Kesäkeijujen elokuu
Kommentit (121)
no nyt on rokotteet saatu. Tää neuvolan ensimmäinen sekä rota ja tutkimusrokote. toistaiseksi kaikki ok. saas nähdä mitä oireita syntyy. kovin uneliaalle poitsu vaikuttaa. Painoa poitsulla oli 6,3kg et aika hoikkanen poika.
no tässä tämän hetken tunnelmia
t.tr ja elia
Meilläkin mennyt kivasti typyn kanssa, ei ole ollut massuvaivoja tai muita murheita. Muskariin mekin ollaan menossa jos vain mahdutaan mukaan. Maanantaina on ilmottautuminen. Pitäkääpä peukkuja että mekin pääsemme!! :)
En ole tuota painoasiaa jaksanut murehtia vaan ajatellut että kyllä ne kilot karisevat tässä syksyn mittaan kun pääsen enemmän liikkeelle; vaunulenkeille jne. Nyt tilanne on muuttunut.
Olosuhteiden pakosta menemme naimisiin nyt lokakuussa. Mikä on tietenkin ihanaa! Mutta mua häiritsee nämä kilot nyt. :( Olen yrittänyt ajatella että se on vain yksi päivä, tärkeämpää on loppuelämä. Ja ettei tärkeää ole painoni vaan tunteeni. Kai sitä sitten on sen verran pinnallinen. Haluaisin näyttää mahdollisimman kauniilta hääpäivänäni ja hääkuvassa...
Onkohan mitään tehtävissä?
Ennen raskautta oli kiloja tarttunut ja olimme miehen kanssa laihkarilla. Muutaman kilon sainkin tiputettu kunnes plussa yllättäen tulikin. Mullahan tuli vain 1 menkat ennen plussaa, ei todellakaan ajateltu että noin nopsaan tärppäis.
Raskauden aikana painoa tuli n. 20 kiloa, joista kymmenen vielä on jäljellä. :(
Ennen raskauttakin olisin sellaiset 10-15 kiloa halunnut tiputtaa ja nyt on vielä siihenkin painoon 10 kiloa... Kamalaa ajatella, mutta painan nyt 30 kg enemmän kuin seurustelut alussa :( . Tosin silloin taisin olla jo vähän turhan laiha.
Häitä en halua tämän takia peruuttaa. Olisimme halunneet ennen vauvaa jo viettää häät mutta kun suvussa oli muita häitä emme viitsineet omiamme siihen "tunkea". Ensi keväänä on sama tilanne joten hääpäivä on sitten jo nyt. 4 kk synnytyksestä...
Mami mulla on vähän sama tilanne. Mulla on kans 30kg enemmän nyt kuin silloin kun aloitimme mieheni kanssa seurustelemaan. Toki siitä on 13 ja puoli vuotta aikaa mutta silti välillä itseäni kauhistuttaa. No Näin se kroppa vain muuttuu ja nämä raskaudet eivät ole yhtään helpottaneet. Minä sain ennen raskautta pudotettua vähän pois painoa karppauksella ja ajattelinkin nyt aloittaa vähä hiilihydraattisen kuurin. Sillai ettei imetykseen vaikuttaisi, mutta jos tuota leivän ja pipareiden puputtamista saisi vähemmälle niin varmasti paino putoaisi terveellisesti. Toki riisi peruna ja pasta vähemmälle.
Painonvartioissakin saa laihduttaa imetysaikana mutta pistemäärä on suurempi kun normaalisti laihdutettaessa. Eli näin äidin kuonat ei lähtisi liikkeelle.
Meillä Elia on muuten ollut tosi väsy rokotteiden jälkeen. Muuten ei ole ollut mitään ongelmia. Ekana iltana oli kumetta hieman mutta panadoliakaan ei ole tarvinnut ottaa. Eli kaikin puolin kaikki meni hyvin.
t. tr02 ja Elia
Pitkästä aikaa koneella! Meidän muutto onnellisesti ohi ja eilen jo ehdittiin vähän levätäkin. Kiva talo, pihapiirissä paljon pieniä lapsia ja naapureitten kanssa vaihdettu jo muutama sana:) Eli hyvältä vaikuttaa! Tavarat on vaan vielä ihan hukassa, aamutoimet kestää näköjään tuplasti kauemmin ku ennen.
Nyt pitäisi varata uudesta neuvolasta aikaa itselle ja pojalle. Jälkitarkastus yhä käymättä ja pojallakin tiedossa 2kk lääkärikäynti.
Painosta; mulla jäi sairaalaan vaan 5kg ja kotona sitten tippui vauhdilla n.7kg mutta siihen se sitten jumittuikin. Toiveissa olis tiputtaa vielä 5kg jotta pääsis takas entisiin mittoihin. Tällä syönnillä kyllä ei tapahdu ellei tee muutosta!!!Minkäs sille voi kun herkut maistuu ja ruoka kans! Mutta lohduttaudun sillä että imetys vie vielä kiloja ja sitten kohta skarppaan loput "itse"...
