukin on takana. Kävimme päivän reissun, matkaa tuli reilu 400 km. ja kivasti meni. Anoppi oli mukana hoitamassa vauvaa kaverina ja seuraavana päivänä kävi tarkistuskäynnillä meillä että sairastuiko se pieni nyt. Höh. Jotenkin ärsyttää vaikka tiedän että hyvää vain tarkoittaa.
Miten se vauva nyt tuosta olisi sairastunut?
Meillä typyn kanssa menee muuten ihan kivasti, toivoisin vain että nukkuisi päivällä pitemmät päikkärit ja oppisi joskus tykkäämään vaunuista. Jostain syystä ei viihdy ollenkaan vaunuista. Yritän sitä siihen opettaa. Päivällä nukkuu korkeintaan puolen tunnin pätkiä.
Etenkin nyt kun mies on työreissulla (reissutyössä kun on) niin tuntuu ettei itselle jää yhtään aikaa mihinkään muuhun kuin vauvan hoitoon. Ne pienet pätkät mitkä nukkuu pitää jakaa esim. aamulla suihkuun, seuraavan pätkän aikana itselle ruokaa, kolmannen torkahduksen aikana pyykinpesua jne. Onneksi viihtyy jonkinlaisia pätkiä yksikseenkin.
Öisin nukkuu ihan ok. Pisin pätkä on 4 tuntia joka kyllä tuntuu kivalta. :) Vaikka matkaa vielä onkin noin 7-8 tunnin yöuniin olen kuitenkin tyytyväinen tähän. Saa kuitenkin itsekin nukuttua sen verran että jaksaa sitten päivisin typykän kanssa.
Olisi muuten kiva kuulla miten teillä muilla joilla on lemmikkejä menee? Meillä koirat on ottaneet vauvan tosi kivasti vastaan. En kyllä ongelmia osannut ajatellakaan. Nyt vain kun mies on töissä jää koirille tosi vähän aikaa kun lenkit, treenit ja muu sellainen touhuaminen on minimissä. Onneksi on tuo oma piha jonne päästää ja pissalenkit onnistuu vauvan pätkäunien aikana. Tänään iski ensimmäisen kerran vähän huono omatunto kun koirille ei ole samalla tavalla aikaa. Toki vauva menee nyt etusijalle, sille ei mitään voi. Voi kun mekin päästäisiin pian vaunulenkeille! Tekisi hyvää minullekin!
No onneksi mies tulee illalla ja on 10 päivää kotona. Se hyvä puoli tuossa reissutyössä on että kotona ollessaan on sitten 24/7 meidän seurana. Toki miehenkin pitää päästä omia juttujaan harrastamaan mutta kivasti niistä voidaan aina yhdessä sopia ja minäkin saan sitten sitä hengähdystaukoa. :)
No mutta nyt Serranojen pariin. :)
Myös pyydän anteeksi tätä datahiljaisuutta, ei vaan jaksa vapaa-ajalla käydä aina täällä kirjoittelemassa. On nyt niin harmittanut, kun ei kerkee mitään tekemään miehenkään kanssa, kun ei asu yhen yhtä tuttua tässä 100km säteellä, että vois hoitaa poitsua vaikka tunninkin, että pääsis käymään jossain yhdessä miehen kanssa. Tai vois tehdä jotain rauhassa.. Mutta aikanaan sitten! :)
Anneh: Meidän poitsulla oli ihan kamalasti noita hormoninäppylöitä naamassa. Nyt on alkanut vähenemään, kun ikää on 7vko. Kai tuo on ihan yksilöllistä. Ja välillä ne häviää ja sit tuleekin takaisin.
Kans mietin tuota vauvauintia, mutta mulla kun ei ole ajokorttia ja vauvauinti on tossa 10km päässä, niin en sitten sinne ole lähdössä. Muuten kyllä olis kiinnostanut!
Munkin äiti oli kyllä ihan kummissaan kun jo viikon ikäisenä oltiin skidin kanssa särkänniemessä vaunuilemassa 6h. Sanoi, ettei itse kyllä lähtis noin pienen kanssa, ettei tiedä mitä tauteja sieltä tarttuu. Kummastutti kovasti tuo kommentti.. :D Eiköhän ne pöpöt enemmän ole tuolla terveyskeskuksessa ja kaupoissa, missä kuitenkin käydään useammin.. ;) Muutenkin se on niin hygieniafriikki, ettei rajaa. Mutta hyvällähän ne tarkoittaa kun on huolissaan!
