Jeesukseen uskova kristitty vastaa muutamaan kysymykseen
Kommentit (42)
"kilauttaa kaverille" taivaaseen ja kysyä, mitä hän mahtaa nähdä, kun meitä ihmisiä katsoo.
Jaa, minun käsitykseni mukaan Jumala katsoo ihmistä hyvyydellä ja hellyydellä, vaikka tämä olisi kuinka "syntynyt syntisen ihmiskunnan jäseneksi" ja tekisi mitä metkuja ja ketkuja elämänsä aikana. Minä uskon, että Jumalalla on "kaksi silmää" eli hänen näkökenttäänsä mahtuu kaikki ihmisen luomisessa syntynyt kauneus ja hyvyys ja samalla hän näkee, miten ihminen rikkoo olemassaolonsa perusteita, suhdettaan itseensä, toiseen ihmiseen ja Jumalaan.
Itse olen ehkä sen verran syvissä vesissä uinut, etten saa lohtua Jumalasta, joka katsoisi minuun kauhistuen. Ei hän katso läpi sormien pahaa, mihin sorrun, hairahdun tai jonka valitsen, mutta ennen kaikkea hän katsoo minua ja muita ihmisiä lempeästi ja ymmärtäen. Kyllä Jumala näkee ihmisen tämän syntisyyden läpikin!
Ja kyllä, tähän ajatteluun mahtuu klassinen sovitusoppikin sekä ristiinnaulitun ja ylösnousseen Jeesuksen merkitys ja välttämättömyys Jumalasuhteen korjaamiseen ja syntien anteeksisaamiseen.
(ei myöskään ap)
Kun Jumala katsoo ihmisiä, hän näkee kaikkea muuta kuin puhtautta. Vain kun turvaamme Jeesuksen ristintyöhön, syntimme pyyhitään pois ja ne heitetään meren syvyyteen. Silloin Jumala näkee puhtaan ihmisen. (Ei ap)
Käsittääkseni jeesus ei kuollut ristillä vaan paalussa (historiallinen tosiseikka).