Hyvää viikkoa kaikille sateesta huolimatta!
emppuli ja Lenni 7vk
vihdoinkin saisin tän juttuni vaikka sitten näkyviinkin. Monesti oon jo alottanut kirjottaa, mutta sitten poitsu on herännyt tai tullut jotain...huoh... nyt kyllä tsemppaan kun iskä on pojan kanssa unilla!!
No jospa ekana vaikkapa kommentteja...
Fanny81: Mä kanssa haaveilin muskariin menosta, mutta tosissaan niissä tuntuu olevan noita ikärajoja...täytyy nyt vielä tutkailla...
Niin ja poikahan heräs sit taas, joten se siitä mun "omasta hetkestä"!!!No kirjottelen sit yhel kädel...
Kiitos kaikille noista kannustuksista...nyt oon ollu mielestäni pirteempi ja hyväntuulisempi...ehkä oon vähä höllänny tääl himas ja aina osan ajasta kun poika nukkuu ni yritän vaan olla tai tehdä jotain mieluista itselle, kuten askarrella:)
Tervetuloa mukaa katza!!
Noista raskauskiloista on ollu puhetta...mulle niitä kerty pikkasen reilu kymmenen raskauden aikana ja sairaalaan jäi ööh..1,5kg :o No ekana kotiviikkona putos sitten n. 5kg ja jäljellä on joku 3kg, eikä ne varmaan tällä herkkujen syönnillä hevillä lähde...heh!!No enpä jaksa siitä stressaa...=)
tr02: Tänne saa purkaa niin paljon ku tahtoo ja se on hyvä jos se helpottaa...ei tarvii yksin kärvistellä!!Paljox Elia on pitkä?
mami: Uskoisin,et vaik kiloja onkin kertynyt, niin olet silti kaunis hääpäivänäsi:) Ja nyt sitten vaan herkkuja vähemmälle ja terveellistä ruokaa ja liikuntaa...sillä voi jo muutaman kilon saada karistetuksi:) Onko hääsuunitelmat jo hyvällä mallilla?!
Emppuli: Onnea uuteen kotiin:)
Niin no sitten meitin kuulumisia...poitsu kasvaa kovaa vauhtia...viime viikon neuvolassa päivää vaille 6-viikkosena painoa 4955g ja pituutta 56cm. Iso jätkä:) kaikki oli kaikkiaan hyvin neuvolassa. Torstai-iltana alko nenä vuotaa ja perjantaina enemmän ja sit poika yski (en ees oikeesti tiennyt et noin pienel voi olla yskä :O!!) Lauantain käytiin lääkäris ku pe oli vähän lämmön nousua ja muutenki haluttii varmistaa et kaikki ok. No onneksi oli vaan ihan perus flunssa eikä korvissa/keuhkoissa mitään!! Vielä on tukkoinen poitsu ja nukkuu enemmän ehkä ku normisti, mutta paranemaan päin on selkeästi!!
Mut ei meille sen kummallisempaa...nyt taidan mennä ottamaan vähän suklaata(niistä kiloista eroon pääsyä edesauttaa;)), kun poitsukin nukahti just uudelleen!!:) Tosin, se voi tietää valvottoa yötä...heh!
Mukavaa alkuviikkoa keijut ja mammat:))
-Anneh ja prinssi reilu 6vkoa
anneh meillä Elia oli viimeksi kolmeviikkoa sitte neuvolassa 61,5cm pitkä ja luulen että se on nyt jotain 65cm paikkeilla. Ainakaan 62 vaatteet ei tunnu enää kunnolla mahtuvan.
Hyvä Anneh kun pääsit tänne välillä kirjoittelee..musta tuntuu et mä tääl oon jatkuvasti kirjoittelemassa.
Meillä Elia meinasi tänään kääntyä jo selältä vatsalleen. Oli tosi lähellä. Eli lähi päivinä se varmaan jo tapahtuu. Esikoinen kääntyi neljä ja puol kuisena et tää on kyl tosi ajoissa kun kaveri on nyt vähä vajaa 3kk. No samalla kun sitten pienen avituksen kautta kääntyi vatsalleen niin kolautti päänsä lattiaan. Siinä vaiheessa taisi olla äidiltä suurempi huudahdus kuin pojalla. Onneksi oli täkki välissä mutta silti. Pelästyin todella. Sen verran vissii väsyi niskat armottomasta jumppaamisesta että ei enää jaksanut päätään pidellä.
No nyt täytyy käydä vielä äkkii facebookissa.
t. tr ja Elia
Oltiin viikonloppu Lieksassa Pielisellä mökillä ja hyvin meni reissu. Lilia nukkuin koko menomatkan (7 h), paluumatkalla alkoi vasta loppumatkasta kiukuttelemaan. Alkoi vissiin kyllästyttää turvakaukalossa istuminen.