Meidän poika on alkanut enemmän torkkumaan päivisin. Huomasin, että sillä oli ennen liikaa päällä päivisin. Nyt pidän pelkkää bodyä sillä kotona, niin on tyytyväinen! Joskus sekin on liikaa. Nyt kun kelit viileni hetkeks, pidin sillä paksuja sukkia bodyn lisäksi, niin torkahteli helpommin.. :D Heti jos ei nukahtanut, laitoin sukat, niin tsadam, samantien uni alkoi maittaa! :P Huomasin, että on varpaat niin kylmät.
Ihanaa kyllä kun alkaa helpottaa tämä vauva-arki, kun tietää mitä poitsu milloinkin haluaa ja muutenkin hoito rutinoituu jo pikkuhiljaa. Niskat kyllä on jumissa, kun mulla ei ole sitteriä eikä rintareppua, niin saa tuota kannella ympäriinsä päivisin, ettei hermostu.. :o
Meillä nukutaan tosi hyvin rytmissä, on nukuttu ihan parin viikon ikäisestä lähtien. klo 19-21 välillä nukahdetaan, ja siitä nukutaan 4h eteenpäin sit syödään (ehkä vaihdetaan vaippa) ja nukutaan 3-4h ja taas syödään, sit taas nukutaan 2-3h ja sit seurustellaan joku 3-4h ja sit taas otetaan 1-3h unet ja sit päivä valvotaan, paristi otetaan 20 min. unet. Eli tooosi kivasti menee yöt! :) Pitänee olla onnellinen, ehkä seuraavan kanssa ei mene näin helposti.. :D
Siinäpä sitä tarinaa sitten kerrakseen! Tulen taas kirjoittelemaan kun jaksan/kerkiän! Hyviä vointeja kaikille ja ihanaa vauva-arkea! :)
-Meevi ja Juniori 7vko 1pv-
nyt täytyy pikaisesti kommentoida sitten käydä nukkumaan.
Fanny tuosta sikainfluenssa rokotteesta minäkin olen vähän kahden vaiheilla että mitä mieltä olen siitä ja sen ottamisesta. Tuntuu että moni pitää sitä tautia nyt kuitenkin aika lievänä ja jos se tulee rajumpana uudelleen niin olisi tietysti hyvä jos Elialla olisi vastustuskyky. Mutta auttaako rokote enää sitten tähän muuntautuneeseen virukseen. Mene ja tiedä. Tuntuu vaan että jos ei ota niin syyttääkö siitä sitten itseään jos ei ole ottanutkaan ja vauvalle käy jotain. Miksi tällaisia pöpöjä pitää olla liikkeellä!?!?
Fanny teidän Liliahan on hyvän painoinen. Meillä esikoinen oli samanikäisenä samanpainoinen kuin teidän Lilia mutta nyt Elia on kilon vähemmän. olen miettinyt että mistä moinen johtuu kun maitoa tulee reippaasti ja tuntuu että poika syökin ihan hyvin. Toki tuolla 5.9kg painolla Eliakin meni yläkäyrillä että hyvin on kasvanut. Mietin muuten noita Elia ja Lilia nimiä kanssa että hyvin sointuvat yhteen.
Maitoparta kuulostaa ihanalle nuo teidän lämpötilat siellä. Toki vauvan kannalta varmaan joskus toivoisit viileämpää mutta ihana varmaa Jaakon (muistinko nimen oikein) kanssa paistatella päivää tuollaisessa lämmössä.
Tonttis ja Fanny minä en pysty nukkumaan vauva kainalossa ja olen teille siitä hieman kateellinen että te pystytte. Minulla nämä F-kupin tissit tukehduttais meidän vaavin kun tuntuu välillä että vauva ei saa henkeä imetessään vaikka olen valveillakin. Mun on pakko pitää kädellä rintaa Elian nenän kohdalta kiinni.