Muuten hyvä reissu, paitsi että nyt olen sitten flunssassa. :( En voi kylläkään syyttää itse reissua, sillä en loppujen lopuksi uskaltautunut uimaan, vesi oli hyytävän kylmää (ei ollut todellakaan edes 20 asteista) joten päätin sitten vain saunoa ja ihailla kauniita järvimaisemia. Ensi kesänä sitten. ;) Eilen alkoi kuitenkin kurkkukipu ja tänään on sitten nenä vuotanut solkenaan ja ollut kipeä olo. Onneksi ei kuumetta, joten ei liene kyse sikainfluenssasta. Soitin kuitenkin neuvolaan tänään ja varmistin, että saa imettää vauvaa ihan normaalisti vaikka on itse kipeä. Sanoivat sieltä, että äidinmaito on nimenomaan lapsen paras vastuskeino taudeille ja käski ehdottomasti imettämään myös kipeänä. Nyt pelottaa kuitenkin, että Lilia saa tämän flunssan (vaikka siis onkin tavallinen flunssa). Ja todennköisesti saakin, kun nukutaankin öisin ihan vierekkäin. Hitsi kun piti mennä saamaan joku pöpö. Neuvolasta sanottiin, että elämää se vaan on, ja niinhän se pitäisikin ottaa, mutta kun ei osaa. Alku aina hankalaa, joten kai lapsen sairasteluunkin sitten tottuu, kun on ensin vähän karttunut kokemusta. En vaan oikein tiedä, miten vauvaa kuuluu silloin hoitaa, ja mistä tietää, koska vauva pitää viedä lääkäriin jne.
Fanny81 + Lilia (Ensi yönä 3 kuukautta)
ps. Tsemppiä TRO2: aina välillä tulee huonompia päiviä, kyllä se siitä taas pian helpottaa!
Meilläkin kaikki räkänokkia ja yskäisiä, mut kuumetta tms ei oo ollu. Tosin paikkakunnalla riehunu jo pari viikkoa mahatautiepidemia, joten mielelläni niistelen ja yskin jos vain voin välttää oksentamisen...sitä on harrastettu riittämiin näiden raskauksien aikana ja toisaalta mahatauti on kirjaimellisesti PASKIN mahdollinen tauti lasten kanssa, tulee nimittäin pyykkiä ja valvottuja öitä..
Mulle on aina vouhotettu siitä miten rintamaito kohentaa vauvan vastustuskykyä. Sit kun eka kerran vauva joskus silloin kauan sitten sairastui heti pienenä flunssaan niin olin kauheen loukkaantunu :o)) mut tauti tulee jos on tullakseen. Ja mulla varmaan on surkeeta maitoo kun vauvat on järestään sairastanu kaikki taudit mitä minä itsekin! Mut hyvin sillä kasvaa ja hyvin nukuttaa ;o)
Meillä myös 62-senttiset vaatteet tosi nafteja. Haluisin ostaa Pinskulle pörröhaalarin, ootteko nähny missään kaupoissa? Sellasen fleesen vahvuisen välikausihaalariksi.
Nukkuuko teillä pikkuiset pitkiä päikkäreitä? Viihtyykö vaunuissa? Meiän päikkärit on vähän sitä sun tätä, autossa ja liinassa kyllä nukkuu mut muutoin vain torkatelee. Välillä vähän ressaa nuo tirsottelut kun pitäs jotain tehäkin :o/ Tyty viihtyy tosin pirteenä ollessaan ihan kivasti lattialla isosiskojen touhuja katelleen. Lenkille en edelleenkään pääse mikäli en lähe aamu-kuudelta jolloin kaikki nukkuu. Sitäkin on tehty mut se koettelee tällä hetkellä vähän turhan paljon voimavaroja....
Kiloista. On niitä mullakin, mut tiedetään millä ne lähtee. Itellä paino aina pudonnut nopeesti imettämisen lopettamisen jälkeen, siihen asti kroppa jotenkin sellasessa "maitopöhössä". Parina päivänä jo miettiny pitäskö tehä raskaustesti kun ollu outoja mahavaivoja...mut luultavasti johtuuvat äskettäin päättyneestä antibioottikuurista jonka popsin siihen rintatulehukseen.
Ilomielistä tiistaita toivottelee hyvin työllistetty tonttis
Pitää vielä mainita: pieni rahapula vaivailee tähän aikaan kuusta ja eilen kun oli vesisadepäivä niin siivoilin keittiön kaappeja -tadaa, löysin vuoden vanhan synttärikortin, itselleni osoitetun, jonka ohessa oli 20€ ja teksti osta itelles jotain kivaa! Pitäis vissiin siivoilla kaappeja useammin :o)))
kiitos fanny osanotosta. Nyt on ollu aikas mukavaa kun ollaa oltu Eltsun kanssa kahden päivät. Voi pötkötellä ja olla muutenkin just sillee ku tuntuu hyvältä. siis vauvan tahdissa.
tuli tosta flunssasta mieleen et kysyin siel rokotetutkimuskeskuksessa et mitäs jos me sairastutaan tähän sikapöpöön niin lääkäri oli sitä mieltä et vauva saa äidinmaidon kautta vastustuskykyä eli todennäköisesti kun mun elimistö alkaa tuottaa vasta-aineita tautiin niin vauvakin saisi tästä osansa. toisaalta kuulostaa loogiselta ja todellakin toivon asian olevan näin.
Mäkin vilustutin itseni lauantaina ja nyt keuhkoissa viiltelee. mulla tuntuu heti kaikki flunssat keuhkoissa.
Tonttis olen samaa mieltä tuosta vatsataudista lasten kanssa. Yhden yön jälkeen on karsee kasa lakanoita kylppärissä odottamassa pyykkikoneeseen pääsyä. Ostettii just eskoiselle parvisänky ja voin vain kuvitella mikä soppa siitä syntyy kun tauti iskee. sieltä kun eitulla noin vain alaskaan. Pitäiskö jemmata ämpäri sinne valmiiksi. No olen pojalle sanonut et jos pahaolo iskee niin peitolta on helpompi korjata jätöksiä kuin koko sängystä.
Tonttis tuohan kuulostaisi teidän tilanteeseen aika "hyvälle" jos olisit raskaana. Ja mä muuten löysin kans yks päivä 20€ lahjakortin sokkariin jonka sain synttäri lahjaks. se tuntui juu aikas mukavalle. Mites sun miehesi vointi tällä hetkellä?
no nyt vissii pitää antaa ruokaa vaaville.
t. tr ja eltsu
mä yritän nyt kovasti aktivoitua ja kirjotella useammin, kun oikein harmittaa kun niin harvoin oon kirjotellu. Silloin raskausaikana kirjottelin ihan hullun paljon ja nyt oon ollut niin hiljainen...no niin ne ajat muuttuu:) Nyt ei kai ees oikein oo mitään asiaa, mutta kuitenkin:)
tr02: Sä oot kyllä ahkera kirjottelija ja on oikeesti kiva lueskella teidän kuulumisia!!:) Teillä on sitten jo pitkä poika siellä:) Ihan mielenkiinnosta, minkä kokoinen Elia oli n.6-viikkoisena?!
--->Ja muutkin jos haluu vastailla(n.6-viikkosena mittoja) niin on kiva kattoo, et onko toi meidän poitsu iso vai what!?!;) Ei sillä et lapsia ja niiden kokoja tms. voi niin vertailla, mutta kiva ois tietää vaan vähän et minkä kokosia teillä muilla on...
Mulle vaan on vähän tutut yms. vihjaillu et kun on niin iso poika ja paksut posket...ärsytys! Onhan sillä paksut posket, mutta sooooo what!!!Ruoka ainakin riittää;)
fanny81: Me käytiin vauvan kanssa lääkärissä kun oli aika räkänen ja yski ja kun olin epävarma et miten noin pienen kanssa kannattaa toimia!! Yksityisellä käytiin ja kaikki oli kunnossa, ihan basic-flunssa vaivaa!!
tonttis77: Mullekin joo kaikki sano et vauva on suojassa taudeilta kun imettää...nooh, vauva sai sitten kuus-viikkosena ton flunssan, et tiedä häntä sitten...Lääkäri kylläkin sanoi, että kyllä niitä flunssia tulee vaikka imettää. Sanoi myöskin, et ois jopa hyvä et noinkin pieni sairastaa 2-3 tavallist flunssaa...saattaa kuulema ehkästä jopa allergioita!!???!
Olikohan se H&M:llä kun näin sellasen harmaan pörröhaalarin, missä oli korvat!! Kovasti sellasta kuolasin, mutta kun meillä oon niiin monta fleece-pukua, mitä ollaan saatu, et en taida viittiä ostaa...höh!!
Meillä poika nukkuu vaihtelevasti noita päikkäreitä...aamulla yleensä kun herää niin on noin 1-1½ hereillä ja sit menee 2-3tunnin päikkäreille ja useimmiten jatkaa samalla rytmillä päivän. Tänään sitten kyllä nukkui ekaksi pari tuntia ja sitten olikin hereillä n.5½ tuntia ja nukahti vasta äsken "päikkäreille"...Saa sitten nähdä miten tää loppuilta menee :O
Niin ja meillä poitsu nukkuu vaihtelevasti omassa sängyssä tai sitten vaunuissa. Jos ollaan liikenteessä niin uni on taattu=) Ja nukkuu hyvin vaunuissa ainakin toistaiseksi!:)
Meinaatkos tehdä sen raskaustestin?!?Vai onko oireet jo menneet?!
Meillä ollu nyt kumi käytössä, kun ois ehkä kiva et tulis ees pikkasen yli vuosi ikäeroa...mut katotaan sitten jatkoja, et miten käy...pillereitä en nyt ainakaan aatellut alkaa syömään, joten ehkä toistaseksi kumi (YÄK) ja sitten ajatuksella, et tulee kun on tullakseen... ;)
Pitikin kysyä, et onko kellään alkanut menkat synnytyksen jälkeen kun imettää?!