Mami ihmettelen itsekin välillä että minkä takia anopin ja oman äitini täytyy peloitella vauvan hoitoasioissa. Toki kävi ärsyttämään kun olin viime viikolla ikeassa ja Elia oli kantorepussa..niin sitten kumarruin ottamaan alahyllyltä tavaraa. Toki pidin eliasta kiinni ettei putoa repusta niin yht äkkiä takaani alkoi kuulua kun joku tuntematon nainen rupesi kovaan ääneen vouhkaamaan että oi kauhea tuo vauva tippuu ...no hänen miehensä kysyi siltä että mitä nyt niin sitten se nainen miehelleenkin vouhkasi että kauheeta kun tuo äiti kumartui tuolla tavalla ja vauva oli tippumaisillaan jne. Olin tosi vihainen kyseisestä jutusta kun sain katseita sen jälkeen muiltakin vaikka mitään pahaa en edes tehnyt. Sori vaan muuten jos se nainen oli jonkun teidän tuttu mutta muo todella nyppi se nainen.
Ei nyt kello on jo paljon... nukkumaan..
t. tr02 ja Elia oisko 10vk
Jospa vähän vaikka rustailisin...pahoittelen jos kirjotan samoja juttuja, mitä aikaisemmin, mutta tuntuu et pää on enemmän hötöä nyt synnytyksen jälkeen... ;)
Eli mökkeilystä on ollut puhetta..me oltiin mökillä kun poitsu oli n.3viikkoa vanha. Mökki tosin on hyvin varusteltu, joten sinänsä siellä oli varsin helppo olla. Matkaa sinne vaan on paljon(ajaa 4-5tuntia riippuen ruuhkista ja kuinka monta kertaa pysähtyy), joten jännitin kovasti automatkaa! Poitsu nukku molempiin suuntiin, jes:) Me käytiin mökillä myös saunassa...poitsu tykkäs hirmusesti olla sylissä ja sitten laitettiin vettä kauhalla päälle..ihanan tyytyväinen oli:)
Fanny81: On pitän monesti sanoa, että kiva nimi sun tytöllä...en oo ikinä ennen kuullut, joten varmasti aika harvinainen!!=)
Rotarokotteesta...meille se tulee nyt automaattisesti rokotusohjelmaan, kun poika on syntynyt heinäkuun puolella! Joten meidän ei tarvitse miettiä, että otetaanko se vai ei;)
Ja sikainfluenssa rokotteesta en tiedä...epäilyttää, kun ei sitä oo kunnolla vielä tutkittu.... hmmm =/
Kiitos niille, jotka kommentoivat hormoninäppy-asiaa:)
WilmaL: Noista unista...täytyy sanoa, et olen kyllä todella onnellinen niistä hyvistä öistä, koska viime yö oli tooooosi huono! Ite menin nukkumaan joskus puol kahentoist aikaan ja poika alko ähiseen jo silloin...oma uni ei meinan tulla...puol yhelt poitsu syömäs...ja ähinä jatkui, huh..puol kolme syötiin taas, enkä varmasti ollut nukkun paljo mitään. Ja jo taas hetken päästä koetettiin syödä, mut poika sai vaan itku raivarin =/ Ja samaan tahtiin jatkui loppuyö... No se kuuluu asiaan et on huonojakin öitä ja helpolla mä todellakin olen päässyt, että en hirveesti kyllä valita=)
Anopin/äidin neuvoista/kauhisteluista yms.. Meillä on onneksi molemmat suht hyvin pitäneet suunsa kiinni=), mutta anoppi kyllä vähän kommentoi negatiiviseen sävyyn sitä, että kun me ei anneta pojalle tuttia...Se ärsytti mua suunnattomasti...
Vauvan nukkumisesta vieressä...Meillä poika nukkui mökillä meidän välissä, kun ei kantokopassaan viihtyny! Oli jotenkin ihana kun poika oli vieressä ja kotoon oli vaikeuksia (äidillä) laittaa poika pinniksee nukkumaan! Yön poitsu nukkuu siis omassa sängyssä, mut aamulla jos poika herää 5-6 aikoihin, ni otan viereen ja siellä köllitään yhdessä tai siis useimmiten nukahetaan vielä:))
Nyt poitsu on ulkona nukkumassa...aamu oli jotenki tosi tahmea...sellasta ihme itkua kurkkutorvi suorana:( Onneksi ei kauan huutan!