Jaahas ja näköjään sain sitten mini-romaanin aikaseksi, vaikka mitään asiaa ei ollut;))
Mutta joo, nyt facebookin kautta pyykkien ripustamiseen...
Kirjoittelemisiin....
Anneh kera prinssi 6,5vkoa!!!:)
Nyt on taas hetki aikaa kirjoitella, kun mies nukuttaa Liliaa.
Kiitos flunssaan liittyvistä rohkaisuista, nyt en enää ole niin paniikissa, kun kuulin että muilla on ollut/on samanlaisia ongelmia. Ehkä tosiaan tuo sikainfluenssakin jotenkin selvitetään, jos kerran imetyksen kautta vauva voi saada vasta-aineita. Nyt pitääkin sitten toivoa, että mun maidontuotanto ei lopu, sillä aina välillä on ollut sellainen fiilis, että nyt loppuu maidontulo ihan just. Onneksi on kuitenkin aina huonojen päivien jälkeen saattanut seuraavana päivänä taas tullakin maitoa paremmin. Eli ainakin toistaiseksi vielä tulee. Tuttelia olen joutunut antamaan iltaisin enää ihan satunnaisesti vain silloin tällöin. Esimerkiksi viikonloppuna en antanut lainkaan kun oltiin reissussa.
62-kokoisista vaatteista: Meillä menee vielä Tutan 62-kokoiset vaatteet, mutta esim. Lindexin vastaavan kokoiset ei ole enää mahtuneet. Lindexin vaatteista jouduin siirtymään kokoon 68. Näköjään vaihtelee aika paljon nuo koot merkeittäin. Tutta tekee onneksi aika isokokoisia vaatteita, joten niitä pystyy vielä käyttämään jonkun aikaa.
Tro2: Hauskaa että sä kutsut Eliaa Eltsuksi, mä nimittäin kutsun Liliaa Liltsuksi. ;) Eltsu ja Liltsu :)
Anneh: Meillä Lilia tasan 6-viikkoisena oli:5760 g ja 59,5 cm, päänympärys 40. Meillä Liliaa on alusta lähtien monet sanoneet " Onpas söpö pullukka", "onpas pulleat posket", ja "On tainnut saada ruokaa hyvin", " Mitä oikein olette sille syöttäneet"... ja sitä rataa... Aluksi loukkaannuin näistä kommenteista, mutta sittemmin olen alkanut ottaa niitä kohteliaisuuksina. Ajattele niin, että vauva on vahva ja terve, kun kerran on pullea. Niin mäkin teen. :)
Menkoista: Ei ainaskaan mulla vielä alkanut, ja oon imettänyt koko ajan (nyt tasan 3 kuukautta Lilian syntymästä viime yönä).
Tonttis77: Oletko itse valmis uuteen raskauteen? Mä en henk.koht. vielä jaksaisi näin nopeasti tulla taas raskaaksi, oli henkisesti sen verran rankka koettelemus kuitenkin. Vaikka kaikki sitten menikin loppujen lopuksi hyvin. En ole edes vielä täysin varma, uskallanko tehdä lisää lapsia. Mutta ehkä sekin on ihan normaalia ajatella vielä tässä vaiheessa näin. Varmasti mieli vielä muuttuu myöhemmin. Jotenkin siitä synnytyksestäkin on vasta niin vähän aikaa kulunut, ja niistä kiloista ja mahan kantamisesta... ettei jaksais heti uudestaan. Tämä siis vain mun henkilökohtainen olotilani tällä hetkellä asiasta. Siksi kyselin, että miten koet mahdollisen raskauden? Miten olette muut ajatelleet, meinaatteko pitää ikäeron pienenä seuraavan lapsen suhteen?
Päikkäreistä: Meillä Lilia nukkuu joinakin päivinä hyvin päikkärit ja sitten taas joinakin päivinä ei meinaa nukkua lainkaan. En tiedä mistä johtuu. Tuntuu, että heti jos on joku vierailu tai poikkeava juttu päivässä (ja niitä on paljon) saattaa päikkärit jäädä vaikka kokonaan nukkumatta. Tänään Lilia on nukkunut päikkäreita vain sylissä n. 20 minuuttia klo 14 aikaan, n. 30 minuuttia klo 16.30 aikaan ja nyt nukahti klo 19.30 ja on nukkunut pian tunnin. Yöunille mennään aina vasta joskus klo 23.30 ja nukutaan vähintään klo 10.00 asti, yleensä 11.00 asti. Eilen oli sitten taas ihan erilaiset päikkärit: nukkui 1 h30min klo 12.00sta asti ja sitten seuraavat päikkärit klo 16.00sta 17.30 asti, eli siinä oli jo ihan hyvät päikkärit molemmilla kerroilla. Että ihan sekavaa on siis ainakin meillä tää päikkäritouhu. Ja miettikää, että autossa Lilia sitten taas nukkui klo 16.00sta 00.30 asti kun mentiin Lieksaan perjantaina, ja jatkoi melkein heti vielä tähän perään yöuniaan ja nukkui aamulla 11.00 asti silti. :) Autossa siis nukkuu parhaiten. Vaunuissa ulkona myös, mutta vain jos ne liikkuvat. No joo, nyt tuli pitkä sepustus päikkäreistä, sorry!