Nyt pitäis kait alkaa valmistautua, kun meille tulee pian mun kaveri kyläilemään!!=)
Aurinkoista päivää kesäkeijut!!
Anneh ja pikkuprinssi 1kk ja 2pvää
Huh, onpas ollut päivä! Käytiin autoillen kaupungissa. Vähän jännitti, sillä en ole ajellut täällä liiemmin. Ranskalaiset on ihan hulluja, autot on aivan kamalan näköisiä ja kaikki risteykset ovat liikenneympyröitä, joissa ei juuri sääntöjä ole.. No, hyvin meni. Eniten jännitin sellasta suuren suurta ympyrää, missä menee keskellä ratikka ja siinä on vissiinki neljä kaistaa. Mutta se olikin miltei tyhjä. Jokatapauksessa.. kaupungissa siis. Jaakon osalta matka meni hienosti, nukkui :) Olisin ostellut vähän vaatteita, mutta täällä onkin tullut jo syysvaatteet myyntiin (enkä jaksanut penkoa ale-laareja).
Kun sitten päästiin kotiin, alkoi kitinä ja raivoaminen. Mikään ei ollut hyvin. Onneksi isänsä heräsi (on yövuorossa, joten nukkuu päivisin) ja tuuditti uneen. Viime yönäkään ei meinannut uni tulla. Jaakko nukahti vasta yli yhden ja mun syliin, kun olin ensin kävellyt makkaria ees taas vaikka kuinka kauan. Valittaa en sais, sillä tää on tosi harvinaista, mutta että se tapahtuu justiinsa sitten sillon kun olen yksin ja superväsynyt. Toivottavasti ens yönä paremmin.
Vieressä nukkumisesta sen verran, että meilläkin Jaakko nukkuu muuten omassa pinniksessä, mutta sen aamun vikan syötön jälkeen (jotain 6-9 välillä) otan viereeni nukkumaan ja usein nukutaankin siihen ysiin vierekkäin. Mutta te joilla vauva nukkuu koko yön, vaihdatteko sitten vaan tissiä vai syökö se samasta koko yön?
Voisko joku viisaanpi kertoa mulle koska raskaustestin voi tehdä? Siis kun mun pitäis alottaa ne minipillerit, mutta sitä ennen pitäis tehdä raskaustesti. Mutta jos sen teen nyt niin negaahan se näyttää ihan varmasti. (Negaa toivottavasti muutenkin, sillä ihan näin pienellä ikäerolla ei tarvis tulla...)
maitoparta ja J 2,5 kk
Meidänkin poju on jo 1kk 1pv. Äkkiä se aika menee. Ristiäisiä ei oo vielä pietty. Ne on minun kotona eli mummulassa 16.8. Kummeja tulee yhteensä 4(pariskunta ja 2 yksinäistä).
Meillä on ruvennut olemaan vähän kitinöitä. Oletettavasti johtuu siitä,kun poika kakkaa harvoin. Piti semmosen viikon tauon kakkaamisessa. Eilen kakkas ja tänään taas ei oo kakannut. Toivotaan,että ei yhtä pitkää taukoa tuu nyt. Alotin Jekovit tipat,mutta lopetin ne saman tien,kun en jaksa sitä kitinää.
Poika ei ollut oikeen kasvanut. Kahessa viikossa oli tullut painoa vain 150g. No katotaan maanantaina,että mitä puntari näyttää. Käyään ylimääränen käynti ennen 2kk neuvolaa.
Meilläkin oli hormooni näppyjä tosi paljon,mutta nyt näyttää,että on lähtenyt ainakin osa pois.
Yöt menee vaihtelevasti. Joskus herää 2-3kertaa ja toisinaan se asuu tissillä lähes kokoyön. Ois mukava,kun rupiais jo tuleen kunnon rytmi,mutta ei ainakaan vielä oo tiedossa.
Tässä pikasesti jotain. Kirjotaan joskus lisää. Koneella ei kauheesti kerkee oleen,joten en varmaan hirveen aktiivinen oo,mutta aina välillä yritän. Ja toinen,kun tuo poika on välillä vähän itkunen niin saatan käydä lukemassa,mutta en tykkää yhellä kädellä kirjottaa niin sitte jää vain lukemiseksi.
T.sasa79 ja poju 32pv.(eli 4vk 4pv ja 1kk 1pv.)
Sähläsin äsken viestini kanssa joten toivottavasti ei tule kahteen kertaan.
Täälläkin on lukemassa käyty ahkerasti mutta kirjoittaminen on jääny...
Neiti tuntuu kasvavan silmissä, niin kuin varmaan muidenkin vauvelit:) Tuntuu jotenkin niin paljon isommalta nyt kun ääntelee ja hymyilee iloisesti.
Meillä on yöt nukuttu toistaseks ihan hyvin, pisimmillään kuudenkin tunnin unia. tosin välillä herää viiden maissa itkeskelemään mahakipujaan, mahtaakohan johtua jostain mun syömisistä? JÄnnästi vaan aina samoihin aikoihin yöllä (tai aamua se jo melkein on) herää...
Rokotteista: Mä oon vähän epäluulonen noiden rokotteiden suhteen (rokotusohjelmaan kuuluvat toki vauva saa). Ei siis oteta sitä rotarokotetta eikä osallistuta pneumokokkitutkimukseenkaan. Enkä varmaan uskalla ottaa sitä sikainfluenssarokotettakaan, tai no täytyy kattoo millaselta tää syksyn epidemia vaikuttaa...
Neuvolaan ollaan menossa huomenna. Katotaan vauvalta paino ja multa otetaan jälkitarkastusta varten hemoglobiinit sun muut. Varsinainen lääkäri on vasta viikon päästä.
Ristiäiset on nyt lauantaina, tarvis nytkin olla siivoomassa:) Yläkerran onneks siivosin jo toissa päivänä kun siellä ei juuri muuta tehdä kuin nukuta, Nyt siis alakerta jäljellä, noin 80 neliöö...Ja huomenna tarvis kakku laittaa alulle. Ajattelin tehdä prinsessakakun, saas nähdä miten käy kun en oo sellasta ennen tehny:)
D-vitamiinista: muistatteko antaa niitä tippoja joka päivä? Mä myönnän että multa usein unohtuu...no ei kai se niin vaarallista oo?
Nyt menoks.
Hippiainen ja tytsi 5 vko 5pvää
Hippiäinen: Mä en anna pojalle d-vitamiinia ollenkaan, täällä auringossa kun ollaan, oletan tuon saavan tarpeeksi. Talvella sitten kyllä. Suomessa taisin antaa muutaman viikon ja sitten se jotenkin aina vaan unohtu, mutta tipat on siis täällä mukana ja kun tulee viileämpää, aloitan taas.
Rokotteista: Poika saa joitain rokotteita, kunhan nyt ensin saan lastenlääkärin kiinni ja neuvottelen hänen kanssaan. Kun en tiedä mitä käytäntöjä täällä Ranskassa on.. Ajattelin sitten vähän sekoitella. Mutta mitään possunuhan varalle en anna.
Eipä nuo rallitukset muutoin heilauttaisi mutta pakkopullaa kun keski-suomessa asutaan ja tänään ne halavatun rallipirssit menee liki ikkunan alta :o( ukko ja isot tytöt lähti jo aamuvarhain kattomaan aiempaa pätkää...me muut täällä vasta heräillään...
Ihanaa, alkaa lääkekuuri puremaan, ei ollu eilen enää kuumetta mut hikoilen kun joku muurikki vainaa! Eikä ole rintakaan enää kovin kipee. Elämä voittaa.
Tr: me mökkeiltiin koko sakilla samantyylisellä perusmökillä (ei sähköä tai juoksevaa vettä) pari vkoa sitten ja ihan hyvin se ennakkoluuloista huolimatta meni. Kylvetin vauvan useana iltana miedossa saunalämmössä omassa ammeessaan. En pidä miedossa saunanlämmössä vauvan uittamista rikollisena, on käyty joka tytyn kanssa vauvauinnissa 3-kuisesta alkaen ja siellakin mennään saunaan, tosin ei kylpyyn vaan ihan lämmittelemään, aina uinnin jälkeen.
Meilläkin vauveli kova höpöstelemään ja ilahtuu vallan vimmatusti kun hänet vie vie peilin eteen :o) Pinja on ihan "jee, ihana saada ikäistään seuraa" ja juttelu ja keimailu alkaa heti :-D
Mut nyt aamupalan laittoon, kuulumiin!
tonttis