Pörröfleece-puku -> mielestäni näin sellaisen viimeksi Lindexissä.
Fanny81 + Lilia 3 kk
Anneh: Meidän Liltsu on kasvanut myös syntymänsä jälkeen yläkäyrillä, joten en tiedä onko Lilian paino välttämättä paras mahdollinen vertailukohde. Kuulin just, että jollain oli olllut 10 kk ikäinen vauva, joka painoi nyt vasta 7 kiloa ja meidän Lilia painoi jo viimeksi neuvolassa runsas 2 viikkoa sitten 6725g (9 viikkoisena). Nyt painaa tällä hetkellä lähemmäs 8 kiloa. Eli sama nopea kasvu näyttää jatkuvan, kuten mun mahassakin raskausaikana. :)
Fanny81 + Lilia 3 kk
Ihanan rauhallinen sadepäivä. Poika nukahti vielä uudelleen ja mulla hetki "aamuaikaa"...
En nyt muista kuka kirjoitti mitäkin, mutta jatkan vähän samoista aiheista...
Meillä poika syö jatkuvasti ihan koko ajan. Päivisin tulee ehkä pitemmät välit kun nukkuu nykyään aamupäivästä tonne n. neljään lähes putkeen. Tankkaa vaan ehkä 2-3tunnin välein. Mutta illat ja yöt on yhtä syömistä.Ymmärrän kyllä sen iltatankkauksen mutta olen vähän väsynyt tohon yösyömiseen kun ei itselle sitten ehdi sitä unta saada nimeksikään...Poika syö parhaillaan alle tunnin välein koko yön.
Olisko kellään vinkkiä kuinka saada syöttöväliä pidemmäksi? Paitsi etteihän näin pienillä kyllä ole sitä rytmiä vielä.
Hyvin kyllä kasvaa, paino 6vk neuvolassa 5330g. Ja eikös lapset yleensä kasvata varastojaan siihen saakka kunnes alkavat liikkua?!? On sitten vararavintoa millä jaksaa taapertaa;)
Muuten on ollut ihanaa seurata Lennin kasvua, hymyjä ja "jokeltamista" tulee koko ajan enemmän. Eilen illalla raatailtiin pari tuntia lattialla ja että oli äidilläkin mukavaa! Välillä vaan meinaa tippa tulla linssiin kun lapsi on vaan niin hellunen. Tuntuu välillä jo niin isolta pojalta!
Mulle on tullut kanssa usein mieleen etten enää ehkä jaksaisi toista raskautta heti perään/ehkä en enää ollenkaan. Jouduin heti alkuraskaudesta isoon leikkaukseen ja jotenkin se leimasi koko raskausaikaa niin että olo oli vähintään sekava. Ja loppuraskaus oli sitten sitä kipuilua... Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Meillä kun on kumminkin jo nuo miehen 3poikaa olemassa niin välillä tuntuu ettei tätä "työleiriä" loputtomiin jaksa vaikka kuinka ihania ja rakkaita lapset ovatkin.
Saatiin eilen aika uudesta neuvolasta. Jännää mennä katsomaan kuinka eri kaupungeissa toimitaan. Täällä ainakin tuntui olevan neuvolakäynnit harvemassa kun edellisessä paikassa. Pienessä kaupungissa kun sai neuvolaan ajan aina kun halusi, käytiin siellä n.2viikon välein. Täällä näyttää käynnit olevan kuukauden välein...
Tuleepas nyt juttua. Jätän tilaa muillekin:)
Tsemiä ja ihania hetkiä vauvoille sekä äideille!
emppuli ja Lenni 7vk
Lyhyesti, kun vaavi sylissä/tissillä.
Ensiksikin voimahali kaikille väsyneille!
Meirän neiti 7vkoa 6530g/60cm ja pulleet on posket -niis on imua ;o)
Raskaus tässä vaiheessa olis kauhistus, sillä joutuis tekee abortin. Miehen pitäis olla 6kk ilman sytostaatteja jotta vois ees harkita luomu-vauvaa. Mut on olemassa kyllä pakaste-spermaa niiltä ajoilta jolloin ei vielä hoito ollu päällä ;o) Huono olo vaivaa edelleen mut luotan siihen että se on stressin aiheuttamaa -kolmen isosiskon jälkeen on menny yli vuosi ennen ekoja kuukautisia ja toisaalta viimesimpien raskauksien välissä ei ehtiny olla kuukautisia ollenkaan..no, silloin jäi väli alle vuoteen koska testasin plussan silloisen nuorimman 1v-synttäripäivänä. Yksi vauva sinänsä olisi vielä tervetullut... toivottavasti puolisolla elinpäiviä riittää...
Eka lapsi oli shokki: miten mä sitä hoidan, mistä mä tiedän mikä sitä milloinkin vaivaa yms. Toinenkin oli shokki, vauvaa sinänsä osasin hoitaa mut kuinka yhdistää kahden pienen tarpeet ja päivärytmi. Kolmas meni jo sit joukon jatkona kuten tää neljäskin. Joten se yks vielä ;o) enkä mä usko et noi lapsetkaan "isosta perheestä" kärsii, eivät oo koskaan ainakaan valittanu ja toisaalta puhuuvat ite (isoimmat) haluavansa monta lasta. Tietoisesti yritän jakaa aikaa kaikille, heidän tarpeensa luonnollisesti erilaisia mut niitä mukaillen
Tuumailuja kerrakseen :o)
auringon paistetta t. tonttis
Tonttis77: Teillä se vasta iso vauva onkin! :) Ja mä kun olen saanut neuvolasta terveydenhoitajalta sellaisen käsityksen, että Liltsu on isokokoinen, mutta taitaa kyllä jäädä kakkoseksi nyt. ;) Meinaatko tehdä pian raskaustestin? Toivottavasti nyt sitten et ole raskaana, ettet joutuisi aborttia tekemään. :( Voimia!
Emppuli: Suosittelisin antamaan esim. 50 ml tuttelia illalla ennen nukkumaanmenoa syötön jälkeen, niin saisit pidennettyä syöttöväliä. Ei kokeilusta ainakaan haittaa ole. Itse saan nykyään nukuttua öisin 6-7 tuntia putkeen, ennen kuin neiti herää ensimmäisen kerran syömään. Annan aina sellaisina iltoina tuon 50 ml tuttelia, kun näyttäisi ettei multa tule tarpeeksi maitoa. Tämä toimii meillä hyvin.
Fanny81 + Lilia 3 kk ja 2pvää
ps. Lilia on ollut tänään siinä flunssassa...
täällähän on tullut kivasti kirjoituksia.
Anneh meillä Elialla ei ole ollut 6vk:na neuvolaa. Täällä meillä on ollut tapana kuulemma kuukauden välein neuvolat. Vanhassa asuinpaikassamme kävimme esikoisen kanssa ensin viikon sitten kahden ja jostain muutaman kk ikäisestä vasta kuukauden välein. Elian paino oli 8tai 9vk:na 5920g ja pituus 60,5. Esikoinen kun oli jo kilon painavampi tässä vaiheessa. mutta jotenkin huomaan että tämä vauva ei enempää syö kuin sen minkä tarvitsee. esikoinen kun tankkas ihan hulluna illat ja vielä piti antaa lisää pakkasesta maitoa. Toki nukkui yötkin paremmin. Elia tuntuu vaa sontivan enemmän jos ähkyksi syö itsensä. Tästä tulee hoikka poika. Esikoinen kun taas on enempi rotevampi ollut jo pienestä pitäen.
Emppuli olen samalla kannalla tonttiksen kanssa eli anna illalla lisämaitoa vaaville nii todennäköisesti nukkuu paremmin. Nyt en muista minkä ikäinen vauvasi olikaan, mutta itse ajattelin antaa Elialle jo perunaa tai maissia tuossa syyskuun alusta. Sittenhän hän on jo pikkaisen yli 3kk ja silloin aloitin lisäpöperöt esikoisellakin.
Onnea Liltsu 3kk. Ompas hauska juu kun Elialla ja Lilialla on saman sointuiset lempinimetkin.
kuukautisista vielä sen verran et mulla jotain ruskeaa vuotoo oli kuukausi sitten mut tais olla jälkivuodon jotain jälki rippeitä. Toivottavasti ei kuukautiset alkais vielä vähään aikaa on ne vaan niin ärsyttävät.
Nyt en muista mitä piti kommentoida mut oli tosi kiva kuulla teidän muidenkin kuulumisia.
No nyt on käytävä nukkumaan että taas jaksaa.
t. tr ja Eltsu
Kiitos Fanny ja tr vinkeistä!!!
Nukuttiinki viime yönä eka pätkä huimat 2,5tuntia ja äidin olo paljon pirteempi:)Olen välillä lypsäny pulloon tuota iltaa varten vähän maitoa että iskä on voinu sitten avittaa iltatankkauksessa mutta täytyypä kokeilla myös vastiketta jos saa siten yösyömistä vähemmälle.
Ajattelin itsekin että täytyy varmaan alotella 4-5kk ikäsenä viimestään lisämuonan antaminen kun poika näyttää olevan tanakka tapaus ja kova syömään...
No nyt kinutaan lattialla, täytyy mennä virikevastaavaksi:) Mukavaa torstaita kaikille!
emppuli ja Lenni 7vk2päivää
täällä me nyt ollaan poitsun kanssa:) LAitoin sen tuohon viekkuun makoileen, jotta kirjottaminen sujuis nopeemmin...katotaan kauan viihtyypi vieressä:)
Meil siis jotku ihme päivät menossa...eilen oltiin vähän kaupoilla ja lounaalla kaverin kanssa ja ajattelin et poitsu nukkuu hienosti suurimman osan ajasta kun tankkasi koko aamun maitoa. No nukkui n.45 min ja sitten kaipaili taas maitoa (juuri kun äiti sai sen lounaan naaman eteen, tietty:)! Vaunuissa killitteli hereille eikä näyttän ollenkaan väsyneelle...hetken shoppailun jälkeen mentiin kahville ja sinä aikana poika tankkas 3kertaa...jotain ennätysvauhtia :O ....nukahti n. 20minsaks ja sitten olikin hereillä taas...kotona nukkui ehkä 2X 5-10min ja yönille vasta vaille kymmenen! Yöl heräs pari kertaa syömään ja kuuden kieppeil otin vieree ja nukuttii minipätkissä n. kasiin! Sen jälkeen on nukkun ehkä kaikkiaan 30min, suurimman osan mun masun päällä nukkuen. Nyt tossa vieressä potkiskelee ja menettää kohta hermot kun on ihan väsy...noooh... saa nähä mitä tästä päivästä tulee...Kovat oli suunitelmat siivoilla yms...no otetaan vastaan mitä tuleman pitää:)
Mut nyt poitsu hermostuu, joten kirjottelemisiin....
Aurinkoisin terkuin,
Anneh ja prinssi päivää vaille 7vkoa!!!!
Meillä oli sunnuntaina ristiäiset ja pojasta tuli SAMPO HENRIK. Sampo on ihan kalenterista ja Henrik on Isän toinen nimi lyhennettynä. Mies sano,että se halua ketään laittaa "rikki",joten siksi ei laitettu Henrikki vaan Henrik.
Me käytiin tiistaina Oysis. Sampolle nousi kuume ja käytin sitä Tk:ssa. Tk:sta laitto lähetteen Oysiin. Siellä otettiin näytteitä. Pika crp oli 9,joten ei oo tulehdusta. No diagnoosi oli,että Hengitysteiden virusinfektio. Hinkuyskä näyte otettiin myös,mutta siitä en oo vielä saanut vastausta. Tänään yritin kysellä,mutta ei ollut vielä tullut. Meinas kyllä,että ei oo Hinkuyskää,kun pojan olo on parantunut huomattavasti tiistaista. Onneksi ei oo mennyt huonompaan suuntaan.
tervetuloa katza mukaan rupattelemaan.
mun oli pakko tulla purkamaan paineita. Mä oon ihan hajalla. Väsynyt. Itkuinen jne.
Huusin illalla kuin mikäkin hullu kaikesta mahdollisesta. Täytyy sanoa että vähän alkaa painaa nää esikoisen synttärivierailut kun tosiaan kolme päivää on jo juhlittu ja kaksi päivää vielä edessä. Tää kakkujen leipominen alkaa niin v....taa. Ei pääse milloinkaan viettää rauhallista hetkeä kun miettii mitä seuraavaks. Sit poika viel päätti haluta pinjatan synttäreille ja ajattelin säästää rahaa ja tehdä sen itse. No nyt olen kolmatta iltaa sitä vääntänyt.. No tänään olin puhkasemassa sitä ilmapalloa siellä sisällä niin kappas se oli tarttunut kiinni paperiin eikä lähde repimälläkään. Eli eipä hajoa paukutuksesta pinjata kun on kumi jarruna sisällä. No katsotaan miten meidän käy lauantaina kun on tarkoitus silloin sitä mätkiä.
Huomenna meillä on elian ensimmäinen käynti siellä rokotetutkimuksessa. Hän saa sen näyterokotteen, rotan ja sen tavallisen ensimmäisen rokotteen. Voi kökkö voi vain kuvitella mitkä vaivat pojalla on tulossa. Ostin jo panadolit valmiiksi.
Tänään oli jo muuten niin hiilenä että ihan tuo vauvan itkukin ärsytti niin paljon että oli pakko mennä happea hetkeksi terassille haukkaamaan. no pakko todeta että pitää paikkansa sanonta että vauvat vaistoaa milloin äiti on stressaantunut ja näin kiukuttelevat itsekin. mulla vaa oli tänää niin kova hinku kerää vattuja ja odoti et poika käy nukkuu mut ei hää sit nukkunukkaa. että otti päähän. mies kävi tänään mun pyynnöstä puskassa mutta hänen saldonsa oli viisilitraa kolmee ja puoleen tuntiin et en tiedä mitä se siel puskassa teki. Kun pyysin sitä keräämään ns mehu marjaa jota ei tarvitse siistiä kun samantien maijaan isketään. arggh!! nyt kun sain kirjoitettua tän niin ompas mul suuret murheet..mut nuo nyt vaan nyppi tänään.
no joo kiitos nyt tuli parempi mieli. Tätä ei kannata lukee niin vakavasti.
Hyvää yötä keijut
t. tr02 ja Elia